شکارچیان طلای سرخ ایران 

دوباره فصل برداشت زعفران باعث شده تا صحبت ها درباره این طلای سرخ کشورمان زیادشود. همان طور که می دانید زعفران گران‌ترین ادویه جهان به حساب می‌آید و حدود ۹۰ درصد آن در ایران تولید می‌شود، اما بازاریابی و فروش این ادویه خوش رنگ و ‌بو را دیگر کشورها انجام می‌دهند و سود هنگفتی هم به جیب می زنند. بسیاری از کارشناسان از فروش فله این محصول به کشورهایی مثل اسپانیا، امارات، چین و ... گلایه داشته اند. کوتاهی مسئولان درباره مسائلی همچون بازاریابی، برند سازی، سورتینگ و بسته بندی‌های مناسب موجب شده جایگاه سوم صادرات این محصول به ایران اختصاص یابد. امروز خیلی کوتاه از سودی که کشورهای دیگر از خرید فله زعفران ایرانی می برند خواهید خواند.
 
             خریداران زعفران ایرانی
عمده ترین خریدار زعفران ایران، اسپانیاست. اسپانیا زعفران ایران را به‌ صورت فله خریداری و پس از بسته‌بندی مجدد آن را به‌عنوان «زعفران اسپانیایی» صادر می‌کند. به همین دلیل اسپانیا را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده زعفران جهان  می‌شناسند.امارات نیز زعفران ایرانی را توسط تجار غیرحرفه‌ای خریداری می‌کند و پس از مخلوط کردن با ناخالصی،‌ به‌صورت عمده با بسته‌بندی‌های ایرانی و حتی با علامت استاندارد ایران، به کشورهای حوزه خلیج فارس،آفریقا و چین می‌فروشد!بعد از اسپانیا و امارات، چین بزرگ‌ترین خریدار زعفران فله ایرانی است.به تازگی افغانستان هم از دیگر مشتریان زعفران فله ایرانی شده است که به‌عنوان رقیب آینده ایران تلقی می‌شود. افغانستان با خرید زعفران از ایران و فروش آن به‌عنوان زعفران افغانی، تجارت  زعفران را در دنیا آغاز کرده است.مردم کشورهای عربی مانند عربستان و قطر هم به‌دلیل رفت و آمد زیاد به ایران با کیفیت زعفران ایرانی آشنا شده‌اند و تمایل خریدشان به این محصول به نسبت زعفران اسپانیایی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
            سود اسپانیا از زعفران ایران


در سال گذشته حدود 1.5 تن زعفران در اسپانیا برداشت شده، اما صادرات این کشور حدود ۹۰ تن بوده است، اما این تفاوت فاحش در تولید و صادرات اسپانیا از کجا ناشی می‌شود؟ آنتونیو گارسیا مارتین دلگادو، رئیس اداره نظارت بر تولید زعفران در اسپانیا، می‌گوید: «دلیل این تفاوت با توجه به برچسب‌های تقلبی قابل توضیح است.» بخش بزرگ صادرات زعفران اسپانیا در اصل از ایران می‌‌آید و سپس در اسپانیا با بسته‌بندی جدید و برچسب‌های تقلبی به عنوان زعفران اسپانیایی به مشتریان فروخته می‌شود. اسپانیا بیش از همه به آمریکا، خاورمیانه و آمریکا‌ی جنوبی زعفران صادر می‌کند.
سالانه حدود ۴۰۰ میلیون یورو از طریق صادرات زعفران نصیب اسپانیا می‌شود. در حالی که قیمت زعفران صادراتی و درجه یک در کشور خودمان حدود کیلویی 9  میلیون است صادرکنندگان اسپانیایی برای هر کیلوگرم زعفران ایرانی مبلغی حدود سه هزار یورو می پردازند که حدود 1500 دلار آن سهم گمرک است. به گفته دلگادو اما آنان این طلای سرخ را چهار برابر قیمت اولیه، یعنی حدود ۱۲ هزار یورو، به فروش می‌رسانند.
            دور زدن تحریم‌های بین‌المللی
برخی از کارشناسان دلیل فله فروشی زعفران به کشورهایی را که ذکر شد، دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا می دانند این در حالی است که به گفته برخی، تحریم‌های جدید آمریکا مربوط به ادویه و دیگر مواد غذایی ایران نمی‌شود البته انتقال پول آن با توجه به تحریم شبکه های بانکی با مشکلاتی همراه است.
 
منابع: ایرنا، دنیای اقتصاد و دویچه وله