نيكاراگوئه‌و ونزوئلا هدف بعدي كودتا

اميرعلي ابوالفتح در گفت وگو با «آرمان ملي» مطرح کرد
نيكاراگوئه‌و ونزوئلا هدف بعدي كودتا
تلاش آمريکايي براي بازپس‌گيري آمريکاي لاتين
آرمان ملي: به دنبال استعفاي اوو مورالس، رئيس‌جمهوري بوليوي و سقوط دولت چپ‌گراي او در روز يکشنبه 19 آبان، روسيه، آمريکا و چند کشور ديگر به اين رويداد سياسي بزرگ در اين کشور آمريکاي لاتين واکنش نشان دادند. استعفاي اوو مورالس پس از آن عملي شد که ارتش و پليس بوليوي بعد از ظهر يکشنبه از او سلب حمايت کردند و از او خواستند تا «به خاطر بوليوي» استعفا دهد. او نيز بعد از چند روز ناآرامي در کشور، اعلام کرد که براي جلوگيري از خشونت‌هاي بيشتر از سمت خود کناره‌گيري مي‌کند. اوو مورالس در آخرين انتخابات رياست جمهوري بوليوي در روز دوم آبان براي بار دوم برگزيده شد، اما از همان زمان اعتراض‌هاي گسترده عليه او در پايتخت، لاپاز و ديگر شهرهاي اين کشور آغاز گرديد. روسيه مخالفان دولت اوو مورالس، رئيس‌جمهوري پيشين بوليوي را به انجام «کودتا» متهم کرد. دولت روسيه ضمن متهم کردن مخالفان بوليوي به اعمال «خشونت‌هاي گسترده»، درگيري‌ها و فشارهاي منجر به سقوط دولت مورالس را «کودتايي هماهنگ شده براي مأيوس کردن دولت از گفت‌وگو» ناميد. آقاي مورالس نيز در هنگام استعفا، فشار مخالفان براي استعفاي خودش را «کودتا» خوانده و نسبت به تشديد خشونت‌ها و بازداشت خودش هشدار داده بود. کاخ کرملين در بخش ديگري از موضع خود در برابر رويدادهاي بوليوي خواستار برقراري آرامش در اين کشور شد و ابراز اميدواري کرد که قدرت‌هاي خارجي در مناقشه داخلي جاري مداخله نکنند. از سوي ديگر دميتري پسکوف، سخنگوي کاخ کرملين به خبرنگاران گفت که آقاي اوو مورالس از دولت روسيه تقاضاي پناهندگي نکرده است. وزارت امور خارجه روسيه روز دوشنبه 20 آبان با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد: «ما از بروز حوادث غمبار در بوليوي باخبر شديم. در آنجا موجي از خشونت‌ها به دست مخالفان آغاز شد تا مورالس نتواند دوره رياست جمهوري خود را به پايان برساند. اين موضوع بسيار نگران‌کننده است که در طول بحران سياسي در اين کشور رويدادهايي پديد آمده در قالب يک کودتاي از پيش برنامه‌ريزي شده، اميد دولت براي يافتن راه‌ حلي سازنده از راه گفت‌وگو را نابود کرد».


حمايت آمريکا از کودتا
دونالد ترامپ روز دوشنبه در بيانيه‌اي اعلام کرد: استعفاي اوو مورالس لحظه‌اي چشمگير و مهم براي دموکراسي در نيمکره غربي بود. اين رويداد سيگنالي قوي را به حکومت‌هاي نامشروع در ونزوئلا و نيکاراگوئه مي‌فرستد مبني بر اينکه دموکراسي و عزم و اراده مردم همواره پيروز خواهند بود. در همين حال شبکه «تله سور» در واکنش به گفته‌هاي ترامپ گزارش داد: رئيس‌جمهوري آمريکا پس از کودتا در بوليوي، دولت‌هاي ونزوئلا و نيکاراگوئه را تهديد کرد. نيکلاس مادورو رئيس‌جمهوري ونزوئلا نيز در واکنش به اين تهديد ترامپ گفت که کشورش آماده مقابله با حملات امپرياليستي است. وي افزود: ما براي صلح، زادگاه‌مان و استقلال مي‌جنگيم. پيروزي از آن ما است. امير علي ابوالفتح، کارشناس مسائل آمريکا در اين باره مي‌گويد: «ترامپ ماه‌ها پيش زمين‌زدن سوسياليسم در امريکاي لاتين را وعده داده بود. اکنون در پي برکناري اوو مورالس، رئيس‌جمهوري آمريکا با صدور بيانيه‌اي، ونزوئلا و نيکاراگوئه را نشانه رفته است».
اروپا؛ آماده نظارت بر انتخابات
اتحاديه اروپا نيز در واکنش به تحولات بوليوي، تمامي طرف‌هاي درگير در تنش سياسي جاري در اين کشور را به «خويشتنداري» و «مسئوليت‌پذيري» را خواند. فدريکا موگريني، کميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا روز دوشنبه گفت: «مايلم با صراحت اعلام کنم ما خواهان آن هستيم که همه طرف‌هاي درگير در بوليوي ضمن خويشتنداري و پذيرفتن مسئوليت خود، کشور را به آرامي به سوي انتخابات پيش ببرند؛ انتخاباتي سالم که مردم بوليوي از طريق آن خواسته دموکراتيک خود را ابراز کنند.» وي پس از آن در جريان يک نشست مطبوعاتي در جمع وزراي خارجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا گفت: «اگر بوليوي از ما بخواهد و شرايط فراهم باشد، اتحاديه اروپا هياتي را براي نظارت بر انتخابات آتي به اين کشور خواهد فرستاد.»
نگراني لاتين‌ها
در اولين واکنش‌ها ميگل دياز‌کانل و نيکلاس مادورو، رؤساي جمهور کوبا و ونزوئلا آنچه را که در بوليوي روي داده است «کودتا» خواندند و حمايت خود را از آقاي مورالس اعلام کردند. آنها در بيانيه‌هاي خود اوو مورالس را «رئيس‌جمهور برادر» توصيف کردند. روز يکشنبه پيش از انتشار بيانية دولت ونزوئلا، سفارت اين کشور در شهر لاپاز به اشغال معترضاني که نقاب بر چهره داشتند، درآمده بود. آلبرتو فرناندز، رئيس‌جمهور آرژانتين نيز وقوع «کودتا» در بوليوي را محکوم کرد. دولت مکزيک اعلام کرد که آماده است به آقاي مورالس پناهندگي اعطا کند. سفارت اين کشور در لاپاز نيز بسياري از مقامات دولت مورالس و نمايندگان طرفدار او در پارلمان را پذيرفت. دانيل اورتگا، رئيس‌جمهوري نيکاراگوئه با صدور بيانيه‌اي تحولات جاري در بوليوي را «کودتا» خواند آن را «به شدت» محکوم کرد. وي در اين بيانيه اعتراض و فشار مخالفان دولت بوليوي را «اقدام فاشيستي» توصيف کرده است. وزارت خارجه شيلي نيز روز يکشنبه با صدور بيانيه‌اي خواستار حل سريع و آرام بحران در بوليوي شد. برخلاف واکنش دولت‌هاي چپ آمريکاي لاتين، ژائير بولسونارو رئيس‌جمهور راست افراطي برزيل اعلام کرد که «تقلب» باعث استعفاي آقاي مورالس شده است.
پناهندگي در مکزيک
اوو مورالس يک روز بعد از استعفا از رياست جمهوري بوليوي در خلال اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات اخير، مي‌گويد پيشنهاد پناهندگي مکزيک را پذيرفته است. او در توييتي گفت ترک بوليوي برايش دردناک است اما با قدرت و انرژي بيشتري باز خواهد گشت. مارسلو ابرارد وزير خارجه مکزيک تاييد کرد که آقاي مورالس اکنون سوار يک هواپيماي دولتي مکزيک شده است.