یک روز بعد از دومین مناظره انتخاباتی اتفاق افتاد اعلام شکست زودهنگام رئیسی

همدلی| سه نامزد اصول‌گرا هرچند جمعه با روحیه تهاجمی وارد استودیوی مناظره شبکه یک شدند اما آن گونه که فکر می‌کردند نتوانستند به اهداف خود نزدیک شوند. آقای شهردار با اینکه دوباره خواست دوگانه قالیباف – روحانی را تکرار کند تا با برند آن بتواند دست بالا را در اصول‌گرایان داشته باشد، ناکام مانده و هم جناحی‌هایی که از او دعوت کردند به انتخابات پا بگذارد حالا پشت رئیسی در آمده‌اند. میرسلیم هم این بار ترجیح می‌داد دیگر به اعضای جمنا پاس ندهد و برای وارد کردن ضربه به دولت، خودش آستین‌ها را بالا بزند. با اینکه تحریک دو روز پیش میرسلیم فضا را تا حدی به نفع او تغییر داده، اما بعید به نظر می‌رسد که او بتواند نامزد اصلی اصول‌گرایان شود. ابراهیم رئیسی هم که انگار به این نتیجه رسیده که شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد. او در لفافه سخن از رفتن به میان آورده و در جمع علمای اهل سنت گفته: جایگاهش در آستان قدس را با هیچ چیز عوض نمی‌کند.
حمله به روحانی برای پیشی گرفتن از هم‌جناحی‌ها
در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری اکثر نامزدها با مناظره هفته گذشته خود فرق می‌کردند. در اولین مناظره نبرد اصلی انتخابات بین اسحاق جهانگیری و محمدباقر قالیباف بود، اما ترکیب مناظره تفاوتی اصلی داشت. این بار اسحاق جهانگیری به نبرد تن به تن وارد نشد و حسن روحانی که هفته قبل با رویکردی تدافعی به دفاع از دستاوردهای خود می‌پرداخت روحیه گرم‌تری به خود گرفته بود. در مقابل روحانی هر سه نامزد اصول‌گرا، گرم‌تر از هفته گذشته به صدا و سیما آمده بودند. رئیسی و میرسلیم که در جدال هفته گذشته جهانگیری و قالیباف حضور نداشتند، این بار تهاجمی به میدان آمدند. با این حال این افراد نتوانسته‌اند به هدف خود دست پیدا کنند. به همین خاطر روحیه هجومی آنها بیشتر از آنکه به هدف کنار زدن روحانی باشد، کنار زدن خودی‌های رقیب است. رئیسی که در مناظره اول خود را وارد میدان جدل نکرده بود، جمعه گذشته آمده بود خودی نشان دهد. جالب اینجاست که رئیسی قبل از اینکه با روحانی روبه‌رو شود رقابت را از مواجهه با محمدباقر قالیباف شروع کرد. او چند دقیقه بعد از اینکه محمدباقر قالیباف تلاش کرد مجادله جدیدی را با حسن روحانی آغاز کند رو به دوربین نگاه کرد و گفت:«ما 6 کاندیدا در اینجا حضور پیدا کرده‌ایم تا برنامه‌هایمان را برای مردم مطرح کنیم و آنها از این برنامه‌ها به نتیجه برسند و این حق مردم است. اما بحث‌های دیگری که حق مردم را ضایع کند به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.»
اقبال به قالیباف انتخاب رئیسی


تقریبا بسیاری از تحلیل‌های سیاسی حاکی از آن است که حملات قالیباف در برنامه‌های انتخاباتی‌اش به دولت برای آن است که او بتواند رئیسی را کنار بزند و به عنوان نامزد اول جمنا در روز انتخابات در برابر روحانی ظاهر شود. با اینکه او توانسته در افکار عمومی خود را بیشتر از رئیسی مطرح کند، اما اصول‌گرایان مایل به حضور او نیستند. تشکل‌های جریان اصول‌گرا یکی پس از دیگری از رئیسی حمایت کرده‌اند. این در حالی است که در نظرسنجی‌های پس از مناظره‌ها جایگاه رئیسی پایین‌تر از شهردار تهران بوده است.
تلاش میرسلیم برای گرفتن نامزدی
مصطفی میرسلیم نیز پس از مناظره انتخاباتی اول اقبال بالایی نداشت. او در اکثر نظرسنجی‌ها فقط یک درصد اقبال عمومی را به خود اختصاص داد. در مقابل با پاسخ‌های جهانگیری به قالیباف در مناظره اول، شانس قالیباف کمتر و کمتر شد – البته نه به اندازه‌ای که فاصله قالیباف و رئیسی کاهش پیدا کند. به همین خاطر میرسلیم به جای پاس‌کاری در مناظرات ترجیح داد با حالتی دیگر وارد میدان شود تا شاید حملات او بتواند لااقل او را به دومین نامزد اصول‌گرایان تبدیل کند. او اگر چه آمارهایی داد که با تکذیب نهادها و وزارتخانه‌های دولتی مواجه شد، اما در فرم بسیار خوب عمل کرد. هم از زبان بدن به خوبی استفاده می‌کرد و هم در بیان تقریبا تلاش داشت تا چالش برانگیز شود. شاید به همین خاطر است که عده‌ای ورود او به انتخابات را بهتر از قالیباف و حتی رئیسی ارزیابی می‌کنند.
فرار رو به جلوی رئیسی
رئیسی در نظرسنجی‌هایی که پس از مناظره اول صورت گرفت خود را در جایگاه دلخواهش نمی‌دید. او پایین‌تر از روحانی و حتی اسحاق جهانگیری، نامزد پوششی جریان اصلاحات قرار گرفت. او برای گریز از این وضعیت ناچار به فرار رو به جلو بود تا هم فاصله‌اش را با میرسلیم بیشتر کند و هم اقبال یک رقمی خود را در نظرسنجی‌ها بالاتر ببرد. غلامحسین کرباسچی درباره تند و تیز شدن لحن رئیسی برای مقابله با قالیباف که با این رویکرد مناظره گذشته خود را به‌عنوان قطب مقابل روحانی تعریف کرد، به انتخاب گفته: شاید این‌طوری بوده، بالاخره حرف‌هایی در رسانه‌ها زده شده است، مثلا مطرح شده که آقای رئیسی رایش پایین‌تر است. ایشان در مناظره قبلی دیده نشد، بنابراین یکی از هدف‌های نقدهایش که حرف جدیدی هم نبود، این بود که فکر کرد می‌تواند دیده شود. او با بیان اینکه قالیباف بعد از سه دور شرکت در انتخابات، دیگر جایی در صحنه سیاسی نخواهد داشت، می‌گوید: آقای قالیباف به در و دیوار می‌زند و به هر شکلی شده می‌خواهد از این معرکه خارج شود، احساس می‌کند با توجه به انتخابات شوراها در شهرداری دیگر جایی ندارد و باتوجه به اینکه بین اصول‌گرایان نیز به‌عنوان کاندیدای اول مطرح نشد و جایگاه چندانی نداشت، اگر این حرکات را نکند، فراموش می‌شود، و اگر در این انتخابات هم نتواند به جایی برسد، از صحنه سیاسی کشور حذف خواهد شد.
اعلام شکست زودهنگام رئیسی در انتخابات
اما ظاهرا روحیه هجومی رئیسی هم در مناظره دوم به داد او نرسیده است. سوال حسن روحانی از او که «آقای رئیسی باید بگوید چقدر دیپلماسی می‌داند» یکی از مطالبی است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود و این مسئله اصلا به سود تولیت آستان قدس رضوی نیست. اگر قالیباف با کپی‌برداری از محمود احمدی‌نژاد و تقلید از تقسیم مردم به 96 و 4درصد خود را در برابر روحانی نشان دهد، رئیسی حتی نتوانسته روش عوام‌گرایانه‌ای را در دست بگیرد. از اظهارات روز گذشته این نامزد جمنا هم برمی‌آید که احتمال شکست را برای خود متصور است و شاید قبل از 29 اردیبهشت از گردونه رقابت‌ها خارج کند. رئیسی در حضور جمعی از علمای اهل سنت گفته: هوا و هوس ریاست جمهوری ندارد و جایگاه خود در آستان قدس را با هیچ چیز عوض نمی‌کند.
رئیسی کنار می‌کشد نه قالیباف
عبدالله ناصری، تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره رئیسی و قالیباف نیز می‌گوید: به نظر می‌آید، رئیسی و قالیباف از هم ناراحتند، چون رای همدیگر را می‌خورند. این دو در حال رقابت بایکدیگرند. پیش‌بینی‌ام این است که یکی از این دو به صورت مدیریت شده کنار می‌رود. البته با روحیه‌ای که از قالیباف سراغ داریم، حتی اگر او مسلم بداند شکست می‌خورد، دوباره کنار نخواهد رفت که حداقل بتواند هجمه و حمله خود را بکند، اما رئیسی شاید کنار بکشد.
سایر اخبار این روزنامه
زنگنه: وضعیت نابسامان وزارت نفت در سال ۹۲ شگفت‌زده‌ام کرد با «برجام» به بازار جهانی انرژی برگشتیم اولین گفت‌وگو با «براد پیت» بعد از جدایی از «آنجلینا جولی» کاش می‌توانستم نامم را تغییر دهم حسن رسولی در گفت‌وگو با همدلی تشریح کرد: آخرین خبرها از لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر فرشاد مومنی: وعده کارانه ۲۵۰ هزارتومانی عریان‌ترین نماد فساد است پیامد‌های فاجعه بار یک وعده انتخاباتی سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی از قالیباف خواست درباره پسرش به جامعه توضیح دهد الیاس قالیباف کیست؟ برادر معاون اول رئیس جمهور به زاکانی نامه نوشت پاسخ جهانگیری به اتهام زنی انتخاباتی یک روز بعد از دومین مناظره انتخاباتی اتفاق افتاد اعلام شکست زودهنگام رئیسی تناسب اندام با رای دادن ولی‌الله شجاع‌پوریان دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه جوانان شهروندان دارای معلولیت حق دارند توسعه پایدار شهری و ایمنی شهر و شهروندان رقص شمشیر محمدبن سلمان مسیر نفت ؛ از مداخله سیاسی به مراوده اقتصادی