6 کشته و بیش از550 مصدوم در زلزله 9/5 ریشتری آذربایجان شرقی

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: 34 تیم عملیاتی و ارزیاب شامل 110 نفر به مناطق مختلف استان‌های زلزله‌زده شمال غرب ایران اعزام شدند و تاکنون تخریب 40 خانه و ترک دیوار برخی خانه‌ها در برخی از روستاها، ریزش کوه در محورهای مواصالتی، آتش‌سوزی بر اثر شکستگی لوله گاز و اختلال شبکه تلفن همراه گزارش شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مرتضی سلیمی اظهار داشت: ساعت 2:17 بامداد جمعه زمین‌لرزه 5٫9 ریشتری در عمق 8 کیلومتری زمین تا شعاع 30 کیلومتری کانون زلزله یعنی استان آذربایجان شرقی، ترک و سراب را لرزاند. پس لرزه‌ها تاکنون 57 مورد گزارش شده است که بزرگترین آنها 4٫8 ریشتر و در ساعت 3:02 بامداد در منطقه ترکمانچای سراب بوده است.
وی افزود: این زمین‌لرزه را 6 شهر و 145 روستا با جمعیت 121 هزار و 307 نفر حس کردند. هموطنان شهرهای میانه، سراب، ترک، ترکمنچای، بستان آباد، هشترود از استان آذربایجان شرقی، روستاهای ورنکش، بالسین، گاوینه رود، شورابیل سراب، تینعلی و از استان اردبیل شهرهای نیر، کوثر و سرعین زمین‌لرزه را حس کردند.
رئیس سازمان امداد و نجات گفت: 34 تیم عملیاتی و ارزیاب شامل 110 نفر به مناطق مختلف استان‌های زلزله‌زده شمال غرب ایران اعزام شدند و تاکنون تخریب 40 خانه و ترک دیوار برخی خانه‌ها در برخی از روستاها، ریزش کوه در محورهای مواصالتی، آتش‌سوزی بر اثر شکستگی لوله گاز و اختلال شبکه تلفن همراه گزارش شده است. ضمن اینکه دو بالگرد هم برای ارزیابی دقیق‌تر و در صورت لزوم برای امدادرسانی به منطقه اعزام شده‌اند.


وی گفت: 6 نفر در روستای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند. تاکنون بیش از550 نفر مصدوم شده‌اند؛
سلیمی گفت: تاکنون 65 روستا ارزیابی شده است. 7 روستا بیشترین خسارت داشته‌اند. مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با 30 واحد تخریبی گزارش شده است. در این ارزیابی‌ها مشخص شد 40 خانه در روستاهای ورنکش، ترکمانچای و ترک تخریب کامل شدند، علاوه بر اینکه ترک خوردگی دیوارها و ریزش برخی از اماکن در 14 روستا گزارش شده است.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: اسکان اضطراری در مدرسه روستای ورنکش شروع شده است؛ همچنین تغذیه اضطراری همزمان با اسکان اضطراری شروع می‌شود. اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو،‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبدهای غذایی 72 ساعته به منطقه اعزام شده. با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود.
دستور روحانی برای بسیج امکانات و امدادرسانی سریع به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی
رئیس جمهور دستور بسیج تمامی امکانات برای امداد رسانی موثر و سریع به مناطق زلزله‌زده و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله‌زدگان را صادر کرد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پی وقوع زلزله در ساعات ابتدایی روز جمعه در آذربایجان شرقی طی تماسی تلفنی با استاندار این استان درجریان ابعاد حادثه، میزان خسارات وارده و وضعیت مصدومان قرار گرفت.
روحانی در این تماس تلفنی در خصوص امداد رسانی موثر و سریع به مناطق زلزله‌زده و آسیب دیدگان از این حادثه و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله‌زدگان دستورات لازم را صادر و بر آماده‌سازی همه امکانات ازسوی دستگاههای مختلف در جهت تسریع در ارائه خدمات و امداد به حادثه دیدگان و مصدومان تاکید کرد.
پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی هم گزارشی از آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده استان و خسارات و تلفات ناشی از آن را به رئیس‌جمهور گزارش کرد و با تاکید بر اینکه تمام امکانات ستاد مدیریت بحران استان برای امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده بسیج شده است، از آغاز اسکان اضطراری زلزله‌زدگان خبر داد.
تماس تلفنی جهانگیری با استاندار
معاون اول رئیس‌جمهور بر لزوم امدادرسانی فوری و بسیج همه امکانات برای کمک رسانی به مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی تاکید کرد.
اسحاق جهانگیری صبح (جمعه)در تماس تلفنى با استاندار آذربایجان شرقی که در ستاد بحران در روستاى ورنکش بخش ترکمنچای میانه حضور دارد، گزارشی از آخرین وضعیت خسارات وارده و اقدامات صورت گرفته برای کمک به زلزله‌زدگان دریافت کرد.
معاون اول رئیس جمهور از استاندار آذربایجان شرقی خواست با بسیج تمامی امکانات استان و اعزام گروههای امداد رسان و ارزیاب به مناطق زلزله‌زده، اقدامات لازم و کمک رسانی فوری به آسیب دیدگان را دستور کار خود قرار دهد.
جهانگیری همچنین از همه نیروها و ارگانهای امدادرسان استان نیز خواست تمام امکانات و ظرفیت‌ها را برای کمک به زلزله‌زدگان بکار گیرند.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این تماس تلفنی، گزارشی از آخرین آمار جانباختگان و مجروحین ارائه کرد و از بسیج همگانی در استان برای کمک رسانی و نجات زلزله‌زدگان خبر داد. گزارش‌ها حاکی است این حادثه تاکنون پنج کشته و دوازده مصدوم که در مراکز درمانی بستری شده‌اند، داشته است.
تاکید وزیر کشور بر بکارگیری تمام امکانات و توانمندی‌ها برای امدادرسانی
وزیر کشور به دنبال وقوع زلزله در شهر ترک شهرستان میانه در دستوری به رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خواستار رسیدگی سریع به وضعیت زلزله‌زدگان و مناطق زلزله‌زده شد.
رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه امدادرسانی به سانحه‌دیدگان باید در اولویت قرار گیرد، تاکید کرد که تمامی واحدها و سازمان‌ها و ارگان‌های امدادرسان موظف به ارائه سریع و به موقع خدمات به زلزله‌زدگان می‌باشند و در صورت نیاز با هماهنگی استانداران مناطق زلزله‌زده، امکانات و توانمندی‌های لازم در این خصوص به‌کار گرفته شود.
وزیر کشور از هموطنان خواست ضمن حفظ آرامش و خونسردی با نیروهای امداد و نجات همکاری لازم را داشته باشند و اخبار و اطلاعات خود را صرفاً از مراجع رسمی دریافت کنند.
افزایش شمار مصدومان زلزله
رئیس اورژانس کشور از افزایش شمار مصدومان زلزله شمالغرب کشور به 584 نفر خبر داد.
پیرحسین کولیوند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به مصدومان زلزله در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان اظهارکرد: تاکنون 584 مصدوم ناشی از زلزله از عوامل اورژانس، خدمات درمانی دریافت کرده‌اند که از این تعداد بیشتر نفرات آن با 261 و 233 مورد مربوط به شهرهای سراب و میانه بوده است.
وی با بیان اینکه تنها 36 نفر در بیمارستان بستری هستند، گفت: 548 نفر خدمات درمانی را به شکل سرپایی دریافت کرده یا خیلی زود از بیمارستان مرخص شده‌اند.