فقط یک تعهد را نشان بدهید که به آن عمل کرده‌اید پاسخ ظریف به بیانیه مشترک 3 کشور اروپایی در واکنش به گام چهارم ایران:

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری به بیانیه مشترک وزرای خارجه آلمان،فرانسه و انگلیس درباره اقدامات برجامی ایران واکنش نشان داد.
دکتر محمد جواد ظریف با ضمیمه کردن نامه 6 نوامبر 2018 میلادی (14 آبان 1397) خود خطاب به هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایر اعضای برجام نوشت:
" خطاب به همتایانم در اتحادیه اروپایی/ و سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان:
1- «به تعهدات خود ذیل برجام کاملا پایبند بوده‌ایم.» شما؟! واقعاً؟!


فقط یک تعهد را نشان دهید که در 18 ماه گذشته به آن عمل کرده‌اید.
2- وقتی که شما مشغول دفع‌الوقت بودید، ایران مکانیزم رفع اختلاف را به جریان انداخت و آنرا به اتمام رساند.
ما اکنون درحال استفاده از اقدامات جبرانی مندرج در پاراگراف 36 برجام هستیم. به نامه ششم نوامبر 2018 من مراجعه کنید."
وزرای خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه مشترکی، اهمیت اجرای کامل و موثر برجام ازسوی تمام طرف‌ها را مورد تاکید قرار داده و در عین حال تصریح کرده‌اند که ایران از انجام اقداماتی که با توافق برجام ناسازگار است، دوری کند.
در این بیانیه همچنین آمده است که طرف‌های اروپایی برجام از اقدام اخیر ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو بشدت نگران هستند.
در ادامه این بیانیه تصریح شده؛ اقدام ایران بروشنی با مفاد صریح برجام در خصوص فردو مغایرت و پیامدهای زیادی در زمینه اشاعه دارد. «این اقدام به طور تاسف آوری نشان‌دهنده تسریع در فاصله گرفتن ایران از تعهداتش مطابق با برجام است.»
این بیانیه می‌افزاید: از ایران می‌خواهیم تمام اقداماتی که با برجام ناسازگار است از جمله تجاوز از حد مجاز میزان ذخائر اورانیوم و محدوده مجاز غنی‌سازی و همچنین فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه را به عقب برگرداند.
طرف‌های اروپایی عضو برجام دراین بیانیه مشترک تصریح کردند که ایران باید به اجرای کامل تعهداتش طبق برجام بازگردد.
آنها همچنین از ایران خواسته‌اند تا طبق تعهداتش در برجام با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ویژه در چارچوب توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی همکاری کند. در این بیانیه نسبت به آنچه عدم همکاری بموقع ایران که در نشست هفته گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شد، ابراز نگرانی شده است.
در این بیانیه مشترک، بدون اشاره به تعلل و بدعهدی طرف اروپایی در اجرای تعهداتش طبق برجام، افزوده شده است: سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات خود از جمله لغو تحریم‌ها پایبند است. از این رو پایبندی ایران به برجام و همکاری با تمام طرف‌ها برای کاهش تنش‌ها امری حیاتی است.
در پایان این بیانیه، طرف‌های اروپایی نسبت به ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه در جهت استقرار امنیت و صلح بین‌المللی اعلام آمادگی کردند. هرچند که در این بیانیه ادعا شده، ادامه کار در این زمینه با اقدامات اخیر ایران دشوار شده است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه مطرح کرد: هدف‌گذاری برای تجارت یک میلیارد دلاری با سوریه تا دو سال آینده خشم رهبران سیاسی عراق از مداخلات آمریکا اردوغان: داعشی‌ها را برمی‌گردانیم، می‌خواهند بپذیرند یا نه! وزیرآموزش‌وپرورش: کنکور، مانع کسب مهارتهای دینی دانش‌آموزان است تحرکات حامیان داعش در عراق سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن اقدام شبه کودتا در بولیوی: هرگونه تغییر دولت‌ها به‌صورت اجبارآمیز، محکوم است بازداشت 3 مدیر سابق وزارت بهداشت شرط وزیر خارجه برای بازگشت کامل ایران به اجرای تعهداتش در برجام فقط یک تعهد را نشان بدهید که به آن عمل کرده‌اید پاسخ ظریف به بیانیه مشترک 3 کشور اروپایی در واکنش به گام چهارم ایران: اِوو مورالس به مکزیک پناهنده شد کشورهای غرب آفریقا سرمایه‌های خود را از فرانسه خارج می‌کنند شمخانی در افتتاحیه چهارمین همایش جامعه اطلاعاتی سپاه: توان بسیج‌کنندگی ایران، واشنگتن را دچار سردرگمی راهبردی کرده است