گروه‌های جنوبی یمن: توافق ریاض مقدمه تقسیم یمن است

گروه‌های مختلف جنوب یمن ضمن اعلام مخالفت با توافق «ریاض» میان عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در جنوب، درباره پیامدهای آن برای ائتلاف سعودی هشدار دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، یمنی‌ها درباره پیامدهای توافق به امضا رسیده بین دولت مستعفی یمن (متحد ریاض) و المجلس الانتقالی الجنوبی (متحد امارات) هشدار دادند.گروه‌های جنوبی یمن هم ضمن اعلام مخالفتشان با این توافق آن را شامل بندهای غیرواقعی زیادی دانستند که پاداشی برای المجلس الانتقالی (شورای انتقالی جنوب) است که با حمایت امارات علیه دولت منصور هادی در عدن کودتا کرده است.
یمنی‌ها در گفت‌وگو با الجزیره این توافق را مقدمه‌چینی عربستان و امارات برای تقسیم یمن توصیف کردند.تعدادی از رهبران جنوب یمن تصریح کردند این توافق نمایانگر آرمان‌های ملی برای بازگرداندن دولت یمن و حاکمیت نهادهای آن نیست.
از جمله گروه‌های مخالف توافق ریاض در جنوب یمن، شورای نجات ملی جنوب یمن، شورای مردم شبوه، ائتلاف قبیله‌ای اهالی شبوه، اداره هماهنگی جوانان عدن، شورای عمومی اهالی استان‌های المهره و سقطری و کمیته تحصن مسالمت آمیز استان المهره است.«عبدالله بن عیسی آل عفرار» از رهبران جنوب یمن و رئیس شورای عمومی اهالی استان‌های المهره و سقطری ضمن اعلام مخالفت خود با توافق ریاض تاکید کرد: نتایج این توافق به اهالی این دو استان مربوط نمی‌شود.


«احمد بلحاف» یک مسئول کمیته تحصن المهره در گفت‌وگو با الجزیره تاکید کرد: متن توافق ریاض مطابق میل عربستان و امارات و موافق با برنامه‌ها و زیاده‌خواهی‌های آنها در یمن بود.وی درباره مواضع گروه‌های جنوبی مخالف این توافق گفت: این گروه‌ها و عموم ملت یمن گزینه‌های خود را در مخالفت با این توافق عملا نشان می‌دهند. آنها خوب می‌دانند که برای رسیدن به خواسته‌هایشان از چه راهی بروند.
بلحاف گفت: بسیاری از شخصیت‌های جنوب یمن می‌توانند یک جنبش اعتراضی مردمی و گسترده را در مخالفت با نقشه‌های ابوظبی و ریاض و چنین توافق‌هایی تشکیل دهند و اعتراض‌ها در استان‌های المهره و سقطری تا خروج نیروهای سعودی و اماراتی از خاک یمن ادامه خواهد یافت.
موج مخالفت با توافق ریاض در شبکه‌های اجتماعی هم به راه افتاده است. فعالان هشتگ «یمنی‌ها مخالف توافق ریاض هستند» ترند کردند. «انیس منصور» یک فعال و روزنامه نگار اهل جنوب یمن نوشت: هیچ توافقی در تاریخ وجود ندارد که عربستان روی آن نظارت داشته باشد و با موفقیت همراه باشد یا به صلح منجر شود.
«یاسین التمیمی» تحلیلگر سیاسی یمن هم معتقد است:« عناصری در داخل یمن بر موج جدایی و تجزیه یمن سوار شده‌اند. آنها در واقع به نیابت از ائتلاف و نقشه‌های ژئو سیاسی آشکار آن عمل می‌کنند تا از طریق ظرفیت‌های کشور پروژه ملی را تخریب کرده و آن را به سمت ضعف و فروپاشی ببرند تا عربستان و امارات بتوانند به خواسته‌هایی برسند که با زور نظامی به آن نرسیدند، نظیر چیزی که در سقطری و المهره جریان دارد.
التمیمی با تاکید بر اینکه هیچ نیت حسنه‌ای برای توافق ریاض وجود نداشته است، گفت: این توافق از ابتدا بر مبنای سوء نیت بود وگرنه دولت منصور هادی نیاز نداشت برای برخورداری از فرصت حضور در پایتخت موقت خود، امتیازهای بیشتری بدهد.
وی افزود: به نظر می‌رسد ائتلاف از طریق این توافق به دنبال فراهم کردن ساز و کارهایی است که آن را بدون به بار آمدن تلفات به اهدافش برساند، بدون اینکه مجبور باشد مواضع خود را در برابر جامعه بین‌المللی توجیه کند از همین رو شورای انتقالی را به عنوان یک گروه ضعیف در جنوب یمن تثبیت کرد.
به گفته این تحلیلگر الجزیره، تلاش ائتلاف سعودی اماراتی در توجه به شورای انتقالی جنجال گسترده‌ای را در محافل دیگر گروه‌های جنوبی یمن ایجاد می‌کند و نارضایتی زیادی را از اقدامات ائتلاف درست می‌کند و می‌تواند موجب تشدید بحران در جنوب شده و دیگر رهبران جنوبی را به سمت تشدید تنش جدید سوق دهد که عواقب آن این بار قابل پیش‌بینی نیست.
مراسم امضای توافق میان دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی جنوب که هر کدام به ترتیب منافع دولت سعودی و امارات را در جنوب یمن پیش می‌برند، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و دو بار تعویق، غروب روز سه‌شنبه در شهر ریاض برگزار شد.در پیش‌نویس توافق مذکور آمده است: تشکیل دولت تکنوکرات یا شایسته سالاران به نحوی که وزرای آن از 24 نفر تعدی نکند. رئیس‌جمهور این وزرا را پس از مشورت با نخست‌وزیر و طیف‌های سیاسی انتخاب می‌کند و 50 درصد کرسی‌های وزارتی را حداکثر طی مدت 45 روز از امضای توافق به جنوبی‌ها (نیروهای وابسته به امارات) می‌دهد؛ باید شخصیت‌هایی انتخاب شوند که در هیچ اقدام جنگی یا تحریک‌آمیزی طی حوادث عدن، ابین و شبوه دست نداشته باشند.
براساس این توافق،‌ دولت مستعفی یمن فعالیت‌های خود را در عدن به عنوان پایتخت موقت خود از سر می‌گیرد و تمام بخش‌های سیاسی و امنیتی از جمله شورای انتقالی جنوب در قالب وزارت دفاع و کشور در دولت مستعفی ادغام می‌شوند.
بیش از یک ماه بود که دولت سعودی تلاش داشت، هیات دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب را برای امضای توافقی تحمیلی دور یکدیگر بنشاند اما اختلافات دو طرف مانع توافق شده بود. دو طرفی که در ماههای اخیر درگیری‌های شدیدی را در مناطق جنوب یمن با یکدیگر داشتند.درگیری‌ها میان عناصر دولت منصور هادی و شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (حامی امارات) از مرداد ماه گذشته شدت یافت؛ زمانی که درگیری‌های شدید میان نیروهای اماراتی و دولت مستعفی در استان‌های جنوبی یمن رخ داد و در نهایت نیروهای وابسته به امارات کنترل عدن را در دست گرفتند.
ائتلاف سعودی در پنجم آبان اعلام کرد که نیروهای اماراتی در راستای اجرای توافق، کنترل مراکز خود را در استان «عدن» در جنوب یمن به نیروهای سعودی تحویل داده‌اند.
موضعگیریهای بین المللی
«مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در یمن نیز در پیامی این توافق را گام مهمی در حل و فصل سیاسی یمن دانست.ازسوی دیگر دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا این توافق را "بسیار خوب" توصیف کرد.ترامپ توییت کرد: شروعی بسیار خوب! از همه می‌خواهم با جدیت به منظور دستیابی به توافق نهایی تلاش کنند.
صباح احمد الجابر الصباح، امیر کویت نیز در پیام تبریکی به عبدربه منصور هادی این مناسبت را تبریک گفت.وی ابراز امیدواری کرد، این توافق به وحدت ملی و حل اختلافات و تقویت ثبات و امنیت در یمن کمک کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه امضای سند توافق ریاض میان بعضی از گروه‌های جنوب یمن با منصور هادی را تثبیت اشغالگری عربستان و متحدانش در جنوب یمن به صورت مستقیم یا از طریق نیرو‌های نیابتی آنان دانست.
موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به امضای سند توافق ریاض میان بعضی از گروه‌های جنوب یمن با منصور هادی اظهار داشت: امضای چنین اسنادی هیچ کمکی به حل مشکلات یمن نخواهد کرد و این امر در جهت تثبیت اشغالگری عربستان سعودی و متحدانش در جنوب یمن به صورت مستقیم و یا از طریق نیرو‌های نیابتی آنان خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تشکیل دولت متحد و فراگیر یمن براساس گفتگو‌های یمنی – یمنی بر حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور تاکید و اظهار داشت: مردم هوشیار یمن که همیشه با اشغالگران مبارزه کرده‌اند به دشمنان و بدخواهان آنان اجازه نخواهند داد جنوب این کشور تحت کنترل و اشغال نیرو‌های خارجی در آید.
موسوی به سعودی‌ها توصیه کرد چنانچه در ادعا‌های خود برای حل مشکل یمن جدی هستند به جای تصمیم‌گیری برای گروه‌هایی که فاقد هر گونه اختیاری هستند به ابتکار ارائه شده ازسوی "مهدی مشاط" رئیس شورای عالی سیاسی یمن مبنی بر توقف حملات به دو کشور پاسخ مثبت دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که بار‌ها تاکید کرده است گام اول حل بحران یمن توقف جنگ و خونریزی و رفع محاصره ظالمانه از کشور و مردم یمن و گام بعدی را انجام گفتگو‌های یمنی – یمنی برای وصول به توافق برای آینده سیاسی این کشور می‌داند.
اعلام موضع انصارالله
اما در اولین واکنش انصارالله نسبت به توافق امضا شده، محمد علی الحوثی توافق بین دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب را به نمایندگی از ملت یمن ندانست. رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توییتر نوشت: توافق، به نمایندگی از ملت یمن نبود زیرا بین مزدوران کشورهای متخاصم امضا شد و این یعنی تاکیدی دیگر بر عدم مشروعیت تخاصم علیه یمن.وی افزود، کشتار و محاصره ملت یمن با توجیهات بازگرداندن آن مشروعیتی ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
نیروگاه برق آبی سردشت با حضور رئیس مجلس و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید آغاز غنی سازی 4/5 درصدی در فردو بریگزیت بوریس جانسون را هم قربانی کرد با حضور رئیس جمهور؛ شرکت های دانش بنیان با تولید علم و درآمد، قدرت، رفاه و عزت می آفرینند گروه‌های جنوبی یمن: توافق ریاض مقدمه تقسیم یمن است هشدار 11 هزار دانشمند درباره تبعات تغییرات آب‌ و هوایی یک مقام کاخ الیزه اعلام کرد فرانسه مصمم به اخراج منافقین است با حکم رهبر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام محمّدباقر لائینی به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران منصوب شد تحلیل سیاسی هفته آمریکا تحریم‌های تکراری بر ایران اعمال کرد ایران خواستار حفاظت از اماکن دیپلماتیک در عراق شد دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان خبر داد: تخریب 26 مورد ساخت و ساز غیرمجاز و آزادسازی شش هزار و 434 متر مربع از اراضی در روستای زیارت با حضور رئیس جمهور؛ جلسه هماهنگی سفر کاروان تدبیر و امید به استان‌های یزد و کرمان برگزار شد