راه‌اندازی سامانه کاریابی شائبه خرید و فروش رأی دارد

وزیر کشور در نشست خبری:
راه‌اندازی سامانه کاریابی شائبه خرید و فروش رأی دارد

وزیر کشور، ایجاد سامانه کاریابی از سوی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری را به معنای تطمیع و تداعی‌کننده شائبه خرید و فروش رأی دانست و تأکید کرد: از نظر بخش حقوقی  وزارت کشور، این اقدام غیرقانونی است.


به گزارش «ایران»، عبدالرضا رحمانی فضلی دیروز در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه این اقدام به نوعی تطمیع است و به نوعی هم شائبه خرید و فروش رأی در آن وجود دارد، افزود: ما در وزارت کشور در حال پیگیری این موضوع هستیم. اگر به جمع‌بندی نهایی رسیدیم که این موضوع خلاف قانون است، آن را اعلام خواهیم کرد. وی با بیان اینکه باید به شعور مردم ایمان داشته باشیم، اظهار کرد: هر کاری که در قالب هتک حرمت یا دروغ یا اقدام غیرقانونی انجام می‌شود، در ذهن مردم ثبت می‌شود و مردم نتیجه آن را در انتخابات تجلی می‌دهند.
وی درباره وعده‌های یارانه‌ای برخی نامزدها نیز تصریح کرد: رئیس مجلس در این زمینه موضعگیری کرده و گفته افزایش یارانه باید مراحل قانونی خود را طی کند و تأکید هم کرده که منابع لازم برای سه برابر کردن یارانه‌ها وجود ندارد. کسانی که این وعده‌ها را می‌دهند، باید برای مردم توضیح دهند منابع خود را از کجا می‌خواهند تأمین کنند.
وزیر کشور درباره شکایت دانش آشتیانی به کمیسیون نظارت بر تبلیغات نسبت به اتهاماتی که در مناظره‌ها به وی وارد شد و اینکه آیا فرصت پاسخگویی به وی داده خواهد شد یا خیر نیز گفت: توصیه ما این است که نامزدها در بیان نظرات و برنامه‌های خودشان حقوق دیگران را ضایع نکنند. کسانی که در خود این آمادگی را می‌بینند که مدیریت اجرایی کشور را برعهده بگیرند، باید اصول حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران و اخلاق عمومی را رعایت کنند. در مورد این موضوع دیروز نامزدها هم پاسخ این مسائل را دادند. شکایتی هم از طرف آقای دانش آشتیانی رسیده که قرار است در کمیسیون نظارت بر تبلیغات بررسی شود.
خبرنگاری درباره جوابیـــــــــه‌های وزارتخانه‌ها پس از مناظره دوم نامزدها و شایبه انتخاباتی آن  از وزیر کشور پرسید که وی در پاسخ گفت: گردش اطلاعات لحظه‌ای است و هر که اطلاعات اشتباه بدهد در لحظه اطلاع‌رسانی شده و بیانیه و جوابیه داده می‌شود. بنابراین بهتر است همه نامزدها رفتار به صدق داشته باشند.
وی با بیان اینکه اطلاعاتی که نامزدها بیان می‌کنند باید موثق و داوری‌ها بر اساس مدارک مستند باشد، تصریح کرد: وقتی برخی دوستان آمار غلط  می‌دهند، در افکار عمومی ایجاد شبهه می‌شود و مسیر انتخابات در مسیر غیرواقعی قرار می‌گیرد،‌ بنابراین حق همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی این است که وقتی اطلاعات غلطی نسبت به عملکرد آنها داده می‌شود، از خود دفاع کنند. این اقدام با دفاع دستگاه‌های اجرایی از یک نامزد فرق می‌کند و خلاف قانون هم نیست.
رحمانی فضلی درباره تخلفات انتخاباتی رسانه‌هایی که از بیت‌المال استفاده می‌کنند نیز با اشاره به اینکه تاکنون 67 شکایت از رسانه‌ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: برخی سایت‌ها، خبرگزاری‌ها،‌ روزنامه‌ها و سایت‌هایی که از منابع عمومی و بیت‌المال استفاده می‌کنند، علیرغم تذکراتی که داده شده برخلاف قانون عمل می‌کنند. ما این موارد را به دادستانی ابلاغ کرده‌ایم اما این رسانه‌ها کماکان به کار خود ادامه می‌دهند. از دادستانی انتظار داریم به فوریت به این تخلفات رسیدگی کند و از مالکان و صاحبان این رسانه‌ها هم توقع داریم قانون را رعایت کنند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره تخلفات رسانه‌های وابسته به نیروهای مسلح نیز با بیان اینکه وزارت ارشاد ستادهای انتخابات و همچنین مردم گزارش‌هایی در مورد تخلفات به ما می‌دهند که ما این تخلفات را در کمیسیون بررسی تبلیغات مطرح می‌کنیم، خاطرنشان کرد: من با مسئولان مربوط به دستگاه‌هایی که در زمینه انتخابات فعال هستند جلسه داشته‌ام، با آقای جنتی هم ملاقاتی داشته‌ام و گزارشی در مورد روند کل انتخابات ارائه کرده‌ام.
رحمانی فضلی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع ایجاد اخلال در سخنرانی رئیس جمهوری در حرم امام (ره) را پیگیری کردید،‌ اظهار کرد: همان روز دستور رسیدگی به وزارت کشور داده شد که گزارش رسمی درباره سازمان دادن اعتراضات در حرم نبوده است. توصیه ما این است که هواداران همه نامزدها توجه کنند هر نوع اقدامی که نظم عمومی را برهم بزند، احتمال اقدام مشابه از طرف رقبا هم وجود دارد و موجب می‌شود فضای تبلیغات تنش‌آلود شود. در این موضوع ما منتظریم که دستگاه‌های متولی گزارش نهایی خود را ارائه کنند.
وزیر کشور در پاسخ به علت لغو برخی سخنرانی‌ها یا پلمب برخی ستادها نیز گفت: یکی دو مورد هم بیشتر لغو سخنرانی‌ها انجام نشده است. یک مورد هم داشته‌ایم که فردی شعری خوانده که با اصول اسلامی ما در تضاد بوده که خود همان ستاد برخورد کرد و قوه قضائیه هم در حال رسیدگی است. وی درباره لغو سخنرانی فائزه هاشمی در اراک گفت: استانداری موضوع را حل کرد و سخنرانی می‌توانست انجام شود که بنا به دلایلی خودشان ترجیح دادند سخنرانی نکنند در مشهد هم در قالب دستورالعملی تذکر داده و توصیه کرده بودیم که ستادها از چه مواردی استفاده کنند و از چه مواردی استفاده نکنند. موضوع پلمب ستاد در مشهد مطرح نبود، اما اگر همه ستادها طبق دستور عمل کنند، مشکلی ایجاد نمی‌شود. وزیر کشور تأکید کرد: ما با اقدامات خودسر که مانع برگزاری سخنرانی می‌شود حتماً برخورد می‌کنیم و اگر دستگاه قضا هم حکمی صادر کند باید در مسیر تعیین شده قانونی که رسیدگی در شورای عالی امنیت ملی است، ‌این مسیر طی شود.
وی درباره فعالیت وزارت کشور برای تأمین امنیت انتخابات نیز خاطرنشان کرد: قبل از شروع انتخابات مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی داشتیم مبنی بر اینکه احضارها، بازداشت‌ها یا بستن ستادها و هر اقدامی که اثر منفی بر تبلیغات داشته باشد، ممنوع شود مگر موارد بسیار خاص که به امنیت انتخابات مربوط است که این اقدام هم باید با هماهنگی و مجوز شورای عالی امنیت ملی باشد.
رحمانی فضلی از همه نامزدها و هواداران‌شان خواست که  امنیت ملی و احترام به اقوام و اقلیت‌ها را رعایت کنند، زیرا این موارد جزو خطوط قرمز است و با کسانی که موجب تفرقه، انشقاق و تضعیف امنیت ملی شوند، برخورد می‌شود.