تجمع کاسپینی‌ها در شهرهای بزرگ علیه بی‌تدبیری

گروه اقتصادی: تجمع سپرده‌گذاران در شمال و جنوب و غرب و پایتخت نشان داد بی‌تدبیری دولت در حوزه پولی و بانکی گستره فراوانی دارد و گویا قرار نیست مشکل مردم حل شود. به گزارش «وطن‌امروز»، تماس‌های متعدد سپرده‌گذاران و ارسال عکس‌های تجمعات دیروز نشان می‌دهد گره مشکلات سپرده‌گذاران موسسه مجاز کاسپین با بی‌تدبیری بانک مرکزی کورتر شده و هنوز سپرده آنها و اصل سودشان بلوکه شده است. روز گذشته سپرده‌گذاران در زاهدان تابلوی کاسپین را پایین آوردند و از مسؤولان خواستند مشکلات را حل کنند. همچنین در تهران، سپرده‌گذاران مقابل بانک مرکزی تجمع کردند و از دولت خواستند هرچه سریع‌تر مشکل کاسپینی‌ها را که به اعتبار مجوز بانک مرکزی در این موسسه سپرده‌گذاری کرده‌اند، حل کند. همچنین تسنیم گزارش داده در شهرهای تهران، مشهد، زاهدان، گرگان، کرمان و چند شهر دیگر از صبح دیروز سپرده‌گذاران کاسپین تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند. در زاهدان کار به‌جایی رسید که سپرده‌گذاران مقابل شعبه مرکزی این موسسه تجمع کرده، تابلوی موسسه را برداشته و در خیابان زیر پای خود قرار دادند. معترضان معتقدند فرآیند ارزیابی، انتقال دارایی‌ها و ادغام نباید دلیلی بر مسدود کردن سرمایه‌های مردم شود کما اینکه پیش‌تر هم بسیاری از بانک‌ها و موسسات با به‌کارگیری از همین روش مشابه در دولت‌های قبلی ادغام شدند آن هم بدون کمترین تبعات و حتی ضرر برای مردم و سپرده‌گذاران‌شان. به گفته سپرده‌گذاران کاسپین، مشکل به‌وجود آمده برای مردم قطعا یک سوءمدیریت گسترده در لایه‌های مدیریتی بانک مرکزی را نشان می‌دهد که باعث بحران 6 ماهه‌ای برای مردم شده است. این وضعیت در تاریخ بانکداری ایران سابقه نداشته است. امروز بار دیگر مردم گرفتار در موسسه مجاز کاسپین که محصول بی‌تدبیری بانک مرکزی است دست به تجمع اعتراضی مقابل ساختمان این بانک در میرداماد تهران زدند به امید آنکه مدیران برج‌نشین ساختمان لاجوردی پاسخگوی مجوز صادره‌ای باشند که موجب فریب و ضرر مالی و روحی چند میلیون سپرده‌گذار و خانواده‌شان در اقصی نقاط کشور شده است. معترضان در تجمع دیروز از بی‌اعتنایی بانک مرکزی به مشکلات‌شان گلایه می‌کردند و با سر دادن شعارهای اعتراضی از جمله: «سیف جواب رهبر رو بده»، «امنیت سرمایه حق مسلم ماست»، «سرمایه‌های مردم آزاد باید شود»، «یک خط اعتباری ایجاد باید گردد»، خواستار تعیین‌تکلیف سریع سرمایه‌های مسدود شده 6 ماهه خود و پایان دادن به وعده‌های تکراری و اظهارات غیرمسؤولانه مدیران بانک مرکزی در برابر مردم شدند. در میان تجمع‌کنندگان افرادی از سایر شهرها و استان‌ها نیز به چشم می‌خوردند که از بحرانی شدن شرایط زندگی و مختل شدن معیشت خانواده‌های خود با ادامه بلاتکلیفی
6 ماهه بشدت از دولت تدبیر و امید گلایه‌مند بودند؛ این افراد می‌گویند مسدود شدن غیرقانونی پول و سرمایه‌شان و عدم تامین امنیت سرمایه‌های مردم توسط بانک مرکزی و همچنین بدقولی‌های مختلف و مشکوک مسؤولان بانک مرکزی فقط برای خرید زمان برای فرار از این رسوایی آشکار تا بعد از انتخابات است. گفتنی است، مقام معظم رهبری در نخستین روز فروردین امسال در حرم رضوی مراتب نارضایتی خود را از بروز حوادث تلخ سرمایه‌گذاری اقتصادی برای مردم که باعث ضرر و زیان آنها می‌شود ابراز کردند. ایشان فرمودند: «گاهی درگوشه‌ای از کشور صدایی بلند می‌شود و صداوسیما هم تبلیغ می‌کند و مردم طلا و خانه می‌فروشند که سرمایه‌گذاری کنند بعد مشخص می‌شود تخلف بوده، این خلاف امنیت سرمایه‌گذاری است». حالا چندین ماه از به وجود آمدن مشکلات کاسپین گذشته و هنوز تدبیری به میان نیامده است. عده‌ای از سرمایه‌گذاران کاسپین در این‌باره گفتند: عواقب این سوءمدیریت بانک مرکزی برای یک موسسه مجاز، رسوایی بزرگ دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصادی و بانکداری است، چرا که دولتی که خود را مدعی رعایت قانون می‌داند اول مجوز کاسپین را صادر می‌کند و بعد اموال تعاونی‌های اعتبار تشکیل‌دهنده کاسپین را ارزیابی و انتقال می‌دهد. در حالی که باید عکس این رویه نادرست اتفاق می‌افتاد یعنی ارزیابی، انتقال و ادغام بعد صدور مجوز! یکی از سپرده‌گذاران معترض گفت: باید از آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور پرسید در کجای دنیا چنین گافی در دولت و بانک مرکزی آن داده می‌شود ولی همچنان رئیس بانک مرکزی و مدیران آن بر سرکار می‌مانند بدون آنکه مجازات شوند یا خسارت وارده بر مردم را جبران کنند؛ ولی در اینجا نه‌تنها عذرخواهی و برکناری انجام نمی‌شود بلکه مردم را هم مقصر نشان می‌دهند! در همین ارتباط سپرده‌گذار دیگری که خود را یک بازنشسته معرفی می‌کرد به تسنیم گفت: فقط باید بگم روحانی با تیم اقتصادی‌اش بویژه رئیس بانک مرکزی بر مردم و کشور ظلم بسیاری کردند؛ از پدیده و مسکن‌مهر و میزان گرفته تا ثامن‌الحجج و این آخری هم موسسه مجاز کاسپین.  وی ادامه داد: آقای روحانی! چگونه یک شب آرامش دارید در حالی که 6 ماهه ما مردم به علت بی‌تدبیری بانک مرکزی و رئیس آن در بحران هستیم. مردم در بدهی و بدبختی کمرشان شکست. ٦ ماه مردم یک چشم‌شون اشکه و یک چشم‌شون خون. به‌خدا که این پول زحمت کشیده ماست.  این سپرده‌گذار کاسپین اضافه کرد: ما از رئیس‌جمهور انتظار حمایت از مردم را داریم، آقای روحانی فکر کنید سرمایه و اموال خودتان را موسسه مجازی گرفته باشد و بانک مرکزی هم مدام به شما بگوید برای پول‌تان داریم تعیین‌تکلیف می‌کنیم ولی همه حرف‌هاشون فقط وعده توخالی باشه، شما چه کار می‌کنید؟!  تجمع‌کنندگان با ابراز نگرانی شدید اظهار می‌داشتند بانک مرکزی در حال تدارک برنامه‌ای براساس بازپرداخت با شیوه مرحله‌ای و پلکانی جهت سرمایه‌های مردم بعد از انتخابات است در حالی که کاسپین (آرمان ایرانیان) طبق اساسنامه مصوب خود در شورای پول و اعتبار از تجمیع 2 تعاونی اعتبار بزرگ فرشتگان و فردوسی(متشکل از 7 عضو) تشکیل شده است و در نتیجه هویت کاسپین بدون فرشتگان (با بیشترین شعبه و گستردگی جغرافیایی در کشور و تعداد بسیار زیاد سپرده‌گذاران) و نیز اتخاذ سیاست تسویه‌ای از سوی بانک مرکزی برای سپرده‌گذارانش با روش مشابه غیرمجازها یعنی از بین بردن موجودیت کاسپین و این یک نوع نقض غرض آشکار از به‌وجود آوردن کاسپین است.
  جریان چیست؟
بانک مرکزی به یک موسسه اعتباری به اسم کاسپین مجوز داد تا 8 تعاونی ریز و درشت در آن ادغام شوند اما نه‌تنها آنها ادغام نشدند بلکه مشکلات بسیاری هم آفریدند. بانک مرکزی 27 اسفند سال 94 به موسسه کاسپین مجوز قطعی و غیرمشروط داده بود و همین اعلام رسمی مجوز از طریق سایت این بانک و قرار گرفتن نام موسسه یادشده به عنوان پنجمین موسسه مالی و اعتباری مجاز موجب افتتاح صدها هزار سپرده جدید از سوی مردم در اقصی ‌نقاط کشور نزد آن موسسه شد. حال بعد از آنکه ورق ارائه مجوزهای رسمی برگشت و روی دیگر سکه نمایان شد، مردمی که سرمایه‌های خود را در کاسپین گذاشته‌اند و چند ماه است دنبال برداشتن سپرده‌های‌شان در این موسسه هستند خود را این بار فریب‌خورده توسط مجوز بانک مرکزی می‌دانند که با بازی‌های پشت پرده و بی‌تدبیری موجب آسیب‌های مالی و معنوی به آنها شده است. آنطور که در تجمعات اعلام می‌شود تصور عمومی مردم متضرر در اقصی نقاط کشور از این حادثه تلخ آن است که سرمایه و پول‌شان به واسطه مجوز بانک مرکزی مورد سوءاستفاده قرار گرفته و آنها فریب داده شده‌اند؛ حال به دلیل غفلت آگاهانه یا ناآگاهانه مسؤولان امر در بانک مرکزی. سوال اصلی مردم و البته رسانه‌ها از بانک مرکزی این است که چرا از همان ابتدای امر اعلام نکرد مردم در موسسه کاسپین سپرده‌گذاری نکنند و در کنار نام این موسسه در سایت خود درج نکرد مجوز این موسسه مشروط است تا برای مردم «سوءتفاهم» ایجاد نشود؟