پاسخ ظریف به تروئیکای اروپا: حتی به یک تعهد خود هم عمل نکرده‌اید


به‌دنبال اجرایی شدن گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی، آلمان، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپایی روز دوشنبه 20 آبان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در صورت ادامه روند کاهش تعهدات برجامی ‌از سوی ایران، یکی از سازوکارهای حل اختلاف موجود در برجام دوباره اعمال‌شدنی و تحریم‌های سازمان ملل بازگشتنی است.
سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان به‌همراه اتحادیه اروپا در این بیانیه مدعی شده‌اند که فعالیت‌های اخیر ایران مانع تلاش‌های آنها برای خنثی کردن تنش‌ها در خاورمیانه است. آنها همچنین گفته‌اند که به‌شدت نگران تصمیم ایران به ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو هستند.
سه کشور همچنین اعلام کردند که اقدام ایران «پیامدهای بالقوه‌ای برای گسترش سلاح هسته‌ای» به‌همراه دارد. در این بیانیه آمده است: «ما آمادگی خود را برای منظور کردن تمامی ‌سازوکارهای موجود در برجام، از جمله سازوکار حل اختلاف با هدف حل مشکلات مربوط به اجرای تعهدات برجامی ‌از سوی ایران را اعلام می‌کنیم».
به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به بیانیه وزرای خارجه اروپایی و با ضمیمه کردن نامه 6 نوامبر 2018 خود خطاب به هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایر اعضای برجام نوشت:


«خطاب به همتایانم در اتحادیه اروپایی/ و سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان:
1-  «به تعهدات خود ذیل برجام کاملاًً پایبند بوده‌ایم.»، شما؟! واقعاًً؟!
فقط یک تعهد را نشان دهید که در 18 ماه گذشته به آن عمل کرده‌اید.
2-  وقتی که شما مشغول دفع‌الوقت بودید، ایران مکانیزم رفع اختلاف را به جریان انداخت و آن را به اتمام رساند.
ما اکنون در حال استفاده از اقدامات جبرانی مندرج در پاراگراف 36 برجام هستیم. به نامه ششم نوامبر 2018 من مراجعه کنید.»
لازم به ذکر است که طرف اروپایی علی‌رغم بدهکار بودن در برجام، ژست طلبکار به خود گرفته و با گستاخی، ایران را به اجرای یکطرفه تعهدات ملزم می‌داند.
تروئیکای اروپایی در زمینه حقوق بشر کارنامه سیاهی دارد. تجهیز صدام به سلاح شیمیایی در هشت سال جنگ تحمیلی، تجهیز و حمایت از گروهک‌های تکفیری ‌تروریستی در غرب آسیا، حمایت از رژیم آل‌سعود در کشتار مردم مظلوم یمن و حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی تنها بخشی از اقدامات جنایتکارانه اروپا در منطقه است.
اسحاق آل‌حبیب، معاون نماینده دائمی ‌جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل از اتحادیه اروپا خواست به جای ابراز نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران سکوت مرگبار خود درباره تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی را بشکند.
بی عملی غرب در اجرای تعهدات
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه گفت که کشورهای غربی به تعهدات خودشان در توافق هسته‌ای عمل نکردند.
وی که با شبکه خبری راشاتودی مصاحبه می‌کرد، افزود: کشورهای غربی به وعده‌های خودشان در عدم ‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای نیز عمل نکرده‌اند.
کشورهای اروپایی بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام در اردیبهشت سال گذشته وعده دادند که می‌توانند اثرات خروج واشنگتن را جبران کرده و ایران را از مزایای وعده ‌داده ‌شده در برجام برخوردار کنند. با این حال، این وعده‌ها با گذشت نزدیک به ۱۸ ماه عملی نشده‌ است.
گزارش آژانس
مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌هفدهمین گزارش درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 (2015 ) شورای امنیت به نشست‌های عادی شورای حکام را منتشر کرد.
در بخشی از گزارش آژانس آمده است: همان‌طور که در تاریخ 7 نوامبر 2019 مدیرکل موقت به شورای حکام گزارش کرد، آژانس ذرات اورانیوم طبیعی ساخت بشر در مکانی که توسط ایران به آژانس اظهار نشده بود، شناسایی کرده است. مهم است که ایران به تعاملات خود با آژانس برای حل و فصل موضوع در اسرع وقت ممکن ادامه دهد. تعاملات ادامه‌دار بین آژانس و ایران در ارتباط با اجرای موافقت‌نامه پادمان و پروتکل الحاقی، نیازمند همکاری به موقع و کامل توسط ایران است.
واکنش ایران به گزارش آژانس
کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درخصوص گزارش اخیر آژانس در زمینه راستی‌آزمایی اجرای برجام گفت: این گزارش نشان می‌دهد که آژانس همچنان دسترسی کاملی در ایران دارد و علی‌رغم کاهش تعهدات ایران تحت برجام که با هدف برقراری توازن نسبی بین حقوق و تکالیف طرفین انجام می‌شود، همچنان قادر به راستی آزمایی هم اجرای تعهدات و هم توقف اجرای بخشی از تعهدات است.
غریب‌آبادی در واکنش به اظهارات اخیر آژانس در مورد مکانی در ایران، افزود: از همان ابتدا و از زمانی که آژانس، ایران را مطلع کرد که برخی سؤالات در مورد یک مکان خاص دارد، ایران موافقت کرد وارد یک تعامل مثبت با آژانس برای شفاف کردن وضعیت و رسیدگی به سؤالات مرتبط، شود.
وی افزود: ایران با نشان دادن نهایت همکاری و شفافیت، متعاقبا دسترسی لازم را برای آژانس فراهم کرد. همان‌گونه که توسط مقامات آژانس نیز در موقعیت‌های مختلف تأکید شد، تعامل بین آژانس و ایران درخصوص این موضوع در حال انجام می‌باشد. بنابراین، هرگونه تلاش برای پیش داوری و ارائه ارزیابی زودهنگام و خام، صرفاً در جهت مصادره این موضوع در راستای مقاصد سیاسی است.
نماینده دائم ایران در آژانس اظهار داشت: وجود این‌گونه سؤالات در تعاملات بین آژانس و کشورهای عضو امری معمول و عادی بوده و در حالی‌که دو طرف برای حل آن در تعامل هستند، نمی‌بایستی با اغراض سیاسی مورد سوء‌استفاده  بزرگنمایی واقع شود.
تماس تلفنی ماکرون و ‌ترامپ
رئیس‌جمهور فرانسه از تماس تلفنی بسیار خوب با همتای آمریکایی خود درباره ایران خبر داد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در صفحه توئیتر شخصی خود نوشت با همتای آمریکایی خود درباره پاره‌ای از مسائل از جمله ایران گفت‌وگو کرده است.
ماکرون درباره تماس تلفنی خود با‌ ترامپ توضیح داد: تماس فوق‌العاده‌ای با‌ ترامپ درباره ایران، سوریه و ناتو داشتم. همگرایی‌های بسیاری مورد تأکید قرار گرفتند و ما پیش از نشست ناتو در لندن با هم دیدار خواهیم کرد. ماکرون طی روزهای اخیر اظهارنظرهای جنجالی درباره ایران مطرح کرده است. برای نمونه وی هفته قبل طی سخنرانی در سفارتخانه فرانسه در پکن، ضمن متهم کردن تهران به خروج از توافق هسته‌ای، گفت باید ایران را برای بازگشت به محدودیت‌های توافق هسته‌ای تحت فشار قرار داد.
فرانسه جزو بدهکارها در برجام است که با گستاخی ژست میانجی و ناجی به خود گرفته است. ماکرون اکنون در نقش دلال بی‌آبرو در حال پیاده کردن دیکته‌های ‌ترامپ است. به گزارش خبرگزاری‌ها،‌ ترامپ در توئیتی گستاخانه نوشت: ایران در حال غنی‌سازی بوده و هست که این یک اقدام خیلی بد خواهد بود.
هیأت وزیران دولت سعودی نیز در اقدامی ‌گستاخانه و مداخله‌جویانه مدعی شد که ایران اطلاعات لازم درخصوص برنامه هسته‌ای خویش را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌قرار نمی‌دهد.