در امور داخلی عراق دخالت نکنید تسلیم دیکته‌های خارجی نمی‌شویم


دفتر «برهم صالح» ریاست جمهوری عراق، دیروز با صدور بیانیه‌ای، به واشنگتن در مورد هرگونه دخالت در امور داخلی این کشور هشدار داد و خطاب به واشنگتن اعلام کرد: اصلاحات در عراق، یک تصمیم مختص مردم این کشور بوده و هرگونه دخالت خارجی، مردود و باطل است.
 به گزارش ایسنا، دفتر رئیس‌جمهوری عراق افزود: این مردم عراق هستند که طبق الویت‌ و منافع ملی و با احترام به رهنمودهای مرجعیت دینی، در چهارچوب قانون اساسی برای کشورشان تصمیم می‌گیرند و این تصمیم، مسئله‌ای کاملا داخلی و مستقل است. در این بیانیه آمده است: امکان ندارد که عراق تسلیم دیکته‌های خارجی شود.
چند روز قبل دولت آمریکا در واکنش به تحولات داخلی عراق، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشورشده بود.
واکنش تند مقتدی صدر به آمریکا


«مقتدا صدر» رهبر جریان «صدر»، که به نوعی از تظاهرات‌ روزهای اخیر در عراق حمایت کرده است، در سلسله توئیت‌هایی تهدید کرد، انتخابات زودهنگامی که وی قبلا خواستار آن شده بود، اگر تحت نظارت آمریکا برگزار شود، هرگز ساکت نخواهد ماند.
مقتدی صدرهمچنین، با بیان اینکه کشورش نیازی به کشورهای مستکبر و کمک دیگران ندارد، تهدید کرد که اگر آمریکا بار دیگر در عراق دخالت کند، او تظاهرات میلیونی راه خواهد‌انداخت. وی تاکید کرد، آمریکای‌اشغالگر بار دیگر ثابت کرد، حشره‌ای است که در امور دیگران مداخله می‌کند، اما این مردم عراق هستند که تصمیم می‌گیرند. خصوصا (الان هم) اگر دقت کنیم، متوجه می‌شویم که‌اشغالگران افراد فاسد را (در عراق) روی کار آوردند و آنها را بر ملت ما مسلط کردند.
صدر خطاب به آمریکا گفت: دخالت در امور عراق را متوقف کنید، این کشور افراد بزرگی دارد که می‌توانند از آن حمایت کنند و نیازی به مداخله شما یا غیرشما ندارند.
رهبر جریان صدر تصریح کرد: خواسته ما انتخابات زودهنگام است، اما هرگز اجازه نخواهیم داد تحت نظارت آمریکا باشد، هرگز به آمریکا اجازه موج سواری برای تبدیل کردن عراق به سوریه و به صحنه درگیری را نمی‌دهیم.
واکنش حکیم به بیانیه آمریکا
«سید عمار حکیم» رهبر «جریان حکمت ملی» عراق، هم به بیانیه‌ مداخله‌جویانه آمریکا واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، حکیم در پیامی گفت: عراق برای همه عراقی‌هاست، این واقعیتی است که فرزندان این ملت سرفراز برای آن مبارزه کردند و خون و‌اشک ریختند و قربانیان بزرگی دادند تا بر عزت و کرامت خود تأکید کنند، بر اینکه فرزندان ملتی واحدند و سرنوشتی مشترک دارند.
وی ادامه داد: ضمن تأکید بر باورمان به این واقعیت، هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق را محکوم می‌کنیم. ملت عراق می‌تواند در چارچوب نهادهای قانونی خود، مشکلات خود را حل کند. همین تلاش‌های سران قوا در برآورده ساختن مطالبات تظاهرکنندگان، نشان دهنده قدرت عراقی‌ها برای اصلاح امور داخلی‌شان به دور از دخالت‌های خارجی است.
تلاش آمریکا برای انجام کودتای سیاسی
روزنامه روزنامه لبنانی «الاخبار» گزارش داد، ‏آمریکا به دنبال تغییر مسیر تظاهرات در عراق و درصدد به قدرت رساندن گروه‌های وابسته به خود در ‏این کشور است. ‏
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، الاخبار افزود، واشنگتن با درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام (در عراق)، سقف رویارویی را بالا برد... آمریکا دیروز (دوشنبه) با اتخاذ موضعی معطوف به افزایش سقف سیاسی و برای تغییر مسیر تظاهرات ‏اعتراضی و بهره‌برداری از آن در جهت اهداف سیاسی‌، عملا دست به «کودتای سیاسی» زده است. هدف آمریکا، سرنگونی دولت کنونی و جایگزین ‏کردن آن با دولت دیگری است که به آمریکا نزدیک باشد. ‏
آمریکا دوشنبه طی بیانیه‌ای، از دولت ‏عراق خواست به خشونت علیه تظاهرکنندگان پایان دهد و به وعده‌های «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، درباره ‏اجرای اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات زودهنگام عمل کند. دولت آمریکا در این بیانیه کوتاه خود، ادعاهایی را علیه دولت عراق و همچنین ایران مطرح کرد.
در همین حال، «قیس الخزعلی» دبیرکل جریان «عصائب اهل حق» عراق، نیز به بیانیه آمریکا واکنش نشان داد و ‏اعلام کرد، این بیانیه دست آمریکا را رو کرد و نشان داد که این کشور در امور داخلی عراق دخالت می‌کند. الخزعلی برگزاری ‏انتخابات زودهنگام را هم طرحی آمریکایی توصیف کرد.
  لبنان
تظاهرات در لبنان همچنان ادامه دارد؛ معترضان دیروز مسیر ارتباطی بین طرابلس و بیروت را مسدود کردند و کارمندان بانک‌ها نیز دست به اعتصاب نامحدود زدند.
به گزارش ایسنا، دیروزعلاوه‌بر تعطیلی بانک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها نیز در برخی مناطق تعطیل بودند.
معترضان خواستار تشکیل دولت نجات، برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، کاهش سن رای‌گیری به 18 سال، بهبود وضعیت معیشتی، استرداد اموال به غارت رفته و مواخذه فاسدان هستند.
اظهارات نبیه بری
«نبیه بری» رئیس‌پارلمان لبنان، طی یک نشست خبری گفت: کمپین برنامه‌ریزی شده‌ای علیه برگزاری جلسه پارلمان وجود دارد. این کمپین به دنبال حفظ خلأ سیاسی است، زیرا قرار است در این جلسه پارلمان، طرح‌ها و قوانین ضد فساد، تشکیل دادگاه ویژه مجرمان مالی و سایر قوانین مهم بررسی شود.
وی افزود، از اختیارات دادگاه ویژه مجرمان مالی، بررسی پرونده رؤسای جمهور، وزرا، نمایندگان، شوراها و شهرداری‌ها است، چه کسانی که در گذشته خدمت کرده‌ و چه کسانی که در حال حاضر مشغول خدمت هستند.