200 میلیارد اعتبار برای سامان‌دهی کشف رود

با تشکیل کارگروه ویژه سامان دهی کشف رود، تفاهم نامه احیای این رودخانه تاریخی بین مسئولان دستگاه های مختلف با مدیریت واحد شهرداری مشهد به امضا رسید؛ تفاهم نامه ای ۱۳ ماده‌ای که در آن اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب و فاضلاب، شرکت شهرک های صنعتی استان و فرمانداری با مدیریت شهرداری مشهد قبول کردند اقداماتی را برای سامان دهی کشف رود انجام دهند. یکی از خبرهای مهمی هم که در حاشیه این جلسه توسط شهردار مشهد اعلام شد، در نظر گرفتن 200 میلیارد تومان اعتبار برای سامان دهی کشف رود بود که کلایی این رقم را برای شروع کار سامان دهی کشف رود اعلام کرد.
تعیین تکلیف گام های اجرایی احیای کشف رود
به گزارش «خراسان رضوی»، جلسه کارگروه احیای کشف رود، سه شنبه گذشته در محل استانداری برگزار شد و طی تفاهم نامه ای که در این جلسه به امضا رسید، شهرداری مشهد به عنوان مدیریت واحد احیا و سامان دهی کشف رود انتخاب و گام های اجرایی در این زمینه تعیین تکلیف شد. همچنین در این تفاهم نامه برای هر یک از دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه احیای کشف رود وظایفی مشخص شده است. به گزارش «خراسان رضوی»، استاندار در حاشیه جلسه کارگروه احیای کشف رود که با دستگاه های اجرایی مختلف در محل استانداری تشکیل شد، با بیان این که در گذشته در کشف رود اقدامات خوبی انجام شده، تصریح کرد: دولت های گذشته و همه مسئولان اقدامات خوبی برای سامان دهی انجام دادند. دستگاه قضایی نیز تلاش های خوبی برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه و بستر رودخانه انجام داده است. رزم حسینی به بازدیدهای خود از کشف رود طی ماه های گذشته اشاره کرد و افزود: به این نتیجه رسیدیم اقداماتی را که در گذشته انجام شده تکمیل کنیم، در جلسه کارگروه احیای کشف رود، با همه مسئولان و مدیرانی که در حوزه سامان دهی کشف رود مسئولیت دارند موافقت نامه همکاری امضا شد تا یک مدیریت واحد در کشف رود شکل بگیرد و شهرداری مشهد نیز داوطلبانه این مسئولیت را پذیرفت. وی ادامه داد: طبق برنامه زمان بندی ظرف یک سال آینده برخی از تصفیه خانه ها تکمیل می شود، همچنین برخی تصفیه خانه ها  نیز در این منطقه باید ایجاد شود، در تصفیه خانه چرمشهر که در حال اجراست نیز شرکت شهرک های صنعتی متعهد شده تا آخر سال تمام آلودگی آن منطقه برطرف شود. رزم حسینی یادآور شد: کشف رود نیاز به سامان دهی دارد چرا که به لحاظ زیست محیطی، سلامت مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اصحاب رسانه نیز در این زمینه مطالبه گری خوبی داشتند و باید این مطالبه گری را ادامه دهند، البته این مطالبه گری باید به نحوی باشد که باعث تشویش اذهان عمومی مردم نشود و مردم بدانند مسئولان و مدیران مسئولیت های اجتماعی خودشان را انجام می دهند و با همکاری خوبی که در استان وجود دارد امیدواریم موضوع کشف رود به صورت اساسی حل شود. وی با بیان این که مسئولان استان در خصوص سامان دهی کشف رود باید مسئولیتی را عهده دار شوند، تاکید کرد: هر طرحی که در جلسه سامان دهی کشف رود به امضا رسید، آن را در ستاد تدبیر هم تصویب خواهیم کرد و با پشتوانه همه ارکان حکومت، طرح احیای کشف رود را جلو خواهیم برد.
ایجاد اشتغال جایگزین و تغییر الگوی کشت، همزمان با سامان دهی کشف رود


استاندار همچنین از توجه به کشاورزان این منطقه گفت و اظهار کرد: همزمان با سامان دهی کشف‌رود، باید اشتغال جایگزین یا تغییر الگوی کشت کشاورزی نیز برای ساکنان محلی محدوده این رودخانه در نظر گرفته و پیش‌بینی شود.همچنین غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری استان نیز در حاشیه این جلسه گفت: در سال های گذشته درخصوص آزادسازی حریم و بستر رودخانه کارهایی انجام شد، موضوع دوم نیز ورود فاضلاب به کشف رود بود که تهدیدات قابل توجهی برای شهروندان  ایجاد می کرد.
اگر کوتاهی شود دستگاه قضایی برخورد خواهد کرد
وی درباره ضمانت اجرایی انجام وظایف و مسئولیت های دستگاه های اجرایی برای سامان دهی کشف رود نیز اظهار کرد: نقش دادگستری مطمئنا حمایت و نظارت است، هر جا نیاز به دستور و حمایت قضایی باشد کمک می کنیم، احیانا اگر هم کسی کوتاهی کرد مطمئنا دستگاه قضایی این کوتاهی را فراموش نخواهد کرد و در چارچوب مقررات برخورد خواهد کرد. صادقی تصریح کرد: انتظار و پیش بینی ما این است که این هماهنگی و همدلی بین مدیران با سرعت و جدیت ادامه پیدا کند و ما هم نقش حمایتی و نظارتی خودمان را انجام می دهیم ضمن این که شهرداری مشهد در سامان دهی کشف رود، بار سنگینی را بر دوش گرفته است که جای تقدیردارد.
سامان دهی کشف رود از شرق و غرب آغاز خواهد شد
همچنین محمدرضا کلایی شهردار مشهد نیز درباره اقدامات پیش بینی شده برای سامان دهی کشف رود گفت: 11 دستگاه در سامان دهی کشف رود همکاری می کنند و ما نقش هماهنگ کننده را بر عهده داریم، امیدواریم بتوانیم با حمایت دستگاه قضایی و دستگاه های اجرایی، این کار را به سرانجام برسانیم. وی افزود: یک طرح بالادستی برای سامان دهی بستر رودخانه کشف رود دیده شده که در آن سامان دهی بستر، سامان دهی اراضی پیرامونی، ایجاد کمربند سبز شمالی و حمایت های اجتماعی از افرادی که در این منطقه ذی نفع هستند، به ویژه در بخش هایی که می خواهد زمینه توسعه کشاورزی اطراف شهر مشهد را داشته باشد، دیده شده است. شهردار مشهد با بیان این که با هماهنگی انجام شده سامان دهی کشف رود از دو نقطه شرق و غرب آغاز خواهد شد، تاکید کرد: طرح احیا و سامان دهی کشف رود از دو نقطه شرق 5 کیلومتر بعد از تصفیه خانه چرمشهر و غرب حدفاصل بین کلاته نوری و خین عرب به زودی آغاز خواهد شد. کلایی با بیان این که در منطقه کشف رود ذینفعان مختلفی حضور دارند، اظهار کرد: اقداماتی در این زمینه توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد که این هماهنگی را شهرداری بر عهده خواهد گرفت اما منابع لازم را برای شروع حداقلی کار در نظر خواهیم گرفت که حداقل 200 میلیارد تومان است و بقیه آن با توجه به پیشرفت کار مشخص خواهد شد.