لاریجانی مقابل پایداری‌ها

آرمان ملي- حميد شجاعي: شهر قم از ابتداي انقلاب تاکنون کانون توجهات مختلف به‌خصوص در عرصه سياست و قدرت بوده و انتخابات به‌خصوص در حوزه مجلس در اين شهر از اهميت بسزايي برخوردار بوده است. پس از اتفاقاتي که ميان طيف علي لاريجاني، اصولگريان و جبهه پايداري افتاد گويا قرار است که اين بار شاهد رويارويي دو ليست با محوريت لاريجاني و اصولگرايان در قم باشيم که حمايت جامعتين در قم سرنوشت آنها را مشخص خواهد کرد. هرچند که اصولگرايان رضايت دادند دراين انتخابات از نامزدهاي اهل قم بگذرند و در کنار مجتبي ذوالنور و احمداميرآبادي از عليرضازاکاني براي پر کردن ليست خود استفاده کنند. احمداميرآبادي در مورد انتخاب زاکاني مي‌گويد: «براساس شاخص‌هاي شوراي هماهنگي از ميان 12 نفر به 4 نفر رسيديم و درانتخابات ميان اين چهار نفر زاکاني بيشترين راي را کسب کرد و نفر سوم ليست شد.»
سناريوهاي انتخاباتي قم
انتخابات در هر ساحت و ساختاري که باشد حساسيت‌ها و جذابيت‌هاي خود را دارد و انتخابات رياست جمهوري، مجلس، خبرگان و شوراها تفاوتي نمي‌کند و اين فرايند همواره در مقاطع مختلف اثرگذار و نتيجه بخش بوده است. در اين سال‌ها انتخابات بجز تهران در قم نيز محل تاثير و اهميت بوده و فعالان و کنشگران سياسي همواره به آرايش و صف بندي نامزدهاي جريانات سياسي توجه ويژه‌اي داشتند. هرچند که ساختار مذهبي قم، وجود حوزه علميه، جامعه مدرسين، مجمع محقق و مدرسين و از همه مهم‌تر پايگاه اصلي انقلاب در اين اهميت بي‌تاثير نبوده است. البته لازم به‌ذکر است که در قم همواه اصولگريان دست برتر را داشته‌اند و اصلاح‌طلبان برخلاف دوره قبل که علي‌لاريجاني را به عنوان گزينه مورد حمايت خود معرفي کردند، به‌واسطه تاثير اصولگرايان براين شهر چندان حسابي روي اين شهر باز نمي‌کنند. با اين حال طي انتخابات گذشته مجلس تاکنون اتفاقات جديدي در صحنه سياسي قم روي داده که معادلات را به کلي بهم ريخته وآنطور که از شواهد پيداست گويا بايد شاهد نامزدهايي جديد از سوي قم درانتخابات مجلس باشيم. از اين‌رو 2 سناريو براي ليست قم در انتخابات پيش رو قابل پيش‌بيني است. سناريوي نخست ايده مشترک پايداري‌ها و اصولگرايان مبني بر حذف لاريجاني و جايگزين کردن عليرضا زاکاني از تهران به جاي وي است. سناريوي دوم نيز ليست لاريجاني براي قم است. بدين مضمون که اگر لاريجاني بخواهد در انتخابات پيش رو شرکت کند به دليل مورد حمايت بودن از سوي جامعه مدرسين و احتمالا مجمع مدرسين مي‌تواند ليست 3 نفره خود شامل بهروز نعمتي، رضا فرجي‌دانا و خودش را ارائه کرده و با توجه به اقبال هميشگي وي در قم انتظار پيروزي بر اصولگرايان و پايداري‌ها را داشته باشد. همين رويه است که جاي خالي رقابت اصلاح‌طلب و اصولگرا را به رقابت اعتدال-اصولگرا مي‌دهد. البته همه اين سناريو‌ها در حالي رقم مي‌خورد که تجربه ثابت کرده راي مردم قم بعضا ثابت و با تغييراتي مختصر است. از اين جهت است که شايد تغييرات کمتري نسبت به گذشته در ليست قم شاهد باشيم. لذا به‌نظر مي‌رسد جداي از کنش سياسي پايداري‌ها و اصولگرايان در قم بايد نيم نگاهي نيز به کنش علي لاريجاني و يارانش داشت. آنچه مسلم است حمايت جامعتين و مراجع در قم مي‌تواند تاثير بسزايي در راي‌آوري ليست‌هاي انتخاباتي داشته باشد و مشخص کند که اعتدال در قم به پيروزي خواهد رسيد يا پايداري‌ها و اصولگرايان گوي سبقت را خواهند ربود.
نفر سوم ليست


يک نماينده قم در مجلس در تشريح جزئيات مربوط به ليست سه نفره اصولگرايان در قم براي انتخابات مجلس يازدهم، اظهار داشت: شوراي هماهنگي اصولگرايان قم که از احزاب و گروه‌ها و تشکل‌هاي اصولگرا 26 نفر عضو دارد، کارنامه عملکرد بنده و آقاي ذوالنور را مورد بررسي قرار دادند و به ما دو نفر به عنوان کانديداهاي انتخابات مجلس يازدهم در قم در ليست اصولگرايان راي دادند فارس نوشت؛ احمد اميرآبادي فراهاني گفت: براي نفر سوم هم اعلام کردند که هر يک از اصولگرايان مي‌خواهد در قم کانديدا شود، ‌رزومه‌اش را بياورد، 12 نفر رزومه خود را به شوراي هماهنگي اصولگرايان قم ارائه کردند که هر يک از اين 12 نفر جداگانه براي مصاحبه دعوت شدند و بعد از انجام مصاحبه‌ها و راي‌گيري 4 نفر انتخاب شدند. البته لازم به ذکر است که از اين 12 نفر قبل از راي‌گيري دو نفر اعلام انصراف کردند. وي افزود: بنا بر اين شد که 4 نفري که بيشترين راي را از بين 10 نفر آوردند در مرحله آخر مورد ارزيابي و رسيدگي قرار گيرند که اين 4 نفر عبارت بودند از عليرضا زاکاني، روانبخش، محسن موحدي و آقاميري. عضو هيأت رئيسه مجلس ادامه داد: اعضاي شوراي هماهنگي اصولگرايان استان قم بر اساس اين شاخص‌ها به 4 نفر راه‌يافته به مرحله نهايي راي دادند که اين امتيازدهي با اسم و شفاف بود و در اين راي‌گيري عليرضا زاکاني بيشترين راي را کسب کرد و به عنوان نفر سوم ليست اصولگرايان قم در انتخابات مجلس يازدهم انتخاب شد. اميرآبادي بيان کرد: از افراد شاخص بين اين 12 نفر مي‌توان به سيدمحمود نبويان، کرم‌رضا پيريايي استاندار اسبق قم، امير نامي اشاره کرد که سيدمحمود نبويان و نامي همان دو نفري بودند که با اين عنوان که با وجود آقاي زاکاني ما ديگر تکليفي براي خود در استان قم قائل نيستيم و حال که ايشان هستند ما کنار مي‌رويم، قبل از راي‌گيري انصراف داده بودند.