روز گذشته بیانیه‌ای بدون امضاء در مجلس توزیع شد که هدفی تفرقه‌افکنانه داشت. دقیقا همانند تحرکاتی که یک روز قبل هنگام سخنرانی رئیس جمهور در جمع مردم یزد شاهدش بودیم.

گویا هرچه به انتخابات مجلس نزدیکتر می‌شویم اینگونه تحرکات با هدف فشار بر دولت بیشتر می‌شود
آفتاب یزد- گروه سیاسی: یک بار دیگر یک‌شبنامه دیگر. اینبار هم در مجلس، پیشتر نیز البته از این قبیل اتفاقات افتاده بود. پخش بیانیه‌هایی علیه حسن روحانی یا ظریف در صحن پارلمان موضوع جدیدی نیست با این حال روز گذشته، علیرضا رحیمی عضو فراکسیون امید درباره این شبنامه چنین نوشت: «توزیع بیانیه بی‌هویت علیه رئیس جمهور در صحن مجلس اعتراض شدید نمایندگان در تخلف از مصوبه هیئت رئیسه مجلس (مشخص بودن تهیه کننده هر بیانیه) را در پی داشت. موضوع را در اولین جلسه هیئت رئیسه مطرح خواهیم کرد.»
اندکی بعد مصطفی کواکبیان هم در مجلس در تذکری بیان داشت: «دستور دهید این موضوع پیگیری شود.» علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر کواکبیان بیان کرد: «این موضوع را در هیئت رئیسه بررسی می‌کنیم.»
دیری نپایید تا هویت نویسنده این بیانیه مانند (وقتی هویت مشخص نباشد شبنامه است) مشخص شد. نه تنها هویت نویسنده بلکه هویت یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس که اجازه پخش این بیانیه را داده نیز همین طور. مجتبی ذوالنوری همان مخالف همیشگی دولت و از نزدیکان جبهه پایداری و البته رئیس کمیسیون امنیت ملی در بیانیه‌ای که البته متن آن در رسانه‌ها نیز منتشر شد تلاش کرده دولت و نظام را در مقابل هم قرار دهد.


علی اصغر یوسف‌نژاد همان عضو هیئت رئیسه‌ای است که اجازه توزیع این بیانیه را داده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اظهار کرد:‌ آقای ذوالنوری نماینده قم بیانیه‌ای را درباره‌ی سخنان آقای روحانی در یزد تنظیم کرده بود که برای توزیع باید به تایید هیئت رئیسه می‌رسید و من به عنوان مسئول اداری این کار اجازه توزیع این بیانیه را دادم.
وی تاکید کرد که صدور مجوز توزیع بیانیه‌ها و نامه‌ها در صحن علنی مجلس از سوی هیئت رئیسه به معنی تایید آنها نیست.
این در حالی است که ظاهرا برخی از اعضای هیئت رئیسه در جریان این موضوع نبوده‌اند. به طور نمونه بهروز نعمتی یکی دیگر از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی توزیع بیانیه علیه رئیس جمهور در مجلس را مصداق تفرقه‌افکنی عنوان کرد.
او در گفت‌‌و‌گو با ایسنا اظهار کرده است اگر کسی بیانیه می‌نویسد و می‌خواهد آن را در مجلس پخش کند قاعدتا باید نام خود را پای آن بیانیه بنویسد. هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم مصوب کرده بود که بیانیه‌هایی که در مجلس توزیع می‌شود باید مشخص باشد متعلق به چه کسی است.
این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که احتمالا رئیس جمهور پا روی گلوی بعضی‌ها گذاشته یادآور شد: این بیانیه اقدامی تفرقه‌افکنانه است.
نعمتی بیان کرد: ممکن است منتقدین رئیس جمهور هم خیلی وقت‌ها موضوعاتی را به ایشان نسبت دهند که ایشان باید پاسخگو باشند در این مورد هم قاعدتا دوستان باید پاسخ دهند، زیرا دومیلیارد دلار و ۱۹۸ میلیارد تومان عدد کمی نیست و اینها پول‌هایی است که روی آن بحث وجود دارد.
پروانه سلحشوری عضو فراکسیون امید نیز در گفت‌‌و‌گویی ضمن اشاره به اینکه روی میز همه ما این بیانیه قرارگرفته بود اظهار کرد: نویسنده نامعلوم بود، درصورتی که بیانیه‌هایی که در مجلس منتشر می‌‌شود باید با اسم و مشخصات باشد. اما بالاخره این بیانیه توسط هیئت رئیسه تکثیر شده بود. همچنین کسی که این کار را کرده بود باید اسمش را بنویسد. اما چرا هیئت رئیسه مجلس باید چنین چیزهایی را پخش کند؟
>ارتباط یزد با مجلس؟
اما اتفاق روز گذشته در مجلس در حالی اتفاق می‌افتد که یک روز قبل‌تر نیز در سخنرانی حسن روحانی در یزد گروهی با دردست داشتن پلاکاردهایی مشکوک و از جنس همان بیانیه دیروز پارلمان، سعی در برهم‌زدن این جلسه داشتند و حالا مشخص می‌شود که این دو اتفاق را نمی‌توان بی ارتباط با یکدیگر دانست، آن طور که «جلال میرزایی» نماینده مردم ایلام نیز این موضوع را اشاره می‌کند او در گفت‌‌و‌گویش با ایرنا اظهار می‌کند: خط نفوذ را باید در جلسه رئیس جمهور در یزد دید که عده‌ای تلاش داشتند جلسه مقام دوم کشور را به چالش بکشند.
نماینده مردم ایلام در مجلس با طرح این سوال که چرا عده‌ای باید برنامه‌ریزی کنند که در سخنرانی رئیس جمهور منتخب مردم اختلال ایجاد کنند؟ گفت: اگر بحثی وجود دارد که نمایندگان وابسته به آنان در مجلس حضور دارند و خیلی از جایگاه‌ها را دارند و می‌توانند از طریق آن‌ها صحبت کنند. یا این که مخالفان دولت بسیاری از رسانه‌ها را در اختیار دارند و می‌توانند از طریق آن‌ها صدایشان را به گوش دولت و ملت برسانند. با این وجود چرا به دنبال برهم زدن آرامش کشور هستند؟
او همچنین به بیانیه روز گذشته مجلس نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: اینکه در نحوه اداره کشور بین دو جناح اختلاف نظر باشد، یا اینکه بین مجلس و دولت از یک سو و دیگر نهادهای قانونی از سوی دیگر اختلاف نظر وجود دارد، شکی نیست.
وی افزود: این که عده‌ای به دنبال این هستند این اختلاف نظرها را بهانه‌ای برای اختلاف افکنی و القای تقابل کنند، باید محل تشکیک باشد و کسانی که مدعی یافتن خط نفوذ هستند، باید در اینجا به دنبال خط نفوذ باشند.
وی خاطرنشان کرد: این بیانیه بدون امضا را هم در راستای همان خط اختلاف افکنی در یزد می‌بینم که در آستانه انتخابات به دنبال برهم زدن آرامش کشور هستند. این طیف به جامعه القا کرده‌اند که دولت ناکارآمد است و از این که دولت به استان‌ها برود و فرصتی پیدا کند تا عملکرد دولت را تشریح کند، واهمه دارند. وگرنه دلیلی برای انجام این کارها وجود ندارد.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتشار این بیانیه در مجلس تخلفی بود که توسط یکی از اعضای هیئت رئیسه که مجوز توزیع آن را در صحن داده بود، صورت گرفت.
اما آیا سایر نمایندگان نیز حادثه در یزد را مرتبط با بیانیه روز گذشته می‌دانند؟
>آنچه جای تعجب دارد
فاطمه حسینی نماینده مردم تهران دراینباره به آفتاب یزد گفت: آنچه روز گذشته به عنوان بیانیه در مجلس پخش شد خلاف قواعد مجلس بود. مطالبی که در صحن منتشر می‌شود باید امضای هیئت رئیسه راداشته باشد. پخش شدن این شبنامه خلاف آیین نامه بوده است و نمایندگان مجلس هم نسبت به این موضوع در صحن تذکر دادند.
وی گفت: هردوی این اتفاق - هم انتشار بیانیه و هم اجازه توزیع - جای تعجب دارد.
این نماینده مجلس درباره اینکه چه قدر میان اعتراضات و بخشی از پلاکاردهایی که در یزدعلیه روحانی منتشر شد و این بیانیه در مجلس می‌توان ارتباط و سازمان یافتگی دید و چرا در چنین برهه‌ای عده‌ای دست به چنین اقدامی زده‌اند؟ گفت: آنچه که روشن است این که برای فسادستیزی و بهبود شاخص‌ها در این زمینه در کشور هر سه قوه باید اهداف مشخصی داشته باشند و هیچ یک از این قاعده مستثنا نیستند.
وی ادامه داد: اما باید بپذیریم در این میان قوه مجریه به دلیل اینکه در مقام اجراست و به تعبیری پیشانی نظام است وظیفه خطیری دارد.
حسینی گفت: جلسات هماهنگی سران سه قوه می‌تواند محلی برای طرح کردن اختلافات باشد و درآن جلسات می‌شود در راستای همگامی بیشتر سه قوه عمل کرد و اگر مشکلاتی وجود دارد در همان جا بحث و نسبت به آن تصمیماتی اتخاذ شود، اما شیوه پخش چنین جوابیه‌ای تنها باعث تشدید فضای مقابله و زدن انگشت‌های اتهام به سوی یکدیگر می‌شود، این روش در راستای وحدت و آرامش نیست بلکه در مسیر تشنج و تفرقه‌افکنی است.
>در ایام انتخابات شاهد این موضوع هستیم
محمد کاظمی عضو فراکسیون امید هم با بیان اینکه واقعا جای تاسف است در شرایطی که باید در مسیر وحدت و همدلی حرکت کنیم چنین مطالبی در جایی مثل مجلس مطرح می‌شود به آفتاب یزد گفت: به هر حال بدون مجوز هیئت رئیسه نمی‌توان این کار را کرد البته ممکن است شخص آقای لاریجانی در جریان نباشد. مطمئنا این اتفاق، اتفاق پسندیده‌ای نبوده است.
این نماینده مجلس اظهار کرد: باتوجه به نحوه توزیع آن مشخص شد که مجوزی از یکی از اعضای هیئت رئیسه برای توزیع داده شده است.
وی گفت: بدون اجازه، این مطالب در صحن توزیع نمی‌شود واین خیلی بد است که عضوی از اعضای هیئت رئیسه دست به چنین کاری زده باشد.
کاظمی اظهار کرد: مشخص است که این حرکت از سوی چه کسانی هدایت می‌شود.
این نماینده درباره اینکه تا چه اندازه می‌توان برخی پلاکاردها و شعارهای سخنرانی حسن روحانی در یزد را با اقدام روز گذشته مجلس مرتبط دانست گفت: مطمئنا این قبیل حرکات نمی‌تواند سازمان‌یافته نباشد چه آنچه در یزد شاهد بودیم و چه آنچه دیروز در مجلس دیدیم بیانگر همان تشکیلات منسجم علیه دولت است هرچند شاید نام یک یا دونفر در مورد بیانیه روز گذشته عنوان شده باشد. گروه‌هایی که با دولت زاویه دارند از هر فرصتی برای حمله به دولت استفاده می‌کنند. قطعا این حرکات هماهنگ است، جریانی که مخالف دولت است حرکات سازمان دهی شده‌ای علیه دولت انجام می‌دهد و این موضوع، روشن است.
کاظمی با بیان اینکه به انتخابات مجلس نزدیک شده‌ایم گفت: هرچه قدر که مخالفان دولت بتوانند دولت را تضعیف کنند جریان نزدیک به دولت مانند معتدلیون و اصلاح طلبان نیز ضعیف تر می‌شوند و این اقدامات دوروز اخیر هم حرکتی در جهت کم‌ترشدن سبد رای این جریانات است. ما همیشه در ایام انتخابات، این قبیل بازی‌ها را از طرف دو گروه مقابل هم داریم و این طبیعی است.
به چالش کشیدن سفر یزد با سازماندهی اتوبوسی معترضان، پخش بیانیه در مجلس، در کنار تیترهای توهین آمیزرسانه‌های معلوم الحال که حتی به پیراهن رئیس جمهور نیز رحم نمی‌کنند، نشان می‌دهد که در ماه‌های باقیمانده به اسفند انتخابات، روحانی و دولت باید خود را برای دور بی‌سابقه‌ای از حملات آماده کنند.