از انتقاد تا دلخوشی

در ادامه جشن‌های ماهانه‌ای که برای تولد هنرمندان پیشکسوت برگزار می‌شود، موسسه هنرمندان پیشکسوت تولد هنرمندان ماه‌های شهریور، مهر و آبان را با تاخیر به دلیل ماه محرم و صفر، ظهر سه شنبه ۲۱ آبان ماه در هتل لاله تهران برگزار کرد. 
داود جعفری امید (نوازنده و از مسن ترین اعضای موسسه)، سیدرضا میرهاشمی ( صدابردار قدیمی سینما)، عباس شیرخدا،محمدعلی اسماعیلی متین (موسیقیدان قدیمی)، علی اصغر ریسه (طراح صحنه)، عباس مشهدی زاده (معمار و مجسمه ساز)، مهدی میرزاعلی(تعزیه خوان)، محمدناصری پور(نقاش)، پروانه معصومی (بازیگر)، علی قلم سیاه(عکاس)، علی اصغر زهیری (طراح صحنه)،  علی اصغر اسکندری(طراح نور سینما)، محمد احمدی (نویسنده و کارگردان تئاتر)، آرمان استپانیان (هنرمند قدیمی تجسمی)، مرشد محمد احدی(هنرمند هنرهای نمایشی)، عبداله اسکندری (طراح گریم)، عبدالوهاب شهیدی که فرزندش به جای او حضور داشت، عباس خوشدل(آهنگساز)، هرمز برازنده کار، بهمن رضایی (کاریکاتوریست)، رحمت افشار (نوازنده )، الله وردی هراز (طراح شیشه)، حسین ترابی(فیلم‌نامه نویس)، بهرام منبتی، بیژن محتشم(چهره پرداز)، لطفعلی فیروزی فر(معمار سنتی)، جمشید شاه محمدی (بازیگر)، رحیم عزت بقایی (دوبلور و بازیگر و فعال قدیمی موسیقی)، نصرالله مدقال چی( دوبلور)، حبیب الله اللهیاری (مدیر تولید سینما)، محمد صیاد (عکاسی)، محمد گلریز (خواننده)، یداله وفاداری ( کارگردان تئاتر)، محمود فرهمند(متخصص ساخت ساز)، محمد حبیبی (خوشنویس)، میترا اعتقادی(مرمتگر)، فضل الله توکل (موسیقیدان)، سعید امیرسلیمانی (بازیگر)، مهدی آذرسینا(نوازنده)، نوروز رسولی(هنرهای سنتی)، منوچهر خلیلی (نوازنده نی)، اکبر هدایت(خاتم کار)، سید محمود صنعتی (نقاش موزاییک)، منصور خلج (نویسنده و کارگردان تئاتر)، طاهر شیخ الحکمایی(مجسمه ساز) از هنرمندان حاضر در این مراسم خودمانی بودند که به بهانه تولدشان این جشن برپا شده بود.‌
عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت که شهریور ماه تولد خودش هم بوده، درباره برگزاری این مراسم در هتل لاله گفت: شاید بعضی‌ها بعدا بگویند که چرا در یک هتل پنج ستاره؟ چرا این قدر هزینه؟ و... ولی معتقدم شأن پیشکسوتان می‌طلبد که در مکانی خوب و مناسب باشند و تا وقتی من هستم از این کاری که انجام می‌دهم، دفاع می‌کنم. بعدی‌ها که آمدند در هتل سه ستاره و دو ستاره مراسم را برگزار کنند. 
او که قبل از این جشن تولد، در مراسم گشایش نمایشگاه تجسمی هنرمندان پیشکسوت در فرهنگسرای نیاوران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت، گفت: برای عرضه هنرهای ایرانی نیاز به یک بازار بزرگ هنر داریم و امیدوارم برای بحث اقتصاد هنر دولتمردان، وزارت ارشاد را بیشتر حمایت کنند. به مردم هم توصیه میکنم به جای خرید سکه، هنرهای تجسمی و صنایع دستی را خریداری کنند.


او سپس لوح یادبود و عکسی یادگاری از هنرمند فقید انوشیروان ارجمند را به همسر و دختر این بازیگر،بهار ارجمند اهدا کرد.
در ادامه مراسم عظیمی گفت: بعضی دوستان تلفنی یا حضوری می‌پرسند که تکلیف ادغام موسسه چه می‌شود؟ می‌خواهم بگویم به نظرم نیاز نیست به آن بپردازیم. ما که هستیم و کار می‌کنیم و امیدواریم همان طور که این هفت سال کار را پیش بردیم، همان طور ادامه دهیم چون خودم هم خبر ندارم چه اتفاقی می‌افتد.
آخرین هنرمندی‌ که در این مراسم برای تولدش دعوت شد ایران درودی (هنرمند نقاش) بود که با ویلچر و در حالی که شرایط جسمی مساعدی نداشت آمد و به انتقاد از ادغام موسسه هنرمندان پیشکسوت با بنیاد رودکی پرداخت و گفت: موسسه تالار رودکی یعنی چه؟
او که در لحظاتی احساساتی و با عصبانیت از این موضوع صحبت می‌کرد، گفت: به آقای عظیمی هم گفته‌ام که هر کاری لازم است بگوید تا انجام دهیم و حتی شده بروم جلوی وزارت ارشاد رختخوابم را پهن کنم برای جلوگیری از این همراهی و حمایت می‌کنم.
این هنرمند افزود: این موسسه حداقل احترام ما را دارد و ما باید هم صدا شویم و از همه استدعا می‌کنم که هم صدای من شوید. من هیچ وقت نتوانستم در این مراسم و سفرها باشم و الآن هم از رختخواب و زیر سُرم آمدم ولی با صدای بلند، داد خواهم زد که نخواهم گذاشت این کار انجام شود.
این هنرمند نقاش همچنین خطاب به دیگر همکاران هنرمندش گفت:یک استدعای دیگری هم دارم. اگر مرا دوست دارید دعا کنید خدا به من عمر دهد تا این موزه‌ای را که می‌خواهم، بتوانم راه بیندازم و ۱۹۵ تابلویی را که نفروخته‌ام بر روی‌ دیوارهای موزه بگذارم و خودم آن را افتتاح کنم.
به گزارش ایسنا، فضای جشن تولد هنرمندان با توجه به حضور هنرمندان قدیمی صمیمی بود و خیلی از حاضران که سالهاست فعالیت چندانی ندارند، خاطراتی مشترک را از گذشته با هم تقسیم می‌کردند.
یکی از جالب توجه‌ترین خاطرات آن‌ها که سر هر میزی می‌شد نکته‌ای از آن شنید تفاوت مدیریت دوران گذشته عرصه هنر با زمان فعلی بود و اینکه مدیران و حتی وزیر فرهنگ و هنر را در قدیم خیلی راحت‌تر می‌شد ملاقات کرد و آن‌ها برخوردی راحت تر با حتی کارمندان وزارتخانه داشتند اما الان اصلا چنین شرایطی نیست. 
یکی از هنرمندان موسیقی حاضر در این جشن با همکارانش از وضعیت موسیقی درد دل می‌کرد و می‌گفت که تاریخ ۵۰ ساله موسیقی ایران را خوب می‌داند و می‌داند که بعضی از خواننده‌هایی که الان ۱۵۰ هزارتومان پول بلیت کنسرتشان است قبلاً مداح بودند ولی نسل فعلی این چیزها را نمی‌داند و خیلی اتفاقات این چنینی سطح فرهنگ و سلیقه مردم را پایین آورده است.
با این حال تقریبا تمام این هنرمندان از این دورهمی‌های هر از گاهی یا همکاران خود ابراز رضایت می‌کنند تا جایی که بعضی‌ها برای همین جشن سه ساعته خود را از شهرهای دیگری به تهران می‌رسانند. 
پیش از این اعلام شده بود نوبخت معاون رییس جمهور قرار است در این مراسم شرکت کند که این اتفاق نیفتاد.