6 کشته در زلزله 5.9 ریشتری میانه


 
زمین لرزه‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر در عمق 2 کیلومتری زمین در ساعت 2 بامداد، شهر ترک در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی را لرزاند و در پی آن تازمان تنظیم این گزارش شش نفر فوت کرده و حدود 584 نفر مصدوم شده‌اند که بیشتر مصدومان به صورت سرپایی درمان و 17 نفر از زلزله زده‌ها در بیمارستان ها بستری شده‌اند. شهرهای میانه، سراب و ترکمانچای در استان آذربایجان شرقی تحت تاثیر مستقیم این زلزله قرار گرفته‌اند و تاکنون هفت روستای مناطق زلزله زده بیشترین خسارت را دیده اند و در این میان بیشترین تخریب در روستای ورنکش با تخریب 30 خانه گزارش شده است.ده‌ها خانه روستایی در این منطقه کاملا ویران شده است. «محمدرضا پورمحمدی»، استاندار آذربایجان شرقی گفت که در زلزله شب گذشته این استان بیش از هزار واحد مسکونی آسیب دیده‌اند. به گزارش تسنیم، پورمحمدی در پایان جلسه شورای مدیریت بحران در شهر ترکمانچای میانه گفت که «حدود ۵۰۰ مصدوم داشتیم که اغلب به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند و فقط ۱۳ نفر بستری شده اند که تحت درمان قرار دارند». وی بیان کرد: در اثر زلزله ۲۰ تا ۳۰ روستا آسیب دیدند و «در شهرستان سراب هم از 20 روستا گزارش آسیب ارسال شده است». به گفته استاندار آذربایجان شرقی، در مجموع ۳۰ واحد مسکونی صددرصد تخریب شده و بقیه ۵ تا ۷۰ درصد آسیب دیده‌اند. فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی هم اعلام کرد : جاده های منتهی به مناطق زلزله زده هم باز بوده و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، فقط در محدوده روستای ورنکش محدوده ترافیکی گذاشته شده تا ورود غیر ضروری به روستا انجام نشود.  در همین حال، رئیس جمهور با استاندار آذربایجان شرقی تماس تلفنی برقرار و دستور ویژه ای برای بسیج تمام نیروها برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان صادر کرد.
 همچنین در پی بروز زلزله بامداد دیروز در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل آماده‌باش تمامی نیروهای جهادی همکار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای اعزام نیرو از استان های معین انجام گرفته است.
احتمال وقوع زلزله شدیدتر در آذربایجان شرقی
در این میان علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران اعلام کرد که «احتمال آزاد شدن تدریجی انرژی موجود در بافت زمین محل رخداد زلزله میانه» وجود دارد و ممکن است لرزه‌های بزرگ تر در این منطقه رخ دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، بیت‌اللهی بیان کرد: «با توجه به خصوصیات تکتونیکی منطقه، پس لرزه هایی هم در این محل رخ داده که هم اکنون تعداد آن ها به بیش از ۱۵ پس لرزه نسبتا مؤثر رسیده و پس لرزه های خرد دیگری هم وجود داشته است.» به گفته وی، «این زلزله از نظر زمین شناختی، در بین دو گسل فعال تبریز در سمت جنوب و جنوب غربی منطقه تا شمال آن و نیز گسل اُزگوش شهر سراب در شرق این منطقه، قرار گرفته است، ضمن این که گسل شرقی غربی بَنابَران نیز در همین منطقه واقع شده که احتمالا با فعال شدن گسل بنابران، زلزله میانه رخ داده است». همچنین روز گذشته چند زمین لرزه بالای 4 ریشتر  در مناطقی از اصفهان،  گیلان و هرمزگان  رخ داد که در این میان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.4 ریشتر در عمق 16 کیلومتری زمین، استان هرمزگان حوالی رویدر را لرزاند که خوشبختانه زلزله  رویدر خسارت نداشت.