کتابفروشی‌های محلی را تنها نگذاریم



محمد علی جعفریه  
مدیر مسئول نشر «ثالث»


شش سال قبل روز کتابگردی به پیشنهاد احمد مسجد جامعی در فعالیت‌های فرهنگی هفته کتاب جای گرفت که با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد. در بخشی از فراخوان کتابگردی امسال که همزمان با سی‌ام آبان ماه، آخرین روز هفته کتاب برگزار می‌شود آمده:«امسال در حالی به استقبال برنامه کتابگردی می‌رویم که تحریم‌ها بر انتشار کتاب نیز تأثیر گذاشته و باعث گرانی قیمت کتاب شده است. نباید بگذاریم چراغ کتابفروشی‌ها خاموش یا کم‌نور شود،

«کتابگردی»، روزی است که شش سال قبل به پیشنهاد احمد مسجد جامعی در فعالیت‌های سالانه فرهنگی جایگاهی جدی میان مردم و اهالی فرهنگ و هنر پیدا کرد. پویشی که از همان ابتدا سر و شکلی مردمی داشت و فراتر از فعالیت‌های دولتی‌ها توانست با استقبال خوبی از سوی کتابخوانان روبه‌رو شود. افزون بر اینکه در شورای سیاستگذاری این کتابگردی امسال هستم اما در تمام سال‌هایی که از مردم و کتابفروشان برای شرکت در این روز دعوت شد من هم به‌همراه دوستانم در کتابفروشی ثالث در آن شرکت کردیم. بنابر تجربه شخصی‌ام معتقدم این پویش جایگاهی خوبی میان کتابخوانان پیدا کرده با این حال همچنان نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدی تری از جمله تأسیس دبیرخانه‌ای دائمی برای برگزاری هرچه پررنگ‌تر و هدفمند‌تر آن هستیم. البته این دبیرخانه بهتر است که جایی نظیر دفتر اتحادیه ناشران و کتابفروشان دایر شود که ماهیت غیردولتی بودن آن همچنان حفظ شود.
همکاران کتابفروش هم می‌توانند طبق روال این چند سال اخیر با دعوت از اهالی کتاب و همچنین هنرمندان شرایط دیدار آنان با مردم را فراهم کنند. این کار نه تنها به رونق بیشتر برنامه‌های این روز می‌انجامد بلکه حتی منجر به‌شکل‌گیری تعاملی دوسویه میان اهالی فرهنگ و هنر و همچنین مردم می‌شود. امسال هم طبق روال دوره‌های گذشته کتابفروشان در حدی که توان اقتصادی آنان و قوانین اتحادیه اجازه بدهد آثار خود را در این روز با تخفیف ارائه خواهند کرد.
حداقل کاری که مسئولان دولتی و شهرداری برای حمایت این پویش می‌توانند انجام بدهند این است که هزینه بخشی از این تخفیف را تأمین کنند؛ چراکه این قبیل تخفیف‌ها در راستای حمایت از خوانندگان انجام می‌شود و اثری برای کتابفروشان نخواهد داشت.
یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح جلب توجه مردم به کتابفروشی‌های محله‌های آنان است، بنابراین از همه مردم و کتابخوانان درخواست می‌کنم که حداقل در روز کتابگردی از مراجعه به‌کتابفروشی‌های معروف اجتناب کنند و به سراغ نزدیک‌ترین کتابفروشی محل زندگی‌شان بروند. شاید این قبیل اقدامات در نگاه نخست اقدامی نمادین به‌شمار آیند اما همین‌ها در دراز مدت استقبال مردم از کتابفروشی‌ها را به‌دنبال خواهند داشت.  با اینکه نمی‌توان منکر تأثیر منفی شرایط اقتصادی بر تمام بخش‌های زندگی مردم شد اما نکته‌ای که ما اهالی نشر همچنان به آن امید داریم این است که قشر کتابخوان اهالی کتاب و فعالان عرصه نشر را تنها نگذارند، در روزگار فعلی همین حمایت است که چراغ نشر را تا اندازه‌ای روشن نگه داشته است.