رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه مطرح کرد: هدف‌گذاری برای تجارت یک میلیارد دلاری با سوریه تا دو سال آینده

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: دستیابی به تجارت 500 میلیون تا یک میلیارد دلاری بین دو کشور طی دو سال آینده دست یافتنی و امکان پذیر است.
به گزارش ایرنا، کیوان کاشفی در همایش فرصت‌های تجاری سوریه افزود: در یک سال گذشته بیش از 10 هیات اقتصادی بین دو ایران و سوریه تبادل شد، اما خلا اطلاعاتی یکی از بزرگترین معضلات برای فعالان اقتصادی ایرانی است.
وی گفت: مسیر ترانزیت کالا به سوریه از راه زمینی ترکیه، همچنین از مسیر دریایی بندرعباس با کشتی انجام می‌شود که هزینه هر کانتینر از طریق دریایی چهار هزار دلار است و اگر مسیر زمینی راه‌اندازی شود با نیمی از این مبلغ امکان پذیر خواهد بود.
وی افزود: تراز تجاری دو کشور در سال گذشته 152 میلیون دلار به نفع ایران و در 6 ماهه نخست امسال 69 میلیون دلار افزایش بود و عمده کالاهای صادراتی ایران به سوریه شامل ترانسفورماتورها، اسکلت ساختمانی، مکمل‌های دارویی، مخمرهای فعال و غیره است.


وی، مهمترین مشکلات فراروی فعالان اقتصادی دو کشور را مشکل ترانزیت زمینی بین ایران و عراق و سوریه، مبادلات بانکی، اجرایی نشدن موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور، نبود اطلاعات کافی میدانی از شرایط و اوضاع اقتصادی و تجاری سوریه و نبود امنیت و پوشش‌های ضمانتی برای فعالیت بخش خصوصی در سوریه برشمرد و گفت: اگر مشکل ترانزیت زمینی حل شود، صادرات برخی کالاها مثل کاشی، سرامیک و محصولات ساختمانی به این کشور مقرون به صرفه خواهد شد.
وی همچنین خواستار اختصاص خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای تجارت شرکت‌های ایرانی با سوریه شد و افزایش پروازها بین دو کشور را درخواست کرد. کاشفی ادامه داد: صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و مواد غذایی، اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی ایران در سوریه است.
سوریه آماده ارائه تسهیلات به شرکت‌های ایرانی برای بازسازی این کشور است
سفیر جمهوری عربی سوریه نیز در این همایش اعلام کرد: این کشور آمادگی کامل خود را برای ارائه تسهیلات به منظور حضور بخش‌های دولتی و خصوصی ایران در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سایر پروژه‌ها اعلام می‌کند.
«عدنان محمود» افزود: در بخش وسیعی از سوریه شرایط برای حضور شرکت‌های دولتی و خصوصی ایرانی و انجام پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری خوب است.
محمود یادآور شد: فرصت‌های کاری و سرمایه‌گذاری فراوانی از جمله در ساخت واحدهای مسکونی، امور زیربنایی، بازسازی اقتصاد و کارخانه‌های سوریه و تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و همچنین فعال سازی موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور وجود دارد.
محمود ادامه داد: اکنون دولت‌های دو کشور در راستای حل مشکلات انتقال پول فعالیت می‌کنند و در همین راستا یادداشت تفاهمی بین بانک‌های مرکزی دو کشور امضا شده، گشایش بانک‌های مختلف در دو کشور و تاسیس بانک مشترک در دستور کار قرار دارد.
وی یادآور شد: تاسیس شرکت‌های حمل و نقل دریایی و زمینی برای تبادل کالا و تامین نیازهای دو طرف، از جمله برنامه‌های هر دو کشور است.
سفیر جمهوری عربی سوریه در ایران خاطرنشان کرد: از شرکت‌های خصوصی و سرمایه گذاران ایرانی برای ساخت خطوط تولید در سوریه دعوت می‌شود و خواستار آن هستیم که سوریه را به عنوان مبنای ورود به سایر کشورهای عربی و منطقه در نظر داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: همه راه‌ها برای شرکت‌های دولتی و خصوصی ایرانی به ویژه در بخش تولید و بازسازی سوریه باز است و تسهیلاتی نیز در این راستا در نظر گرفته شده است که همه این‌ها در راستای روابط عمیق برادرانه بین دو کشور است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران هم گفت: سوریه خواستار کاهش تعداد کالاهای مستثنی از موافقت‌نامه تجارت آزاد بین دو کشور از 88 قلم کالای کشاورزی و صنعتی کنونی است.
حمید زادبوم افزود: پارسال چهاردهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و سوریه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری ایران و نخست‌وزیر سوریه در دمشق برگزار و در آن توافقات خوبی حاصل شد.
وی اشتراکات زیاد فرهنگی تاریخی و دینی دو کشور را یادآور شد و گفت: ارزش تجارت خارجی دو کشور که در بهترین سال‌ها حدود 500 میلیون دلار بود که در سال‌های گذشته و متاثر از جنگ‌ها داخلی این کشور افت قابل ملاحظه‌ای داشته است.
زادبوم به ارزش تجارت خارجی سوریه در 10 سال میلادی گذشته اشاره کرد که بالاترین رقم آن 30 میلیارد دلار بوده و در سال گذشته میلادی به 6 میلیارد دلار کاهش یافته است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه مطرح کرد: هدف‌گذاری برای تجارت یک میلیارد دلاری با سوریه تا دو سال آینده خشم رهبران سیاسی عراق از مداخلات آمریکا اردوغان: داعشی‌ها را برمی‌گردانیم، می‌خواهند بپذیرند یا نه! وزیرآموزش‌وپرورش: کنکور، مانع کسب مهارتهای دینی دانش‌آموزان است تحرکات حامیان داعش در عراق سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن اقدام شبه کودتا در بولیوی: هرگونه تغییر دولت‌ها به‌صورت اجبارآمیز، محکوم است بازداشت 3 مدیر سابق وزارت بهداشت شرط وزیر خارجه برای بازگشت کامل ایران به اجرای تعهداتش در برجام فقط یک تعهد را نشان بدهید که به آن عمل کرده‌اید پاسخ ظریف به بیانیه مشترک 3 کشور اروپایی در واکنش به گام چهارم ایران: اِوو مورالس به مکزیک پناهنده شد کشورهای غرب آفریقا سرمایه‌های خود را از فرانسه خارج می‌کنند شمخانی در افتتاحیه چهارمین همایش جامعه اطلاعاتی سپاه: توان بسیج‌کنندگی ایران، واشنگتن را دچار سردرگمی راهبردی کرده است