«همدلی» در گفت‌وگو با بهارستانی‌ها چشم‌انداز قیمت بنزین در ماه‌های آینده را ارزیابی کرد

اقتصاد در بیم سوخت
همدلی| فاطمه آقایی‌فرد: چند روزی می‌شود که یک توییت خبرساز درباره قیمت سوخت، هیجان عجیبی در فضای مجازی به راه انداخته است؛ «شنیده شده که دولت در آینده نزدیک برای جبران کسری بودجه، طرح سهمیه‌بندی بنزین را اجرایی و قیمت را افزایش دهد، اینکه افزایش قیمت درست است یا غلط بماند، اما دولت باید طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، بخشی از درآمد آن را به حساب مردم واریز و بخشی از آن را صرف تولید و درمان کند»، این توییت چند روز پیش یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی است که این‌روزها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و با واکنش‌های مختلفی همراه شده؛ از ارتباط قیمت بنزین با هزینه حمل و نقل گرفته تا کمپینی که در واکنش به گرانی سوخت قرار است به راه افتد تا از سرایت تورمی که گفته می‌شود با افزایش قیمت بنزین ایجاد خواهد شد، جلوگیری شود.
البته تنها احمد امیرآبادی فراهانی نیست که ادعاهایی را درباره احتمال گرانی بنزین مطرح می‌کند، زمزمه‌ها درباره افزایش قیمت سوخت از زبان یکی از اعضای نماینده سابق مجلس نیز به گوش می‌رسد؛ چند روز پیش بود که مهرداد بذرپاش، در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز صحبت‌هایی در این زمینه مطرح کرد؛ «شنیده‌ایم که دولت برای افزایش قیمت بنزین به تصمیم رسیده، پیشنهاد مشخص این است مابه‌التفاوت قیمت‌ها را مستقیما به خود مردم بدهند؛ خرج کسری بودجه دولت نشود». مدت‌ها پس از کمرنگ شدن بحث بنزین، حالا در میان هزاران گزارش رنگارنگ اقتصادی، خبرهای ضد و نقیضی درباره افزایش قیمت سوخت و احتمال سهمیه‌بندی مجدد آن ایجاد شده است. این اظهارات نزدیک به هشت ماه بعد از صحبت‌های وزیر نفت در این‌باره است. اواسط زمستان سال گذشته بود که بیژن نامدار زنگنه، در حاشیه یکی از جلسات هیات دولت به پرسش خبرنگاران درباره اینکه اگر سهمیه‌بندی سوخت اجرایی نشود، برنامه وزارت نفت برای ساماندهی وضعیت سوخت چیست، این‌طور گفته بود: «برای ساماندهای سوخت راهی جز سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت سوخت وجود ندارد». آن‌روزها نیز واکنش به خبر احتمال بالا رفتن قیمت سوخت مثل چند روز گذشته سر و صدای زیادی ایجاد کرد. روزها گذشت و در یازدهم اردیبهشت همین امسال بود که تسنیم در گزارشی اختصاصی نوشت، بنزین از روز جمعه سهمیه‌بندی می‌شود. بر اساس این گزارش، از ساعت آغازین روز جمعه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه، میزان بنزین سهمیه‌بندی‌شده ۶۰ لیتر در ماه با نرخ لیتری هزار تومان و قیمت بنزین آزاد لیتری ۲۵۰۰ تومان تعیین شد.
اما ساعتی بعد، در حالی که دولت هنوز در این باره اظهار نظری نکرده بود، زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد که زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین «روز پنج‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه نیست». اسماعیلی همچنین تاکید کرد که «مردم به شایعه‌ها و فضاسازی‌ها به ویژه در فضای مجازی توجه نکنند». این در حالی بود که جایگاه‌های سوخت از ماشین‌هایی که برای استفاده موقت از بنزین ارزانتر پر و خالی می‌شد و نگرانی از سرایت قیمت بنزین بر سایر کالاهای اساسی در نگاه مردم موج می‌زد. این نگرانی‌ها در حالی در میان مردم ایجاد شده بود که پیشتر یک نماینده مجلس هر گونه تصمیم‌گیری در این‌باره را رد کرده بود. احمد صفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفته بود: «هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی آن گرفته نشده و در نهایت هرگونه تصمیمی باید به تصویب مجلس برسد». به گفته صفری، «هنوز نه در مجلس و نه در دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه‌بندی آن اتخاذ نشده است». از سوی دیگر جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، نیز به رسانه‌ها گفت:«سهمیه‌بندی بنزین «تصمیم جمعیِ سران سه قوه در شورای عالی اقتصاد» است و در ادامه از دولت خواست درباره این تصمیم به مردم توضیح دهد. همزمان، بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، نیز با اعلام این که کلیت مجلس با افزایش قیمت بنزین مخالف است، گفت: «دولت با این تصمیم ریسک پرخطری را انجام می‌دهد و نباید این کار را انجام دهد، چرا که جامعه شرایط پذیرش چنین ریسکی را ندارد».


وی در ادامه با تاکید بر این که شرایط برای افزایش قیمت بنزین فراهم نیست، تصمیم‌گیری در این باره را رد کرد و گفت: «در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه مباحثی درباره سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد، اما این شورا تاکنون تصمیمی برای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت نگرفته است». موضوع آزاد شدن قیمت سوخت و به‌ویژه بنزین در مدت‌هاست که بر سر زبان‌هاست.
کارشناسان اقتصادی می‌گویند افزایش قیمت بنزین، موج افزایش قیمت‌ها و تورم بیشتر را به دنبال خواهد. هر چند به گفته نمایندگان مجلس همه چیز فعلا در حد حرف و حدیث است و دولت تصمیم قطعی در این‌باره نگرفته. آنطور که حسن بهرام‌نیا، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره زمزمه‌های گرانی بنزین به «همدلی»، توضیح می‌دهد: «مجلس و دولت به صورت شفاف و صریح تصمیم گرفته‌اند تا فعلا با هرگونه تغییری در قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی مخالفت کنند».
بهرام‌نیا در ادامه توضیحات خود به «همدلی»، گفت: «فعلا تصمیم گرفته شده تا بحث افزایش قیمت بنزین تا پایان سال اتفاق نیفتد و اگر قرار باشد دولت برنامه‌ای در این خصوص داشته باشد این مسئله به سال آینده واگذار شود. در سال آینده امکان افزایش قیمت بنزین وجود دارد».
اسداله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز در این‌باره به «همدلی»، می‌گوید: «فعلا خبری درباره افزایش قیمت بنزین به مجلس یا کمیسیون انرژی اعلام نشده. در صورت صحت ادعای افزایش قیمت بنزین، دولت باید این موضوع را در قالب لایحه بودجه سال آینده به مجلس ارائه دهد. در صورت ارائه لایحه افزایش قیمت بنزین دولت باید جزئیات هزینه‌های این موضوع را به مجلس ارائه دهد». سخنگوی کمیسیون انرژی در پاسخ به نگرانی مردم درباره احتمال افزایش قیمت سوخت و بار تورمی این گرانی بر بازار سایر کالاهای اساسی نیز این‌طور به «همدلی»، گفت: « باید مشخص شود که هزینه افزایش قیمت بنزین در کدام بخش‌ها صرف می‌شود. با توجه به اینکه هنوز چیزی در این باره معلوم نیست مجلس نیز فعلا موضعی در این زمینه ندارد».
قره‌خانی در ادامه گفت:«در لایحه بودجه سال آینده باید مباحثی از قبیل قیمت بنزین، میزان تولید نفت و قیمت نفت شفاف‌سازی شود تا تصمیم‌گیری‌های درست در این باره مطرح شود. به دلیل اینکه هنوز بحث افزایش قیمت بنزین در مجلس مطرح نشده و تصمیمی در این‌باره گرفته نشده، مجلس موضعی در زمینه گرانی بنزین ندارد و باید لایحه سال 99 را دید و سپس در این زمینه نظر داد».
مدت‌هاست بحث بنزین بر سر زبان‌ها افتاده است. زمزمه‌ها درباره احتمال گرانی بنزین با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی همراه شده؛ کانال تلگرامی روزنامه قانون در این‌باره نوشت: «عضو هیات‌رئیسه‌مجلس و نماینده قم گفته دولت برای کسری‌بودجه می‌خواهد بنزین را گران کند؛ باید از این خوش‌خبر پرسید مگر دولت بدون تایید بودجه ۹۹ توسط امثال جنابتان می‌تواند بنزین را گران کند؟! پس شما و امثال شما که در مجلس فعال هستید چه کار می‌کنید؟! به جای توییت بازی و اگر دلسوز حقیقی هستید و قصدتان بازی سیاسی نیست با قانون در مجلس این اقدام را کنترل کنید». از این دست واکنش‌ها در شبکه‌های مجازی فراوان است و بسیاری از اظهارنظرها حکایت تلخ تورم ناشی از اجرای این طرح بر سایر بازارها را بازگو می‌کنند.
شاید بنزین 2هزار و 500 تومانی فرق چندانی با بنزین هزار تومانی نداشته باشد و فاصله‌ قیمتی آن ارزش این همه سر و صدا را نداشته باشد، اما در اقتصادی که به هر بهانه‌ای فضا را برای افزایش قیمت کالاهای اساسی مهیا می‌کند، به نظر می‌رسد ترس مردم از تبعات این گرانی پر بی‌راه نباشد. این اولین باری نیست که بحث سهمیه‌بندی مطرح می‌شود. سال‌های زیادی از اجرا و پایان طرح سهمیه‌بندی نمی‌گذرد، سوالی که می‌توان مطرح کرد این است که اگر طرح سهمیه‌بندی بنزین قرار بود جلوی قاچاق سوخت به کشورهای همسایه را بگیرد، چرا در سال‌های گذشته این طرح متوقف شد و حالا قرار است دوباره اجرایی شود؟ گرانی بنزین با هر هدفی که باشد؛ جبران کسری بودجه یا جلوگیری از قاچاق به کشورهای همسایه، در صورت تایید کارشناسان باید راهکارهای جلوگیری از تورم در بازارها را نیز با خود همراه داشته باشد، در غیر این صورت به نظر می‌رسد دولت برای جبران کسری بودجه باید راه‌های دیگری را امتحان کند تا گرانی سوخت دست درازی به جیب اقشار ضعیف و متوسط تلقی نشود.
سایر اخبار این روزنامه
زلزله‌ای 5.9 ریشتری در ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد دیروز (جمعه) بسیاری از مناطق آذربایجان شرقی را لرزاند به بهانه زادروز تولستوی به نگاه و آثارش پرداختیم اشراف‌زاده دردمند میرا بودن انسان؛ فلسفه معماگونه تولستوی همدلی از رویکرد فعالانه اعضای مجمع برای عبور از ماجرای FATF گزارش می‌دهد سکوت و دیگر هیچ یک عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در گفت‌وگو با «همدلی»: می‌توان به تصویب FATF امیدوار بود سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با همدلی: بهترین مسیر فعلا برای FATF، بلاتکلیفی است یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت وگو با «همدلی»: خارج از مسائل سیاسی به لوایح FATF رسیدگی شود نماینده تبریز در گفت‌وگو با «همدلی»: هشدار روس‌ها به لاریجانی درباره عدم تصویب FATF امام جمعه مشهد از پخش اعترافات تلویزیونی دفاع کرد دغدغه شفافیت آیت‌الله علم‌الهدی! نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: شفافیت قانون، لازمه شناسایی منافذ بروز فساد اداری است «همدلی» در گفت‌وگو با بهارستانی‌ها چشم‌انداز قیمت بنزین در ماه‌های آینده را ارزیابی کرد بتن‌ریزی دومین راکتور هسته‌ای در بوشهر آغاز می‌شود همزمان با گرامیداشت تیر‌ماسیزه‌شو از ابوالحسن خوشرو در قائمشهر تجلیل شد خوشرو، خوش‌گوی موسیقی مازندران یک عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در گفت‌وگو با «همدلی»: می‌توان به تصویب FATF امیدوار بود اعتمادی که مجلس می‌شکند !! ۵/۵ برابر پول کتاب صرف هزینه دخانیات می‌شود؟!