افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 659 طرح اقتصادی




کاروان تدبیر و امید بار دیگر به سرزمین آفتاب رسید. سرزمین قنات، قنوت و قناعت که مردمانش برای توسعه دست در دست هم گذاشته‌اند و دولت هم با تمام توان خود پشتیبان آنهاست. رئیس جمهوری در سفری یک روزه، علاوه بر گفت‌و‌گو با مردم فداکار و مؤمن این استان، چندین طرح اقتصادی مهم را نیز افتتاح کرد. طرح‌هایی که توسعه و پیشرفت را با خود برای این استان به ارمغان می‌آورد.


در این سفر 659 طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی با اعتبار 4434 میلیارد تومان و 167 میلیون یورو و 22 میلیون دلار در سطح استان یزد با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.
حسن روحانی در حاشیه جلسه شورای اداری و توسعه استان یزد به صورت ویدئوکنفرانس دستور افتتاح و بهره‌برداری از 630 پروژه با اعتبار بالغ بر 2534 میلیارد تومان و اعتبار ارزی 167 میلیون یورو و 22 میلیون دلار را صادر کرد. با دستور رئیس جمهور همچنین عملیات اجرایی 29 پروژه با اعتبار 1929 میلیارد تومان آغاز شد.
برخی از طرح‌ها
کارخانه کاشی خلیج فارس نیلگون، شبکه توزیع گاز شهرک‌های صنعتی، ذوب فلزات، داروسازی و مکمل‌های غذایی، فاز یک بیمارستان خاتم الانبیاء ابرکوه، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، 130 پروژه سیستم‌های نوین آبیاری، فاز اول خط راه آهن بافق- زرین شهر، تکمیل سه بزرگراه، افزایش توان نیروگاه چادرملو، 354 پروژه مخابراتی، توسعه پوشش تلفن همراه و ارائه خدمات الکترونیک روستایی، پروژه گازرسانی به شهرک صنعتی فولاد، طرح‌های مربوط به ورزش و جوانان از جمله طرح‌ها و پروژه‌هایی بود که در حوزه‌های مختلف صنعتی، بهداشتی، کشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات، نفت و ورزش جوانان با دستور رئیس جمهوری افتتاح شد.
19 شهرک کشاورزی و آبرسانی به مجتمع‌های روستایی تفت نیز از جمله پروژه‌هایی بود که با دستور رئیس جمهور آغاز عملیات اجرایی آن آغاز شد.
در این مراسم وزرا و معاونین رئیس جمهوری از محل پروژه‌های افتتاح شده در شهرستان‌های مختلف استان یزد، گزارشی در خصوص مزیت‌ها و قابلیت‌های این پروژه‌ها ارائه کردند.
7 تفاهمنامه
افزون براین، در حضور رئیس جمهوری 7 تفاهمنامه اقتصادی بین استانداری یزد با صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک ملی، سازمان صنایع کوچک، شرکت ایمیدرو، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و صندوق ملی محیط زیست به امضا رسید.
افتتاح کارخانه توربین سازی
افزون بر افتتاح 659 طرح به صورت ویدئو کنفرانس؛ رئیس جمهوری همچنین کارخانه توربین سازی؛ سازنده کمپرسورهای خطوط انتقال گاز در شرکت توربین‌های صنعتی غدیر یزد زیرمجموعه گروه شرکت‌های توربوکمپرسور نفت را افتتاح کرد. در آیین افتتاح این کارخانه که در زمینی به وسعت 400 هزار متر مربع و زیربنای 60 هزار متر مربع احداث شده است، بیژن زنگنه وزیر نفت و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت رئیس جمهوری را همراهی می‌کردند.
به گفته وزیر نفت، 65 درصد عملیات انتقال گاز ایران با استفاده از توربین‌های ساخته شده در گروه شرکت‌های توربوکمپرسور نفت انجام می‌شود. روحانی بعد از افتتاح و پرده‌برداری از لوح یادبود این کارخانه از بخش‌های مختلف این واحد تولیدی بازدید و در جریان مراحل نهایی ساخت توربین‌های گازی در این کارخانه قرار گرفت. به‌گفته یکی از مدیران کارخانه، واحد تولید توربین‌های صنعتی غدیر یزد ظرفیت تولید سالانه 24 توربوکمپرسور را دارد.
باند دوم مسیر یزد به طبس به بهره‌برداری رسید
شماری از طرح‌ها هم همچنین با حضور مدیران ارشد دولت به بهره‌برداری رسیده است.
با حضور وزیر راه و شهرسازی، باند دوم محور یزد به طبس به بهره‌برداری رسید. به گزارش ایسنا، در این افتتاح ٢۴ کیلومتر از طرح بزرگراه یزد - طبس به بهره‌برداری رسید.
طرح بزرگراه یزد - طبس مسیر 340 کیلومتری از خرانق در شهرستان اردکان تا طبس را پوشش می‌دهد. این طرح که ٢۴کیلومتر از ٣۴۰ کیلومتر مسیر یزد به طبس را به هم متصل می‌کند، با هزینه‌ای بالغ بر 61 میلیارد و 200 میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.
۱۸۰ شغل جدید برای چادرملو
کارخانه احیای مستقیم مگامدول (هات شارژ) اردکان از جمله طرح‌هایی است که با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد و ۱۸۰ نفر را مشغول به کار کرد. محصول این کارخانه آهن اسفنجی گرم و سرد با ظرفیت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن در سال است که به‌عنوان ماده اولیه در صنایع ذوب و ریخته گری کاربرد دارد.
عملیات ساخت کارخانه احیای مستقیم مگامدول از سال ۹۱ ۱۳ آغاز شد و تولید آزمایشی آن در سال ۱۳۹۷ شروع شده است. برای احداث این کارخانه چهار هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال و ۸۳ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی شده است. در آیین افتتاح این واحد تولیدی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری، استاندار یزد، محمدرضا تابش نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار اردکان و جمعی از مسئولان محلی حضور داشتند.
«الف ب ایران» به یزد رسید
پروژه‌های نیرو نیز یکی از افتتاح‌های استان یزد بود. رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه افتتاح طرح‌های وزارت نیرو در شهرستان ابرکوه، گفت: جمعاً 472 میلیارد تومان اعتبار طرح‌هایی است که در شهرهای استان یزد به بهره‌برداری رسیدند.
پست ۲۳۰ کیلوولت ابرکوه در هفته پنجم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور وزیر نیرو افتتاح شد. این پروژه با 36 میلیارد تومان اعتبار، با هدف تأمین برق مورد نیاز متقاضیان و افزایش قابلیت اطمینان برق‌رسانی به مشترکان منطقه به بهره‌برداری رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، اردکانیان ادامه داد: حدود 92 درصد برق مصرفی منطقه صرف تولید در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی می‌شود؛ از این‌رو افتتاح پروژه نقش مهمی در تأمین برق مطمئن برای صنایع و معادن ابرکوه خواهد داشت. وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری در جمع مردم یزد مبنی بر تأمین آب آشامیدنی 30 سال آینده یزد، گفت: یکی از مطالعاتی که وزارت نیرو طی سالیان اخیر دست‌اندرکار انجام آن بوده موضوع تأمین آب شرب و صنعت از طریق دریا بوده است که در حال حاضر مطالعات این موضوع برای 17 استان کشور به پایان رسیده است.
وزیر نیرو افزود: یزد یکی از 17 استان یاد شده است که تخصیص آب کافی برای مصارف صنعتی استان و همچنین مقادیری برای کشت گلخانه‌ای از آب دریا داده شده و با ترتیبات لازم این تخصیص به شرکت آب منطقه‌ای استان یزد اعلام شده است؛ به طوری که در حد نیازهای صنعت استان برای سه دهه آینده مجوز وجود دارد. وی با اشاره به اختصاص 33 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرا و افتتاح 227 طرح آب و برق در کشور، گفت: تا پایان امسال هر هفته در یکی از استان‌های کشور طرح‌های بزرگ آب و برق به بهره‌برداری می‌رسند.
اردکانیان افتتاح طرح‌های در دستور کار وزارت نیرو را از جمله اقدامات دولت در قالب پویش «الف ب ایران» دانست و تصریح کرد: به طور متوسط هر هفته حدود یک هزار میلیارد تومان در کشور طرح‌های آب و برق افتتاح می‌شود.
تاکنون این پویش در استان‌های تهران، ایلام، قم، یزد، کرمان و آذربایجان غربی اجرا شده است و امروز هم طرح‌هایی در کرمان به بهره‌برداری می‌رسد.
 ۱۴۲ طرح کشاورزی به بهره‌برداری رسید
به طور کلی از ۱۴۲ طرح عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی در این سفر رئیس جمهوری به استان یزد بهره‌برداری شد.
سید جمال سجادی‌پور، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد در این باره توضیح داد: طرح‌های افتتاحی بخش کشاورزی در حوزه‌های آب و خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، دام و طیور، گلخانه، عشایر، منابع طبیعی و آبخیزداری با سرمایه‌گذاری معادل ۴۱۵ میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم ۵۸۳ نفر به بهره‌برداری می‌رسد.
به‌گزارش ایرنا، وی با اعلام اینکه علاوه بر این طرح‌ها، در این سفر عملیات اجرایی ۱۹ شهرک گلخانه‌ای و دامپروری و هشت طرح منابع طبیعی و آبخیزداری در استان آغاز می‌شود، گفت: این طرح‌ها شامل ۱۳ مورد شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۳۲۰ هکتار با اشتغالزایی ۲۷۰۰ نفر و اعتبار ۸۴۰۰ میلیارد ریال و شش مورد شهرک دامپروری با اشتغالزایی ۱۲۰۰ نفر و اعتباری بالغ بر ۷۳۰۰ میلیارد ریال و هشت طرح منابع طبیعی در سطحی به میزان ۷۸۰ هکتار خواهند بود.
سجادی‌پور با اشاره به طرح‌هایی که در این سفر افتتاح و به بهره‌برداری رسیدند، تصریح کرد: بهره‌برداری از شش طرح صنایع غذایی بخش کشاورزی با اعتبار ۳۴۷۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم ۵۰۵ نفر شامل کارخانه تولید انواع کنسانتره میوه شرکت پیشگامان کویر یزد با ظرفیت ۹۰۰۰ تن، کشتارگاه سپید مرغ شیرکوه با ظرفیت ۳۲ هزار و ۵۰۰ تن، فرآورده‌های کنجدی شرکت مهسان سلامت آرشین با ظرفیت تولید ۵۲۰۰ تن، شرکت فرآورده‌های گوشتی پرند با ظرفیت ۸۰۰ تن، سردخانه دو مداره شرکت پیشگامان کویر یزد با ظرفیت ۱۵ هزار تن، کارخانه خوراک دام شرکت جامع گستر با ظرفیت 100 هزار تن و همچنین بهره‌برداری از نخستین گلخانه سبزی و صیفی به روش بازچرخانی آب در سطح ۲.۴ هکتار، بهره‌برداری از مرکز تکثیر و اصلاح‌نژاد دام سبک پرتولید مورسیا با ظرفیت ۱۲۰۰ رأس، افتتاح مجتمع دامداری عشایر هارونی با گنجایش ۳۰ واحد ۱۲۰۰مترمربعی به ظرفیت ۶۰۰۰ رأس دام و افتتاح سه طرح منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح ۲۱۳ هکتار نیز آغاز شد. در این سفر در راستای بهره‌وری بهتر از منابع آبی استان ۱۳۰ طرح سیستم‌های نوین آبیاری در سطح ۴۵۷۲ هکتار اراضی زراعی و باغی استان نیز افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
این ۱۳۰ طرح سیستم‌های نوین آبیاری در استان یزد در سطح چهار هزار و ۵۷۲ هکتار به طور نمادین در دهستان دهشیر از توابع شهرستان تفت به بهره‌برداری رسید. برای افتتاح این طرح‌های آبیاری ۵.۷ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
آغاز ساخت سه طرح عمرانی در خاتم یزد
عملیات اجرایی سه طرح عمرانی نیز با حضور معاون امور مجلس رئیس جمهوری در شهرستان خاتم یزد آغاز شد.
ساخت سردخانه نگهداری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در شهر مروست با اعتباری افزون بر 6میلیارد تومان از محل بخش خصوصی و تسهیلات اشتغال پایدار روستایی از جمله این طرح‌هاست و برای ۷۲ نفر اشتغالزایی کرده است.
همچنین عملیات اجرایی ساخت یک واحد تولیدی میوه خشک‌کن با اعتبار 6 میلیارد تومان در خاتم یزد آغاز شد که این هزینه از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و آورده شخص تأمین می‌شود و با بهره‌برداری از واحد یادشده برای ۲۲ نفر به‌ صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر نیز به‌ صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.
آغاز عملیات ساخت طرح فولادسازان قائم با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن ذوب و ۳۰۰ هزار تن نورد و با اعتبار ۴۸ میلیون یورو و 65 میلیارد تومان از دیگر طرح‌هایی است که دیروز در خاتم آغاز شد. با بهره‌برداری از این واحد هم در فاز اول ۶۳۰ نفر و در فاز دوم برای ۵۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می‌شود؛ مدت اجرای فاز اول و دوم این طرح هر یک ۱۸ ماه اعلام شده است.
افزون بر اینها، دیروز باند دوم مسیر هرات به شهر بابک به طول ۱۴ کیلومتر با اعتبار 35 میلیارد تومان در خاتم به بهره‌برداری رسید.
سلامت در اشکذر یزد
مرکز خدمات جامع سلامت شبانه‌روزی صدرآباد روستای رستاق شهرستان اشکذر یزد، نیز روز یکشنبه در مراسمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این شهر افتتاح شد.
به گزارش ایرنا، این مرکز در زیربنای یکهزار و ۵۰ مترمربع و با صرف ۲۱ میلیارد ریال اعتبار خیری و یک میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار دولتی به بهره‌برداری رسید.
با بهره‌برداری از این مرکز، هشت هزار و ٦٢٥ نفر از مردم اشکذر زیر پوشش خدمات پزشکی، دندانپزشکی، مراقبت سلامت، بهورز، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، کارشناس تغذیه، ماما و آزمایشگاه قرار گرفتند. عملیات احداث این مرکز از سال ٩٥ آغاز شده بود.