خشم رهبران سیاسی عراق از مداخلات آمریکا

بخش اخبار جهان – بیانیه مداخله جویانه آمریکا درباره لزوم برگزاری انتخابات زود هنگام در عراق و تغییر قانون انتخابات آن کشور، انزجار جریان‌های سیاسی و مردم این کشور را بر انگیخت. در این باره ریاست جمهوری عراق علیه بیانیه مداخله‌جویانه کاخ سفید موضع گرفت و تاکید کرد که اصلاحات مورد انتظار در عراق هرگز نباید متاثر از دیکته خارجی باشد.
ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای گفته است که اصلاحات مورد انتظار در عراق تنها یک تصمیم صرفا عراقی است و در پاسخ به اراده ملی مردم عراق به اجرا در می‌آید.
به نوشته این بیانیه، ریاست جمهوری عراق با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق مخالف است و آن را نمی‌پذیرد.
ریاست جمهوری عراق اضافه کرده است که مردم عراق برحسب اولویت‌بندی‌های منافع ملی و احترام اراده مرجعیت عالی دینی، در چارچوب‌های قانون اساسی و ضابطه‌مند و طبق تصمیمات ملی و مستقل خود، تصمیم می‌گیرند.


کاخ سفید، برخلاف اراده ملی عراق و مرجعیت عالی دینی این کشور در تلاشی بیهوده برای سوار شدن بر موج اعتراضات اجتماعی در این کشور و شعله ور کردن دوباره التهابات هفته‌های اخیر، طی بیانیه‌ای خواهان انتخابات زودهنگام و تدوین قانون جدید انتخابات در این کشور شد.
این موضع مداخله گرانه آمریکا با واکنش سریع تعدادی از رهبران سیاسی از جمله «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی، «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق و «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر و جنبش "الفتح"، نزدیک به حشدالشعبی مواجه شد.
جریان صدر ضمن محکوم کردن حرکت آمریکا تهدید کرد که تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی به راه خواهد انداخت.
سید عمار حکیم بیانیه اخیر آمریکا در باره مسائل داخلی عراق را محکوم کرد. یک عضو ائتلاف "الفتح" به رهبری هادی العامری نیز گفت: بیانیه کاخ سفید مداخله آشکار در امور عراق است، آمریکایی‌ها فراموش کرده‌اند که در عراق کلام مرجعیت دینی است که فصل الخطاب به شمار می‌رود.
"عصائب اهل الحق" به ریاست قیس الخزعلی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بیانیه آمریکا صادر شده از «کاخ سیاه» موید مداخله آمریکا در امور عراق و سوء استفاده از جنبش اعتراضی جوانان عراق است.
کاخ سفید این موضع مداخله گرانه را در ادامه مواضع دخالت گر سفارتخانه این کشور در بغداد و همچنین مواضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهور و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گرفته است.
برخی کارشناسان نسبت به این موضع کاخ سفید ابراز نگرانی کرده و آن را نشانه دخالت تازه آمریکا در امور داخلی عراق دانسته‌اند.
مرجعیت عالی دینی به عنوان انعکاس دهنده اراده ملی عراق همواره بر انتخابات دوره‌ای و مخالفت با موج سواری طرف‌های داخلی، خارجی و بین‌المللی بر مطالبات مردم تاکید کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه مطرح کرد: هدف‌گذاری برای تجارت یک میلیارد دلاری با سوریه تا دو سال آینده خشم رهبران سیاسی عراق از مداخلات آمریکا اردوغان: داعشی‌ها را برمی‌گردانیم، می‌خواهند بپذیرند یا نه! وزیرآموزش‌وپرورش: کنکور، مانع کسب مهارتهای دینی دانش‌آموزان است تحرکات حامیان داعش در عراق سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن اقدام شبه کودتا در بولیوی: هرگونه تغییر دولت‌ها به‌صورت اجبارآمیز، محکوم است بازداشت 3 مدیر سابق وزارت بهداشت شرط وزیر خارجه برای بازگشت کامل ایران به اجرای تعهداتش در برجام فقط یک تعهد را نشان بدهید که به آن عمل کرده‌اید پاسخ ظریف به بیانیه مشترک 3 کشور اروپایی در واکنش به گام چهارم ایران: اِوو مورالس به مکزیک پناهنده شد کشورهای غرب آفریقا سرمایه‌های خود را از فرانسه خارج می‌کنند شمخانی در افتتاحیه چهارمین همایش جامعه اطلاعاتی سپاه: توان بسیج‌کنندگی ایران، واشنگتن را دچار سردرگمی راهبردی کرده است