ابلاغ پیام همدردی رهبرمعظم انقلاب به هموطنان زلزله‌زده


 
    تبریز– خبرنگار کیهان:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی پیام تسلیت و همدردی مقام معظم رهبری را به آسیب دیدگان زلزله ابلاغ کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین  سید محمد آل هاشم امام جمعه تبریز در بازدید شبانه از زلزله‌زدگان روستای ورنکش مرکز کانون زلزله و ضمن حضور در چادر زلزله زدگان و دلجویی از آنان  پیام تسلیت و همدردی  رهبر معظم  انقلاب را به آسیب‌دیدگان زلزله ابلاغ کرد.وی همچنین بر نحوه اسکان زلزله‌زدگان و ارائه کمک به آسیب‌دیدگان نظارت کرد و خواستار صبر آنان شد. استاندار آذربایجان شرقی نیز از اسکان 1100 خانوار در میانه خبر داد و افزود : مشکل سوخت و گاز و آب و تلفن در منطقه زلزله زده وجود ندارد.


سپاه
به کمک زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی می‌آید
سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه از دستور ویژه سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به فرماندهان نیروی زمینی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و معاون آماد و پشتیبانی سپاه برای کمک به مردم آذربایجان‌شرقی در مناطق زلزله‌زده خبر داد.
سرتیپ رمضان شریف، گفت: با تشکیل قرارگاه شهید باکری در منطقه زلزله‌زده آذربایجان شرقی برای مدیریت، ساماندهی و سرعت بخشی به عملیات امداد و خدمت‌رسانی سپاه به زلزله‌زدگان، فرمانده کل سپاه طی ابلاغی به فرماندهان نیروی زمینی سپاه، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)  و معاون آماد و پشتیبانی سپاه به آنان دستور داد با نقش‌آفرینی فعال در قرارگاه مذکور، به گسیل امکانات لازم برای سرعت بخشیدن به عملیات امدادی و خدماتی و رسیدگی به خسارات و وضعیت مصدومان و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله‌زدگان عزیز از جمله اسکان موقت، تغذیه و خدمات بهداشتی و درمانی اقدام نمایند.
سردار شریف افزود: قرارگاه شهید باکری و سایر یگان‌ها و ظرفیت‌های سپاه و بسیج تا پایان عملیات امدادی و خدماتی و عادی شدن وضعیت و زندگی جاری مردم عزیز، در کنار آنان بوده و همراه با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مناطق زلزله‌زده فعال و به تامین امکانات و نیازمندی‌ها خواهند پرداخت.
در پی وقوع زلزله در شهرستان میانه، قرارگاه شهید باکری برای مدیریت و ساماندهی خدمات امدادی سپاه در آنجا تشکیل شد.
نیروی انتظامی تا عادی شدن وضعیت
 در مناطق زلزله‌زده حضور دارد
فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه یگان‌های انتظامی از ابتدای وقوع زلزله در مناطق آسیب دیده حضور داشتند، گفت: تا برقراری وضعیت کاملا عادی و امنیت کامل، پلیس در منطقه حضور دارد.
سرتیپ حسین عبدی، در بازدید از مناطق زلزله‌زده میانه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: پلیس به عنوان یگان فوریتی در روستاهای زلزله‌زده حضور یافت و بلافاصله با استقرار ایست بازرسی و پاسگاه جهت برقرای امنیت در این مناطق مستقر شد و هم اکنون امنیت کامل در مناطق آسیب‌دیده برقرار است و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.
وی با بیان اینکه تردد روان در محورهای مناطق آسیب‌دیده با حضور موثر ماموران پلیس راهور میسر شده است، افزود: از عموم شهروندان تقاضا می‌کنیم که در صورت نداشتن کار ضروری از حضور در منطقه خودداری کنند تا گروه‌های امدادرسان به سهولت رفت و آمد کرده و دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز در انجام وظایف خود با مشکل مواجه نشوند.
آذربایجان‌شرقی 228 بار لرزید
مسئول مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تبریز اعلام کرد: از ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد جمعه که نخستین زمین لرزه به قدرت 5/9 ریشتر در شهر «ترک» شهرستان میانه روی داد، تاکنون 228 زمین‌لرزه در استان ثبت شده است.
علی مجردی گفت: تضمینی برای نوسان زمین لرزه نداریم و پس از این ممکن است شاهد پس لرزه‌های بزرگ‌تری باشیم یا پس لرزه‌ها کاهش پیدا کند.
مسئول مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تبریز بیان کرد: تیم ما از همان ساعات اولیه وقوع زمین لرزه، در این مرکز حضور پیدا کرده و رصد و پردازش پس لرزه‌های زلزله انجام شد.
یک هزار واحد مسکونی
در زلزله آذربایجان‌شرقی آسیب دید
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه وضعیت در مناطق زلزله‌زده به حالت عادی برگشته است، گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده یک هزار واحد مسکونی در زلزله بامداد روز  جمعه از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌اند.
محمدرضا پورمحمدی، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۳۰ واحد مسکونی در روستای ورنکش ۱۰۰ درصد تخریب شده و بقیه واحدهای مسکونی تا ۷۰ درصد آسیب‌دیده است. همچنین 1350 راس دام در میانه وسراب تلف شدند. این زمین لرزه 6 شهر و140 روستا را تکان داد.
وی افزود: اسکان اضطراری مردم در دو مدرسه و یک فضای روباز با برپایی چادرهای هلال‌احمر انجام شده و از ۵۰۰ مراجعه کننده به بیمارستان‌ها و اورژانس تنها ۱۳ نفر از مصدومان
در بیمارستان بستری هستند و بقیه سرپایی مداوا و مرخص شدند.
وی ادامه داد: شکستگی لوله‌های گاز نیز برطرف شده و به لحاظ برق و آب نیز مشکلی در مناطق زلزله زده وجود ندارد و به طور کلی منطقه به شرایط عادی برگشته است بر این اساس از مردم می‌خواهیم از مراجعه غیرضرور به مناطق اجتناب کنند و کمک‌های خود را به فرمانداری‌های شهرستان‌ها و هلال‌احمر تحویل دهند.
برقراری بیمه بیکاری کارگران منطقه زلزله‌زده
معاون پارلمانی و نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی، گفت: بیمه بیکاری برای کارگران منطقه زلزله‌زده با پیگیری اداره کل کار استان برقرار می‌شود.
«میرهادی قره سید رومیانی» اظهار داشت: پس از وقوع زلزله در آذربایجان شرقی، ستاد ویژه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد و در ساعات اولیه کار خود را با رصد وضعیت زلزله‌زدگان شروع کرد.
وی افزود: در حال رصد تمام نیازهای منطقه هستیم و اقدامات مقتضی درحال انجام است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه حجم وسیع زلزله در روستاها بوده، واحدهای کارگری زیادی آنجا مستقر نبودند.
قره سید رومیانی در خصوص اقداماتی که تاکنون انجام شده،گفت: بیمه بیکاری برای کارگران منطقه توسط اداره کل کار استان این موضوع پیگیری و اجرایی می‌شود و دستور داده‌ایم که به راحت‌ترین روش ممکن بطوری که کمترین زحمتی برای مردم ایجاد شود، این کار انجام گیرد.
وی بیان کرد: مکالمات شرکت رایتل در آن منطقه رایگان است و ارتباطات شبکه این اپراتور در مناطق زلزله‌زده شمال غرب کشور برقرار است.
نماینده ویژه وزارت کار گفت: بهزیستی نیز آماده باش بوده و خوشبختانه در هیچکدام از مراکز شبانه روزی مشکلی پیش نیامده است و افراد مقیم مراکز در سلامتی کامل هستند.
وی ادامه داد: معلولین و خانواده‌های تحت پوشش در شهرستان‌های مذکور هیچگونه صدمه و آسیب جانی ندیده‌اند و براساس برآورده اولیه منزل مسکونی ۲۰ خانواده به صورت جزئی آسیب‌دیده یا به طور کامل تخریب شده‌اند که در حال جمع‌آوری و تکمیل اطلاعات هستیم.
توزیع چادر برای زلزله‌زدگان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌‌شرقی، گفت: تا کنون ۴۵۵ خانوار زلزله‌زده اسکان اضطراری یافته‌اند و توزیع چادر برای اسکان موقت ادامه دارد. و استان‌های آذربایجان‌غربی و اردبیل به عنوان دو استان معین برای ارائه خدمات به مناطق زلزله‌زده انتخاب شده‌اند و مبلغ 3میلیارد ریال کمک غیر نقدی وتسهیلات قرض الحسنه برای زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده است.
محمدباقر هنربر، با اشاره به اینکه ۳۵۰ دستگاه گرمایشی والور بین زلزله‌زدگان توزیع شده است، خاطرنشان کرد: یک هزار و ۵۸۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته نیز بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.
وی افزود: آواربرداری روستاهای ورنکش، هریس و هلمسی و یک روستای دیگر آغاز شده که تجهیزات لازم در منطقه مستقر است.  زلزله‌زدگان به کانکس احتیاج دارند و امکان زندگی در چادر وجود ندارد.هنربر ادامه داد: ارزیابی ۸۰ روستای زلزله‌زده در منطقه نیز به پایان رسید
وی پتو، پوشاک و آب معدنی را از نیازهای منطقه زلزله‌زده عنوان کرد و از هموطنان خواست کمک‌های نقدی خود را به شماره ۹۹۹۹۹ هلال‌احمر نزد تمامی بانک‌ها واریز کنند و کمک‌های غیرنقدی را به معاونت داوطلبان هلال‌احمر تحویل دهند.
 اسکان اضطراری زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی
‏رئیس جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: مشکل فعلی در مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی اسکان اضطراری و موقت برای حدود هزار و ۱۰۰ خانواده است که تاکنون حدود ۶۰ درصد انجام شده و تا شب کامل می‌شود.
علی اصغر پیوندی ، افزود: طبق آخرین اطلاعات ارزیابی شده دریافتی از گروه‌های امدادرسان هلال‌احمر این زلزله در  استان آذربایجان‌شرقی شهرهای میانه، سراب، ترک، ترکمنچای، بستان‌آباد، هشترود، روستاهای ورنکش، بالسین، گاوینه رود، شورابیل سراب، تینعلی و (ریزش آوار و ترک دیوار منازل) شده و در استان اردبیل نیز شهرهای نیر، کوثر و سرعین متاتر از این زمین لرزه بوده‌اند.
پیوندی اضافه کرد:. اکنون اسکان موقت فراهم و اقلام امدادی و بسته‌های ۷۲ساعته در میان زلزله زدگان توزیع شده است.
برپایی 300 دستگاه چادر امدادی در مناطق زلزله‌زده
سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از  برپایی 300 دستگاه چادر امدادی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی از سوی نیروهای اعزام سریع هلال‌احمر در مناطق زلزله زده خبر داد.
حامد سجادی ، افزود: با تلاش نیروهای عملیات هلال‌احمر 455 دستگاه چادر امدادی به مناطق زلزله زده رسید که از این تعداد چادر 300 دستگاه در روستاهای ورنکش، ورزقان، بالسین، قشلاق برزنیق، برزنیق، گاوینه رود، هلمسی،  عیوض، حندر لان اسماعیل آباد بخش ترک میانه و روستاهای  سرچشمه ،شورابیل   اندراب،اسب فرشان و  بلوکان  شهرستان سراب به دنبال ترک خوردگی و تخریب برخی از منازل مسکونی و وحشت مردم مناطق زلزله زده برپا شده است.
وی اضافه کرد: ۳۰ تیم عملیاتی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی مشغول امداد‌رسانی به هم‌وطنان هستند.
تاکید رئیس مجلس
 بر رفع نیازهای آسیب‌دیدگان زلزله‌زدگان
رئیس مجلس شورای اسلامی جان باختن پنج تن از هموطنان‌ را در حادثه زلزله‌آذربایجان شرقی تسلیت گفت و خواستار امدادرسانی فوری دستگاه‌های مسئول و رفع نیازهای آسیب‌دیدگان از این حادثه شد.
درمتن پیام «علی لاریجانی» آمده است: وقوع حادثه زمین‌لرزه در استان آذربایجان‌شرقی که باعث جان باختن و مصدوم شدن جمعی از هموطنان عزیز  و یا  آسیب‌دیدن اماکن مسکونی آنان شد، موجب تاسف گردید.
وی یادآورشد: مردم شریف ایران همواره با همت بلند و روحیه صبر خود این گونه حوادث غیرمترقبه را پشت سر گذاشته و به کمک هموطنان آسیب‌دیده شتافته، یار و مددرسان آنان بوده‌اند. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: لازم‌ است نهادها و سازمان‌های مسئول در امر امداد و نجات در اسرع وقت و با بهره‌گیری از همه امکانات موجود به یاری آسیب‌دیدگان از زلزله، رفع نیازها و اسکان اضطراری آنان و درمان مصدومان و مجروحان بپردازند.
لاریجانی اظهار همدردی خود و نمایندگان با مردم شریف مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان‌شرقی، از درگاه خداوند متعال برای مصدومان و مجروحان سلامتی و شفای عاجل و برای جان‌باختگان رحمت و مغفرت
مسئلت کرد.
اعلام اسامی فوت‌شدگان زلزله آذربایجان شرقی
۱ -زهرا عابدی فرزند اصغر متولد ۱۳۸۸
۲-ریحانه قربانی فرزند غلامرضا متولد ۱۳۸۵
۳-اسرافیل محمدزاده ورنکش فرزند لطفعلی متولد ۱۳۴۹
۴-گلی جلیلی فرزند محمد متولد ۱۳۵۱
۵-خاتون رضازاده فرزند عباسعلی.  
اسامی پنج فوت شده  زلزله آذربایجان شرقی اعلام که اجساد آنان با حضور مردم تشییع و به خاک سپرده شد.