لازم باشد شب انتخابات هم استانداران را تغییر می‌دهم

گروه سیاسی/ وزیر کشور با اشاره به اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان درباره تغییر فرمانداران و استانداران  گفت: براساس قانون و بنابر وظیفه‌ای که دارم هر زمان که احساس کنم منافع مردم، اجرای قانون و انجام مأموریت‌ها و مسئولیت‌ها در جابه‌جایی استانداران و فرمانداران است حتماً این کار را انجام می‌دهم، قبلاً هم گفته‌ام که اگر لازم باشد در شب انتخابات هم این کار را انجام می‌دهم.
به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه جلسه هیأت دولت، به گفت‌وگوهایی اشاره کرد که  در این مورد با دبیر شورای نگهبان داشته است و گفت: من درباره مسأله تغییر استانداران و فرمانداران به صورت حضوری به آیت‌الله جنتی توضیح دادم و گفتم ما با قانونی در بحث بازنشستگان مواجه شدیم. بعضی استانداران بازنشسته شدند و بعضی هم پست‌های بالاتری گرفتند. اشاره وزیر کشور به وضعیتی است که پس از تصویب قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان و با الزام وزارت کشور همچون دیگر نهادها به اجرای این قانون پیش آمده است. چه پس از تصویب آن قانون در مرداد 97 که مقرر داشت مشمولان قانون باید تا 26 آبان همان سال ترک مسئولیت کنند، وزارت کشور اعلام کرد  14 تن از استانداران مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بوده‌اند. او آبان ماه سال گذشته اعلام کرد «برای جایگزینی ١٤استاندار بازنشسته، گزینه‌هایی را آماده داریم و تا روز یکشنبه (20 آبان) آنها را به دولت می‌بریم، ولی اگر روند بررسی استانداران پیشنهادی در دولت ادامه پیدا کند، برای استان‌ها سرپرست منصوب خواهیم کرد»؛ روندی که به نظر می‌رسد به هر دلیل تاکنون ادامه داشته است.
جز استانداران بازنشسته، محمد سالاری استاندار پیشین گیلان که اکنون ریاست سازمان تأمین اجتماعی را برعهده دارد و محمد اسلامی استاندار پیشین مازندران که جایگزین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی شد، از استاندارانی هستند که ارتقای سمت یافته‌اند. این تغییرات الزامی در استانداری‌ها بی شک در سطح فرمانداری‌ها نیز مصداق داشته است.   
واکنش وزیر کشور به شبهه افکنی در انتخابات


آنچه باعث شد رحمانی فضلی به عنوان چهره‌ای منعطف در عالم سیاست به اظهارات جنتی واکنش نشان دهد اما نه فقط سخنان او درباره تغییر استانداران و فرمانداران که تفسیر و ارزیابی‌ای بود که بر همین اساس از سوی او ارائه شد.
آیت‌الله جنتی در جایگاه رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات روز سه‌شنبه  در همایش سراسری هیأت‌های نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در مشهد  برگزار شد، گفته بود: متأسفانه از مدت‌ها قبل تغییر گسترده استانداران و فرمانداران را شاهد هستیم و این احتمالاً برای این است که خط آن‌ها را پیگیری کنند و خیلی از این افراد جناحی هستند. جنتی با بیان اینکه «در دوره قبل انتخابات، تخلفاتی از برخی استانداران و فرمانداران وجود داشت که آنها را دادگاهی کردند» افزود: «دخالت در انتخابات از طرف مجریان، جرم است و ناظران شورای نگهبان در صورت مشاهده با این موارد و مصادیق، باید به صورت مستند گزارش خود را تحویل ما بدهند تا آنها را جهت رسیدگی و صدور حکم به دستگاه قضا ارجاع بدهیم.»
سخنانی که خواه ناخواه نشانه گرفتن انگشت اتهام به سمت وزارت کشور نهاد مجری انتخابات بود و با تأکید وزیر کشور بر تضمین سلامت انتخابات و تحذیر دادن نسبت به شبه افکنی در انتخابات همراه شد. رحمانی فضلی با تصریح اینکه قطعاً و حتماً تغییر استانداران و فرمانداران در جهت انجام صحیح و قانونی انتخابات است، ادامه داد: اینکه درباره فرمانداران و استانداران که مجری انتخابات هستند حرفی گفته شود، شبهه انداختن در انتخابات است و خلاف نظر رهبری است که تأکید بر مشارکت دارند.
وی همچنین تأکید کرد: به عنوان وزیر کشور می‌گویم محال است بگذارم حق قانونی هیچ کس چه رأی دهنده و چه نامزد انتخابات از بین برود. تمام تلاشم را در این مسیر خواهم کرد بنابراین خواهش دارم فضا را آرام نگه داریم.
وزیر کشور گفت: هر موردی که پیدا کردند، حتماً پیگیری می‌شود. خواهش می‌کنم در حوزه نظارت هم همین قدر دقت شود تا نظارت، صدا و سیما، قوه قضائیه همه در کنار هم انتخابات سالم، باشکوه، قانونی و در بستر امن برگزار شود.
ربیعی: استانداران خطی نیستند
علی ربیعی سخنگوی دولت هم از جمله کسانی بود که به سادگی از کنار اتهام جناحی بودن تغییرات در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها عبور نکرد. او در سخنانی با بیان اینکه این موضوع هیچ ارتباطی به انتخابات ندارد، گفت: متأسفانه در بیانیه‌ای دولت متهم شده است که استاندارهای خطی به کار گرفته است. اتفاقاً نقدهایی از سمت دیگر به دولت صورت می‌گیرد که استاندارها در گروه و جناح همبسته با دولت نیستند و من بارها در معرض این نظر قرار گرفتم ولی این منصفانه نیست. شواهد بسیاری در این زمینه وجود دارد که استاندارها بدون گرایش خطی بوده و افراد به کار گرفته شده، مانند دولت از همه گروه‌ها و مشرب‌ها هستند. ربیعی با اشاره به اینکه چنین سخنانی جفای بزرگی به دولت است، گفت: برای پرسش در این زمینه به سمت مردم برویم و در یک نظرسنجی بپرسیم که از رفتار کدام نهاد در انتخابات نگران هستند؟ آیا از هیأت‌های اجرایی نگران هستند یا از جاها (نهادهای) دیگر.
سخنگوی دولت ادامه داد: فکر می‌کنم اگر به این نگرانی‌ها پاسخ داده شود بهتر از متهم کردن دولت است. نظر دولت درباره انتخابات همه با هم بودن است. این همه با هم بودن، هم یادگار امام راحل (ره) است و امروز هم کاربرد دارد. دولت هیچ مداخله‌ای در انتخابات به جز ایجاد امنیت و ایجاد ظرفیت برای حضور همه و افزایش مشارکت نخواهد داشت.
ربیعی ادامه داد: تمام تلاش دولت بر این است که مردم احساس کنند نماینده آنها می‌تواند ثبت نام کند و حق دارند به این افراد یا به شخص دیگری رأی دهند. من بشدت این اظهارات را تکذیب می‌کنم. تیم وزارت کشور و آقای رحمانی فضلی به اعتدال شهره هستند و اساساً بنیان دولت از نظر شرعی، اخلاقی و از نظر تعهدی که به همه داده برای پاسداری از قانون اساسی؛ این نیست که بخواهد در انتخابات مداخله کند بلکه می‌خواهند جلوی مداخلات دیگر را در انتخابات بگیرد.