نشست خبری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب برگزار شد برگزاری طرح پاییزه کتاب، تنها در تهران

گروه فرهنگ و هنر - نشست خبری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در خانه کتاب برگزار و طی آن برنامه‌های این دوره از هفته کتاب تشریح شد.
نیکنام حسینی‌پور، دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این نشست خبری پس از تبریک هفته وحدت، درباره بیست و هفتمین دوره این رویداد گفت: امروز هفته کتاب از یک نهال نوپا به یک درخت با شاخ و برگ فراوان تبدیل شده است و تعداد سازمان‌ها و نهادهایی که در سال‌های اولیه در این هفته مشارکت می‌کردند با امروز قابل مقایسه نیست. علی‌رغم مشکلاتی که گریبان‌گیر کشور است و فرهنگ اولین چیزی است که از سفره خانواده‌ها کنار می‌رود، در هفته کتاب بیش از ۷۰ سازمان و نهاد شرکت کرده‌اند که برخی از آن‌ها متولی کتاب هستند و برخی هم با آن ارتباطی ندارند.
او درباره رویکردی که در این دوره از هفته کتاب به آن توجه شده است، افزود: ما چند رویکرد داشتیم؛ یکی حضور نهادها و سازمان‌ها مختلف با توجه به تاکید اصحاب رسانه بر مردمی تر برگزار شدن هفته کتاب بود تا هفته کتاب وجه مردمی داشته باشد و وجه دولتی‌اش کمتر شود. بنابراین سعی کردیم حوزه نشر را در این هفته مداخله دهیم. نکته دیگر تمرکززدایی از برنامه‌های هفته کتاب بود تا برنامه‌های این هفته خارج از تهران برگزار شود. امسال استان های مختلف ما ظرفیت‏های بالقوه خود را بالفعل کردند. از سال گذشته افتتاحیه هفته کتاب در پایتخت کتاب ایران را نهادینه کردیم. نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز برنامه تجلیل از کتابداران را در یزد برگزار خواهد کرد که ما این را به فال نیک می‌گیریم.
شعار این دوره از هفته کتاب، «حال خوش خواندن» است، حسینی‌پور درباره این شعار نیز گفت: در شورای سیاست‌گذاری بحث‌های مختلفی درباره آن شد. تعداد زیادی از اندیشمندان و اصحاب رسانه در این خصوص همفکری داشتند و اکثر قریب به اتفاق‌شان بر این باور بودند که شعار سال گذشته حس خوبی به مردم می‌داد. بحث‌هایی هم درباره شعارهایی مانند «با هم خواندن» شد اما جمع‌بندی شورای سیاست‌گذاری بر این بود که همان شعار سال گذشته یعنی «حال خوش خواندن» انتخاب شود چرا که شعار سال گذشته حس خوبی را منتقل می‌کرد.


هر سال، ایام هفته در مراسم هفته کتاب به یک نام نامگذاری می‌شود، بنا بر همان روال، حسینی‌پور، اسامی روزهای هفته کتاب امسال را چنین اعلام کرد: چهارشنبه (۲۲ آبان) کتاب و پایتخت کتاب ایران، پنجشنبه (۲۳ آبان) کتابخانه، کانون فرهنگی، جمعه (۲۴ آبان) کتاب معجزه پیامبر(ص)، شنبه (۲۵ آبان) وقف کتاب و تروج کتاب‌خوانی، یکشنبه (۲۶ ابان‌ماه) مدرسه کتاب‌محور و دانش‌آموز کتاب‌خوان، ‏دوشنبه (۲۷ آبان) کودک، کتاب، آینده، سه‌شنبه (۲۸ آبان) کتاب مبنای تمدن، چهارشنبه (۲۹ ابان) کتاب، رسانه و فضای مجازی، و پنجشنبه (۳۰‌ آبان) کتاب‌فروشی پاتوق فرهنگی.
او همچنین گفت: سال گذشته نامگذاری روزهای هفته کتاب را داشتیم که امسال رویکردمان در نامگذاری کمی تغییر کرده و ترکیبی از رویکرد سال گذشته و رویکرد جدید است.
مدیرعامل خانه کتاب همچنین با بیان این‌که مکاتباتی را با سازمان اوقاف برای وقف کتاب انجام داده است، گفت: وقف موضوعات مهمی است که در کتاب امسال سعی کردیم با خیرین فعالی که در این زمینه تلاش می کنند به تعامل برسیم. در حوزه کودک و نوجوان هم اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم و نهادهای متولی را مانند آموزش و پرورش و بهزیستی همراه کنیم، می‌توانیم در آینده برداشت بهتری از این سرمایه‌گذاری داشته باشیم. اگر محور مدرسه ما واقعاً کتاب باشد، البته نه از نوع کتاب‌های کمک‌درسی که مدرسه‌ها را فراگرفته‌اند، بلکه کتاب‌های غیردرسی که می‌توانیم فهم دانش‌آموزان را تربیت کنیک و به جامعه تحویل بدهیم.
دبیر هفته کتاب ادامه داد: رویکرد دیگر ما جهانی‌تر کردن هفته کتاب است که در این زمینه با سازمان فرهنگ و ارتباطات صحبت‌هایی کرده‌ایم و کشورهای ترکیه، مجارستان، سوئد، بلاروس، قرقیزستان، رواندا و... برای برگزاری برنامه‌های هفته کتاب اعلام آمادگی کرده‌اند که همکاری ادبی متقابل، رونمایی کتاب و... از جمله برنامه‌های ما در این کشورها خواهد بود چون تلاش داریم نسل سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور را با هفته کتاب مرتبط کنیم تا شکاف نسلی گسترده نشود. خود ستاد هفته کتاب هم تلاش کرد در این دوره اگر بنا دارد کمکی به برگزاری کند این کمک را به انجمن هایی که نیاز به مشارکت دارند، معطوف کند.
حسینی‏پور افزود: هفته کتاب یک هفته ترویجی تبلیغی است و این مفهوم را به همراه اسم خود دارد. به نظرم نقش اصحاب رسانه در انتقال این مفهوم بسیار مهم است و امیدواریم بتوانیم تاثیرگذاری خبرنگاران و اصحاب رسانه را با برگزاری جشنواره کتاب و رسانه تقدیر کنیم. اولین برنامه هفته کتاب امسال مانند سنوات گذشته حضور دست‌اندرکاران و کتابداران در حرم امام خمینی و تجدید بیعت با آرمان‌های ایشان است که روز ۲۱ آبان سه‌شنبه برگزار می‌شود. برنامه افتتاحیه هم روز پنج شنبه با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در یزد خواهد بود. ادای احترام به سومین شهید محراب، به صدا درآوردن زنگ دانایی در مدارس، افتتاح دو کتابفروشی جدید، بازدیدها و‏... از جمله برنامه‌های هفته کتاب در شهر یزد خواهد بود. برنامه‌هایی هم با همکاری شهرداری تهران داریم که به عنوان مثال با مشارکت سرای محله، کتاب‌های ۲۲ برج مسکونی در ۲۲ منطقه تهران تامین می‌شود و خود شهروندان تصدی کار این کتاب‌ها را به عهده می‌گیرند. همچنین برگزاری جشنواره «کتاب محمد‏(ص)» را خواهیم داشت که جزئیات آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
حسینی‌پور سپس با اشاره به جشنواره «کتاب و رسانه»، از تدوین آیین‌نامه‌ این جشنواره خبر داد و گفت: امسال آیین‌نامه‌ای برای جشنواره «کتاب و رسانه» با همراهی دبیر جشنواره تنظیم کرده‌ایم که البته خالی از اشکال هم نیست. اما قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. امیدوارم این آیین‌نامه راهنمای عمل دبیران بعدی این جشنواره باشد. امسال جشنواره کتاب و رسانه رشد صددرصدی داشته و بیش از هزار اثر در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند.
مدیرعامل خانه کتاب همچنین با اشاره به سیل نوروز در استان لرستان گفت: در این سیل کتاب‌فروشی‌های بسیاری در شهر خرم‌آباد آسیب دیده‌اند. یکی از طرح‌های ما «همت عالی» است؛ کتاب‌هایی که در سیل خیس شده در هفته کتاب به تهران آورده خواهند شد و مردم می‌توانند با خرید از آن‌ها (کتابفروشی‌های استان لرستان) به این کتاب‌فروشی‌ها کمک بکنند. از مردم درخواست داریم در راستای مسئولیت اجتماعی در این طرح شرکت کنند. این برنامه با همکاری شهرداری تهران ‏زیر پل کریمخان برگزار می‌شود.
دبیر هفته کتاب در بخشی دیگری از این نشست درباره عدم برگزاری طرح پائیزه کتاب در پائیز ۹۸ گفت: علی‌رغم پیگیری‌های ما از معاونت فرهنگی و جلساتی که برگزار شد، متاسفانه چون چشم‌انداز روشنی از بودجه فرهنگی وجود نداشت، گفتند که طرح پائیزه را برگزار نکنیم. در نتیجه ما خودمان شروع به رایزنی با بنگاه‌های اقتصادی کردیم که بخشی از هزینه‌ها را تامین کنیم. در نهایت در جلسه‌ای که در ساعت ۸ دیشب با شهرداری تهران برگزار شد، شهرداری تقبل کرد که از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه، طرح پائیزه در کتابفروشی‌های تهران با ۲۰ درصد تخفیف شروع شود. ما انتظار داریم نهادهای دیگر هم همکاری کنند تا ما زیرساخت‌های اجرای این طرح را در استان‌ها، فراهم کنیم. مثل اتفاقی که در اردبیل افتاد و همزمان با هفته اردبیل، طرح فصلی تابستانه هم اجرا شد.
حسینی‌پور با اشاره به وقوع سیل در استان لرستان گفت: این سیل آسیب‌زیادی به کتابفروشی‌ها و کتاب‌هایشان زد. برخی از کتاب‌فروشی‌ها به طور کامل نابود شدند و بسیاری از کتاب‌ها هم دچار آب‌گرفتگی شدند. در همین زمینه بنا داریم در هفته کتاب امسال طرح «همت عالی» را برگزار کنیم که به سبب اجرای آن کتاب‌های آب گرفته به تهران منتقل می‌شوند تا شهروندان آنها را خریداری کنند و کتابفروشی‌های آسیب‌دیده لرستان به حیاتشان ادامه دهند. محل اجرای این طرح نیز بنا است با همکاری شهرداری، زیر پل کریمخان باشد.
در بخش بعدی رجایی، دبیر جشنواره کتاب مجازی با عنوان «صفحه‌ خیال»، نیز در سخنانی درباره‌ این جشنواره توضیح داد و گفت: در این جشنواره می‌توانیم به سازماندهی تولید محتوا در حوزه کتاب در فضای نشر کمک کنیم. در این جشنواره دو مسئله را مدنظر داشته‌ایم؛ یکی فناوری‌های نوظهور دنیا که فرهنگ مطالعه و صنعت نشر را دچار تحول کرده‌اند و دیگری کسب و کارهایی مرتبط با کتاب که در فضای مجازی شکل گرفته‌اند.
او افزود: جشنواره کتاب حول چند محور شکل گرفت که اولین محور اقتصاد فضای مجازی بود، دومین محور فرهنگ کتاب بود که به ذائقه مردم و آگاه‌سازی آن‌ها توجه داشت، سومین محور فناوری‌های نوین و صنایع خلاق در حوزه‌ کتاب بود و محور چهارم نیز پژوهش درباره‌ کتاب در فضای مجازی است. اختتامیه این جشنواره نیز روز ۲۲ آبان‌ماه در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار خواهد شد.