بررسی گام‌های اتمی ایران در اتحادیه اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که گام‌های جدید ایران در مسیر کاهش تعهدات برجامی در نشست شامگاه دوشنبه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
«فدریکا موگرینی»  در آستانه برگزاری اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت محور اصلی جلسه درباره امنیت خلیج فارس خواهد بود اما تحولات اخیر اجرای برجام و به طور ویژه گزارش اخیر سازمان انرژی اتمی در این زمینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی درباره امنیت خلیج فارس هم گفت که نگاه اتحادیه اروپا به طور ویژه برای کاهش تنش‌ها در این منطقه خواهد بود.
از سوی دیگر،صفحه توییتر شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا به نقل از «استف بلوک» ، وزیر امور خارجه هلند که برای شرکت کردن در نشست وزاری امور خارجه اتحادیه اروپا به شهر بروکسل رفته است، نوشت: ما حتما درباره توافق هسته‌ای گفت‌وگو خواهیم کرد. من درباره رفتار ایران بسیار نگران هستم.


درهمین حال،«هایکو ماس» وزیرامورخارجه آلمان در حاشیه نشست وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «خواهان حفظ برجام هستیم ... اما ایران نیز باید به آن پایبند باشد.»
ماس بدون اشاره به بی توجهی طرف‌های اروپایی برجام به تعهداتشان در قبال این توافق بین المللی، گفت اروپایی‌ها اقدامات ایران را با نگرانی دنبال می‌کنند چرا که ایران نه تنها خبر غنی سازی را اعلام کرده بلکه آن را از سر گرفته است.
او اعلام کرد که در سفری به پاریس با همتای فرانسوی و بریتانیایی خود پیرامون ایران صحبت‌هایی خواهد داشت. این مقام اروپایی تایید کرد که هدف آنها  حفظ برجام است.
از سوی دیگر،وزیر امورخارجه و اسلوواکی هم پیش از ورود به نشست شورای روابط خارجی اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پیرامون برجام اظهار داشت: در این برهه زمانی من بر این باورم که باید درباره چگونگی حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رایزنی کنیم. وی ادامه داد: این یک توافق بزرگ است و باید حفظ شود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه ای اقدام ایران در خصوص انتقال یک سیلندر گاز هگزافلوراید اورانیوم به سایت فردو و اتصال آن به سانتریفیوژها در این مرکز را تأیید کرد.
در بیانیه ای که از سوی سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شد، آمده است که این اقدام مقدمات قبل از عملیات غنی سازی است.
آژانس تاکنون در ۱۶ گزارشی که بعد از اجرای برجام ارائه کرده، پایندی ایران به این توافق را تایید کرده است.  با این حال آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته با وجود تلاش‌های طرف‌های برجام، از این توافق خارج شده و تحریم‌های رفع شده را علیه ملت ایران بازگرداند.
ایران که همواره بر حفظ برجام و غیرقابل مذاکره بودن آن تأکید کرده است، یک سال پس از خروج آمریکا از این توافق نیز پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد. ایران در نهایت پس از مشاهده بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود برای حفظ بهره‌مندی‌های اقتصادی ایران از برجام، از اردیبهشت ماه امسال گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات خود طبق این توافق آغاز کرد.