بازگشت شرط دارد؛رفع تحريم

آرمان ملي: گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌اي به اندازه‌اي بلند برداشته شده که عملا بخشي از جدي‌ترين تعهدات فني ايران در برجام در حالت تعليق قرار گرفته است و اين موضوع پيامي آشکار براي طرف‌هاي غربي توافق هسته‌اي به همراه دارد. ايران با اين زبان به اروپايي‌ها مي‌گويد ديگر گفتاردرماني دردي از توافق هسته‌اي دوا نمي‌کند و فقط اقدامات جدي و کارگر در عرصه عمل مي‌تواند جمهوري اسلامي را به تعهدات هسته‌اي تصريح شده در برجام باز گرداند؛ مساله‌اي که در موضع‌گيري‌هاي اخير مسئولان ارشد نظام به وضوح قابل رؤيت است. در همين راستا روز شنبه 18 آبان سخنگوي سازمان انرژي اتمي اعلام کرد که کشورهاي غربي حق را به ايران مي‌دهند، اما براي اجراي تعهداتشان عذر و بهانه مي‌آورند. او گفت که اين گام‌ها براي آن است که «آنها را متقاعد کنيم برگردند و اگر برگردند مي‌توان از اين گام‌ها برگشت». بهروز کمالوندي که در نشست خبري پاسخگوي سؤالات خبرنگاران بود، اظهار داشت: تا به حال سه گام برداشته شده بود که بنا به دستور رئيس‌جمهور و رئيس شوراي عالي امنيت ملي به 1044 سانتريفيوژ در اين سايت گاز UF6 تزريق شود و امروز ديديد که اين ماشين‌ها فعال هستند و محصول آنها نمونه‌گيري شده است. کمالوندي اظهار کرد: از 15 آبان گام چهارم اعلام شد و به سازمان دستور داده شد در اين رابطه و همان طور که انتظار مي‌رفت کاري که چند روز طول مي‌کشد در کمتر از يک روز انجام شد. وي ادامه داد: قرار بود تا 15 سال در فردو مواد هسته‌اي نباشد اما اين کار با انتقال يک سيلندر از نطنز به فردو انجام شد که حدود 2 تن گاز منتقل شد. ما در اين سال‌هاي اخير کار غني‌سازي روي پسماندهاي باقي مانده از جريان غني‌سازي را بهينه کرديم و بجز غني‌سازي مستقيم با مواد اوليه از پسماندها هم اورانيوم غني شده گرفتيم. الان 25 تن از آنها را داريم که 2 تن آن به فردو منتقل شد. سخنگوي سازمان انرژي اتمي تصريح کرد: مرکز ملي خلأ، مرکز کنترل و استانداردسازي مواد و مرکز توليد ايزوتوپ پايدار از مسيرهاي غير سانتريفيوژي را به علاوه عمليات غني‌سازي اکنون در سايت فردو داريم. فردو در بخش غني‌سازي دو بال دارد که يک بال آن فعال است و در بال ديگر سانتريفيوژها جمع‌آوري شده است اما بايد بگويم اگر قرار باشد در بال ديگر سانتريفيوژ بيايد ديگر از نسل اول نيست و حتما از ماشين‌هاي پيشرفته خواهد بود. وي گفت: دو آبشار 174تايي را قرار نيست به آنها اورانيوم تزريق کنيم بلکه مخصوص ايزوتوپ پايدار هستند که از روش‌هاي ارزان است.
ناچار به کاهش تعهدات شديم
کمالوندي اظهار کرد: فردو طي روز‌هاي آينده به حداکثر ظرفيت خود خواهد رسيد. با آمدن فردو به 9500 سو مي‌رسيم که نسبت به ظرفيت قبل از برجام ديگر فاصله‌اي باقي نمي‌ماند. از الان زمان به نفع ماست. وي تاکيد کرد: ايران همواره به تعهدات خود پايبند بوده است و بنا نداشت تعهداتش را انجام ندهد اما با توجه به اينکه توازن اجراي تعهدات بهم خورده بود ناچار به انجام اين اقدامات شديم. سخنگوي سازمان انرژي اتمي اضافه کرد: اميدواريم به گام‌هاي ديگر نياز نباشد و طرف‌هاي مقابل تعهدات و اقدامات‌شان را که متعهد شده‌اند انجام دهند. آنچه مربوط به سازمان انرژي اتمي است چه در زمان مذاکرات و چه اجراي برجام و چه هم‌اکنون، کارها در زمان مناسب خود انجام شده است. وي افزود: عده‌اي خواستند سوءاستفاده کنند که بگويند ايران پايبند به مصونيت بازرسان نيست، اما ما گزارشي کاملا حقوقي و مستدل ارائه کرديم. ما گفتيم بر اساس پادمان، مصونيت محدوديت دارد و براي استفاده‌هاي شخصي نيست و فقط به منظور انجام ماموريت است. نمي‌شود در اين رابطه يک طرفه مساله را ديد و مقررات تاکيد دارد که نمي‌توان از مصونيت‌ها سوءاستفاده کرد. اين مقام سازمان انرژي اتمي گفت: به دليل تجربيات تلخ خرابکاري‌ها در صنعت هسته‌اي سيستم کنترلي قوي داريم که اين نوع اتفاقات را کنترل مي‌کند و بخشي از اين نوع کنترل‌ها را به آژانس هم توضيح داديم. وي درباره برنامه کشور براي رسيدن به 190 هزار سو با بيان اينکه توان ما از اين سطح هم فراتر است، گفت: با برنامه‌هاي فعلي حداقل 252 هزار سو براي ما صددرصد ممکن است اما تا يک ميليون سو هم بسته به پيشرفت ماشين‌هاي سانتريفيوژ‌ها امکان‌پذير است.
شرط بازگشت به تعهدات


سيدعباس عراقچي نيز که در روسيه بسر مي‌برد مواضع سخنگوي سازمان انرژي اتمي را تأييد کرد. معاون سياسي وزير امور خارجه ايران در حاشيه کنفرانس عدم اشاعه هسته‌اي در مسکو در پاسخ به خبرنگار اسپوتنيک که مي‌پرسيد به نظر شما نتايج انتخابات رئيس‌جمهوري آمريکا در سال آينده چه تاثيري بر برجام خواهد داشت، گفت: اين رويداد هيچ تاثيري بر برنامه‌ريزي‌هاي ما ندارد. عراقچي همچنين در خصوص گام بعدي ايران در صورت عمل نکردن کشورهاي اروپايي به تعهداتشان گفت: ما بسته به تحولاتي که شکل خواهد گرفت، تصميم‌گيري خواهيم کرد. هيچ تصميمي را از الان نمي‌توانيم اعلام کنيم. وي در پاسخ به اين سوال که ايران چه انتظاري از طرف‌هاي اروپايي يا آمريکايي خود دارد، عنوان کرد: منافع ايران بايد در برجام تامين شود که مهم‌ترين آن توانايي ايران در فروش نفت و دريافت درآمدهاي ناشي از نفت از طريق بانکي خواهد بود.
تهديد ايران به خروج از NPT
سفير ايران در انگلستان اما موضعي بسيار تند اتخاذ کرد و کشورهاي اروپايي را تهديد کرد که اگر منافع ايران تأمين نشود، حتي امکان خروج کشورمان از NPT نيز وجود دارد. به نوشته روزنامه اينديپندنت، حميد بعيدي‌نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران در انگليس گفت که از سرگيري غني‌سازي اورانيوم، هر دو ماه يکبار با گام‌هايي مشابه دنبال خواهد شد مگر اينکه کشورهاي اروپايي اقدامات بيشتري براي نجات توافق هسته‌اي با قدرت‌هاي بين‌المللي انجام دهند. بعيدي‌نژاد همچنين هشدار داد که «افراد پرنفوذ» در ايران در پاسخ به عدم پايبندي اروپايي‌ها به تعهداتشان در توافق هسته‌اي و به‌علاوه تحريم‌هاي سخت دولت ترامپ، خواهان خروج از معاهده منع اشاعه هسته‌اي (NPT) هستند.