بلاتکلیفی؛ «تشخیص» مصلحت!

سید علیرضا کریمی‪-‬ مگر می‌شود «تشخیص» مصلحت مملکت بلاتکلیفی باشد؟ آری می‌شود. دیروز غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرده بناست این مجمع اف‌ای تی اف را نه تایید کند و نه رد. این یعنی همان بلاتکلیفی که عرض کردم!
این در حالیست که بارها و بارها همنظران و همفکران آقای مصباحی مقدم اصولگرا، دولتی‌ها را متهم به بی عملی و بلاتکلیفی با حواله دادن امور به تصمیم قدرت‌های غربی کرده‌اند. فی المثل گفته می‌شود «چرا باید دولت حسن روحانی صبر کند تا اروپا قدمی برای حفظ برجام بردارد؟»به نظر می‌رسد استراتژی برخی تصمیم گیران مجمع تشخیص مصلحت نیزهمین است.یعنی در شرایطی دولت متهم می‌شود که عینا مجمع نیز همین اقدام را در حال حاضر انجام می‌دهد.این در شرایطی است که طبعا هر چه زودتر دولت و نهاد‌های اقتصادی از جمله بانک مرکزی بایستی تکلیف خود را بدانند؛اینکه دست روی دست بگذاریم و لوایح را مسکوت بگذاریم عزتمند نیست.اگر بناست اف‌ای تی اف برخلاف خواست دولت و رئیس جمهور منتخب مردم، رد شود شجاعانه از سوی تصمیم گیران مجمع تشخیص مصلحت این اقدام صورت گیرد و تبعات آن نیز پذیرفته شود و اگر هم در نهایت مقرر شده اف‌ای تی اف تایید گردد کشتن زمان معنا و مفهومی ندارد و لازم است با تصمیم گیری دولت از بلا تکلیفی خارج شود.مجمع تشخیص مصلحت نمی‌تواند از منظر قانونی یک نهاد ساکت باشد؛ باید بالاخره یا تایید کند یا رد؛مثل ده‌ها مصوبه‌ای که این مجمع یا تایید
نموده یا رد.
منهای بلاتکلیفی که عنوان شد رویکرد اخیر مجمع متاسفانه این ظن را تقویت کرده که مجمع فوق براساس یکسری مصحلت سنجی‌های سیاسی موضع سکوت گرفته تا در پی این رویکرد برخی منافع سیاسی داخلی حاصل شود.روز گذشته مصباحی مقدم خوشبختانه این مدعا را تکذیب کرد لیکن در عمل نیز باید این مهم به اثبات برسد.


دلسوزان واقعی این ملک حق می‌دهند که معتقد باشیم بی عملی در این موضوعات مهم و موثر در زندگی مردم چقدر زیانبار است.وقتی گفته می‌شود رد اف‌ای تی اف حتی در سفرهای زیارتی مردم به همین کشور دوست و برادر عراق خلل وارد می‌کند و از سوی دیگر بانک مرکزی و وزارت خارجه با انواع و اقسام استدلال‌ها بیان می‌کنند که در صورت رد لایحه حتی کشورهایی همچون چین و روسیه توان همکاری با کشورمان را ندارند تعلل
برای چیست؟
اینکه مدافعان رد اف‌ای تی اف مدعی هستند نفع ایران در رد لایحه است بهتر است آنان نیز استدلال بیاورند. فی المثل عنوان شود کدامیک از کشورهای عضو، متحمل ضرر شدند و اگر شدند چه مواردی بوده است.اگر هم دغدغه صرفا گروه‌های مقاومت هستند حداقل وزیر خارجه ده‌ها بار در این مورد بخصوص توضیحات روشنی را بیان نموده تا نگرانی وجود نداشته باشد.
حال وقتی نه استدلالی آورده می‌شود و نه دلایل سکوت و بلاتکلیفی فعلی روشن می‌گردد تنها این فکر به ذهن خطور می‌کند که هدف تضعیف دولت به بهای زیرپا گذشتن ایران عزیزمان است.بنده بدون هیچ تعصبی به این دولت و صرفنظر از دو رایی که به شیخ حسن روحانی داده‌ام اگر به واقع متوجه شوم رد اف‌ای تی اف باعث می‌شود وطنم جایگاه بهتری داشته باشد و مردمم سرشان را بالاتر بگیرند از همین لحظه طرفدار پیوستن به لیست سیاه اف‌ای تی اف می‌شوم؛ لیکن ادله‌ای وجود ندارد!