حسن رسولی در گفت‌وگو با همدلی تشریح کرد: آخرین خبرها از لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر

همدلی| حسن رسولی در گفت‌وگو با همدلی با تشریح آسیب‌شناسی جریان اصلاحات که طی سال‌های اخیر باعث پیروزی آنها در انتخابات 92 و 94 شده است، تاکید کرد که باید گام سوم را برای انتخابات پنجم شورای شهر و انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری محکم‌تر از قبل برداریم. این عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان تاکید کرد که همه نامزدهایی که در شورای شهر ثبت نام کرده‌اند و در لیست 21 نفره اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرند باید به نفع لیست نهایی اصلاحات خاتمی‌وار استعفا دهند و از این لیست نهایی حمایت کنند تا پیروزی جریان اصلاحات تداوم داشته باشد.آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است.
با توجه به اینکه افراد زیادی در انتخابات شورای شهر و روستا ثبت نام کرده‌اند و بجز 21 نفر دیگران در لیست قرار نمی‌گیرند، چه توقع و انتظاری از بازماندگان از لیست وجود دارد؟
اصلاح‌طلبان ظرف سال‌های اخیر و از ابتدای دهه 90 و پس از عبور از حوادث انتخابات سال 88 به دلیل دور بودن از مسئولیت‌های دولتی و حکومتی فرصتی پیدا کردند تا با انجام کار کارشناسی دقیق نسبت به آسیب‌شناسی عملکردهای گذشته این جریان در دهه 80 اقدام کنند.
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این آسیب‌شناسی رسیدن به این باور راهبری بود که اتحاد و یکپارچگی همه ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی شرط اصلی و اساسی اثرگذار بودن در سپهر سیاسی ایران است. به همین دلیل تلاش‌هایی صورت گرفت و نقشه راهی ترسیم شد و متناسب با وقایع و رویدادهای سیاست داخلی پروژه‌هایی به مرحله اجرا درآمد. اولین پروژه اصلاح‌طلبان در سال 92 انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم بود. بر اساس این دستاورد با هدف پرهیز از گرفتار شدن دوباره در واگرایی‌های سال 84 از حوزه اصلاح‌طلبی و تحول‌خواهی 4 شخصیت در عرصه انتخابات حضور داشتند. مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی، مهرعلیزاده، دکتر معین و آقای کروبی. تجزیه و تحلیلی که صورت گرفت و هنوز آمارش در آرشیوها موجود است این بود که میزان آرایی که مردم برای این جمع 4 نفره در تیرماه به سبد اصلاح‌طلبان ریختند بیش از رایی بود که به سبد اصول‌گرایان ریختند. ولی به دلیل فقدان راهبرد اجماع‌ساز و انسجام‌بخش آن انتخابات را واگذار کردیم. در سال 92 قرار شد تا دیگر در آن دام گرفتار نشویم و جریان فکری ما از دکتر عارف خواست و ایشان هم با تکیه بر منافع ملی کشور و با تکیه بر مرام و منشور و اخلاق اصلاح‌طلبی به نفع روحانی کناره‌گیری کرد و حسن روحانی با اختلاف کمتر از یک درصد آرا در سال 92 در راس قوه مجریه قرار گرفت. بنابراین باید بخش قابل توجهی از سوء عملکرد احمدی‌نژاد طی 8 سال ریاست جمهوری‌اش را ما اصلاح‌طلبان پاسخگو باشیم، چرا که به لحاظ عدم تفاهم و همگرایی در سال 84 انتخابات را واگذار کردیم.


درباره ائتلافی که سال 92 به عنوان گام اول برداشته شد و همچنین دو گانه بعد از آن توضیح دهید.
برای اولین بار در ایران یک جریان ریشه‌دار سیاسی از نامزد خودش عبور کرد و پشت یک نامزد اصول‌گرایی که از عقلانیت و اعتدال برخوردار بود قرار گرفت. گام اول این‌طور برداشته شد و زمینه بهسازی قوه مجریه فراهم شد. این استراتژی در انتخابات مجلس دهم در 94 مورد توجه قرار گرفت و در اتاق فکری سعی کردیم ایرادها و نواقص سال 92 را برطرف کنیم و با انسجام کامل با وجود اینکه در مجلس دهم مثل سایر مجالس همیشه با اهرم فشار رد صلاحیت گسترده مواجه بودیم. ولی با فراخوانی که دادیم و تلاش‌هایی که صورت گرفت لیست مناسبی در تهران بسته شد و در سیاسی‌ترین حوزه انتخابیه کشور یعنی تهران صد‌درصد این لیست رای آورد و وارد مجلس شد. این دستاورد قطعا در ایران بی‌نظیر و در دنیا کم‌نظیر است و به این شکل گام دوم برداشته شد.
هم اکنون نیز در 29 اردیبهشت با دو واقعه مهم سیاسی در کشور مواجه هستیم. انتخابات شورای شهر و روستا که پارلمان شهری ماست و دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری. البته در این مصاحبه بیشتر موضوع شورای شهر را مدنظر دارم. ملاحظه کردید که در مقایسه با دوره چهارم که اصلاح‌طلبان درباره حضور در انتخابات و توجه به انتخابات در حالت بی‌حسی و بی‌تفاوتی و بی‌تحرکی و کم‌عملی قرار داشت، ولی باز توانستیم حدود 13 یا 14 کرسی شورای شهر را از 21 کرسی به دست آوریم. بنابراین اتفاقی که در آستانه دور پنجم شورای شهر افتاده حس می‌کنم به این دلیل است که وجدان عمومی جامعه اصلاح‌طلبی ایران از کم‌تحرکی خود در دور چهارم پارلمان شهری نادم و پشیمان است و بر اساس عبرتی که گرفته است این دور بیش از یک چهارم ثبت نام کنندگان اصلاح‌طلبان تابلودار هستند و بر اساس معیارها و شاخص‌های شورای عالی ثبت نام کردند. از زاویه استقبال اصلاح‌طلبان کشور از شورای دوره پنجم در مقایسه با دوره چهارم کاملا در شرایط متفاوتی هستیم. اقبال به این بخش از جامعه مدنی از طرفی به معنی زنده بودن جامعه مدنی است و شورا گسترده‌ترین و کارآمدترین نهاد مدنی است و اصلاح‌طلبان بیش از آنکه بتوانند از طریق احزاب به دلایل موانع گوناگون موجود با لایه‌های گوناگون جامعه ارتباط داشته باشند، در این نهاد مدنی به دلیل نقش و جایگاه مدیریت شهری و شورای شهرها این امکان را پیدا می‌کنند که با بدنه جامعه ارتباط برقرار کنند. اگر بپذیریم از سال 84 به بعد یکی از نقص‌های اصلاح‌طلبان کمرنگ شدن آنها در جامعه به دلیل حذف و حصرهایی است که متوجه این جریان شد. همچنین با استقرار تک‌صدایی در تریبون‌ها و رسانه‌های عمومی این حضور 700 نفره در تهران و سایر شهرها برای شوراها نشان می‌دهد با حضور تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان در شورا و مدیریت شهری امکان ایجاد این ارتباط وجود دارد. در عین حال ما چون در انتخابات شورای شهر با اهرم استصوابی شورای نگهبان مواجه نیستیم مدیریت و سازماندهی اجماع‌سازی سامانه انتخاباتی ما کار بسیار پیچیده، حساس و سختی است. بنابراین بر خلاف مجلس دهم و شورای چهارم که بستن لیست کار ساده‌ای نبود، در آستانه انتخابات شورای پنجم خود مدیریت تنظیم لیست به تنهایی خودش یک پروژه بزرگ است. باور دارم اگر این مرحله را به درستی انجام دهیم، صرف نظر از نتیجه انتخابات دستاورد بزرگی است و اگر خدایی ناکرده در این مسیر کم توفیق باشیم خود این نقطه می‌تواند به چالش بزرگ و آسییب‌پذیر برای ما تبدیل شود.
بستن لیست یک بحث است و اینکه نامزدهای بازمانده از لیست چه واکنشی به این لیست داشته باشند بحث دیگری است. به نظر شما افرادی که در لیست قرار نمی‌گیرند به دلیل محدودیتی که در تعداد افراد لیست وجود دارد چه واکنشی باید داشته باشند؟
اینکه چه سازوکاری باید در بستن لیست به کار ببریم که این لیست هم به صفت تک‌تک آحاد 21 نفره و هم به لحاظ ترکیب و تناسب آن با ماموریت‌ها و مسئولیت‌های شورای شهر و مدیریت شهری بالاترین تناسب را داشته باشد مهم است. باید لیستی بسته شود که وقتی شهروند تهرانی آن لیست را دید بداند که بی‌حساب و کتاب و شلخته تنظیم نشده است. لیست باید از وزانت و توان و ظرفیت جذب و مجاب‌سازی برخوردار باشد و خودش به عنوان مهم‌ترین ابزار تبلیغاتی ما به حساب بیاید.
علاوه بر آن 700 نفری که ثبت نام کرده‌اند همه به مرام و مسلک اصلاح‌طلبی اعتقاد دارند و به طور طبیعی حداقل300 نفر از این 700نفر را می‌توان به عنوان بخش قابل توجهی از سرمایه مدیریتی انسانی و تخصصی اصلاح‌طلبان ایران به حساب آورد. جوانان ما با تحصیلات عالی و بانوان ما با تحصیلات و تخصص بالا و مردان این سرزمین در سنین مختلف با قابلیت‌های مختلف ثبت نام کرده‌اند و با یک ظرفیت بالای انسانی مواجه هستیم که انتخاب را بسیار مشکل کرده است، در حالی که اگر میزان عرضه ناچیز و محدود باشد، مدیریت تقاضا کار ساده‌ای است در عرصه اقتصادی. به هر حال در بخش دیگر تک‌تک و ترکیب این لیست 21 نفر از منظر جامعه اصلاح‌طلبی ایران باید نشان دهد بر اساس یک متد بهینه گزینی 21 نفر انتخاب شده است. بنابراین این 21 نفر باید در حوزه‌های تخصص‌های مختلف تقسیم شوند و مابقی این 700 نفر منهای این 21 نفر خودشان به عنوان چهره اصلاح‌طلب که مرجع هستند و هم اینکه می‌توانند با هژمونی که در جامعه ایجاد می‌کنند بهترین تبلیغ کننده این 21 نفر باشند.
لیست نهایی کی اعلام می‌شود؟
در مراحل پایانی هستیم و یکی دو روز آینده این اطلاعات را منتشر خواهیم کرد و برای اینکه لیست مجاب کننده درونی باشد در ابتدا باید مدل و معیار و سازوکار امتیازبندی را ارائه کنیم تا دیگران بدانند که بر چه اساسی این انتخاب صورت گرفته است. بنابراین مسئولیت بزرگی بر عهده دکتر عارف به عنوان رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری و اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری است. باید بتوانیم با همفکری به نتیجه مطلوب برسیم. البته چون خودم نامزد هستم در سازوکارهای این غربالگری نیستم، ولی اطمینان دارم با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی که صورت می‌گیرد می‌توانیم به حدی از اقناع درون جریانی برسیم که دوستان داوطلبانه اگر در این لیست قرار نگرفتند به دنبال من‌آهنگی نباشند بلکه به دنبال هماهنگی باشند. سال 88 آقای خاتمی نامزد ریاست جمهوری بودند، ولی بعد از اینکه آقای موسوی وارد عرصه شدند، با آمدن ایشان آقای خاتمی شال سبز خود را به گردن مهندس موسوی انداختند. در سال 92 هم دکتر عارف جدی وارد انتخابات شد، ولی وقتی احساس کردیم بین منافع جریانی و شخصی که به او اعتقاد داریم، باید یکی را انتخاب کنیم، با تکیه بر عقل جمعی و تشخیص آقای خاتمی به این نتیجه رسیدیم که اگر هر یک از ما بخواهیم به خواست فردی خود اصالت بدهیم، مثل 84 جریان فکری فنا می‌شود. بنابراین عارف عارفانه و صادقانه کناره‌گیری کرد و قطعا اگر کناره‌گیری نمی‌کرد این نتیجه به دست نمی‌آمد. مردم هم در سال 94 پاداش او را با بالاترین رای در مجلس به او دادند و در سال 92 اصلاح‌طلبان کمک کردند تا قوه مقننه نوسازی شود. به نظرم همه ما اصلاح‌طلبانی که داوطلب شده‌ایم اگر خاتمی‌وار مثل او در سال 88 رفتار کنیم و عارفانه مثل عارف در 94 از خود برای جمع بگذریم و به جای من‌آهنگی و خاص‌گرایی مصلحت کشور و منافع ملی را درنظر بگیریم و در حمایت از لیست نهضت استعفا راه بیندازیم، به نتیجه خواهیم رسید.
سایر اخبار این روزنامه
زنگنه: وضعیت نابسامان وزارت نفت در سال ۹۲ شگفت‌زده‌ام کرد با «برجام» به بازار جهانی انرژی برگشتیم اولین گفت‌وگو با «براد پیت» بعد از جدایی از «آنجلینا جولی» کاش می‌توانستم نامم را تغییر دهم حسن رسولی در گفت‌وگو با همدلی تشریح کرد: آخرین خبرها از لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر فرشاد مومنی: وعده کارانه ۲۵۰ هزارتومانی عریان‌ترین نماد فساد است پیامد‌های فاجعه بار یک وعده انتخاباتی سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی از قالیباف خواست درباره پسرش به جامعه توضیح دهد الیاس قالیباف کیست؟ برادر معاون اول رئیس جمهور به زاکانی نامه نوشت پاسخ جهانگیری به اتهام زنی انتخاباتی یک روز بعد از دومین مناظره انتخاباتی اتفاق افتاد اعلام شکست زودهنگام رئیسی تناسب اندام با رای دادن ولی‌الله شجاع‌پوریان دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه جوانان شهروندان دارای معلولیت حق دارند توسعه پایدار شهری و ایمنی شهر و شهروندان رقص شمشیر محمدبن سلمان مسیر نفت ؛ از مداخله سیاسی به مراوده اقتصادی