کشورهای غرب آفریقا سرمایه‌های خود را از فرانسه خارج می‌کنند

پایگاه خبری "افریکا نیوز" روز گذشته از کنگو برازاویل گزارش داد که 14 کشور غرب آفریقا با هدف نفی دوران استعماری فرانسه، سرمایه‌های خارجی خود در قالب واحد پولی "فرانک سی اف آی" را از این کشور خارج می‌کنند.
براساس این گزارش، "پاتریک تالون" رئیس جمهوری بنین در غرب آفریقا گفت که رهبران این 14 کشور به اتفاق آراء تصمیم گرفتند واحد پولی فرانک سی اف‌ای مورد استفاده در این کشورها که امروزه ارز رایج 8 کشور این منطقه است را از فرانسه خارج کنند.
وی در گفت وگو با شبکه "رادیو بین‌المللی فرانسه" و تلویزیون "فرانس 24" افززود که کشورهای غرب آفریقا به این نتیجه رسیدند که این واحد پولی مشترک بیش از آنکه یک افزار مالی برای مبادلات بین‌المللی میان آنها و فرانسه باشد، به "یک "مشکل روانی" تبدیل شده و یادآور دوره استعماری فرانسه است، بنابراین باید هرچه سرمایه در قالب فرانک سی اف‌ای وجود دارد از فرانسه خارج شود.
تالون، اتحادیه بانک‌های مرکزی کشورهای غرب آفریقا (وامو) را مسئول مدیریت بر این پروژه و دریافت ارزهای خارجی مرتبط با این ارز در فرانسه معرفی کرد و گفت که این اتحادیه بعد از خارج کردن سرمایه‌های خود از فرانسه، قرار است آنها را عادلانه میان بانک‌های مرکزی کشورهای عضو تقسیم کند.
وی بدون اشاره به جدول زمانی برای تحقق این امر، اضافه کرد که کشورهای بنین، توگو، بورکینافاسو، مالی، سنگال، ساحل عاج، نیجر و گینه بیسائو که به همراه کشورهای مرکز آفریقا از جمله چاد، آفریقای مرکزی، جمهوری کنگو (برازاویل)، گابن، کامرون و گینه استوایی از استفاده کنندگان این ارز منطقه‌ای هستند، باید هرچه سریعتر با کمک این اتحادیه که در سنگال مستقر است، این طرح را اجرایی کنند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه مطرح کرد: هدف‌گذاری برای تجارت یک میلیارد دلاری با سوریه تا دو سال آینده خشم رهبران سیاسی عراق از مداخلات آمریکا اردوغان: داعشی‌ها را برمی‌گردانیم، می‌خواهند بپذیرند یا نه! وزیرآموزش‌وپرورش: کنکور، مانع کسب مهارتهای دینی دانش‌آموزان است تحرکات حامیان داعش در عراق سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن اقدام شبه کودتا در بولیوی: هرگونه تغییر دولت‌ها به‌صورت اجبارآمیز، محکوم است بازداشت 3 مدیر سابق وزارت بهداشت شرط وزیر خارجه برای بازگشت کامل ایران به اجرای تعهداتش در برجام فقط یک تعهد را نشان بدهید که به آن عمل کرده‌اید پاسخ ظریف به بیانیه مشترک 3 کشور اروپایی در واکنش به گام چهارم ایران: اِوو مورالس به مکزیک پناهنده شد کشورهای غرب آفریقا سرمایه‌های خود را از فرانسه خارج می‌کنند شمخانی در افتتاحیه چهارمین همایش جامعه اطلاعاتی سپاه: توان بسیج‌کنندگی ایران، واشنگتن را دچار سردرگمی راهبردی کرده است