دستان گرم برای شب سرد میانه

معاون استاندار و فرماندار ويژه ميانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار «آرمان ملي» آمار کشته‌ها و مصدومان را تاييد مي‌کند و مي‌گويد: در 40 تا 50 روستا تخريب ساختماني داشتيم و بالغ بر يک‌هزار و 700 واحد ساختماني در شهرستان ميانه از پنج تا 70‌درصد تخريب شدند. محمدرضا مشايخي با اشاره به اينکه قطعي آب، برق و گاز در هيچ‌منطقه‌اي نداريم، خاطر‌نشان مي‌کند: ما از ساعات اوليه وقوع زلزله، چادرها را جهت اسکان شهروندان با تغذيه 72 ساعته، موکت و وسايل گرمايشي مستقر کرديم. 2‌هزار و 370 تخته چادر و 455 تخته پتو در مناطق زلزله‌زده توزيع شد. يک‌هزار و 280 بسته غذايي، 440 دست ظروف غذا، 20‌هزار بطري آب معدني و 3700 کيلو نايلون به‌عنوان پوشش چادر نيز در اختيار آسيب ديدگان زلزله قرار گرفت که تاکنون 70‌درصد اين اقلام توزيع شده و بقيه نيز در حال توزيع است. بعد مرحله اسکان موقت آنها، براي افرادي که خانه‌هايشان در زلزله تخريب شده کانکس‌ها را مستقر خواهيم کرد و از چند روز آينده ساخت و مرمت منازل مسکوني در اين شهرستان و روستاهاي اطراف آن آغاز خواهد شد که بيشترين خسارت در بخش بافت فرسوده روستايي بوده است.
تمام راه‌هاي مواصلاتي باز است
وي با اشاره به اينکه وضعيت در شهرستان ميانه عادي، ولي در شرايط آماده باش قرار داريم، مي‌افزايد: تمامي عوامل جاده‌اي، مسکن، اورژانس و ... در آماده باش کامل قرار دارند و هيچ‌جاده‌اي مواصلاتي بسته نيست. مشايخي اسامي منتشر شده در فضاي مجازي را در رابطه با کشته شدگان تاييد مي‌کند و مي‌گويد: متاسفانه خانم‌ها زهرا عابدي فرزند اصغر، ريحانه قرباني فرزند غلامرضا، گلي جليلي فرزند محمد، خاتون رضازاده فرزند عباسعلي و آقاي اسرافيل محمدزاده ورنکش فرزند لطفعلي اسامي پنج جان باخته زلزله جمعه شب است.
دستور ويژه وزير کشور و رفاه


با وجود اينکه رئيس جمهور در تماس با استاندار آذربايجان شرقي دستور ويژه داد تا تمامي امکانات براي امدادرساني موثر و سريع به مناطق زلزله زده بسيج و هرگونه نياز زلزله زدگان به سرعت حل و فصل شود، وزير کشور و وزير کار و رفاه به‌دنبال وقوع زلزله در شمال غرب کشور خواستار رسيدگي سريع به وضعيت زلزله زدگان و مناطق زلزله زده شدند. عبدالرضا رحماني فضلي در دستوري به رئيس سازمان مديريت بحران با تاکيد بر اينکه امدادرساني به سانحه‌ديدگان بايد در اولويت قرار گيرد گفت: تمامي واحدها و سازمان‌ها و ارگان‌هاي امدادرسان موظف به ارائه سريع و به موقع خدمات به زلزله‌زدگان مي‌باشند و در صورت نياز با هماهنگي استانداران مناطق زلزله‌زده ، امکانات و توانمندي‌هاي لازم در اين خصوص به کار گرفته شود. محمد شريعتمداري وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با صدور دستور فوري به رؤساي سازمان‌هاي تامين اجتماعي و بهزيستي کشور بر امدادرساني به هموطنان زلزله‌زده استان آذربايجان شرقي تاکيد و نماينده ويژه خود را براي پيگيري و ارائه گزارش مستمر وضعيت آسيب‌ديدگان انتخاب کرد. ميرهادي قره سيد رومياني، معاون امور مجلس، حقوقي و استان‌هاي وزارت رفاه نيز از برقراري بيمه بيکاري کارگراني که بر اثر زلزله واحدهاي آنان آسيب ديده است، خبر داد و گفت: تمام توان اين وزارتخانه را در کم کردن آلام مردم عزيز آن منطقه به کار مي‌گيريم و وزير رفاه دستور بسيج تمامي امکانات را داده است.
آماده‌باش تمام مراکز درماني
وزير بهداشت با انتشار يک توئيت بر آماده‌باش تمامي پرسنل اورژانس و مراکز درماني در مناطق زلزله‌زده تاکيد کرد. در متن توئيت سعيد نمکي آمده است: از ساعات اوليه امروز تمامي پرسنل اورژانس و مراکز درماني در مناطق زلزله‌زده در آماده باش کامل هستند. وزارت بهداشت با تمامي امکانات تا آخرين لحظه در کنار مردم شريف اين مناطق خواهد بود.
فشار گسل‌ها تخليه شده است
با توجه به اينکه روستاي ورنکش بيشترين خسارت را ديده است و بر طبق اعلام سليمي، رئيس سازمان امداد و نجات بيش از 1100 نفر به اسکان اضطراري نياز دارند، استاندار آذربايجان شرقي گفت: خوشبختانه تعداد پس‌لرزه‌ها مرتبا رو به کاهش بوده و فشار گسل‌ها تخليه شده است؛ بنابراين مردم نگران زلزله‌هاي بعدي نباشند و به خانه‌ها خود برگردند. محمدرضا پورمحمدي با بيان اينکه به‌رغم اينکه شدت اين زمين لرزه بسيار بالا بود؛ اما خوشبختانه عمق زمين لرزه کم بوده است، گفت: 30 خانه در روستاي ورنکش به‌طور کامل تخريب شده و ديوار برخي از خانه‌ها ترک برداشته است. استاندار آذربايجان شرقي گفت: باتوجه به اينکه اين زمين‌لرزه ساعات دير وقت شب به وقوع پيوسته و به علت تخريب کامل 30 خانه، امکان افزايش تلفات وجود دارد. 60 روستا در کانون زمين لرزه بوده که از تمامي آنها بازديد به‌عمل‌آمده و نگراني چنداني وجود ندارد؛ خوشبختانه از لحظات اوليه مديريت بحران شهرستان‌ها و استان تشکيل يافته است و از سويي نيز نيروهاي امدادي به منطقه اعزام شده و امکانات اسکان موقت از سوي هلال احمر استان فراهم شده است.
مراقب کاسبي شيادان در فضاي مجازي باشيد
بعد از وقوع زمين لرزه کلاهبرداران فضاي مجازي از اين فرصت به نفع خود استفاده مي‌کنند و پليس و نهاد‌هاي امدادي از هموطنان در خواست کرده تا به اين پيام‌ها بي‌‌‌اعتنا باشند و هيچ‌گونه کمکي از اين طريق به زلزله زدگان نکنند و در صورت کمک و ارسال لوازم امدادي و واريز وجه به سازمان‌هاي رسمي از جمله هلال احمر جمهوري اسلامي ايران مراجعه کنند و فقط از مبادي رسمي کشوري به اين امر بپردازند تا کمک‌هاي هموطنان به دست مردم زلزله زده برسد.