حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با «همدلی»: عدم حضور لاریجانی در انتخابات، تصمیم عاقلانه‌ای است

همدلی | دیروز در رسانه‌ها اعلام شد علی لاریجانی کاندیدای نمایندگی مجلس نمی‌شود. از مدت‌ها ‌قبل گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و در قالب ائتلافی با حامیان روحانی مطرح بوده است. حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصول‌گرا در گفت‌وگو با همدلی می‌گوید: «تصمیم لاریجانی در شرایط فعلی کشور، تصمیم عاقلانه‌ای است.» مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.
با توجه به تصمیم علی لاریجانی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات مجلس یازدهم ارزیابی شما در این زمینه چیست؟
با توجه به ریسکی که در تهران وجود دارد برای انتخابات مجلس به نظر می‌رسد او تصمیم گرفته است که ریسک را کاهش دهد و منتظر انتخابات ۱۴۰۰ برای ریاست جمهوری باشد. باید ببینیم که مجموعه آرایی که به سمت ایشان خواهد رفت، آیا آرای جناحی است؟‌ آیا توانسته بخشی از بدنه اجتماعی اصوگرایان و اصلاح‌طلبان را با خود همراه کند؟ و اینکه آیا مجموع آرای هر دو جناح آنقدری هست او را در حد ریاست جمهوری مطرح کند یا نه؟ به نظر می‌رسد که این تصمیم او در شرایط فعلی کشور، تصمیم عاقلانه‌ای است.
فکر می‌کنید عدم تمایل اصول‌گراها به آقای لاریجانی موجب شده است که او این تصمیم را بگیرد؟‌


نه. فکر نمی‌کنیم که ایشان در این شرایط بخواهد خودش را در معرض آرا قرار بدهد و چرا که ممکن است که در این انتخابات رای نیاورد. اگر در این انتخابات رای نیاورد در انتخابات ۱۴۰۰ هم رای نمی‌آورد.
به نظر شما چه عواملی باعث شده است که او فکر کند در انتخابات ریاست جمهوری موفق شود و بتواند رقابت کند؟
با توجه به تجربه ایشان در مجلس شورای اسلامی و توانایی‌هایی که او برای رقابت‌های سیاسی دارد و همچنین پایگاهی که در مقام رئیس قوه مقننه داشته و دارد، همه اینها شرایط را برای حضور او در انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کند. البته ریاست جمهوری شرایط خاصی دارد و اینکه اگر فردی بخواهد در این رقابت‌ها حضور پیدا کند، قطعا باید اجماعی روی او صورت بگیرد. حالا یا یک جناح یا دو جناح یا همه جناح‌ها.
برخی می‌گویند احتمال این‌که لاریجانی در مجلس آینده بتواند کماکان ریاست مجلس را برعهده داشته باشد، بسیار ضعیف است و همین مسئله باعث شده که او این تصمیم را بگیرد در انتخابات یازدهم شرکت نکند؛ نظر شما در این باره چیست؟
هنوز مشخص نیست که ترکیب مجلس آینده چگونه خواهد بود. چیزی که من پیش‌بینی می‌کنم این است که اقلیت و اکثریتی ما در مجلس آینده نخواهیم داشت. بنابراین به این سمت می‌رود که آرا بین جناح‌های مختلف تقسیم شود. به همین دلیل بدون یک ائتلاف ایشان نمی‌تواند رئیس مجلس آینده شود. این ائتلاف هنوز ممکن نیست. مگر اینکه ایشان در آن شرایط به عنوان یک رئیس ائتلافی بتواند این جایگاه را به دست بیاورد.
نظر شما در مورد عملکرد آقای لاریجانی در این دوره و دوره‌های مختلف چگونه است؟ نقاط ضعف و نقاط قوت او به عنوان یک چهره شناحته شده را در این دوره چطور ارزیابی می‌کنید؟
مجالسی که آقای لاریجانی رئیس بوده است، به نظر می‌رسد مجالس آرامی بوده است. حداقل به لحاظ فراکسیون‌هایی که تصمیم‌گیر بودند از جناح‌های مختلف بودند. یا همین که ایشان توانسته است که این آرامش را در مجلس پیاده کند یا این تعادل را در مجلس ایجاد کند که با کشور همیشه همراه بوده است. به نظر می‌رسد او در این زمینه موفق عمل کرده است. اما اینکه در بحث قانون‌گذاری به طور کل چقدر مجلس در بخش اقتصادی توانسته مانع بردارد به نظر من مجلس در این زمینه نتوانسته است که موتور محرکی برای اقتصاد کشور باشد.
سایر اخبار این روزنامه
همدلی از وجود تنبیه بدنی در مدارس گزارش می‌دهد زنگ تنبیه در شرایطی که رشد اقتصادی منفی است، مسئولان از ایجاد 80 هزار شغل در مناطق محروم خبر می‌دهند خداحافظی لاریجانی با کرسی مجلس بعد از ۱۲ سال؛ دلزده از بهارستان، مشتاق پاستور تحلیل حسن رسولی از عدم شرکت رئیس مجلس دهم در انتخابات آینده: لاریجانی مورد توجه دو جناح سیاسی قرار نمی‌گیرد حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با «همدلی»: عدم حضور لاریجانی در انتخابات، تصمیم عاقلانه‌ای است نقدی بر نظریه پروتستانتیسم اسلامی شریعتی به بهانه سالروز تولد مارتین لوتر پروتستانتیسمِ پارادوکسیکال در شرایطی که رشد اقتصادی منفی است، مسئولان از ایجاد 80 هزار شغل در مناطق محروم خبر می‌دهند مرگ ابوبکر البغدادی پایان کار داعش نیست نصب تله کابین، جنگل هیرکانی را از لیست میراث جهانی خارج می‌کند؟ چرا خاورمیانه آرام نمی‌شود؟ علی اکبر صالحی: خارج از چارچوب برجام عمل نمی‌کنیم صادق زیباکلام در سالگرد اعدام دکتر حسین فاطمی: فاطمی قربانی تندروهای افراطی شده بود آخرین سخنان دکتر فاطمی در پای چوبه دار: « زنده باد آزادی» «زنده باد مصدق» «پاینده ایران» صادق زیباکلام در سالگرد اعدام دکتر حسین فاطمی: فاطمی قربانی تندروهای افراطی شده بود