علیه فساد از پاستور



روحانی روز گذشته در جلسه هیأت دولت، با چند مثال و شواهد عینی نشان داد مواردی از پرونده‌های اقتصادی حل نشده که در یزد به آنها اشاره کرده است، مربوط به امروز و دیروز نیست و او از ابتدای دولت یازدهم، بر شفاف شدن این پرونده‌ها تأکید داشته است.  رئیس جمهوری در پاسخ به منتقدانی که مدعی بودند چرا  این موارد در سال‌های گذشته مطرح نشده، توضیح داد که برای رسیدگی به آنها نامه‌نگاری هم کرده است.
 همه آستانه تحمل خود را بالا ببریم


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه همه باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم همان طور که وقتی به دولت و دستگاهی انتقادی می‌کنند آنها را تحمل می‌کنیم، به وظایف رئیس جمهوری طبق قانون اساسی اشاره کرد و گفت: ممکن است بعضی‌ها از اجرای این وظیفه خوشحال باشند یا نباشند، از قدیم به ما گفتند، الحق مُر. حق مزه‌اش اول یک مقدار تلخ است، اما بعداً شیرین می‌شود.
رئیس جمهوری افزود: ما می‌گوییم بیاییم در این مبارزه با فسادی  که از سال 92 شروع کردیم و الحمدلله بعضی دیگر هم آمدند و کمک می‌کنند، قاطعانه عمل کنیم و  این مبارزه با فساد را تبدیل به اختلاف نکنیم؛ بلکه تبدیل به وحدت کنیم. رئیس جمهوری اظهار کرد: اگر دیده شود همه جناح‌ها، گروه‌ها و تفکرها و هر فردی که فساد کرده پای میز محاکمه است، این وحدت ایجاد می‌کند اما اگر ببینیم یک عده آن گوشه و کنار پرده‌ای رویشان کشیده‌اند و یک عده پای میز محاکمه‌اند، آن موقع دعوا می‌شود و نباید اجازه داد دعوا شود.
پشت پرده فساد 2 میلیارد و 700 میلیون دلاری چه کسانی بودند؟
وی گفت: رئیس جمهوری نمی‌تواند بگذرد و بحث 2 میلیارد و 700 میلیون دلار را بار دهم است که تکرار می‌کنم و طی چند سال گذشته مداوم گفته‌ام. مردم حق دارند که بدانند این 2 میلیارد و 700 میلیون دلار، سودش چه شد و پشت پرده چه کسانی بودند. روحانی با اشاره به اینکه این مسأله را 3 سال پیش در سخنرانی‌ام گفتم که ما دنبال اعدام نیستیم، بلکه دنبال پول هستیم و این پول کجاست؟ اضافه کرد: این که بد نیست و همه باید خوشحال بشویم و فکر کردم این را بگویم همه خوشحال می‌شوند و می‌گویند این عیبی ندارد که رئیس جمهوری که طبق قانون اساسی مسئول اجرای این قانون و احقاق حقوق مردم است، می‌گوید حساب و کتاب این پول‌ها روشن شود. رئیس جمهوری با بیان اینکه می‌گویند چرا رئیس جمهوری تازه گفته است، ادامه داد: ما تازه گفتیم؟ این 2 میلیارد دلار را چند سال پیش در شورای عالی امنیت ملی تصویب کردیم و چند سال پیش وزیر اقتصاد زمان ما به قوه قضائیه نامه رسمی نوشته است. این تازه نیست بلکه همه تکرار مکررات است، منتها گرفتاری‌های ما زیاد است و حافظه ما یک کم مشکل پیدا کرده، یادمان می‌رود! روحانی با بیان اینکه خود من اینها را بارها و در سخنرانی‌های متعدد گفتم و باز هم خواهم گفت تا روزی که حل بشود، اظهار کرد: حل که شد آن وقت می‌آییم از همه آنانی که مشکل را واقعاً حل کردند، تشکر می‌کنیم.
بابت نفتی که بردید حساب پس بدهید
رئیس جمهوری در ادامه، با بیان اینکه یکی 260 میلیون دلار و دیگری 420 الی 430 میلیون دلار از ما نفت برده و پولش را نداده است، تصریح کرد: بیایید حساب پس بدهید این حدود 700 میلیون دلاری که نفت ما را بردید، چه کار کردید؟ اینکه عیبی ندارد. ممکن است بیایید حساب پس بدهید، ما شما را تشویق کنیم و بگوییم شما کارهای خوبی کردید. روحانی با اشاره به نامه‌نگاری‌هایی که از سال اول ریاست جمهوری دوره یازدهم برای مشخص شدن سرنوشت پول این نفت و سود آن نوشته است، گفت: مقام معظم رهبری به من فرمود اینهایی که شما می‌گویید حق شماست و اینها باید به شما جواب بدهند و بگویند چه کردند، این دستور آقا، اسلام و قانون است. رئیس جمهوری با بیان اینکه ممکن است طرف‌ها بگویند این پول را در کجا و طبق قانون صرف کردیم، تأکید کرد: ما که نمی‌گوییم حتماً محکوم شوند، ما می‌گوییم روشن شود.
نمی‌توانم واقعیت‌ها را نگویم
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه رئیس جمهوری در مسائل عمومی کشور یک وظیفه سنگینی دارد، ناراحت نشویم و من در مسأله انتخابات نمی‌توانم واقعیت‌ها را نگویم، گفت: انتخابات سرنوشت مردم است. همه باید پای صندوق بیایند و اگر مشکلی را حس کنم، خواهم گفت، نامه خواهم نوشت و  تذکر قانون اساسی خواهم داد. این تا روزی که هستم، وظیفه من است.
برجام یکی از کارهای دولت بود
روحانی در ادامه با اشاره به انجام سفر استانی به استان‌های یزد و کرمان از مردم دو استان به خاطر استقبال، حضور، تلاش مردم و مخصوصاً افتتاح‌هایی که در این استان صورت گرفت، تشکر کرد و درعین حال، پروژه‌های افتتاح شده در این دو استان را پاسخی بسیار قاطع به کاخ سفید دانست. رئیس جمهوری به خاطر این افتتاح به وزیر خارجه تبریک گفت و افزود: در همه کارخانه‌هایی که افتتاح شد و بازدید کردیم، مدیر کارخانه گفت قطعات مهم که بیرون مانده بود، با توافق برجام  وارد کشور شد و این کارخانه ساخته شد و اگر برجام نبود، امروز این کارخانه افتتاح نمی‌شد. روحانی افتتاح کارخانه توربین‌سازی یزد را نشانه انتخاب مسیر درست و صحیح از سوی نظام جمهوری اسلامی دانست و با اشاره به اشتیاق و نشاط جوانان و کارگران واحدهای تولید شده در این دو استان، اظهار کرد: همه آنان مشکل دارند اما یک نفر از مشکل خود نگفت. انسان در برابر عظمت روحیه این مردم باید سر تواضع فرود بیاورد. رئیس جمهوری ادامه داد: یک عده که وضع‌شان خیلی خوب است و قلم و بلندگو دست‌شان است، هر گوشه تهران برای خودشان داد می‌زنند و می‌گویند وضع مردم خراب است. بله وضع مردم خوب نیست، اما این حرف‌ها به شما نیامده است. می‌دانیم حقوق‌تان چقدر است، خانه‌هایتان کجاست و سوابق‌تان را بلدیم. شما نمی‌خواهد این طور حرف بزنید.
وی با بیان اینکه به این دولت افتخار می‌کنیم، افزود: بعضی‌ها فکر می‌کنند که همه کار ما برجام بوده است. برجام هم یکی از کارهای پرافتخار ما بوده است. اما آب، برق، زندگی مردم، روستاها، صنعت، ورزش، کشاورزی، تحول بزرگ، گردشگری، مسکن و طرح اقدام ملی برای یک تحول بزرگ در مسکن موجب افتخار است.
می‌پذیرم که مردم فرصت و قدرت بیشتری به ما دادند
روحانی در ادامه با بیان اینکه اعتراف می‌کنم خدمت مردم بزرگ ایران که هر کاری بکنیم در برابر لیاقت و عظمت شما کار ما بسیار کوچک است، گفت: می‌پذیرم که شما فرصت و قدرت بیشتری را به ما دادید. امتحان‌تان را در انتخابات سال‌های 92، 94، 96 و ان‌شاء الله امسال، نشان دادید و نشان می‌دهید. کار بزرگ را شما کردید. کار عظیم دست شماست. رئیس جمهوری، ایستادگی  مقابل امریکا را کار و مقاومت مردم دانست و تأکید کرد: امروز به جایی رسیده‌ایم که همه دنیا با ما تماس می‌گیرند که بیایید این مسائل و گره‌هایی  که وجود دارد را باز کنیم. اهلاً و سهلاً ما که همیشه آماده بودیم برای بازکردن گره. گره را خودتان درست کردید. خودتان هم باید باز کنید. می‌گذریم. گره‌ای که شما درست کردید، کمک می‌کنیم که باز شود و این کار، کار بزرگی است که ملت بزرگ و عزیز ما انجام می‌دهد.
تقبل اجاره بهای زلزله زدگان از سوی دولت
رئیس جمهوری همچنین با تأکید بر اینکه شرایط زندگی راحت‌تر مردم مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی را در این زمستان سرد، باید خیلی سریع فراهم کنیم، تصریح کرد: در هوای سرد آن منطقه، زلزله زدگان نباید در زیر چادر بمانند و یکی از راه‌های نزدیک برای کمک‌رسانی این است که برای آنها خانه و اتاقی اجاره کنند و ما اجاره آنها را خواهیم پرداخت. رئیس جمهوری با قدردانی از مسئولان و مقامات کشوری، لشکری و محلی که برای اطلاع‌رسانی، درمان، آواربرداری و اسکان موقت مردم در صحنه حضور داشتند، اظهار کرد: از همه تشکر می‌کنم که در زمان کوتاهی آب، برق، گاز و همه امکاناتی که از دسترس خارج شده بود را در دسترس قرار دادند.

واعظی: مردم حق دارند از جزئیات پرونده طبری و قضات اخراج شده مطلع شوند

گروه سیاسی/ اعضای هیأت دولت به همراه رئیس جمهوری به انتقادهای مخالفان سخنان روحانی در یزد پاسخ گفتند. رئیس جمهوری با اشاره به چند مورد از پرونده‌های بحث برانگیز خواستار مبارزه جدی با دانه درشت‌ها شده بود. اما برخی مخالفان در انتقاد از رئیس جمهوری گفتند که چرا روحانی این موارد را پیش از این اعلام نکرده و اسناد خود را به دستگاه قضایی ارسال نکرده است. مضاف بر اینکه سخنان رئیس جمهوری را انتخاباتی دانسته بودند. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری در حاشیه جلسه دیروز دولت به این انتقادها پاسخ دادند.
 رئیس جمهوری در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی ندارند
منتقدان دولت در رویکردی عجیب، ادعا کردند که دغدغه‌های روحانی، نه ملی و ناشی از مسئولیت قانون اساسی، که به دلیل محکومیت برادر او بوده است. به گزارش ایرنا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری به این ادعا این طور پاسخ داد: آنچه که رئیس جمهوری مطرح کردند مطلب جدیدی نیست، مبارزه با فساد همواره یکی از شعارهای رئیس جمهوری در مبارزات انتخاباتی در سال ۹۲ و ۹۶  بود و بارها نیز اعلام کردند که در مسأله مبارزه فساد هیچ خط قرمزی اعم از مدیران دولت و بستگان خود و هیچ کسی ندارند. او با انتقاد از عده‌ای که مواضع رئیس جمهوری را به برادر وی مرتبط می‌کنند، گفت: اگر رئیس جمهوری می‌خواست درباره برادرش صحبت کند پیش از این حرف می‌زد، نه حالا که همه چیز تمام شده است.
واعظی به دیگر ادعای منتقدان دولت مبنی براینکه چرا روحانی حالا به یاد این فسادها افتاده است هم این طور پاسخ داد: آنچه که رئیس جمهوری درباره ارقام میلیاردی بزرگ در سفر به استان‌های یزد و کرمان گفتند را چندین بار هم در گذشته مطرح کرده‌اند، حتی چندین بار نیز در جلسه شورای عالی امنیت ملی مطرح کرده‌اند و مصوب کردند و حتی وزیر اقتصاد وقت (علی طیب‌نیا) این موضوع را به قوه قضائیه برای پیگیری ارسال کرده‌اند.
او با بیان اینکه رئیس جمهوری می‌گوید که مبارزه با فساد باید برای همه بخش‌ها و همه قوا باشد،  نمی‌شود  که این مبارزه فقط در ارتباط با دولت باشد، نه اینکه نباید این روند در دولت نباشد، بلکه در قوه قضائیه هم باید باشد، ادامه داد: قوه قضائیه اخیراً اعلام کرده پنج یا شش قاضی فاسد برکنار شده‌اند، حق مردم است بدانند که این قضات اخراج شده چه کسانی هستند، محاکمه آنان کجا انجام می‌شود که اگر فساد انجام داده‌اند مانند بقیه شفاف شود.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به نمونه دیگر از فساد در قوه قضائیه، تصریح کرد: اعلام کرده‌اند که آقای اکبر طبری معاون اجرایی حوزه ریاست سابق  قوه قضائیه ۱۶ تا ۱۸ سال فساد کرده است و او را بازداشت کرده‌اند، اما اکنون مدت‌هاست که هیچ اطلاعاتی از پرونده وی بیرون نمی‌دهند و موارد دیگر از این قبیل نیز وجود دارد.
واعظی اضافه کرد: رئیس جمهوری سخن خاصی بیان نکردند که عده‌ای این گونه برآشفته شدند و این موضوع را به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی ربط می‌دهند یا می‌گویند «دولت می‌خواهد فضا را دوقطبی کند»؛ اتفاقاً همان کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، دوقطبی‌سازی جامعه را دنبال می‌کنند.
 جنیدی: قوه قضائیه باید رأساً اقدام کند
چالش دیگر منتقدان در مواجهه با سخنان رئیس جمهوری این بود که اگر او مدارکی در اختیار دارد، باید به قوه قضائیه بدهد تا بررسی شود. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری در پاسخ، تأکید کرد: در جایی که عنوان مجرمانه درخصوص اموال دولتی وجود دارد قوه قضائیه رأساً باید اقدام کند.
او هم با اشاره به واقعیت‌ها و شواهد موجود، گفت که موارد اشاره شده از سوی رئیس جمهوری تازه نیست، بلکه بارها به آن اشاره شده است، از جمله پرونده بابک زنجانی که جنیدی این طور درباره آن گفت: این امری نیست که برای کسی مکتوم باشد؛ دو میلیارد دلار است و همه هم می‌دانند. صدبار هم در همه سخنرانی‌ها گفته شده و دادستان رسماً باید چنین چیزی را شروع کند. معاون حقوقی رئیس جمهوری ادامه داد: مقرر شده دستگاه‌های اجرایی ذیربط جزئیات را اعلام کنند. دولت پیگیری‌های لازم را انجام داده اما موردی که جنبه کیفری دارد باید رأساً از سوی قوه قضائیه اقدام شود چرا که در زمان خودش اقدامات و اعلامات لازم انجام شده است. جنیدی در پاسخ به اینکه آیا دولت معتقد است کل بدهی‌های بابک زنجانی وصول شده، گفت: اعتقاد دولت و دستگاه‌های ذیربط به هیچ وجه این نیست.
 8 پرونده بی‌سرانجام دیگر!
جنجال‌ها و فضاسازی‌های یکطرفه و جناجی و جانبدارانه نسبت به سخنان رئیس جمهوری در یزد در حالی است که روحانی فقط به چهار پرونده بی‌فرجام اشاره کرد. پرونده بابک زنجانی، 2 میلیارد دلاری که در دوره احمدی‌نژاد از سوی امریکا مصادره شد، نهادی که 947 میلیون دلار پول گرفته و پس نداده و نهادهایی که 700 میلیون دلار بدهکار هستند. «ایرنا» در گزارشی نشان داده که دست‌کم هشت پرونده دیگر هم وجود دارد که با وجود طرح بحث در رسانه‌ها، نه محتوای آن علنی شده و نه مردم از جزئیات آنها اطلاعی دارند.
یکی از این پرونده‌ها هنگام انتخابات از سوی رئیس جمهوری بیان شد، آنجا که او خطاب به رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «اگر با فساد مخالف هستید، در پرونده ۱۲ هزار میلیارد ریالی که یک طرف آن قاضی‌ای حضور داشت که میلیاردها تخلف کرده بود و عفو شد و یک طرف دیگر آن همکار شما حضور داشت که در حال حاضر فرار کرده است و یک طرف دیگر آن مقام دولتی‌ای بود که امروز در ستاد شما حضور دارد، برخورد می‌کردید.»
مورد دیگر، واگذاری غیرقانونی برخی املاک شهرداری تهران در دوره قالیباف به برخی اشخاص است که هنوز نه تنها جزئیات احکام آن منتشر نشده، بلکه به شهردار وقت تهران در صداوسیما تریبون داده شد تا در این پرونده از خود دفاع کند.
پرونده دیگر دوره مدیریت قالیباف در شهرداری، پرونده عیسی شریفی، قائم مقام او است که با گذشت دو سال از زمان بررسی، هنوز کسی از جزئیات آن اطلاعی در دست ندارد.
مورد دیگر در نامه مشهور آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس سابق دستگاه قضایی به آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مورد اشاره قرار گرفته است؛ «آیا کسانی که امروز برای شفافیت و مبارزه با فساد سینه چاک می‌کنند... آیا همین کار را برای آقای شریفی قائم مقام شهردار اسبق تهران و آقای سیف معاون اقتصادی اطلاعات سپاه و... کرده‌اند و فساد آنها را به آقای قالیباف و آقای طائب و دیگران سرایت داده‌اند؟!»
مورد دیگر پرونده بنیاد تعاون ناجا است که به گفته دادستان نظامی تهران، بخشی از آن منجر به حکم شده و بخشی دیگر (در اردیبهشت سال جاری) در مرحله صدور قرار بوده است و حالا مشخص نیست  به کجا رسیده و چرا اطلاع‌رسانی درباره متهمان و احکام صادره صورت نگرفته است؟
در موردی دیگر، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید گفته در جریان اختلاس بنیاد شهید در دولت قبل، هزار و 400 میلیارد تومان از اموال خانواده شهدا و ایثارگران، «به تاراج رفته» و جالب اینکه برخی اختلاسگران در حال حاضر نیز در حبس نیستند.
علاوه بر پرونده علی اکبر طبری که هیچ جزئیاتی از آن منتشر نشده، در نهایت هم معلوم نشد که درباره برداشت غیرقانونی 16 میلیارد دلار از اموال دولت و انتقال آن به حساب رئیس جمهوری سابق و اسفندیار رحیم مشایی (به عنوان دانشگاه ایرانیان) چه برخورد قضایی با مسببان آن صورت گرفته است.

یادداشت
درسی برای مشوقان تخریب‌ها

قاسم میرزایی‌نیکو
نماینده مجلس
برای گروه‌های فشار حمله به رئیس جمهوری منتخب ملت و مقامات رسمی که با آنها دارای زاویه نگاه و بینش هستند، رفتار تازه‌ای نیست. آنها بیش از دو دهه است که همین روش را بهترین تاکتیک برای زمینگیر کردن دستگاه اجرایی کشور، ایجاد نارضایتی در مردم و نهایتاً کسب رأی از این بازار به هم ریخته می‌دانند. تجربه هم نشان داده که بسیار بعید است این گروه‌ها توصیه‌هایی نظیر اینکه چنین روشی در نهایت منجر به تخریب منافع ملی و کلیت نظام می‌شود را مدنظر قرار دهند. اتفاقاً در تمام این سال‌ها، چه در دوره اصلاحات و چه اکنون شاهد بوده‌ایم که هر گاه دستگاه اجرایی نشانه‌ای از یک اقدام جدی در جهت منافع عمومی ملت بروز داده، سر و صداها، فریادها و حملات این گروه‌ها شدت بیشتری به خود گرفته. متأسفانه امروز باید بگوییم که این رفتار هم در یکسری سطوح نیروهای پیاده‌نظام و یا میانی جریان مخالف دولت تبدیل به فرهنگ سیاسی تثبیت شده‌ای شده و هم نشانی از اهتمام برای برخورد جدی و مؤثر با آن نیست. در واقع هر چند در مقاطعی صداهایی در مذمت این رفتارها بلند شده اما در پی آنها هیچ گاه شاهد اقدامی عملیاتی نبوده‌ایم.
اما در این میان یک طرف این ماجرا تقریباً نادیده گرفته شده. چنین رفتارهایی به گواه تاریخ تحولات سیاسی پس از انقلاب و خصوصاً دو دهه اخیر به هیچ عنوان بدون سازماندهی و حمایت‌های سیاسی مشخص امکانپذیر نبوده و نیست. هم در دوره اصلاحات و هم اکنون، مرتکبین این رفتارها صحنه‌گردانان و مشوقین و پشتیبانانی در سطوح مختلف قدرت دارند که از آنها نیرو و انگیزه می‌گیرند تا امکان پایان یافتن رفتار آنها به کمترین سطح ممکن برسد. به نظر حرف اصلی را امروز باید به این افراد زد؛ افرادی که در سطوحی از قدرت مشوق، صحنه‌گردان و یا تأمین‌کنندگان این اقدامات هستند. حرفی نه از منظر نصیحت و موعظه بلکه از منظر هشدار برای منافع خود این افراد.
هنوز دو دهه از دوران اصلاحات نگذشته و همه به یاد دارند که در آن زمان با هدف زمینگیر شدن دولت اصلاحات چه اقدامات تقابلی علیه دستگاه اجرایی آغاز شد و چه کسانی پشت این رفتارها بودند. آن زمان نیز مانند امروز این گروه می‌پنداشتند که در چنین روشی برای آنها سود و منفعتی سیاسی نهفته است. با اتکا به همین روش‌ها دولت اصلاحات نهایتاً زمینگیر شد اما این به هیچ عنوان به معنای کامیابی حامیان اقدامات علیه آن دولت نبود، چه آنکه در دولت بعد بخشی از همین جریان خود به صف اول کسانی رسیدند که مورد حملاتی مشابه قرار گرفتند و حالا سال‌هاست که فشار حملات تخریبی را تحمل می‌کنند و متوجه شده‌اند که وقتی جمعی در جریان رفتارهای تخریبی حرف از «منافع عمومی» می‌زدند و به قربانی شدن همه در این رفتارها تأکید داشتند، چندان بیراه نمی‌گفتند.
امروز هم معلوم نیست که برای فردا چرخ تحولات چگونه بچرخد و افراد و طیف‌های مختلف در آینده نه‌چندان دور کجای میدان سیاست و در چه موضعی باشند. دور روزگار همواره نشان داده که «در همیشه بر یک پاشنه نخواهد چرخید.» امروز اگر افراد حامی و مشوق این رفتارها نمی‌خواهند باور کنند که کارشان منافع همه و از جمله خودشان را برای آینده به تهدید می‌اندازد، حداقل نگاهی به تجربه گذشتگان کنند و قدری به این بیندیشند که احتمالاً چرخ روزگار و تحولات سیاسی طور دیگری بچرخد، نه آن گونه که لزوماً آنها پیش‌بینی می‌کنند.