کودتای سازمان یافته امریکایی در بولیوی

سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به استعفای اوو مورالس، تحولات اخیر بولیوی را به عنوان یک «کودتای سازماندهی شده» توصیف کرد.

به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که به دنبال افزایش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر، اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی از سمت خود استعفا کرد. مورالس در سخنرانی خود ضمن اعلام استعفا، از مخالفان و رهبران آن‌ها برای ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور شدیداً انتقاد کرد.
شبکه راشاتودی گزارش داد که خانم «آدریانا سالواتریا» رئیس سنای بولیوی که طبق قانون بعد از استعفای رئیس‌جمهور و معاونش می‌تواند زمام امور را به طور موقت به دست بگیرد نیز از سمت خود استعفا کرده است. مورالس در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور موفق شده بود با اختلاف اندک رقیب خود «کارلوس مسا» را شکست دهد. دادگاه انتخاباتی بولیوی روز جمعه بعد از پایان شمارش دستی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رسماً پیروزی اوو مورالس را تأیید کرده بود.


طبق اعلام این دادگاه انتخاباتی، مورالس با به دست آوردن ۰۸/ ۴۷ درصد آرا در انتخابات به پیروزی رسید. «کارلوس مسا» رقیب مورالس نیز ۵۱/ ۳۶ درصد آرا را به دست آورد و با توجه به اختلاف بیش از ۱۰ درصدی میان این دو، دور دوم انتخابات برگزار نمی‌شود. با این حال، مخالفان نتیجه انتخابات را به دلیل ادعای تخلفات نپذیرفتند و طی چند روز گذشته خیابان‌های این کشور را عرصه اعتراضات و اغتشاشات خود کرده بودند. براساس گزارش رسانه‌های غربی، علاوه بر اتهامات در زمینه نتیجه انتخابات، مخالفان حضور سه باره وی در انتخابات ریاست جمهوری را نیز غیرقانونی خوانده‌اند. طبق قانون اساسی بولیوی، هر فرد تنها دو دوره متوالی می‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور بر مسند قدرت باشد. لحظاتی قبل از اعلام استعفای مورالس، برخی منابع خبری از پرواز هواپیمای اختصاصی وی به یک مقصد نامعلوم خبر داده بودند. همچنین منابع خبری از درخواست فرمانده ارتش این کشور برای کناره‌گیری مورالس از قدرت خبر داده بودند.
مسکو: یک کودتای سازماندهی شده بود
وزارت خارجه روسیه تحولات اخیر در بولیوی را یک «کودتای سازماندهی شده» توصیف و اعلام کرد: «بحران سیاسی در بولیوی موجب نگرانی عمیق شده است.»
بنا به گزارش اینترفکس، وزارت خارجه روسیه همچنین ضمن دعوت تمامی طرفین در بولیوی به آرامش گفت: «روسیه از تمامی نیرو‌های سیاسی در بولیوی درخواست می‌کند تا منطقی باشند و شیوه قانونی را برای خروج از این بحران پیدا کنند.»
از طرف دیگر، یکی از اعضای شورای فدراسیون روسیه نیز بر نقش امریکا در کودتا در بولیوی تأکید کرد و گفت: «تحولات بولیوی کودتایی بوده که تحت تأثیر امریکا رخ داده است.» معاون دومای روسیه نیز در خصوص استعفای مورالس گفت: «کودتای تحت حمایت امریکا در بولیوی رخ داده است. مورالس برای جلوگیری از خونریزی استعفا کرد.»
وزارت خارجه کوبا فشار‌ها برای کناره‌گیری مورالس از قدرت را کودتا خواند و از جامعه بین‌المللی خواست از وی حمایت کند. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور چپگرای ونزوئلا نیز کودتا علیه اوو مورالس، رهبر چپگرای بولیوی را محکوم کرد.
جان «مورالس» در خطر است
سفیر بولیوی در تهران، با اشاره به تحولات اخیر در کشورش که منجر به استعفای رئیس‌جمهور این کشور امریکای لاتین شد، اظهار کرد: کودتای رخ داده در بولیوی رنگ فاشیستی دارد و جان رئیس‌جمهور «اوو مورالس» در خطر است.
به گزارش ایسنا، خانم «رومینا گوادالوپه پرز راموس» صبح روز گذشته در یک نشست خبری به همراه سفیر کوبا در تهران در تشریح آخرین وضعیت بولیوی گفت: کودتایی در بولیوی در حال رخ دادن است که از قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برنامه‌ریزی شده بود. وی با بیان اینکه در پی تحولات اخیر در بولیوی رئیس‌جمهور اوو مورالس و معاون او برای حفظ امنیت مردم و حفظ کشور مجبور به استعفا شدند، اظهار کرد: حزب مخالف حاضر نشد که پیروزی آقای مورالس در انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرد و با ایجاد تنش‌هایی اقدام به اقدامات خرابکارانه در بولیوی کردند، چنان که به برخی از مردم بومی بولیوی حمله کرده و آن‌ها را تحقیر نمودند.
راموس با بیان اینکه مخالفان به برخی از مراکز دولتی و محل سکونت برخی از مقامات کشور بولیوی حمله کردند و مکان‌هایی را آتش زده‌اند، ادامه داد: مخالفان از متد‌های فاشیستی استفاده می‌کنند و برای پیشبرد اهداف خود متوسل به اقدامات خشونت آمیز شده‌اند. این دیپلمات بولیویایی در تهران با تأکید بر اینکه اعمال خشونت آمیز از سوی مخالفان ادامه دارد، تصریح کرد: تحولات رخ داده در بولیوی همانطور که اشاره کردم توطئه‌ای بوده که از قبل از برگزاری انتخابات طراحی شده بود و هدف نهایی آن‌ها برکناری رئیس‌جمهور بوده است.
رئیس نمایندگی بولیوی در تهران با بیان اینکه در طول ۱۴ سالی که مورالس رئیس‌جمهور بولیوی بود این کشور به عنوان کشوری مستقل در عرصه‌های بین‌المللی به ایفای نقش پرداخته و در این مدت مقداری زیادی از منابع طبیعی در بولیوی ملی شد، اظهار کرد: در طول چند سال گذشته بولیوی پیشرفت‌های زیادی کرد و تلاش شد که فاصله طبقاتی در این کشور کاهش پیدا کند.
سفیر بولیوی با تأکید بر اینکه این کودتا رنگ فاشیستی دارد و از داخل بولیوی منشأ گرفته است، افزود: رهبر مخالفان چندین میلیون دلار به دولت بدهی دارد و به نفعش است که خودش به حاکمیت برسد و مسئولیت را برعهده بگیرد.
مکزیک آماده اعطای پناهندگی به مورالس
وزیر خارجه مکزیک اعلام کرد که در صورت درخواست «اوو مورالس»، کشورش به وی پناهندگی سیاسی اعطا خواهد کرد. به گزارش رویترز، «مارسلو ابرارد» وزیر خارجه مکزیک اعلام کرد که کشورش حاضر است در صورت درخواست مورالس به وی پناهندگی بدهد.
وی با اشاره به اینکه سفارت مکزیک در لاپاز، پایتخت بولیوی، ۲۰ مقام و نماینده بولیویایی را طی چند هفته گذشته پذیرش کرده است این پیشنهاد را مطرح کرده است. اوو مورالس که از سوی کمیسیون انتخابات بولیوی برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه اکتبر اعلام شده بود به دنبال اعتراضات خشونت آمیز مخالفان و اتهامات آن‌ها علیه وی روز یک شنبه ترجیح داد برای جلوگیری از خشونت‌های بیشتر از سمت خود کناره‌گیری کند. «آندرس مانوئل لوپز» رئیس‌جمهور مکزیک نیز در حساب توئیتری خود از رفتار مسئولانه مورالس تمجید کرده و گفته است که او برای مقابله با خشونت‌های بیشتر علیه مردم کشورش از قدرت کنار رفت.