برجام را دستکاری نمی‌کنیم به توافق پایبندیم

ص  1   موگرینی: امریکا نمی‌تواند برجام را کنار بگذارد
معاون وزیر خارجه آلمان: از ادامه اجرای برجام حمایت می‌کنیم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای تأکید کرد و گفت که «جامعه بین‌الملل نیز باید به تعهداتش در برجام پایبند باشد.» فدریکا موگرینی در سخنانی در هفتمین نشست سالانه مؤسسه دانشگاهی اروپا درباره رویکرد دولت امریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و اینکه اگر واشنگتن ازاین توافق کناره‌گیری کند، باعث می‌شود ایران نیز چنین کاری کند، گفت: «من بارها با دوستان امریکایی‌مان به صورت مفصل و طولانی درباره توافق با ایران گفت‌وگو کرده‌ام. معتقدم آنها درک می‌کنند که اولاً این توافق، یک توافق بین‌المللی است که اتحادیه اروپا به همراه ایالات متحده، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس و ایران درباره آن مذاکره کردند و شورای امنیت سازمان ملل از آن حمایت کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آن نظارت می‌کند.»
موگرینی ادامه داد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج گزارش در یک و نیم سال گذشته منتشر کرده و در آن تأیید کرده که ایران کاملاً تعهداتش را اجرایی کرده است. بنابراین، این توافق، توافقی بین‌المللی است و به یک کشور خاص تعلق ندارد و طرف امریکایی نمی‌تواند به تنهایی آن را کنار بگذارد. درعین حال، از آنجا که این توافق از امنیت بین‌المللی درمقابل اشاعه هسته‌ای محافظت می‌کند، به کل جامعه بین‌المللی تعلق دارد. به علاوه این توافق، نتیجه بخش بوده است.»


 وی تصریح کرد: «رئیس جمهوری ترامپ اعلام کرده است که بازنگری‌هایی از سوی امریکا برای بررسی نتیجه بخش بودن این توافق شروع شده است. به نظرمن، این بازنگری اساساً درباره نظام راستی‌آزمایی و پایش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پنج گزارشی خواهد بود که آژانس به ما ارائه کرده و در آن گفته است که ایران به همه تعهداتش عمل می‌کند.»
موگرینی خاطرنشان کرد: «براساس هماهنگی‌هایی که تحت نظر ما است، شش کشور (گروه 1+5) گرد هم جمع می‌شویم تا اجرای توافق هسته‌ای را ارزیابی کنیم. این مسأله فقط درباره تعهدات هسته‌ای ایران نیست، بلکه درباره تعهدات خود ما نیز هست. ما تعهدات اقتصادی داریم که از منظر رفع تحریم‌ها است. جامعه بین‌المللی نیز باید به این تعهداتش پایبند باشد.»
وی تأکید کرد: «از نظر من توافق مؤثر بوده است. این توافق سبب شده است تا جهان و بخشی از جهان که ما در آن قرار داریم، امن‌تر شود. من معتقدم که دولت جدید امریکا می‌داند به مخاطره انداختن توافق هسته‌ای با ایران با طرح یک مسیر جدید یا حرکت در مسیری متفاوت و برچیدن توافق، به نفع هیچ‌کس در این منطقه نیست. به هرحال، من بارها گفته‌ام که اتحادیه اروپا بشدت متعهد است که این توافق، همچنان پابرجا بماند.»
همزمان معاون وزیر خارجه آلمان که در ایران بسر می‌برد، حمایت دولت این کشور از ادامه اجرای برجام را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، «مارکوس ادرر»، بعد از دیدار با علی اکبرولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در جمع خبرنگاران گفت: آلمان از ادامه اجرای برجام حمایت می‌کند.   //////////////////////////////////////////////////////////////    ص  5 لاریجانی در افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت:
«برجام» را  دستکاری نمی‌کنیم، به توافق پایبندیم

زنگنه: هر کاندیدایی که می‌گوید با قطع صادرات نفت، اقتصاد مقاومتی تقویت می‌شود برنامه خود را اعلام کند تا ببینیم می‌تواند با قطع صادرات نفت، کشور را اداره کند یا خیر؟

گروه اقتصادی /  بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، روز گذشته در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه بیش از چهار هزار شرکت داخلی و خارجی حضور دارند.کشورهای چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، روسیه، ژاپن، هلند، اتریش، کره جنوبی و استرالیا برخی کشورهای حاضر در نمایشگاه امسال هستند.
ایران به توافق هسته‌ای پایبند است
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که به همراه وزیر نفت در آیین گشایش بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی شرکت کرده، گفت: روی توافق هسته‌ای مناقشات زیادی وجود داشته است، آن چیزی که حاصل شد، کف خواسته‌های ایران بود، دستکاری در این توافق مسائل جدیدی را خلق می‌کند، البته ما به این توافق پایبند هستیم. لاریجانی با اشاره به پیشرفت کشور در حوزه نفت و انرژی در دولت یازدهم افزود: من از نزدیک اقدامات وزارت نفت را مشاهده و تأیید می‌کنم با اینکه در این دوره ملاحظات زیادی وجود داشت اما تلاش‌های سنجیده و بهنگام در حوزه نفت و گاز صورت گرفته و از منابع بخوبی استفاده شده است.
لاریجانی افزود: کسانی که می‌خواهند امروز برای اقتصاد مقاومتی نگاه عمیقی داشته باشند بدانند صنعت نفت و گاز در ایران صنعت مادر است. هر تحولی در این بخش بر دیگر بخش‌ها تأثیر دارد. از این‌رو ما در قوانین برنامه ششم توسعه و بودجه 96 به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته‌ایم.
وی اظهارکرد: حمایت نظام برای کسانی که می‌خواهند در این بخش کار کنند، جدی است و موضوع نفت، گاز و پتروشیمی مورد توجه همه بخش‌های نظام و سیاست پایدار ایران است و ما روی آن پافشاری داریم.
لاریجانی عنوان کرد: این دولت توجه خوبی به بخش مخازن مشترک داشته که البته نتایج آن را مشاهده کرده است، این امر برای منافع ملی کشور بسیار مهم است، نباید در آن مناقشه صورت گیرد، این موضوع ابلاغ و تدوین شده، بنابراین نباید آن را دستمایه مناقشاتی قرار داد که ذهن جامعه دگرگون شود. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد شرایط پتروشیمی در کشور گفت: می‌دانم در این زمینه مناقشاتی وجود دارد ولی کمیسیون صنایع و انرژی مجلس با حضور مسئولان وزارت نفت بسترهای لازم را برای سرمایه‌گذاری پتروشیمی مورد بررسی قرار دادند که این به آینده کشور کمک می‌کند.
لاریجانی تصریح کرد: باید تلاش کنیم بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری‌های لازم را انجام دهد.
وی تأکید کرد: ما از صندوق توسعه ملی و منابع دیگر به شرکت‌هایی که در این بخش فعال هستند، کمک می‌کنیم تا گشایش حاصل شود. رئیس مجلس ادامه داد: مجلس نگاه حمایتی به نفت، گاز و پتروشیمی دارد و تلاش می‌کند بسترهای لازم را برای اعطای تسهیلات بهتر به شرکت‌هایی که در این زمینه گام برمی دارند، فراهم کند و اراده همه بخش‌ها کمک است.
دستکاری در توافق هسته‌ای مسائل جدیدی ایجاد می‌کند
رئیس مجلس همچنین با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: توافق هسته‌ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالباتش برسد اما آنچه پذیرفت کف خواسته‌های ما بود.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت دستکاری کردن توافق هسته‌ای می‌تواند مسائل جدیدی را ایجاد کند البته ایران به این توافق و تعهد پایبند است و این به دلیل روش کار ایران است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش یکی از مسائل مهم را شرایط منطقه بیان کرد و گفت: منطقه ما، منطقه مهم نفتی و گازی است. اینکه شرایط ما چگونه باشد بر رفتار دیگر کشورها تأثیر دارد.
لاریجانی با یادآوری اینکه در دهه اخیر موضوع تروریسم در منطقه از نظر کمی و کیفی گسترش یافته است، اظهار داشت: البته در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران شرایط تغییر کرده و جامعه بین‌الملل سیاست‌های ایران را پذیرفته است که مسیر درست نیز همین است.
وی تأکید کرد: خوشبختانه ایران از امنیت خوبی در منطقه برخوردار است، این حدس تصادفی من نیست بلکه شرایط این کشور از تسلط اطلاعاتی و دقت نظر راهبردی به گونه‌ای است که می‌توان گفت ایران از امنیت خوبی برخوردار است و تصمیمات استراتژیک در کشور با دقت نظر صورت می‌گیرد.
برجام نبود صادرات نفت قطع می‌شد
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز در این مراسم درباره تأثیر برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در صنعت نفت گفت: اگر برجام نبود، صادرات نفت نداشتیم. وی با اشاره به سخنان برخی کانادیداهای ریاست جمهوری که اظهار می‌کنند با قطع صادرات نفت اقتصاد مقاومتی تقویت می‌شود، افزود:
هر کس چنین اعتقادی دارد، درخواست داریم که برنامه خود را برای بعد از قطع صادرات نفت  اعلام کند تا مشاهده کنیم که آیا می‌تواند در این صورت، کشور را اداره کند یا خیر. وزیر نفت گفت: قطع صادرات نفت، با سیاست‌های نظام انطباق ندارد. این ناسپاسی است که از صادرات 2.5 میلیون بشکه نفت در روز استفاده کنند، اما به افرادی که زحمت کشیدند، حرف‌های بد بزنیم.
آشفتگی صنعت در سال 92
وزیر نفت با یادآوری اینکه وقتی در میانه سال ٩٢ وارد وزارت نفت شدم، نه فرد ناآشنایی به نفت بودم و نه در کار سطح وزارت فرد کم سابقه‌ای بودم، گفت: آنچه که در نفت دیدم مرا شگفت‌زده کرد، وضع آن روز برایم قابل تصور نبود. وی ادامه داد: به‌هرحال در آن موقع جریان نابسامانی در صنعت نفت وجود داشت و ما وقت طولانی را صرف کردیم تا روابط را تا حدودی که امکانپذیر است، تنظیم کنیم.
بیشترین درآمد نفتی از سال 89 تا 91
زنگنه با اشاره به اینکه در مقطع سال ٨٩ تا ٩١، بیشترین گشایش‌های مالی برای صنعت نفت ایجاد شده بود، اظهار کرد: بعید می‌دانم در هیچ دورانی از صنعت نفت، این میزان منابع مالی وارد صنعت نفت شده و به نحوی ناکارآمد هم هزینه شده باشد.
وی تصریح کرد:  اما چاره‌ای جز ادامه کار وجود نداشت و با سرسختی و پیگیری و به اصطلاح قطره چکانی منابع بسیار محدود توانستیم به موفقیت‌های بزرگی دست‌یابیم.
ایران در کرسنت جریمه نشده است
زنگنه درباره اظهارنظر یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره جریمه شدن ایران در قرارداد کرسنت که در دومین مناظره در روز  جمعه عنوان شد، گفت: همان گونه که رئیس جمهوری اعلام کرد هیچ جریمه‌ای نشده‌ایم و هیچ چیزی قطعی نشده است، خبری از این اعداد نجومی و فوق نجومی  نیست.
کرسنت قرارداد صادرات گاز ایران به امارات متحده عربی است که به دلیل ایراد دیوان محاسبات کشور در اواخر سال 1384 به قیمت توافقی گاز دراین قرارداد، تاکنون به نتیجه نرسیده است.
وزیر نفت افزود: ما در موضوع کرسنت مدعی هستیم که چرا عده‌ای با بی‌تدبیری اینقدر کشور را در معرض خطر قرار دادند.
ورود ١١ فاز پارس جنوبی به تولید در دولت یازدهم
وزیر نفت با بیان اینکه در سه سال و نیم گذشته، ١١ فاز جدید پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: خود من هم انتظار وارد مدار تولید شدن این میزان فاز پارس جنوبی را نداشتم و این لطف خداوند بود.  وی با بیان اینکه ایران از واردکننده نفت گاز در سال ٩٢ به صادرکننده مهم این فرآورده نفتی در سال ٩٥ تبدیل شده است، افزود: در سال ٩٥، ٥٠ میلیون لیتر توانستیم نفت کوره صادر کنیم.
گازرسانی روزانه به  10  روستا
زنگنه  افزود: میزان گازرسانی به روستاها از ١٤ هزار روستا در سال ٩٢ به بیش از ٢٣ هزار روستا رسیده است، یعنی نزدیک ٩ هزار روستا؛ که تقریباً شامل روزانه ١٠ روستا می‌شود.
سرعت افزایش برداشت از میدان‌های مشترک
وزیرنفت در ادامه به توسعه میدان‌های مشترک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای وزارت نفت در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: در میدان‌های غرب کارون (آزادگان،  یادآوران) تولید نفت از ٧٠ هزار بشکه در روز در تیرماه سال ٩٢ به نزدیک ٢٨٠ هزار بشکه در روز در اسفندماه سال ٩٥ رسیده است. وی افزود: از لایه نفتی پارس جنوبی پیش از این دولت برداشتی وجود نداشت که در فروردین ماه امسال ٢٥ هزار بشکه از این لایه برداشت صورت گرفته است.
وزیرنفت همچنین میزان برداشت از میدان آذر به‌عنوان یکی از میدان‌های مشترک ایران را در اسفند ماه امسال ١٥ هزار بشکه در روز عنوان کرد.