«اینفانتینو» پای زنان را به لیگ هم باز می‌کند؟

شهروند| پرونده حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال ایران هنوز مختومه‌نشده و رئیس فیفا باجدیت آن را پیگیری می‌کند. مشخص نیست توافقات پشت‌پرده مسئولان فدراسیون فوتبال با اینفانتینو چه بوده، اما رئیس فدراسیون جهانی فوتبال به حضور زنان در بازی‌های ملی راضی نشده و قصد دارد به‌زودی برای انجام مرحله جدیدی از این ماجرا به تهران سفر کند؛ سفری که شاید با حضور زنان در بازی‌های لیگ برتر همراه شود. اهمیت این موضوع برای رئیس فیفا آنقدری بالا هست که او در مراسم معرفی برترین‌های ‌سال فوتبال جهان به ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران اشاره کرده و حالا هم برای چندمین بار در دوره ریاست خود سفر به تهران را در برنامه‌اش قرار داده است.
اینفانتینو چه زمانی به ایران سفر می‌کند؟
این بار خبر سفر رئیس فیفا به تهران از زبان مسئولان فدراسیون فوتبال ایران شنیده نشد. یکی از سایت‌های عربی این خبر را منتشر کرد؛ خبری که بعد از چند ساعت فدراسیون هم آن را تایید کرد. البته زمان سفر اینفانتینو هنوز مشخص نشده، اما دلیل سفر او بررسی وضع حضور زنان در ورزشگاه‌هاست. با این‌که برای نخستین بار با فشار فیفا در بازی ایران و کامبوج تعدادی از زنان با خرید بلیت راهی ورزشگاه آزادی شدند، اما گویا این اتفاق برای فیفا کافی نبوده است. یک منبع نزدیک به فیفا در گفت‌وگویی که با فرانس فوتبال داشت، اعلام کرد اینفانتینو، رئیس فیفا در نامه‌ای که به فدراسیون فوتبال ایران زده، گفته به‌زودی راهی تهران می‌شود تا وضع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را از نزدیک پیگیری کند.
پای زنان تماشاگر به لیگ ‌برتر هم باز می‌شود؟


در این چند‌ سال حتی به صورت گزینشی ورود زنان به ورزشگاه در بازی‌های لیگ برتر آزمایش نشده، اما بعد از حضور بدون‌مشکل زنان تماشاگر در بازی ایران و کامبوج، مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش از تلاش خود برای عملی‌شدن این اتفاق خبر دادند. با توجه به این‌که نخستین بازی خانگی تیم‌ملی فوتبال در عید نوروز ‌سال 99 برگزار می‌شود، قطعا اگر اینفانتینو بخواهد حضور زنان را در جریان سفر به ایران در ورزشگاه ببیند، برای نخستین‌بار پای زنان به مسابقات لیگ هم باز خواهد شد. در گزارش سایت عربی هم آمده فیفا به دنبال این است که علاوه بر بازی‌های ملی، در بازی‌های لیگ ایران هم به زنان این اجازه داده شود تا راهی ورزشگاه شوند.
شائبه دخالت اینفانتینو
بعد از انتشار خبر سفر اینفانتینو به تهران، برخی شائبه دخالت علنی رئیس فیفا در امورات داخلی فوتبال ایران را مطرح کردند. پیش از این هم برخی از مسئولان گفته بودند فیفا بابت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در لیگ برتر هشداری نداده و اصلا حق دخالت هم ندارد. با این حال مشخص نیست توافق مابین تاج یا حتی مقام‌های بالاتر با اینفانتینو درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها چه بوده و آیا رئیس فیفا طبق قانون می‌تواند بابت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در لیگ برتر ایران به فدراسیون فوتبال ایران فشار بیاورد یا خیر. به‌هرحال باید دید رئیس فیفا چه زمانی به ایران سفر می‌کند و آیا مسابقه‌ای از لیگ برتر را که زنان در ورزشگاه حضور داشته باشند، از نزدیک تماشا خواهد کرد یا خیر.
سکوت فدراسیون!
فدراسیون فوتبال که این روزها بیشتر درگیر ماجرای ویلموتس و پرداخت مطالبات او برای بازگشتش به ایران است، فعلا واکنشی به سفر اینفانتینو به ایران نداشته است. علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال دیروز به این موضوع این‌طور واکنش نشان داد:   «بگذارید مسائل مربوط به تیم‌های ملی ایران در این زمان حل شود و بعد به‌موقع در این‌باره پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.»