فرانسوی‌ها در دو راهی «میانه رو» یا «پوپولیست»

اروپا با نگرانی منتظر نتیجه انتخابات امروز فرانسه است
دوراهی فرانسوی ها؛ رأی به «میانه رو » یا «پوپولیست»

ایران از نگاه <لوپن> و <ماکرون>



روابط ایران و فرانسه در طول تاریخ با تغییر دولت‌ها و سیاست‌ها دستخوش فراز و فرودهایی شده است. بی‌تردید نتیجه انتخابات امروز ریاست جمهوری فرانسه نیز آینده این روابط را در معرض یک تحول بزرگ قرار می‌دهد. به گزارش ایرنا اگرچه ماکرون و لوپن هیچ یک در طول رقابت‌های انتخاباتی خود درباره ایران موضع‌گیری منفی نکردند اما با نگاهی به پیشینه سیاسی و دیدگاه‌های انتخاباتی این دو شاید بتوان تصویری از آینده سیاسی تهران – پاریس ترسیم کرد. در زمان سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به پاریس، ماکرون وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه بود و بسیاری از تفاهمنامه‌های امضا شده در این سفر، در حوزه کاری وی طبقه‌بندی می‌شد. ماکرون سیاست مثبتی در مواجهه با مسلمانان در پیش گرفته و از سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه جمعیت مسلمانان فرانسه انتقاد کرده است. او در کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده است: «هیچ دینی مشکل فرانسه نیست» و از طرف دیگر با انتقاد از عملکرد دولتمردان کشورش در دوران استعمار الجزایر، این اقدام فرانسه را «جنایت علیه بشریت» معرفی کرده است.
لوپن نیز در کارزار انتخاباتی فرانسه موضعی منفی علیه ایران نگرفت و بررسی سابقه وی نشان می‌دهد که در سال اخیر در چندین مورد در جایگاه حمایت از سیاست‌های ایران در منطقه و جهان برآمده است.همچنین ژان ماری لوپن، پدر این زن سیاستمدار فرانسوی در گذشته به دلیل شرکت در آیین رسمی جمهوری اسلامی ایران، مورد هجمه برخی رسانه‌ها قرار گرفته است. لوپن را می‌توان جزو آن دسته از سیاستمداران فرانسوی تقسیم‌بندی کرد که از دخالت نظامی فرانسه در سوریه انتقاد کرده و حمایت از رئیس جمهوری سوریه را به مصلحت فرانسه و طرفداری از معارضان این کشور را اقدامی اشتباه ارزیابی کرده است.
با این حال لوپن سابقه سخنرانی‌های تند علیه مسلمانان را در کارنامه خود دارد و در یک مورد برگزاری آیین نماز جماعت را در خیابان‌های فرانسه با اشغال این کشور توسط آلمان‌ها مقایسه کرد؛ مقایسه‌ای که تحلیلگران از آن به‌عنوان نقطه تاریک کارنامه وی در مواجهه با اقلیت‌های مذهبی یاد می‌کنند.

گروه جهان/ امروز مردم فرانسه در حالی برای انتخاب رئیس جمهوری کشورشان پای صندوق‌های رأی می‌روند که برای نخستین بار در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه دو قطب پوپولیست و میانه رو با مواضع کاملاً متضاد به مصاف هم می‌روند تا در فضای بشدت امنیتی فرانسه بخت خود را برای ورود به کاخ الیزه بیازمایند. این همچنین نخستین بار است که دو حزب سنتی محافظه کار و سوسیالیست در رساندن کاندیداهای خود به مرحله دوم و نهایی انتخابات ناکام مانده‌اند. در این انتخابات وجود یک کاندیدای پوپولیست راستگرا به نام مارین لوپن نه تنها برنگرانی‌های امنیتی این کشور افزوده بلکه دیگر کشورهای اروپایی و مجامع بین‌المللی را مضطرب ساخته است.
اگرچه تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخاباتی از پیشتازی امانوئل ماکرون کاندیدای مستقل میانه رو در مقابل رقیب پوپولیست حکایت دارد اما آخرین مناظره انتخاباتی لوپن و ماکرون که چهارشنبه شب گذشته به وقت پاریس برگزار شد و در آن لوپن با اتهام زنی‌های اقتصادی بی‌اساس به ماکرون کوشید آرای خاکستری را به نفع خود جلب کند، نگرانی‌ها از نتیجه انتخابات امروز فرانسه را افزایش می‌دهد. البته به اتهام زنی‌های اقتصادی بی‌اساس لوپن باید مسأله هک شدن ایمیل‌های ستاد انتخاباتی ماکرون و قرار گرفتن 9 گیگا بایت اطلاعات منتسب به این ستاد روی اینترنت را نیز افزود. این اتفاق که بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در ساعات پایانی رقابت‌های انتخاباتی و تنها یک روز مانده به انتخابات رخ داد، باعث شد، طبق قانون انتخابات فرانسه ماکرون و ستاد انتخاباتی او امکان پاسخگویی و دفاع نداشته باشند. اگرچه ستاد انتخاباتی ماکرون نسبت به آمیخته شدن ایمیل‌های افشا شده با اسناد جعلی هشدار داده است اما ویکی‌لیکس که عامل افشای این ایمیل‌ها بوده، این ادعا و هشدار را تکذیب کرده است. چند دستیار سابق انتخاباتی هیلاری کلینتون، رقیب شکست خورده و دموکرات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پوپولیست امریکا، روسیه را متهم به طراحی حمله هکری علیه ماکرون کرده‌اند اما روسیه چنین اتهام‌هایی را رد کرده است.
در انتخابات ریاست جمهوری امریکا که نوامبر 2016 برگزار شد نیز ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات هک شد و دموکرات‌ها روسیه را متهم به دست داشتن در این حمله هکری کردند. اکنون به نظر می‌رسد شباهت رخدادهای پیش از انتخابات در امریکا و فرانسه که گواه آن مناظره آخر لوپن و ماکرون و اتهام زنی‌های بی‌اساس کاندیدای پوپولیست به کاندیدای میانه رو و هک شدن ایمیل‌های ستاد انتخاباتی ماکرون بود، نگرانی‌ها از قدرت گرفتن یک رهبر پوپولیست دیگر این بار در قاره سبز را افزایش داده است.
نگرانی اتحادیه اروپا
 از پیروزی «غیرمنتظره» لوپن
گذشته از آن، انتخابات امروز ریاست جمهوری فرانسه نقطه عطفی در تحولات جهان بویژه اتحادیه اروپا است زیرا نتیجه آن چشم‌انداز سیاسی یکی از قدرتمندرین کشورهای اروپا و به تبع آن آینده سیاسی و اقتصادی قاره سبز را رقم می‌زند. مسلماً اتحادیه اروپا خواستار پیروزی کاندیدایی که گرایش‌های بشدت ناسیونالیستی، ضدمهاجرتی و ضد اتحادیه اروپا دارد و شعار انتخاباتی «فرگزیت» (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) سر داده، نیست.
در داخل فرانسه نیز بسیاری از سیاستمداران، وکیلان، تشکل‌های مدنی و فعالان عرصه فرهنگ و هنر به جبهه ماکرون پیوسته و در طیف سیاسی وی صف آرایی کرده‌اند و از جامعه رأی دهندگان نیز خواسته‌اند، از ماکرون حمایت کنند. افزون بر ۶۰ نهاد غیر دولتی نیز با دعوت از شهروندان فرانسوی برای مشارکت در دور دوم این انتخابات، با تببین برخی مؤلفه‌ها که در حقیقت نشانه‌های بارز کارزار انتخاباتی ماکرون هستند، به صورت تلویحی از این نامزد حمایت کرده‌اند.
بر اساس آخرین نتایج نظرسنجی‌ها نیز تمایل فرانسوی‌ها برای رأی دادن به لوپن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور حدود 40 درصد است و در صورت تحقق این شرایط، او از راه یافتن به کاخ الیزه بازمی ماند.روز جمعه گذشته، تنها دو روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، هواداران یک انجمن دفاع از محیط زیست فرانسه تحت عنوان «گرین پیس» (صلح سبز) بنر زرد رنگ بزرگی را به طول 30 متر و عرض 10 متر در مخالفت با لوپن بر فراز برج ایفل نصب کردند که روی آن شعار «انقلاب فرانسه، آزادی، برابری، برادری»، نوشته شده بود.
«ژان ژاک ژولیارد»، مدیر کل این انجمن هدف از این اقدام را هشدار دادن نسبت به خطرات برنامه‌های افراطی لوپن از جمله برای انجمن‌های مردم نهاد دانست و گفت، نگران بازگشت ناسیونالیسم به برخی کشورهای اروپایی است و از همین رو وظیفه خود می‌داند به مخالفت با آن برخیزد. او گفت: ارزش‌های آزادی، برابری و برادری مورد تهدید قرار دارند و آنکه آنها را تهدید می‌کند، مارین لوپن است.
علاوه بر این، رسانه‌های محلی فرانسه از جمله روزنامه «اوئست فرانس» گزارش دادند، صبح روز جمعه در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه صدها تن از دانش‌آموزان در اعتراض به هر دو نامزد این انتخابات به خیابان‌های پاریس آمدند و فعالیت ۱۰ مدرسه در پاریس به خاطر محاصره نسبی یا تلاش برای محاصره مختل شد. این معترضان با شعار «انقلاب در خیابان، نه در صندوق‌های رأی» به خیابان‌ها آمدند و اعلام کردند، معتقدند هیچ یک از دو نامزد این انتخابات مناسب نیستند.
این تظاهرات‌در حالی برگزار شد که پاریس و دیگر شهرهای فرانسه به خاطر وقوع حوادث تروریستی متعدد در این کشور بویژه تازه‌ترین حادثه که مربوط به خیابان شانزه لیزه بود و روز 20 آوریل رخ داد، در وضعیت فوق‌العاده امنیتی به سر می‌برند و به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس نیز جمعه شب یک قبضه سلاح، دو قبضه کلت کمری و مقادیر زیادی مواد منفجره در نزدیکی یک ‏پایگاه نظامی در فرانسه کشف کرد و یک نظامی سابق فرانسوی در ارتباط با این موضوع بازداشت شد.