پایداری‌ها بعد از جدایی از احمدی‌نژاد برای کسب کرسی‌های بیشتر مجلس دوباره دست به دامان او می‌شوند؛

رجوع به محمود
همدلی|هر روز که به یازدهمین دوره انتخابات مجلس در اسفندماه نزدیک می‌شویم، معادلات و هندسه انتخاباتی جریان‌های سیاسی بیشتر رو می‌شود. پنجشنبه هفته گذشته زمانی که مشخص شد علی لاریجانی، از فهرست انتخاباتی اصول‌گرایان قم خط خورده و به نوعی حذف شده است؛ مشخص شد که تندروهای جریان اصول‌گرایی بالاخره بخشی از سهم خود را گرفتند اما مسئله فقط در نبودن لاریجانی خلاصه نمی‌شود، چنانکه با نزدیک شدن به انتخابات هر روز آشفتگی و اختلاف در اردوگاه اصول‌گرایی بیشتر می‌شود و معلوم است هر دسته از این جریان راه خود را دارد. آن‌گونه که روح‌الله حسینیان عضو جبهه پایداری درباره احمدی‌نژاد سخن گفته این تصور ایجاد شده که آنان بدشان نمی‌آید دوباره تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد این یار بهاری بگذارند.
بخشی از ریشه اختلاف میان اصول‌گرایان به‌ویژه جبهه پایداری و لاریجانی به داستان احمدی‌نژاد برمی‌گردد. برای بررسی جدال‌های حال حاضر نمایندگان طیف اصول‌گرایی، باید به سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و تشکیل جبهه پایداری برگشت. پس انتخابات ۸۸ بسیاری از اصول‌گرایان به تدریج با احمدی‌نژاد اختلاف‌نظر پیدا کردند و اواخر دولت او کار به جاهای باریکی هم کشید. تا آنجا که احمدی‌نژاد مسائل یکشنبه سیاه(جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم، یکشنبه ۱۵ بهمن ماه سال ۹۱) را در مجلس مطرح کرد و اختلافات عمیق‌تر شد.
تاریخچه شکل‌گیری جبهه پایداری انقلاب اسلامی معروف به «جبهه پایداری» به پس از وقایع انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۳۸۸ برمی‌گردد. در این جبهه افرادی از همکاران قبلی دولت‌های نهم و دهم، برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، برخی اعضای قرارگاه عمار و تعداد دیگری از شخصیت‌های مطرح سیاسی حضور دارند. این جبهه در سال ۱۳۹۰ تشکیل و مجوز فعالیت آن در اول مهر سال ۹۳ از سوی وزارت کشور صادر شد و در ادامه با توجه به حضور چند نفر از نمایندگانش در مجلس و موضع‌گیری‌های رادیکال آنها، نقش این جریان در فضای سیاسی کشور بیشتر به چشم آمد و بعضا برای شورای وحدت اصول‌گرایی دردسر شد.


البته باید به این نکته توجه کرد که با وجود این اصول‌گرایان با توجه به عدم همگرایی و وحدت طیف‌های خود هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به یک ائتلاف درونی دست یابند، بنابراین چاره را در تقسیم کار و سهم دیدند. چرا که به نظر می‌رسد در این دوره افتراق و پراکندگی و همچنین سهم‌خواهی در این جریان بیش از گذشته است و سه طیف مختلف با برنامه‌ها و اهداف و استراتژی‌های خاص خیز انتخاباتی برداشته‌اند و چشم به صندلی ریاست بهارستان دارند.
در این میان چند روز پیش مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری در گفت‌وگویی به شدت انتقادی از اصول‌گرایان، نه تنها خروج پایداری‌ها از ائتلاف را رسمیت بخشید که حتی خط و نشان جدی هم برای دیگر هم‌طیفانش در جریان راست کشید و هر گوشه اردوگاه را به باد نقد و کنایه گرفت. او کلیدواژه «وحدت» را زیر سوال برده و تاکید کرد که وحدت همه جا خوب نیست؛ «بعضی‌ها وحدت را به این معنا می‌دانند که بنشینی و هر چه آنها می‌گویند بگویی چشم! اگر گفتی نه، می‌گویند زدی زیر میز. اگر به جلسه نروی می‌گویند شَقّ عصای مسلمین کرده. خودشان هم فرار به جلو می‌کنند و می‌گویند که قطب دایره امکان نیستیم، ولی احساس ‌کنم قطب دایره امکان هستند.»
جبهه پیروان خط امام و رهبری به دبیرکلی باهنر و جامعه روحانیت نیز از نیش انتقادات آقاتهرانی دور نماندند. او این جبهه باسابقه اصول‌گرا را به شرکت سهامی تشبیه و متهم به سهم‌خواهی کرد و جامعه روحانیت و شورای ائتلاف را هم بی‌نصیب نگذاشت و گفت «به ائتلافی که هدفش باختن باشد وارد نخواهیم شد، و نیز ائتلافی که در آن سهم خواهی هدف باشد و یا از قبل منتخبش معین شده باشد یا کار به شکل پدرسالارانه باشد ورود نخواهیم کرد.»
به موازات او دیگر اعضای جبهه پایداری چون سقای‌بی‌ریا و روانبخش هم از عدم حضور رسمی در جلسات شورای وحدت سخن گفته و تلویحا زمزمه لیست مستقل را سردادند تا باب نگرانی در دل اصول‌گرایان را باز کنند. آنچنان که روانبخش ضمن تاکید بر اینکه عضو شورای وحدت نیستیم، عنوان کرد «به نظر می‌رسد که گزینه‌های اشتراکی به جبهه پایداری در شورای ائتلاف در سراسر کشور و تهران زیاد باشد که امیدوار هستیم که این اشتراکات به حداکثر ممکن برسد؛ اعضای جبهه پایداری همراهی با دیگر گروه‌های انقلابی از جمله شورای ائتلاف را برای خود یک اصل می‌دانند اما بر اساس اصول و شاخص‌های تعیین‌شده عمل خواهند کرد.»
چشمک حسینیان به احمدی‌نژاد
اما شوک اصلی را روح‌الله حسینیان وارد کرد تا پرونده یک احتمال دیگر درباره تحرکات انتخاباتی پایداری‌ها را روی میز بگذارد، او بعد از مدت‌ها سکوت، در گفت‌وگویی با ایلنا از اقبال بالای مردم به احمدی‌نژاد براساس نظرسنجی‌ها روایت کرد و ضمن آن کنایه‌ای نیز به شورای نگهبان زد که باید زمینه حضور همه افراد در انتخابات را فراهم سازد.
این اظهارات از آن جهت حائز اهمیت است که از مدت‌ها قبل احتمال پیوند دوباره پایداری‌ها با طیف احمدی‌نژاد مطرح بود. پایداری‌ها که از همان ابتدا بدنه حمایتی احمدی‌نژاد در سیاست محسوب می‌شدند، بعد از خانه‌نشینی و حاشیه‌سازی برخی اطرافیان احمدی‌نژاد فاصله‌ای بین خود و او ایجاد کردند، فاصله‌ای که به نظر می‌رسد ظاهری بوده و پایداری‌ها بدشان نمی‌آید از احمدی‌نژاد برای بازگشت به قدرت استفاده کنند. گمانه‌ای که اگر واقعیت پیدا کند بعید به نظر می‌رسد با مخالفت احمدی‌نژاد و یارانش روبه‌رو شود، چه آنکه آنها نیز برای ورود به رقابت انتخاباتی اسفندماه و حتی ۱۴۰۰ نیازمند بدنه تشکیلاتی هستند و کدام تشکیلات برای آنها بهتر از جبهه پایداری. ضمن اینکه در این میان چهره‌های سیاسی نزدیک به احمدی‌نژاد هم در حال فعالیت برای رسیدن به بهارستان هستند. از جمله سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی دولت احمدی‌نژاد در تبریز در حال تدارک برای رقابت انتخاباتی است.
جبهه پایداری همیشه یک متحد غیرقابل اتکا است
با این حال پالس‌های ارسال شده از سوی طیف‌ها و چهره‌های تاثیرگذار در جریان اصول‌گرا به سوی پایداری‌ها حکایت از آن دارد که دیگر این بار قرار نیست کسی در مقابل این رویه‌های تک روانه کوتاه بیاید. آنچنان که وقتی محمدرضا باهنر با اطمینان خاطر می‌گوید «در تهران از اصول‌گراها، دو لیست در نمی‌آید»به سرعت پایداری‌ها را هدف اظهاراتش قرار می‌دهد و می‌گوید تلاش می‌کنیم با آنها به توافق برسیم اما اگر هم لیست جداگانه بدهند طرفداری نخواهد داشت.
در همین راستا محمد مهاجری، فعال سیاسی اصول‌گرا ضمن تاکید براینکه رویه فعلی جبهه پایداری چیز جدیدی نیست، می‌گوید: «جبهه پایداری همیشه یک متحد غیرقابل اتکا است و به هیچ وجه نمی شود روی آنها حساب کرد، چون حتی به حرف‌های دیروز خود پایبند نمی مانند. اعضای پایداری تکلیف شرعی را در لحظه احساس می‌کنند و در لحظه تصمیم می‌گیرند بنابراین هر کسی در جریان اصول‌گرایی اگر فکر می‌کند می‌تواند با جبهه پایداری وارد معامله و مذاکره شود، جز ساده لوحی توصیف دیگری نمی توان برای آن بیان کرد.» او ادامه می‌دهد: «پایداری معتقد است وحدت خیلی خوب است به شرطی که دیگران با ما وحدت کنند؛ نه آنکه ما از موضع مان عدول کنیم. ما خیلی خوب، آقا و گل هستیم و هر کسی می‌خواهد وحدت کند مثل ما شود تا ما با او وحدت می‌کنیم.»
همچنین ناصر ایمانی، فعال و تحلیل‌گر سیاسی اصول‌گرا هم تاکید دارد جریان اصول‌گرایی یک‌بار برای همیشه در جریان انتخابات اخیر مجلس، تکلیف خود را با جبهه پایداری مشخص کند. او می‌گوید: «این‌گونه تداوم حضور کج‌دارومریز امکان ادامه ندارد. این روند از یک سو، به جریان اصول‌گرایی ضربه می‌زند و از سوی دیگر، تکلیف جریان پایداری را مشخص نمی‌کند. نمی‌خواهم بگویم که جمنا، شورای وحدت و... بدون ایراد و ضعف هستند اما بالاخره جماعتی در کنار یکدیگر تصمیم‌سازی سیاسی می‌کنند. معتقد هستم که جبهه پایداری راه خطایی را پیش‌ می‌رود و باید در نهایت تکلیف کار مشخص شود.» ایمانی حتی به اصول‌گرایان این توصیه را می‌کند که«هیچ ترسی هم از دادن لیست جداگانه آن‌ها نباید داشت. در این چند سال جبهه اصول‌گرایان، هزینه‌های زیادی را بابت کنش‌های جبهه پایداری پرداخت کرده‌اند. تا چه زمانی این نوع هزینه دادن می‌خواهد ادامه داشته باشد.»
با این حال عدم وحدت حرف‌های حسینیان نشان می‌دهد که می‌خواهند برای بازگشت به قدرت در مجلس از احمدی‌نژاد استفاده کنند. از دیگر سو نزدیکان احمدی‌نژاد در برخی از شهرها برای انتخابات مجلس فعال شدند. شاید از همین‌روست که برای احمدی‌نژاد و یارانش برای حضور در انتخابات کارت دعوت می‌فرستند، تا شاید در پیوند آنها بار دیگر به قدرت پارلمانی بازگردند.
مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری:
حسینیان عضوی از ما نیست
مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی همدلی درباره اظهار نظر اخیر روح‌الله حسینیان عضو جبهه پایداری درباره احمدی‌نژاد می‌گوید: آقای حسینیان عضو پایداری نیست. خیلی وقت است که از جبهه پایداری جدا شده است. این حرف‌هایی که مطرح می‌کنند و عده‌ای را به جبهه پایداری ربط می‌دهند کار گروه‌های اصلاح‌طلب است که می‌خواهند پایداری را ضعیف کنند.
متقی‌فر ادامه می‌دهد: البته همه مواضع ایشان بد نیست. هر کسی فکری دارند. مواضع انقلابی ایشان مورد پسند ما هست. اما جبهه پایداری مواضعش را از طریق سخنگو و دبیر خود اعلام می‌کند.
او درباره احتمال تمایل دوباره پایداری‌ها به احمدی‌نژاد می‌گوید: ما وارد این بحث‌ها نمی‌شویم. پایداری مشی مشخصی دارد. شاخص‌های ما ارزشی است. کسانی که با ولایت زاویه دارند با پایداری هم زاویه دارند. اینها فضاهایی است که درست می‌کنند. مشی آن فرد روشن است که با رهبری زاویه دارد. ارتباط دادن پایداری به این و آن کار غلطی است. اساسا مطرح کردن این موضوع اشتباه هست. امروز نیاز جامعه به یک مجلس انقلابی کارآمد متعهد و مستقل است.
متقی‌فرد می‌گوید: احمدی‌نژاد با ما نیست. ایشان یک جلسه هم با پایداری‌ها نداشته است. هرچند وقت یک بار از این موج منفی راه می‌اندازند. ما با مجموعه جمنا هم تاکنون جلسه‌ای برگزار نکرده‌ایم.
سخنگوی جبهه پایداری تاکید می‌کند: ما معیارها و شاخص‌هایی برای انتخاب نامزد نمایندگی داریم. از جمله اینکه فردی مد نظر ما هست که در خط رهبری باشد. فردی مد نظر ماست که دغدغه مردم را دارد و نگاهش به شرق و غرب نیست. این‌ جریان‌های غرب‌زده هستند که مملکت را بدبخت کرده‌اند.
متقی‌فر درباره احتمال کاندیداتوری قالیباف نیز می‌گوید: ایشان هم مثل دیگران. من مطلب یا نکته‌ فوق‌العاده‌ای در این باره احساس نکردم که مثلا چیز خاصی نسبت به ایشان هست. ما هنوز درباره سرلیستی و موضوعات این چنینی بحث نمی‌کنیم. فعلا روی معیارها کار می‌کنیم. کارهایی به طور معمول انجام می‌شود و اسم‌هایی هم مطرح می‌شود اما هنوز به طور رسمی و مشخص کاری انجام نشده است و نکته قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی با تکرار نام رییس دولت اصلاحات سعی در پیوند دوباره با اصلاح‌طلبی داشت مردم فرق «خاتمی» و «خاتمی» را می‌دانند داستایوفسکی نقاد روح انسان؛ رها از قید و بند نثر سنتی پایداری‌ها بعد از جدایی از احمدی‌نژاد برای کسب کرسی‌های بیشتر مجلس دوباره دست به دامان او می‌شوند؛ مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری: حسینیان عضوی از ما نیست «همدلی» مقصد سرمایه‌های سرگردان در ایران با سایر کشورها را ارزیابی کرد چوب تولید گریزی یا چماق واردات‌پیشگی سخنگوی وزارت خارجه: بازخوردهای خوبی از نامه به عربستان و کشورهای منطقه گرفتیم گزارش همدلی از افزایش آلودگی هوای تهران در بیم آلودگی حامیان لاریجانی با مجلس خداحافظی می‌کنند؛ میانبر جلالی از بهارستان به روسیه روحانی با تکرار نام رییس دولت اصلاحات سعی در پیوند دوباره با اصلاح‌طلبی داشت مردم فرق «خاتمی» و «خاتمی» را می‌دانند چرا لاریجانی نامزد انتخابات مجلس نمی شود؟ شفافیت شفاف نیست