بتن‌ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد صالحی: واحدهای نیروگاه اتمی بوشهر 660 میلیون دلار صرفه جویی دارد

بتن‌ریزی واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر دیروز در ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد.
مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر گفت: مرحله بتن‌ریزی راکتور هسته‌ای واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر یکی از مراحل کلیدی و یک واقعه مهم در نیروگاه‌های اتمی است که با انجام آن گام مهمی در توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور برداشته می‌شود.
محمود جعفری افزود: نیروگاه‌های اتمی پس از شروع بتن‌ریزی در فهرست نیروگاه‌های درحال ساخت قرار می‌گیرند و با شروع بتن‌ریزی بقیه عملیات اجرایی شامل آرموتوربندی و کارهای فندانسیون انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: درحال حاضر هشت درصد از فعالیت‌های مربوط به واحد سوم نیروگاه اتمی بوشهر انجام شده و براساس برنامه‌ریزی انجام شده، بتن‌ریزی واحد سوم 18 ماه بعد آغاز می‌شود.


رئیس سازمان انرژی اتمی در آئین بتن ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر گفت: با بهره‌برداری از سه واحد نیروگاه اتمی بوشهر سالانه از مصرف 33 میلیون بشکه نفت خام معادل 660 میلیون دلار جلوگیری خواهد شد.
علی اکبر صالحی افزود: صنعت هسته‌ای جزو انژی پاک است به این اعتبار که به ازای تولید هر یک هزارمگاوات انرژی هسته‌ای از انتشار هفت میلیون تن گازهای آلاینده جلوگیری می‌کند.
وی با اشاره به اینکه واحد 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر در افق سالهای 1404 و 1406 به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: با بهره‌برداری از واحدهای جدید سالانه مانع از انتشار بیش از 21 میلیون تن گاز آلاینده خواهد شد.
صالحی معاهده پاریس را یادآور شد و گفت: یکی از مفاد این معاهده تلاش کشورها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است که استفاده از انرژی هسته‌ای می‌تواند به این مهم کمک کند.
معاون رئیس‌جمهور گفت: در نیروگاههای فسیلی برای تولید هزار مگاوات برق سالانه 11 میلیون بشکه نفت خام نیاز است.
صالحی افزود: اگر سه نیروگاه هسته‌ای بوشهر را در نظر بگیریم سالانه از مصرف 33 میلیون بشکه نفت خام جلوگیری که توجیح اقتصادی چنین پروژه‌ای را دوچندان می‌کند.
وی گفت: قیمت هر بشکه نفت هم اینک اگر 60 دلار در نظر گرفته شود سالانه 660میلیون دلار صرفه جویی می‌شود این درحالی است که سالانه برای خرید سوخت و قطعات نیروگاه اتمی بوشهر حدود 70 میلیون دلار هزینه می‌شود.
صالحی یادآورشد: متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که از تمام ارزش افزوده نیروگاه بوشهر به خاطر برخی تصمیمات نادرست استفاده بهینه نمی‌شود که نمایندگان مجلس قول داده‌اند در زمینه تامین بودجه سازمان انرژی اتمی گشایش‌هایی انجام شود.
وی گفت: در صورتیکه ارزش افزوده تولید نیروگاه اتمی بوشهر به این سازمان برگشت داده شود سالانه 6هزار و 600 میلیارد تومان درآمد برای این سازمان درپی خواهد داشت و تنها سازمان دولتی هستیم که به صورت خودکفا می‌توانیم برنامه‌های توسعه‌ای را اجرا کنیم.
صالحی اضافه کرد: امید است مجلس نسبت به این امر توجه کند چرا که قدر و منزلت این فناوری و صنعت به اعتبار تامین برق و بخش اقتدار آفرین آن متناسب با قدر و شان آن از طریق تامین نیازهای مالی محقق می‌شود.
وی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای می‌تواند منشاء اقتدار باشد گفت: شاید یکی از چالشهایی که با دشمنان روبه رو هستیم این است که آنان می‌خواهند این منشاء اقتدار را از ما بگیرند.
وی گفت: هم اینک 449 نیروگاه اتمی در جهان وجود دارد و 10 درصد برق مصرفی جهان از طریق این صنعت تامین می‌شود.
صالحی یادآورشد: به طور متوسط طول عمر هر نیروگاه 60 سال است و تا 80 سال نیز امکان استمرار وجود دارد.
وی گفت: هزینه ساخت هر نیروگاه پنج میلیارد دلار است این درحالی است که درآمد حاصل از طول عمر مفید این نیروگاه 660 میلیارد دلار است که بعد از 6 سال هزینه تمام شده را باز می‌گرداند و مابقی درآمدهای آن ارزش افزوده است.
وی گفت: دستاورد بزرگ نیروگاه اتمی بوشهر به گونه‌ای است که از زمان راه‌اندازی آن به فاصله 6 سال هم اینک به جایی رسیده‌ایم که بهره‌برداری از نیروگاه کاملا بومی شده و سالانه نصب تجهیزات و قطعات نیز توسط کارشناسان داخلی انجام می‌شود.
صالحی گفت: هم اینک حدود 2هزار کارشناس و نیروهای بهره بردار و پشتیبان در نیروگاه اتمی بوشهر مشغول به کار هستند.
وی از مشکلات یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای را بهره برداران بومی ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس که رویکرد جدیدی در زمینه استفاده از فناوری هسته‌ای دارند همکاری علمی و انتقال تجارب داشته باشد.
صالحی گفت: نیروگاه اتمی بوشهر از امنیت و ایمنی کامل برخوردار است چرا که امنیت آن توسط نیروهای مسلح به طور شبانه روزی برقرار و ایمنی آن نیز تحت نظارت مستمر ارگانهای بین‌المللی اطمینان خاطر حاصل شده است.
وی در مورد واحدهای جدید نیروگاه بوشهر افزود: در سال 95 قرارداد فازهای جدید 2 و 3 نافذ و کلنگ زنی آن انجام و تاکنون سه میلیون مترمکعب خاکبرداری، 17 هزار شمع کوبی و حجم عظیمی خاکریزی انجام شده است.
صالحی گفت: روند ساخت واحدهای 2 و 3 مطابق برنامه زمانبندی درحال انجام است و واحد 2 در سال 1404و واحد سه نیز در سال 1406 وارد مدار می‌شود.
وی گفت: کل سیمان مورد نیاز برای ساخت واحدهای 2 و 3،یک و نیم میلیون تن است که تاکنون 350 هزار تن مصرف شده است.
وی گفت: تعداد نیروهای شاغل در واحد 2 و بعد از آن واحد 3 هم اینک یک هزار و 200 نفر است که پیک آن به 13 هزار نفر خواهد رسید و از این شمار 10 هزار نفر ایرانی است.
وی گفت: بیش از 90 درصد امور نیروگاه بوشهر تاکنون به وسیله پیمانکاران ایرانی انجام و کل کارهای ساختمانی و زیرساختی به وسیله پیمانکاران ایرانی درحال انجام است.
* معاون انرژی اتمی روسیه: واحدهای جدید نیروگاه‌ هسته‌ای بوشهر در زمان مقرر احداث می‌شود
معاون سازمان انرژی اتمی روسیه هم در این مراسم گفت: با توجه به اینکه نظیر واحدهای 2 و 3 نیروگاه هسته‌ای بوشهر در کشور روسیه وجود دارد و تجربه متخصصان ما در ساخت این نیروگاه‌ها زیاد است، این واحدها در زمان مقرر احداث خواهد شد.
لاکشین افزود: اگرچه تکمیل واحد 1 نیروگاه اتمی بوشهر پروژه منحصر به فردی بود اما در احداث واحدهای جدید آن کار برای ما خیلی آسانتر است و با هیچ مشکلی مواجه نخواهیم شد.
وی اظهارداشت: امیدواریم بهره‌برداری از این واحدها در زمان مقرر به شکوفایی ملت ایران کمک کند.
معاون سازمان انرژی اتمی روسیه یادآورشد: همکاری‌های بین دو کشور در بخش نیروگاه هسته‌ای از خیلی قبل شروع شده و واحد 1 نیروگاه اتمی بوشهر را به بهره‌برداری و تولید رساندیم، طوریکه تاکنون بییشتر از 40 میلیارد کیلووات ساعت انرژی تولید کرده که سهمی ارزنده در سیستم نیروگاهی برقی ایران است.
وی ادامه داد: همچنین با تولید این میزان برق هسته‌ای، از سوخت فسیلی که باعث آلودگی هوا می‌شود، جلوگیری و 40 میلیون مترمکعب اکسیژن حفظ شده‌است.
لاکشین یادآورشد: تکمیل واحد 1 نیروگاه اتمی بوشهر اعتبار مفیدی برای متخصصان روسی نزد ایرانیان بود تا قرارداد ساخت واحدهای جدید 2 و 3 این نیروگاه را با ما منعقد کنند.
سایر اخبار این روزنامه
مجلس، فوریت طرح بومی گزینی در استخدام‌های دولتی را تصویب کرد اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در مورد میزان بازگشت اموال در پرونده زنجانی معاون وزیر اقتصاد: 10 هزار شعبه بانکی مازاد در کشور وجود دارد در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر جهانگیری؛ اعتبارات لازم برای جبران خسارت‌های زلزله استان آذربایجان شرقی تصویب شد مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خبر داد: ساخت 1770 کیلومتر خط لوله جدید گاز در جنوب شرق ایران رئیس جمهور در اجتماع پرشور مردم استان یزد: رئیس جمهور خواستار برخورد با فساد دانه درشت ها شد بتن‌ریزی واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد صالحی: واحدهای نیروگاه اتمی بوشهر 660 میلیون دلار صرفه جویی دارد رئیس کمیته اطلاعات مجلس آمریکا: جان افشاگر «اوکراین‌گیت» در خطر است آرامش نسبی در بغداد همراه با افزایش شمار معترضان در سایر شهرهای عراق معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری: مهاجرت معکوس در دولت دوازدهم محقق شده است معاون استانداری تهران خبر داد: بلیت نیم‌بهای مترو و اتوبوس و افزایش عوارض طرح ترافیک تهران از امروز اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن منصوب شدند 2 رام قطار آلومینیومی به خطوط مترو تهران اضافه می‌شود آمریکا؛ نگاه غلط به مردم ایران