سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی از قالیباف خواست درباره پسرش به جامعه توضیح دهد الیاس قالیباف کیست؟

همدلی| روز گذشته محمدعلی وکیلی، سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی در دومین نشست خبری خود نگاهی به مناظره روز جمعه نامزدهای انتخابات انداخت. او در این نشست خبری کاراکتر نامزدها را تحلیل و بررسی کرد و با انتقاد از بعضی بداخلاقی‌هایی که در روند مناظره از سوی نامزدهای اصول‌گرا به‌ویژه محمدباقر قالیباف دیده شد، از قالیباف خواست درباره پسرش الیاس توضیح دهد. وکیلی گفت: اگر فعالیت اقتصادی دختر یک وزیر جای خرده گرفتن دارد، برای پسر شهردار تهران هم این ایراد وارد است. بنا به گفته وکیلی، الیاس قالیباف، فرزند محمدباقر سال‌هاست به تجارت در داخل و خارج از کشور اشتغال دارد.
تقسیم کار در اتاق فکر واحد برای سه نامزد اصول‌گرا
وکیلی در ابتدای سخنان خود به تحلیل از فضای مناظره سیاسی و فرهنگی روز جمعه پرداخت. او گفت در این مناظره فضا کمی شفاف‌تر شد. او تفاوت مناظره روز جمعه با مناظره قبلی نامزدها را در آرایش تیمی نامزدها خواند و گفت: ما در مناظره اول شاهد دو تیم دو نفره بودیم، اما در مناظره دوم مشاهده کردیم که دو تیم سه نفره در برابر هم قرار گرفتند. وکیلی گفت: آقای میرسلیم از وضعیت بلاتکلیف خود در مناظره اول خارج شد و این بار پاس‌هایش بلاتکلیف نبود و به اسپک‌زن میدان تبدیل شد. سخنگوی ستاد روحانی در ادامه سخنانش گفت: این وضعیت نشان می‌دهد سه نامزد اصول‌گرا اتاق فکر واحدی دارند که برای هرکدام تقسیم وظایف شده است. وکیلی در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: این در حالی است که در تیم ما این تعلق گفتمانی بود که سه کاندیدا را به هم نزدیک کرد چراکه اگر تقسیم کاری بود آقای هاشمی‌طبا به شکلی دیگری ظاهر می‌شد.
زبان اصول‌گرایان بیانیه‌ای بود نه استدلالی


وکیلی ادامه داد: مناظره دوم جنگ دو شیوه تبلیغاتی سلبی و ایجابی بود و نامزدهای اصول‌گرا نشان داده‌اند که در بعد اثباتی حرفی برای گفتن ندارند و تمام تمرکزشان بر تخریب است. البته در بعد سلبی ادعاهایی مطرح شده که به جای اینکه در قالب استدلال باشد در قالب بیانیه بوده است و مردم هنوز از زبان نامزدهای اصول‌گرا نشنیده اند که اگر رای بیاورند با چه مکانیسمی و با اتکا به کدام منابع می‌خواهند 5 یا 6 میلیون شغل ایجاد کنند.
تناقض سخنان قالیباف با مواضع گذشته‌اش
وکیلی با اشاره به وعده کارانه 250هزار تومانی از سوی قالیباف نامه رسمی این نامزد ریاست جمهوری به علی لاریجانی را یادآوری کرد. محمدباقر قالیباف در نامه سال 87 خود به لاریجانی، رئیس مجلس هشتم، نسبت به موضوع توزیع یارانه اعتراض کرده بود. وکیلی گفت: آقای قالیباف در این نامه روی دیگر سکه یارانه‌ها را تورم خوانده بود که این حرف، حرف منطقی و علمی بود. او افزود: ایشان اما برخلاف حرف سال 87 خود سرشان را بالا می‌گیرند و وعده کارانه و افزایش یارانه می‌دهند. او افزود: کارشناسان معتقدند حتی همین ادعای کارانه این نتیجه را در زندگی مردم خواهد داشت که قیمت هر لیتر بنزین 4 هزار تومان و هر عدد نان لواش 2 هزار تومان شود.
کاپشن احمدی‌نژاد به تن قالیباف نمی‌آید
وکیلی در بخش دیگری از سخنان خود به تغییر رویکرد قالیباف در این انتخابات پرداخت و با اشاره به اینکه شهردار تهران سعی می‌کند لباس احمدی‌نژاد را بر تن کند، گفت: آقای قالیباف همیشه چهره متناقضی از خود نشان داده است. او در تبلیغات به بدل احمدی‌نژاد تبدیل شده است و این در حالی است که زمانی از منتقدان دولت‌های نهم و دهم بود. او با بیان اینکه ویژگی‌های شخصیتی ‌احمدی‌نژاد با مدعیات و روش‌هایش همخوانی داشت، افزود: قالیباف از خاستگاهی وارد شده و خود را بدیل احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی به خاستگاه و ویژگی‌های احمدی‌نژاد ندارد. قالیباف نمی‌تواند که فکر می‌کند باید از پشت عینک دودی به مردم نگاه کند، نمی‌تواند کاپشن احمدی‌نژاد بر تن کند. او افزود: این رفتار قالیباف خود می‌تواند شاخص در ناراست‌گویی به حساب بیاید.
قالیباف درباره پسرش الیاس به جامعه پاسخ دهد
سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی با بیان اینکه کسی از نامزد انتخابات ریاست جمهوری انتظار ندارد حرف خلاف بشنود، گفت: در مناظره جمعه ادعا شد، دختر وزیر آموزش و پرورش مرتکب تخلف قانونی شده است. این در حالی است که حکم رسمی دادگاه در 12اردیبهشت این بوده که کار ایشان غیرقانونی نبوده است. وکیلی افزود: ممکن است این خرده گرفته شود که چرا دختر وزیر اقدام به کاسبی می‌کند که همین اشکال برای فرزند آقای قالیباف هم وجود دارد. فرزند آقای قالیباف سال‌هاست در داخل و خارج از کشور مشغول تجارت است. در فعالیت‌های آموزشی غیرانتفاعی نام مدرسه او در فضاهای مجازی دست به دست می‌شود. او ادامه داد: البته اگر فرزندان مسئولین از رانت استفاده نکنند، اشکالی ندارد، اما اگر قرار است این مطالب برجسته شود، آقای قالیباف باید درباره پسرشان الیاس قالیباف به جامعه پاسخ دهند.
ادعای آزادی مطبوعات از سوی بعضی نامزدها لطیفه است
وکیلی در بخشی از سخنانش گفت: در مناظره روز جمعه نامزدها آزادی بیان و مطبوعات را شرط توسعه دانستند، اما همه می‌دانیم در قصه املاک نجومی انتشار لیست املاک نجومی از سوی یک سایت چه بود. او افزود: بسته شدن آن سایت و دستگیری صاحب سایت خودش شاخص مهمی بر میزان راستی ما بر پایبندی ما به آزادی مطبوعات و گردش آزاد اطلاعات است. وکیلی ادامه داد: با سابقه بازداشت منتشرکننده املاک نجومی، نگاه کردن به دوربین و ادعا کردن درباره آزادی مطبوعات شبیه به لطیفه است.
پرونده میرسلیم در بستن مطبوعات شهره است
این نماینده مجلس در بخش دیگری از نشست خبری خود به سابقه مصطفی میرسلیم اشاره کرد. او گفت: دفاع دیروز آقای میرسلیم از آزادی مطبوعات در نوع خود جالب بود. این در حالی است که پرونده ایشان در زمینه بستن مطبوعات در وزارت ارشاد شهره است. با این حال دور بودن از متن قدرت و نگریستن به سیاست از دریچه اتاق تجارت طبیعتا انسان را خوش‌سخن بار می‌آورد، اما خوش‌سخنی با خوش‌عملی زمین تا آسمان متفاوت است. وکیلی با بیان اینکه هیچ کدام از نامزدها از مریخ نیامده‌اند، گفت: بنا نیست مردم صرفا به خاطر گفته‌های چند ساعت مناظره نامزدها به آنها ایمان بیاورند. آنها رزومه افراد را بررسی می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند.
کدام‌یک از املاک نجومی به بیت‌المال بازگشت؟
وکیلی با بیان اینکه می‌توان رفتار دولت در برابر انتشار حقوق‌های نجومی و املاک نجومی را با هم مقایسه کرد، گفت: دولت و رئیس جمهور در برخورد با حقوق‌های نجومی تعدادی از مدیران ارشد خود را برکنار کرد و بی‌تفاوت نبود و این در حالی بود که گفته می‌شد این حقوق‌ها فراقانونی نبودند. او اضافه کرد: به استناد اظهارات دیوان محاسبات حقوق‌های نجومی به بیت‌المال بازگشته اما سرانجام املاک نجومی چه بود؟ کدام‌یک از املاک پس گرفته شد؟
امیدوارم بعضی از بی‌سلیقگی‌ها در روزهای آتی مرتفع شود
در ادامه خبرنگار وکیلی در خبرنگار «همدلی» که پرسیده بود: «با اینکه سخنگوی قوه قضاییه گفته بودند ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور دولت اصلاحات فقط در انتشار اخبار است، اما بعضی از ستادهای آقای روحانی در مشهد به خاطر عکس ایشان پلمپ شده است. ستاد آقای روحانی در این باره چه پیگیری‌هایی انجام داده است؟» گفت: فضای عمومی تبلیغات باید یکسان و برابر باشد. احساس امنیت نشان می‌دهد که فضا، فضای برابر است یا نه. احساس امنیت شاخص سنجش عدالت در اداره کشور است. به نظر من این مساله از نظر حاکمیتی مهم‌تر از این است که کدام نامزد رئیس جمهور شود. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما شاخص‌های حکمرانی در جمهوری اسلامی نباید قربانی جابه‌جایی دولت‌ها شود. بعضی برخوردها که از قبیل پلمپ ستادهای آقای روحانی، منع بعضی سخنرانی‌ها و احضار فعالین فضای مجازی به گونه‌ای که فضای رعب در کشور ایجاد شود، خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط با شور انتخاباتی، مشارکت حداکثری و مخالف اصل عدالت است. وکیلی افزود: اصل عدالت می‌گوید شش نامزد باید در تامین امنیت و در پیشبرد امنیت قانونی خود از پشتوانه یکسان حاکمیتی برخوردار باشند. اگر بنا باشد اقدامات باعث سلب تامین امنیت برابر شود خلاف اصول عدالت و مشارکت حداکثری است. اما با پیگیری‌هایی که تاکنون شده جایی برای نگرانی نیست. ستادهای ما فعالند و کنشگران سیاسی در مسیر قانون در حال فعالیتند. امیدوارم بعضی از بی‌سلیقگی‌ها در روزهای آتی مرتفع شود.
سامانه کار قالیباف شبه آنارشیستی است
وکیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره ایجاد سامانه کار از سوی قالیباف گفت: این اقدام خلاف قانون است. کسی که مقام مسئول نیست و هنوز تنها یک نامزد انتخابات است حق ندارد چنین اقدامی را به انجام برساند. علاوه بر این یک اقدام شبه‌آنارشیستی است و لازم است دستگاه‌های مرجع با آن برخورد کنند. به گفته این نماینده مجلس هم شورای نگهبان با نظارت استصوابی خود می‌تواند با این موضوع برخورد کند و هم دستگاه قضایی می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم مطالبه‌گر حقوق مردم باشد.
رئیسی ورژن معمم جلیلی است
سخنگوی ستاد روحانی درباره وجه پنهان چهره رئیسی هم گفت: بی‌تابی قالیباف برای تبدیل شدن به نامزد اول اصول‌گرایان باعث شده بخشی از شخصیت رئیسی پنهان بماند و این باعث کتمان بخشی از شخصیت رئیسی شده است. وکیلی افزود: رئیسی متعلق به گفتمان جبهه پایداری است. چارچوب فکری پایداری‌ها هم درباره حقوق شهروندی،‌ آزادی مطبوعات، کنسرت‌ها، توسعه و دیگر مسائل روشن است. او ادامه داد: در واقع رئیسی همان ورژن جلیلی به حساب می‌آید و اگر مردم بخواهند بدانند رئیسی کیست باید ببینند سعید جلیلی چگونه عمل می‌کرد.
رئیسی مواضع خود در مورد دیدگاه پدرزن را روشن کند
سخنگوی ستاد روحانی در پاسخ به اینکه اظهارات رئیسی درباره کنسرت‌ها یادآور اظهارات احمدی‌نژاد بوده است، گفت: آقای رئیسی حتما باید مواضع خود را در مورد دیدگاه پدر همسرشان در بحث کنسرت‌های موسیقی و حریم مشهد روشن کند. او اضافه کرد: رئیسی همچنین باید درباره کارنامه خود در زمانی که معاون اول قوه قضائیه بود و درباره برخوردش با مفاسد اظهارنظر کند تا معلوم شود نقش قوه قضائیه در برخورد با مفاسد چیست.
دولت روحانی هاله نور ندارد
وکیلی در پایان نشست خبری خودگفت: نظرسنجی‌ها نشان از حضور پرشور مردم در صحنه و حمایت از دولت روحانی دارد. البته این به معنای آن نیست که این دولت ورای نقد است. تفاوت ما با گفتمان است و دولت ما گرفتار هاله قدسی نیست و این دولت نیز قابل نقد است و خود روحانی نیز آن را پذیرفته که نشان آن نیز این است که دولت دوم روحانی متحول، تغییر یافته و جوان‌شده‌ای خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
زنگنه: وضعیت نابسامان وزارت نفت در سال ۹۲ شگفت‌زده‌ام کرد با «برجام» به بازار جهانی انرژی برگشتیم اولین گفت‌وگو با «براد پیت» بعد از جدایی از «آنجلینا جولی» کاش می‌توانستم نامم را تغییر دهم حسن رسولی در گفت‌وگو با همدلی تشریح کرد: آخرین خبرها از لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر فرشاد مومنی: وعده کارانه ۲۵۰ هزارتومانی عریان‌ترین نماد فساد است پیامد‌های فاجعه بار یک وعده انتخاباتی سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی از قالیباف خواست درباره پسرش به جامعه توضیح دهد الیاس قالیباف کیست؟ برادر معاون اول رئیس جمهور به زاکانی نامه نوشت پاسخ جهانگیری به اتهام زنی انتخاباتی یک روز بعد از دومین مناظره انتخاباتی اتفاق افتاد اعلام شکست زودهنگام رئیسی تناسب اندام با رای دادن ولی‌الله شجاع‌پوریان دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه جوانان شهروندان دارای معلولیت حق دارند توسعه پایدار شهری و ایمنی شهر و شهروندان رقص شمشیر محمدبن سلمان مسیر نفت ؛ از مداخله سیاسی به مراوده اقتصادی