نشست رسانه‌ای و آیین رونمایی «افسانه چشم‌هایت» در تالار وحدت برگزار شد؛ از فریادهای مکرر تا شعری که مال سایه نبود

علی نامجو| نشست رسانه‌ای و آیین رونمایی آلبوم «افسانه چشم‌هایت» با آهنگسازی «مهیار علیزاده» و خوانندگی همایون شجریان و علیرضا قربانی دیروز سه‌شنبه ۲۱ آبان ماه، در تالار وحدت تهران برگزار شد. در آغاز این برنامه، رامین حیدری فاروقی کارگردان تیزرها و قطعه تصویری آلبوم گفت:«خیلی خوشحالیم و دلیل این خوشحالی موسیقی است و اینکه شرایطی ایجاد شده تا بتوانیم در این مجموعه، نتیجه زحماتی را که برای این کار کشیده شده، پیش روی اهالی رسانه قرار دهیم.»
از میان عوامل موسیقایی این اثر علیرضا قربانی اولین نفری بود که درباره این کار سخن گفت. او گفت:«بسیار خوشحالم که بعد از گذشت پنج سال می‌توانیم شاهد برگزاری آیین رونمایی آلبومی باشیم که نتیجه زحمت گروه بزرگی ازجمله مهیار علیزاده در مقام آهنگساز و همایون شجریان به‌عنوان خواننده است.»
مهیار علیزاده آهنگساز آلبوم افسانه چشم‌هایت که پیش‌ازاین در آلبوم دخت پری‌وار هم با علیرضا قربانی سابقه همکاری داشته، گفت:«پنج سال زمان زیادی برای تولید یک آلبوم موسیقی است.
پنج سال پیش اعلام خبر ساخت این آلبوم، برای ما شیرین بود، اما همان‌قدر هم کار را برای ما سخت کرد. من دوست داشتم این آلبوم هرچه زودتر منتشر شود تا واکنش مخاطبان پس از شنیدنش را ببینم، اما طولانی شدن ماجرای انتشار اثر علاقه ما را کم نکرد و امروز هم از اینکه آلبوم رونمایی شده، خوشحالم. یکی از خبرنگاران درباره نحوه انتخاب همایون شجریان و علیرضا قربانی به‌عنوان خواننده در این اثر از علیزاده پرسید و او پاسخ داد: وقتی یک آهنگساز فرد جاه‌طلبی باشد، دوست دارد بهترین‌ها را با خودش همراه کند. من و علیرضا قربانی در خودرو در حال حرکت بودیم که من این پیشنهاد را به او دادم. در ابتدا هم فکر نمی‌کردم همایون شجریان حضور در این کار را بپذیرد، اما بعدازاینکه از طریق تلفن باهم حرف زدیم، با استقبال همایون از این طرح مواجه شدم و بعد از مدتی شرایط برای شروع این همکاری فراهم شد.»


یکی از اتفاقاتی که بعد از حاشیه‌های آغازین آلبوم، در فضای مجازی موج پررنگی را در میان کاربران ایجاد کرد، استفاده از شعری بود که در آلبوم به هوشنگ ابتهاج نسبت داده شده بود، اما دختر آقای ابتهاج آن را در قالب پستی در اینستاگرام آورد و نوشت که این شعر را سایه نگفته است. علیزاده هم در واکنش به پرسش یکی از خبرنگاران درباره ماجرای آن شعر گفت: «پروسه انتخاب شعر در این اثر برای من کار سختی بود.
این شعر را در اینترنت جست‌وجو کردم و دیدم در صفحات مختلف نام استاد ابتهاج را به‌عنوان شاعر زیر آن نوشته‌اند. این را هم باید بگویم که هر بار به آلمان سفر می‌کنم، تلاش می‌کنم تا با آقای ابتهاج ملاقاتی داشته باشم. هر بار هم در آثارم از شعرهای ایشان استفاده کرده‌ام، با استقبال آقای ابتهاج مواجه شده است. اگر در یکی از سفرها ماجرای استفاده از این شعر را مطرح کرده بودم، امروز این جنجال‌ها ایجاد نمی‌شد.»
یکی از اتفاقات حول و حوش این آلبوم که جنجال‌آفرین هم شد، حضور علیرضا قربانی و همایون شجریان در مرکز بازار بزرگ ایران (ایران‌مال) برای ضبط قطعه تصویری این آلبوم بود. رامین حیدری فاروقی درباره انتخاب آن لوکیشن هم به خبرنگاران گفت:«ما به دنبال کتابخانه‌ای بودیم تا بتوان در آن فیلم‌برداری و عکاسی کنیم.
فارغ از مسائلی که حول و حوش هر یک از اماکن در کشور ما ممکن است وجود داشته باشد، به گمان من بهتر است ما بر اساس نگاه قانون درباره موضوعات، اظهارنظر کنیم. همان‌طور که همایون شجریان در نوشته‌اش یادآور شده بود، مکانی که مردمان ایران بتوانند در آن آمدوشد کنند برای ما شانیت دارد وگرنه حضور در ایران‌مال هیچ دلیل دیگری به‌جز امکان تصویری که به ما می‌داد، نداشت.»
در بخشی از این نشست درباره تفاوت صدای علیرضا قربانی و همایون شجریان در گام‌های یکسان و درنتیجه خروجی صدایی که در مواقعی در آلبوم افسانه چشم‌هایت آزاردهنده است، پرسشی از سوی روزنامه همدلی مطرح شد که همایون شجریان در پاسخ به آن گفت:«پیشنهاد من این است که قطعات این آلبوم در مواقع مختلف گوش داده شود.
شاید این آلبوم به خاطر فضایی مینوری که دارد و البته به دلیل یک دستی ارکستراسیونش، اثری نباشد که مخاطب بتواند سه چهار بار از اول تا آخر آن را بشنود. شاید بهتر باشد مخاطبانی که این نگاه را به آلبوم دارند چند قطعه‌ای که به آن علاقه دارند، بیشتر بشنوند. درباره نقش خواننده در بخش آوازی آلبوم هم باید بگویم که گاهی یک اثر درزمینه موسیقی ردیفی دستگاهی است و در آن آواز بداهه وجود دارد. در آن شرایط خواننده خیلی می‌تواند در کار نقش داشته باشد. اما در چنین اثری ملودی ثابت است و خط ملودی مشخص بنابراین دست خواننده برای خلاقیت‌های زیاد، چندان باز نیست.»
آیین رونمایی از آلبوم «افسانه چشم‌هایت» بعد از نشست رسانه‌ای و با حضور جمعی از هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری از جمله سینما، تئاتر و موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.
محمدعلی بهمنی، لیندا کیانی، محمد لقمانیان، حمیدرضا نوربخش، کیخسرو پورناظری، نوید محمدزاده، بیژن کامکار، تهمورس پورناظری، محسن حسینی، نوید محمدزاده، علی سرابی، بهنوش طباطبایی و رضا کیانیان ازجمله چهره‌های شناخته‌شده عرصه هنر در این برنامه بودند.
اجرای دو قطعه تلخیص شده از آلبوم افسانه چشم‌هایت به‌صورت زنده با نوازندگی کوارتت شهرزاد و کرال گروه آوازی تهران با رهبری مهیار علیزاده یکی از بخش‌های آیین رونمایی این اثر بود. پایان‌بخش این آیین هم اجرای زنده قطعه افسانه چشم‌هایت از این آلبوم بود با صدای همایون شجریان و علیرضا قربانی.
سایر اخبار این روزنامه
نظر رهبر انقلاب اسلامی درباره چندهمسری : «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی» نشست رسانه‌ای و آیین رونمایی «افسانه چشم‌هایت» در تالار وحدت برگزار شد؛ از فریادهای مکرر تا شعری که مال سایه نبود رییس جمهوری آمریکا برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ به فکر مذاکره و برجام افتاده است؛ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همدلی: مسئولان بهتر است به سوالات رئیس جمهوری پاسخ دهند نگرانی نماینده تهران از نقش‌آفرینی گروه‌های فشار در آستانه انتخابات رئیس جمهور در جلسه شورای اداری کرمان: مذاکره را رها نمی‌کنیم گفت و گو با منوچهر آشتیانی، خواهر زاده نیما، در حال و هوای سرای سالمندان به مناسبت سالروز تولد پدر شعر امروز ایران: همدلی از سوءاستفاده برخی مداحان از احساسات مذهبی مردم گزارش می‌دهد منوی مداحی! ولی‌الله شجاع‌پوریان وجوب یکپارچگی مسلمانان «همدلی» در گفت‌وگو با محمود جام‌ساز کارشناس اقتصادی، طرح ملی مسکن را ارزیابی کرد ولی‌الله شجاع‌پوریان وجوب یکپارچگی مسلمانان نیما ضرورت بود یا اتفاق؟ جهانگیری خواستار تصویب فوری لوایح ارسالی دولت به مجلس پیرامون مبارزه با فساد شد