ولی‌الله شجاع‌پوریان وجوب یکپارچگی مسلمانان

وحدت اسلامی یکی از ضروری‌ترین و حیاتی‌ترین نیازهای سیاسی و اجتماعی جوامع اسلامی و مسلمانان است. وحدت اسلامی نه به عنوان یک تاکتیک و مرتبط با دوران اخیر، بلکه ریشه در منابع دینی از جمله قرآن و سنت و عقل دارد و لازمه پیشرفت و تعالی و توسعه مسلمانان به شمار می‌آید. قرآن کریم در آیات مختلف بر وحدت و پرهیز از تفرقه تاکید دارد و می فرماید: «اِنَّ هذِهِ اُمَّتُکُمْ اُمَّهً واحِدَهً وَ اَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» یا «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‌اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» علاوه بر این در آیات مختلفی نیز بر زیان‌بار بودن تفرقه تاکید دارد: «وَلا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ».
علاوه بر آموزه‌های صریح قرآنی سنت بزرگان دین اسلام نیز دلالت بر ضرورت وحدت به عنوان یک استراتژی کلان و نه یک تاکتیک و از باب تقیه اعتقاد دارد. سکوت حضرت علی(ع) در دوران خلافت، ارائه مشاوره به خلفای پیش از خود و ارائه مشاوره به آنان در صورت درخواست مشاوره و صلح امام حسن و پایبندی به مفاد آن و تاکیدات فراوان امام صادق(ع) بر حشر و نشر همه فرق مسلمین با یکدیگر جای هیچ تردیدی بر اولویت وحدت مسلمانان و دوری از اختلاف میان شیعه و سنی باقی نمی‌گذارد. امام صادق(ع) نه تنها خود قایل به ارتباط و تعامل دوستانه و صمیمانه با اهل سنت بود، بلکه تلاش می‌کرد این ضرورت را در جامعه و درمیان شاگردان و پیروانش نیز ترویج نهادینه کند تا آنجایی که صریحا می‌فرمایند: «در میان آنان نماز بـخوانید، در تـشییع جنازه‌هایشان شرکت کنید، مریض‌هایشان را عیادت کنید و حقوقشان را ادا کنید.» امام ششم و رئیس مذهب جعفری همنشینی با اهل سنت، حضور در مراسم عبادی برادران اهل سنت، پرهیز دادن پیروانش از توهین به مقدسات و مناظره در سایه جدال احسن را زمینه‌ساز تحقق برادری و احترام در میان اهل سنت و اهل تشیع می‌داند و بر آنها پیوسته تاکید دارد.
متاسفانه در قرون بعد از امامان معصوم (ع)، به دلیل درک ناصحیح از مبانی دینی و البته در قرون اخیر به دلیل برنامه‌ریزی دشمنان اسلام، وحدت دنیای اسلام با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شده و شوربختانه در حال افزایش است. امروز اگر نگاهی به کشورهای اسلامی بیندازیم شاهد صف‌آرایی کشورهای اسلامی در مقابل یکدیگر به جای وحدت و انسجام در برابر دشمنان اسلام هستیم و همین امر باعث شده مسلمانان دچار انحطاط و عقب‌ماندگی و مصایب فراوانی شوند.
ایران به عنوان یک کشور بزرگ و اسلامی می‌تواند الگو و نمونه‌ای برای تقویت وحدت دنیای اسلام در عرصه داخل و خارج باشد. خوشبختانه امروزه مسلمانانی با فرقه‌های متفاوت در ایران مشغول به زندگی هستند، هرچند برخی تندروی‌ها و رفتارهای مغرضانه محدودیت‌هایی را برای فرقه‌های اسلامی ایجاد می‌کنند، اما قانون اساسی و رهنمودهای رهبری انقلاب مبنی بر تساهل و تسامح با فرقه‌های اسلامی و آزادی آنها اگر به صورت جدی اجرا شود، نتایج مطلوب آن نه تنها در داخل بلکه بر نگرش و دیدگاه سایر کشورهای اسلامی نیز موثر خواهد بود. ورای برخی رفتارهای خودسرانه از سوی عده معدودی، اکثریت مردم ایران بر تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با همه فرقه‌های اسلامی واقف هستند و ارائه این تصویر با یک دیپلماسی مناسب و سیاست‌گذاری صحیح بسیاری از موانع و نگرش‌های منفی نسبت به ایران را رفع خواهد کرد.
امید است هفته وحدت که با ولادت پیامبر(ص) به روایت اهل سنت آغاز و ولایت پیامبر(ص) به روایت اهل شیعه پایان می‌یابد، فرصتی مناسب برای گسترش و ترویج وحدت و اتحاد در میان مسلمانان به‌ویژه در تصمیم‌گیری‌ها و نگرش‌های مسئولان فعلی باشیم تا از مواهب و دستاوردهای آن، همه دنیای اسلام بهره ببرد.
سایر اخبار این روزنامه
نظر رهبر انقلاب اسلامی درباره چندهمسری : «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی» نشست رسانه‌ای و آیین رونمایی «افسانه چشم‌هایت» در تالار وحدت برگزار شد؛ از فریادهای مکرر تا شعری که مال سایه نبود رییس جمهوری آمریکا برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ به فکر مذاکره و برجام افتاده است؛ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همدلی: مسئولان بهتر است به سوالات رئیس جمهوری پاسخ دهند نگرانی نماینده تهران از نقش‌آفرینی گروه‌های فشار در آستانه انتخابات رئیس جمهور در جلسه شورای اداری کرمان: مذاکره را رها نمی‌کنیم گفت و گو با منوچهر آشتیانی، خواهر زاده نیما، در حال و هوای سرای سالمندان به مناسبت سالروز تولد پدر شعر امروز ایران: همدلی از سوءاستفاده برخی مداحان از احساسات مذهبی مردم گزارش می‌دهد منوی مداحی! ولی‌الله شجاع‌پوریان وجوب یکپارچگی مسلمانان «همدلی» در گفت‌وگو با محمود جام‌ساز کارشناس اقتصادی، طرح ملی مسکن را ارزیابی کرد ولی‌الله شجاع‌پوریان وجوب یکپارچگی مسلمانان نیما ضرورت بود یا اتفاق؟ جهانگیری خواستار تصویب فوری لوایح ارسالی دولت به مجلس پیرامون مبارزه با فساد شد