چرا کاندیداهای اصولگرا به جای ارائه برنامه‌شان تنها به عملکرد دولت یازدهم انتقاد می‌کنند؟

«وعده و هجمه» علیه «عمل و برنامه»
گروه سیاسی ـ آیت وکیلیان: کاندیداهای جریان اصلاحات ـ اعتدال تصمیم دارند برخی نقاط خود را در مناظره سوم ترمیم کنند و از فضایی که جریان رقیب مبنی بر اینکه رقیبش نتواند به ارائه و تبیین برنامه‌های مدون و مهم بپردازند، بیرون آیند. هر سه نماینده جریان اصول‌گرایان خط و مشی، سازوکار و نحوه ورودشان به مناظره‌‌ها به گونه‌ای بوده که با تخریب سازمان یافته قصد دارند دولت را از فرم اصلی خود خارج کنند تا این نقطه قوت دولت تحت‌الشعاع نقطه ضعف جریان رقیب قرار گیرد. علاوه بر این استراتژی جریان رقیب، باید به نوع برگزاری مناظره‌ها از سوی صداوسیما هم متمرکز شد؛ به گفته تحلیل‌گران و کارشناسان سیاسی، اشکالات اساسی در اجرا و فرم مناظره‌ها وجود دارد که فضای یک مناظره سالم با سازوکار حرفه‌ای را از کاندیداها سلب کرده است. با توجه به اینکه هر سه کاندیدای جریان رقیب از ارائه و تدوین برنامه‌ای منسجم با موضوعات مختلف طفره می‌روند، طبیعی است که این نحوه برگزاری مناظره‌ها از سوی صداوسیما باب میل آنها خواهد بود.
از سویی دو کاندیدای مطرح جریان اصلاحات این تصمیم را گرفته‌اند که بر روی این محور در مناظره سوم کار کنند. دو پست پیاپی در صفحه توییتر اسحاق جهانگیری حکایت از این ماجرا دارد؛ جهاگیری در این توئیت‌ها گفته که هنوز تا انتخابات فرصت باقی است، هنوز در نیمه راه هستیم و خواهید دید که کدام فکر و جریان، برنامه و حرف برای گفتن دارد،‌ حوصله کنید تا انتخابات فرصت باقی است. باید دید روحانی و جهانگیری چگونه از حبابی که پوپولیست‌ها ساخته‌اند خارج خواهند شد و دست خالی آنها را رو می‌کنند.
جریان رقیب برای به انحراف کشاندن مناظره‌ها


برنامه دارد
مهدی شیخ در پاسخ به این سوال خبرنگار «ابتکار» که فضای مناظره‌ها و چینش سوالات و نحوه مواجهه رقبای دولت را چگونه می‌بیند و آیا این وضعیت توانسته دولت را در وضعیتی تدافعی قرار دهد به گونه‌ای که فرصت ارائه برنامه‌هایش را نداشته باشد، گفت: به اعتقاد من مناظره‌ها استعداد این را ندارد که نامزدها برنامه‌های خود را بیان کنند. هم از لحاظ ماهوی و هم از لحاظ شکلی و هم از لحاظ کسانی که در مناظره حضور دارند. از لحاظ ماهوی بالاخره برنامه‌ریزی‌ها و سوالات به گونه‌ای است که افراد فرصت این را ندارند که از یک سلسله مباحثی صحبت کنند. اینها باید به سمت بیان برنامه‌ها بروند در اوقاتی که اختصاص به خودشان دارد. از لحاظ شکلی هم که زمان کاندیداها کاملا پاره پاره است. افرادی هم وجود دارند که به دنبال این نیستند که به صورت اثباتی به بیان برنامه‌های برنامه‌های خود بپردازند. رقیب دولت همه حیات خود را در این مسئله دیده که دولت را بکوبد. دولت چهار سال در یک سطح وسیع حرکت‌های بزرگی انجام داده است. این نماینده مجلس با بیان اینکه این امکان وجود دارد که نقاط ضعفی هم وجود داشته باشد و این مسئله هم کاملاً طبیعی است، بیان کرد: حتی اگر نمره دولت در سطح عالی باشد به هر حال در این سطح وسیع امکان خطا و اشتباه هم وجود دارد. رقیب دولت فقط به دنبال کوبیدن دولت و یافتن نقطه ضعف است. ادامه حیات سیاسی خودش را در تخریب دولت می‌بیند. به گونه‌ای فضا را جلوه می‌دهند که وضعیت موجود بدترین شرایط است. عضو فراکسیون امید مجلس دهم گفت: متآسفانه رقبا این تاکتیک را در پیش گرفته‌اند و مظلوم‌نمایی هم می‌کنند. در مناظره اول این اتهام را به دولت می‌زدند که شما دو نفرید، خود کاندیداهای رقیب که سه نفر هستند. هر سه نفر هم دولت را می‌کوبند و به دنبال سیاه‌نمایی هم هستند. در واقع مظلوم‌نمایی را چاشنی تاکتیک خود قرار داده‌اند. به هیچ موازین منطقی و اخلاقی هم پای‌بند نیستند. نباید به گونه‌ای حرف بزنند مردم را ناامید کنند یا به امنیت ملی کشور ضربه بزنند. در واقع عرصه مناظره را به چشم کارزاری می‌بینند که باید بر رقیب فائق شوند. وی به پیش‌بینی فضای مناظره سوم و نحوه ورود نامزدهای دو قطب اصلاحات - اعتدال اشاره کرده و اظهار کرد: من به مناظره سوم دید روشنی دارم؛ جریان رقیب از ماه‌ها قبل در بوق و کرنا کرده که دولت به لحاظ اقتصادی ضعیف عمل کرده است. اتفاقاً به صورتی هماهنگ قصد دارند که قوی‌ترین نقطه دولت را ضعیف جلوه دهند. واقعا عملکرد دولت در حوزه اقتصاد در طول این چهار سال در سایه برجام قابل ارزش‌گذاری است. آثار تحریم در بعضی زمینه‌ها وجود دارد و امکان ماندن این تحریم‌ها سال‌های سال وجود دارد. بالاخره ضربه‌ای که نظام و دولت در این زمینه خورده‌اند، به راحتی قابل جبران نیست و نخواهد بود. ادامه این وضعیت میراث کسانی که تحریم را ورق‌پاره می‌دانستند. جالب اینجاست که اگر در جاهایی که تمجید کرده‌اند، برای گرفتن رای بوده است. اتفاقاً نقطه قوت دولت در بحث اقتصادی است. دولت باید فضای مناظره را مدیریت کند و پیش‌بینی به انحراف کشاندن مناظره از سوی جریان رقیب را جدی بگیرد، به سادگی می‌توان برنامه‌های اقتصادی را بیان کرد و فضا را برای مردم بیش از پیش روشن کرد. فراموش نکنیم که رسانه‌های زیادی در اختیار مخالفان دولت است که از روز اول اساس کار خود را بر تخریب دولت گذاشته‌اند.
مناظره هفته آینده، مناظره برنامه‌ها خواهد بود
از سویی مشاور فرهنگی این شائبه را مطرح کرده که روحانی در مناظره دوم نگران آرامش جامعه بوده و نمی‌خواهد اجازه دهد در اثر مناظره‌ها نگرانی و شوکی در جامعه وارد شود. حسام‌الدین آشنا در ارزیابی از دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرده که: مناظره امروز به روشن شدن صفوف و خطوط مناظره کمک بسیاری کرد.
وی با بیان اینکه در مناظره دوم روشن شد که در عمل شاهد دو جریان هستیم، خاطر نشان کرد: یک جریان کاملا و بدون برنامه منتقد دولت است و جریان دیگر جریان دولت است که با برنامه عمل می‌کند. مشاور فرهنگی روحانی گفت: نگرانی که وجود داشت این بود که کاندیداها بتوانند در سایه انتقاد از ارائه برنامه فرار کنند، اما با توجه به سازوکارهایی که پیش بینی شده است مناظره هفته آینده، مناظره برنامه‌ها خواهد بود. آشنا با اشاره به رویکرد حسن روحانی در مناظره دوم اظهار کرد: روحانی رویکردی آرام و متناسب با ظرفیت‌های جامعه داشت و آن طور که به نظر می‌آید ایشان نگران آرامش جامعه هستند و نمی‌خواهند که اجازه دهند در اثر مناظره‌ها نگرانی و شوکی به جامعه وارد شود. وی گفت: در مقابل برخی به دنبال سیاه‌نمایی دستاوردهای دولت و کسب آرای مردم
بودند.
مشاور فرهنگی روحانی در پایان تاکید کرد: مردم در مناظره دوم کاندیداها اطلاع بیشتری از کیفیت ادعاهای نامزدهای انتخاباتی کسب
کردند. راهبرد مخالفان دولت و رسانه‌های همسو که از زمان استقرار دولت اعتدال بر چاشنی تخریب و اتهام‌زنی‌های بدون وقفه استوار بوده، امروز به ذهن و زبان هر سه نامزد اصول‌گرایان رسوخ کرده است. در واقع آنچه کاندیداهای جریان رقیب در مناظره‌‌ها ـ با ذهنیت رای‌آوری از مردم اقشار پایین‌دست ـ مطرح‌ می‌کنند، ماحصل نزدیک به چهار سال تشکیل اتاق فکر‌های مداوم برای زمین‌گیر کردن دولت اعتدال است. جریانی که به نظر می‌رسد از زمانی از متن قدرت به حاشیه رانده شده، تحمل خود را از دست داده و با عصبانیت سودای بازگشت کرده است. بازگشتی که برای آن تله‌های زیادی ساخته شده است؛ سماجت در وعده و وعیدهای پوپولیستی رمز این بازگشت است.
سایر اخبار این روزنامه
حوصله کنید، تا انتخابات فرصت باقی است چرا کاندیداهای اصولگرا به جای ارائه برنامه‌شان تنها به عملکرد دولت یازدهم انتقاد می‌کنند؟ وزیر کشور در نشست خبری: راه‌اندازی سایت کارانه غیرقانونی است و جنبه خرید رای دارد جلال خوشچهره حماس در تصویر تازه لیست نهایی اصلاح‌طلبان برای شورای شهر روز دوشنبه اعلام می‌شود تحقق «گام سوم» در گرو وحدت دوباره نامزدهای منتقد دولت دستاوردهای اقتصادی را «غیر علمی » به چالش کشیدند خیالبافی های اقتصادی پای مدیریت شهری بر پایه تراکم فروشی روی نفس های پایتخت فضایی که سبز نیست ! سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در گفت و گو با «ابتکار » مطرح کرد: سیاست خارجی در دوراهی توسعه یا عقب گرد سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی: نمی‌توان برجام را به دست کسانی سپرد که زمانی مخالفش بودند خبرنگاران از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می گویند شهرآفتاب، میزبان بدِ نمایشگاه خوب انتخابات فرانسه و رابطه با ایران محسن هاشمی: حضور کاندیداها در انتخابات شورای شهر باید بر اساس لیست باشد