ستون های ساحلی




محمد محمدی سدهی / مسابقات فوتبال ساحلی جام بین قاره‌ای 2019 در امارات برگزار شد و تیم فوتبال ساحلی ایران موفق شد با درخشش در فینال برای دومین سال پیاپی بر سکوی نخست بایستد. ساحلی‌بازان ایران شنبه شب در فینال ۶- ۳ ماتادورها را شکست دادند. تیم ملی در حالی این قهرمانی را به دست آورد که در سال‌های اخیر ۲ دروازه‌بان مطمئن به نام‌های پیمان حسینی و حمید بهزادپور دارد که نه تنها از دروازه محافظت می‌کنند بلکه بارها با گل‌هایشان شادی را به اردوی ایران آورده‌اند.


بهزادپور و حسینی در قهرمانی ایران در جام بین قاره‌ای هم نقش کلیدی داشتند. بهزادپور در این جام خیلی بیشتر از حسینی بازی کرد و درخشش فوق‌العاده‌ای داشت. نقطه قدرت این دروازه‌بان تسلط او روی بازی با پا است. بهزادپور در همین جام ۲ گل حساس و سرنوشت ساز به  امارات و اسپانیا زد و در بازیسازی هم فوق‌العاده بود. البته حسینی هم دو شوت در چارچوب داشت که با دخالت دیگر بازیکنان وارد دروازه حریفان شد، اما اوج کار او در بازی نیمه نهایی مقابل امارات و در ضربات پنالتی بود که با مهار آخرین پنالتی میزبان، ایران را به فینال برد. در نهایت تیم ملی با درخشش بازیکنان بی ادعا برای دومین سال پیاپی قهرمان شد. این سومین قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در جام بین قاره‌ای بود. شاگردان عباس‌ هاشم‌پور حالا در کنار برزیل و روسیه بیشترین قهرمانی را در تاریخ این رقابت‌ها از آن خود کرده‌اند. گفت‌وگوی خبرنگار «ایران» با پیمان حسینی و حمید بهزادپور حاوی نکات جالب و خواندنی است.
حسینی: خدا هیچ وقت من را تنها نمی‌گذارد
پیمان حسینی درخصوص کیفیت تیم‌های حاضر در این مسابقات و عملکرد تیم ملی گفت: «جام بین قاره‌ای همیشه با کیفیت و حضور تیم‌های خوبی برگزار می‌شود و امسال هم چنین بود. از سویی فشردگی بازی‌ها به بازیکنان فشار زیادی آورد. بازی‌ها هر روز برگزار می‌شد و این موضوع باعث شد تا بازیکنان مصدوم شوند و نتوانستیم برخی از بازیکنانمان را برای فینال داشته باشیم. ما ۴ تورنمنت پشت هم و بی وقفه داشتیم و در هر کاپ هم هر روز بازی کردیم اما بازیکنان نشان دادن خیلی باانگیزه هستند.» دروازه‌بان شماره یک تیم ملی فوتبال ساحلی در ادامه به غیبت ایران در جام جهانی ۲۰۱۹ که ۳۰ آبان ماه در پاراگوئه برگزار می‌شود، اشاره کرد: «غیبت ایران در جام جهانی اتفاق بدی برای فوتبال ساحلی جهان است و قطعاً این موضوع را خود تیم‌های قدرتمند هم می‌دانند. ما در مسابقات قهرمانی آسیا به ژاپن باختیم و حذف شدیم و شانس حضور در جام جهانی را از دست دادیم. البته نرسیدن تیم ملی ساحلی ایران به جام جهانی یک اتفاق بود و باعث شد با انگیزه‌ای مضاعف در جام بین قاره‌ای حضور یابیم.» او درخصوص درخشش حمید بهزادپور، دیگر دروازه‌بان تیم ملی در فینال گفت: «عملکرد بهزادپور فوق‌العاده بود و در فینال خیلی خوب کار کرد. بهزادپور گل چهارم تیم را به ثمر رساند و باعث شد تیم ملی از حریف جلو بیفتد. او هم مانند سایر بازیکنان در اختیار تیم است، من و بهزادپور هر زمان درون دروازه قرار بگیریم، به چیزی جز پیروزی تیم فکر نمی‌کنیم. گرفتن پنالتی پنجم امارات در دیدار نیمه نهایی یکی از اتفاقات خوب دوران بازیگری ام بود که قطعاً هیچ‌گاه آن را از یاد نمی برم. آن مهار پنالتی نشان داد که خدا هیچ وقت من را تنها نمی‌گذارد.»
حسینی درخصوص آینده تیم ملی گفت: «فعلاً زمان استراحت و ریکاوری است.  با وجود کیفیت بالایی که داریم، نمی‌توانیم در جام جهانی بازی کنیم و این اتفاق بدی است اما به هر حال با قهرمانی در امارات خیلی چیزها را ثابت کردیم. مسلماً تیم ما یکی از بهترین تیم‌های دنیاست و قطعاً در مسابقات بعدی می‌توانیم غیبت در جام جهانی را جبران کنیم، پس بهتر است حسرت نخوریم و به فکر آینده باشیم.»
بهزادپور: حالا حسرت نبودن در جام جهانی را بیشتر می خوریم
حمید بهزادپور هم صحبت‌هایش درخصوص مسابقات را اینطور شروع کرد:«تیم های قدرتمند و خوبی در این دوره از مسابقات جام بین قاره‌ای حضور داشتند که همه جزو بهترین‌های دنیا هستند. روسیه، اسپانیا و حتی اماراتِ میزبان کیفیت بالایی داشتند و این تیم در دیدار نیمه نهایی خیلی ما را اذیت کرد اما خدا را شکر توانستیم با عملکرد خوب بچه‌ها و البته مهار یکی از پنالتی‌های حریف توسط پیمان حسینی به فینال صعود کنیم و قهرمان شویم. ما در گروه سختی قرار گرفتیم و در حضور تیم‌های قدرتمند مکزیک، مصر و روسیه صدرنشین شدیم. به هر حال ما ایران هستیم و با احترام به همه تیم‌ها، قدرتمند هستیم.»
گلر شماره ۱۲ تیم ملی فوتبال ساحلی ادامه داد:«سال گذشته به عنوان بهترین دروازه‌بان شناخته شدم. امسال هم عزمم را جزم کرده بودم تا در وهله اول تیم قهرمان شود و بعد از آن هدفم کسب این عنوان فردی بود. گرچه متأسفانه این اتفاق نیفتاد و دروازه‌بان امارات این عنوان را از آن خود کرد، در حالی که همه دیدند باید چه کسی بهترین دروازه‌بان می‌شد. از نظر خودم، عملکردم در این دوره از مسابقات جام بین قاره‌ای خوب بود و شایسته کسب عنوان بهترین دروازه‌بان مسابقات بودم اما اعمال نفوذ اماراتی‌ها به عنوان میزبان این دوره از مسابقات، باعث شد بهترین گلر از این تیم انتخاب شود.»
بهزادپور در مورد گل زیبایی که در فینال به اسپانیا زد، بیان داشت:«بارها چنین گل‌هایی به ثمر رسانده‌ام اما این گل چیز دیگری بود چرا که تیم ما با اسپانیا مساوی بود و ما باید این بازی را می‌بردیم. این گل خیلی به دلم نشست. ما در فینال دقایقی ۴ نفره بودیم و در آن دقایق کارمان بسیار سخت شد اما به هر حال توانستیم با تلاش بچه ها نه تنها در آن دقایق دفاع کنیم بلکه گل هم زدیم.» بهزادپور هم حسرت غیبت ایران در جام جهانی را می‌خورد: «عدم حضورمان در جام جهانی اتفاق بدی است و ما در مسابقات قهرمانی آسیا ناکام بودیم و حقیقتاً جای ما در این تورنمنت مهم خالی است. از این نظر حسرت می‌خورم چرا که تیم بسیار خوبی داریم و اگر در جام جهانی بودیم این قول را به مردم می دادم که روی سکو می رفتیم. حالا که قهرمان جام بین قاره ای شدیم، حسرت نبودنمان در جام جهانی بیشتر هم شد.با قهرمانی در این دوره یکی از تیم‌های پرافتخار این جام شدیم و ۳ دوره قهرمانی کار آسانی نیست اما توسط ساحلی بازان ایران به دست آمد. این عنوان ارزشمندی است و تنها می توانیم خدا را شکر کنیم که کمکمان کرد تا به این موفقیت دست یابیم. جام جهانی که غایب هستیم و در واقع تورنمنت‌هایمان در سال جاری به پایان رسید و با این قهرمانی باید کمی به خودمان استراحت دهیم. قهرمانی در این مسابقات لذت زیادی دارد چرا که چند بازیکنان اصلی‌مان مصدوم بودند و نتوانستند همراه تیم باشند.»

بازتـــاب
هاشم‌پور: به قولم وفا کردم

عباس هاشم‌پور، سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از قهرمانی در جام بین‌قاره‌ای گفت: «خیلی خوشحالم؛ تورنمنت بسیار سختی داشتیم. قبل از آمدن به اینجا قول داده بودم که قهرمان بازی‌ها می‌شویم و به قولم وفا کردم. تبریک جانانه‌ای به تک تک بازیکنانم می‌گویم. اسپانیا از قدرت‌های برتر دنیاست که واقعاً اسیر کار تاکتیکی بچه‌ها شد.»