لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای شورای شهر روز دوشنبه اعلام می‌شود تحقق «گام سوم» در گرو وحدت دوباره

بهاران آزادی
گروه سیاسی_ مدت زمان زیادی تا آغاز تبلیغات کاندیداهای دوره پنجم انتخابات شوراهای شهر باقی نمانده است. در شهرهای مختلف اما شرایط تاییدصلاحیت‌ها به یک شکل و میزان نیست؛ در شهرهایی همچون اهواز، اصفهان و کرج اصلاح‌طلبان بسیاری قربانی ردصلاحیت‌ گسترده کاندیداهای این جناح شده‌اند، در حالی که وضعیت پایتخت کمی متفاوت است. تعداد زیادی از کاندیداهای اصلاح‌طلب و چهر‌ه‌های سیاسی در تهران توانستند از سد هیات نظارت بر انتخابات شوراها عبور کرده و خود را در معرض رای مردم بگذارند. با نگاهی به لیست اعضا هیات نظارت بر انتخابات شوراها در شهرهای مختلف نیز به خوبی می‌توان دریافت که تاییدصلاحیت‌ها در هر شهر انعکاسی از تفکرات حزبی نمایندگان آن شهر یا استان بوده است، به طورمثال در یزد هر سه عضو هیات نظارت اصلاح‌طلب و در شهر دیگری همچون همدان هر سه نفر اصولگرا هستند، در حالی که شورای شهر نهادی مدنی است و باید بدان فارغ از مسائل سیاسی نگریسته شود.
به موجب منشور حقوق شهروندی، هر فردی از هر جناح و صنفی قادر است برای ورود به نهاد عمومی غیردولتی مانند شورای شهر به میدان مبارزه بیاید و هیچ نهادی پس از تایید صلاحیت‌ها قادر نیست این حق را از اشخاص سلب کند، اما با توجه به محدود بودن کرسی‌های شورا و رقابت بر سر تصاحب آنها از سوی دو جناح اصلی سیاسی در کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، دو جناح با توجه به سازوکارهای خاص خود بناست کاندیداهای خود را در قالب دو لیست مجزا منتشر کنند. پیش از این اما انسجام و اتحاد اصلاح‌طلبان در دو انتخابات گذشته؛ انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و انتخابات مجلس شورای اسلامی 94 نشان داد که آنها در ارائه لیست موفق عمل خواهند کرد، این در حالی است که در شرایط مشابه، اصولگرایان چه در مبارزه با لیست مشترک و چه به شکل مستقل شکست خورده‌اند. با این حال تجربه تلخ شوراهای شهر و روستا از زمان تشکیل تا به امروز به ویژه در سال‌های اخیر، موجب شده که این دوره از انتخابات اهمیت ویژه‌ای به خود گیرد تا آنجا که حتی بستن لیست 21 نفره هم با چالش‌هایی روبه رو شده است. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کار خود برای بستن لیست را با شعار پاکدستی، اصلاح‌طلبی و متخصص بودن آغاز کرد. اصلاح‌طلب بودن در کنار تخصص مرتبط، استفاده از چهره‌های وجیه و رای‌آور، اختصاص سهمیه به زنان و جوانان و تخصیص سهمیه کمتر به آقازاده‌ها از جمله ملاک اصلی حامیان اصلاح‌طلبان در بررسی پرونده‌ها بود. با این حال در کلان‌شهرهایی همچون تهران که نام اصلاح‌طلبان سرشناس بسیاری در میان خیل کاندیداها به چشم می‌خورد به دلیل انتظارات مختلف از سوی افراد و حزب‌های سیاسی کار انتخاب افراد کمی کندتر پیش می‌رود. اما باید به این نکته توجه داشت که موفقیت در شورای شهر و روستا به مراتب دشوارتر از پیروزی لیست امید در مجلس دهم است. در این مدت نیز شایعات و لیست‌های بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی به سرلیستی محسن هاشمی یا احمد مسجد جامعی منتشر شد، اما شورایعالی سیاستگذاری به جد آنها را تکذیب و اعلام کرد که به علت حساس بودن این دوره از شوراها و همچنین محدودیت در انتخاب کاندیداها لیست مربوطه به جای جمعه، روز دوشنبه هفته جاری منتشر خواهد شد.
از سوی دیگر چندی پیش محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ضمن هشدار به کاندیداها از آنها خواست پس از انتشار لیست نهایی، خونسردی خود را حفظ و انسجام اصلاح‌طلبی را دستاویز تفرقه افکنی مخالفان نکنند. وی همچنین تاکید کرد که خوشبختانه این دوره شاهد حضور چهره‌های ارزشمند هستیم، در تهران بیش از ۶۰۰ نفر چهره برجسته اعلام آمادگی کردند در لیست اصلاحات باشند یک سوم اینها از هر جهت واجد شرایط ورود به شورا هستند. این مشکلی است که امروز با آن روبه‌رو هستیم اگر در شورای استان‌ها و تهران با وسواس و دقت در چارچوب ضوابط عمل نشود یا به دنبال سهم‌خواهی باشیم با مشکل بعدی روبه رو خواهیم بود خواهش من این است که با وسواس در چارچوب ضوابط حرکت کنیم. در همین راستا، پس از اعلام تاییدصلاحیت‌ها از سوی هیات نظارت بر انتخابات کمپینی با نام «کمپین انصراف» راه‌اندازی و از کاندیداها خواسته شد که اگر تصور می‌کنند، دیگران واجد شرایط بهتری هستند، انصراف داده و ضمن همکاری با شورایعالی در راه رسیدن به اهداف مشترک، بستن لیست را با دشواری کمتری رو به رو کرده، زمینه ساز و تدوام بخش راهی باشند که از سال 92 آغاز و تاکنون ادامه دارد؛ چراکه منافع ملی و گروهی به مراتب والاتر از منافع شخصی است. محسن هاشمی، کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران نیز روز گذشته گفت: برای موفقیت در انتخابات شوراها باید راهبرد ثبت نام حداکثری به انصراف حداکثری تبدیل شود تا لیست نهایی با قدرت وارد شورای شهر شود.


شورایعالی از کاندیداها انتظار همکاری و همراهی دارد
محمود صادقی، رئیس دوره‌ای جبهه اصلاحات و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ضمن اعتقاد به اینکه هر کسی طبق قانون حق کاندیداتوری دارد و نمی‌توان حقوق شهروندی افراد را سلب کرد، گفت: زمانی که از سوی یک مجموعه فراخوانی داده می‌شود و از افراد می‌خواهند ثبت‌نام کنند، این یعنی کاندیداها میثاق نامه امضا می‌کنند، متعهد خواهند شد و باید به تعهدات خود عمل کنند. به گفته صادقی، از جهت سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 و مجلس شورای اسلامی 94 تجربه کردیم که وحدت چگونه می‌تواند موجب وحدت شود. رئیس دوره‌ای جبهه اصلاحات براین باور است که باید وحدت اصلاح‌طلبان را تکرار کنیم. نماینده مردم تهران در مجلس دهم همچنین هشدار داد که اگر بنا باشد به نام اصلاح‌طلبان لیست‌های متعددی منتشر شود، به انسجام مجموعه اسیب خواهد رسید. به گفته وی، مجموعه اصلاح‌طلبان متحد و متمرکز شده و در قالب شورای عالی اصلاح‌طلبان انتظار دارند که دیگر کاندیداها در صورتی که در لیست حضور نداشته باشند هم به کل مجموعه برای حفظ انسجام و وحدت کمک کنند، چراکه حضور این افراد در کنار شورایعالی اصلاح‌طلبان و همراهی با آنها قطعا نقش بسیاری در برد این لیست خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
حوصله کنید، تا انتخابات فرصت باقی است چرا کاندیداهای اصولگرا به جای ارائه برنامه‌شان تنها به عملکرد دولت یازدهم انتقاد می‌کنند؟ وزیر کشور در نشست خبری: راه‌اندازی سایت کارانه غیرقانونی است و جنبه خرید رای دارد جلال خوشچهره حماس در تصویر تازه لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای شورای شهر روز دوشنبه اعلام می‌شود تحقق «گام سوم» در گرو وحدت دوباره نامزدهای منتقد دولت دستاوردهای اقتصادی را «غیر علمی » به چالش کشیدند خیالبافی های اقتصادی پای مدیریت شهری بر پایه تراکم فروشی روی نفس های پایتخت فضایی که سبز نیست ! سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در گفت و گو با «ابتکار » مطرح کرد: سیاست خارجی در دوراهی توسعه یا عقب گرد سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی: نمی‌توان برجام را به دست کسانی سپرد که زمانی مخالفش بودند خبرنگاران از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می گویند شهرآفتاب، میزبان بدِ نمایشگاه خوب انتخابات فرانسه و رابطه با ایران محسن هاشمی: حضور کاندیداها در انتخابات شورای شهر باید بر اساس لیست باشد