تشویش اذهان عمومی

آفتاب یزد – گروه شبکه: امیر خجسته، نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در برنامه‌ای در شبکه 3 سیما، موضوعی را مطرح می‌کند که قابل تامل است. او در این برنامه عنوان می‌کند که در انباری 500هزار تن ذرت آلوده به سم خطرناک آفلاتوکسین وجود داشته که 350هزار تن آن وارد بازار شده است! از همین رو در این برنامه عنوان می‌شود که مواد غذایی که شامل ذرت می‌شود تا اطلاع ثانوی مورد مصرف قرار نگیرد. این گفته مقام مسئول موجی از نگرانی را بین مردم به وجود آورد و واکنش‌های آنها را در پی داشت.
> ورود ذرت آلوده به بازار کذب است
این در حالی است که دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در خصوص شایعات منتشر شده مبنی بر ورود ذرت آلوده به بازار در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: «این خبر به هیچ‌وجه صحت ندارد و متاسفانه شایعه‌ای‌ است با منشا فضای مجازی که یکی دو برنامه در یک شبکه سیما نیز در رفتاری غیرحرفه‌ای و غیرمسئولانه به آن دامن زده است.»جهانپور افزود: «هر محموله ذرتی که از گمرکات ترخیص شده، سالم بوده و در این مورد هم آنچه ترخیص شده، سلامت آن مورد تایید بوده و مصرف شده است.» وی تاکید کرد: «محموله‌هایی هم که سلامت آنها مورد تایید نبوده، ترخیص نشده و بعضا از سال ۹۵ در انبارهای گمرک موجود است و به هیچ‌وجه وارد بازار و خطوط تولید نشده است و انتشار این خبرهای کذب، بی‌پایه و بی‌اساس آنهم در برخی رسانه‌های رسمی با علامت سوال جدی مواجه است و در خوشبینانه‌ترین حالت، ناشی از رفتار غیرحرفه‌ای و غیرمسئولانه است. انتظار نمی‌رود یک رسانه رسمی از منابع مشکوک، مغرض و مبهم در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تغذیه شود.»
> حتی یک کیلو ذرت آلوده هم


وارد کشور نشده است
همچنین رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ورود کمیسیون متبوعش به موضوع ذرت‌های آلوده خبر داد و گفت: «با نظارت کمیسیون اصل ۹۰ و دستگاه‌های نظارتی، حتی یک کیلو ذرت آلوده هم وارد کشور نشده است.» به گزارش خانه ملت، داود محمدی درباره وجود ذرت‌های آلوده در گمرک کشور، گفت: «گزارشی در این باره به کمیسیون اصل 90 مجلس واصل شد که پس از این گزارش، کمیسیون تیمی را برای بررسی موضوع تعیین کرد و جلسات متعددی در این خصوص در کمیسیون برگزار شد. در نشست‌های کارشناسی کمیسیون اصل 90 مجلس، رئیس گمرک کشور، وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، سازمان دامپزشکی کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین سایر دستگاه‌های مسئول حضور داشتند.» وی افزود: «نتیجه بررسی‌ها این شد که با توجه به اینکه دولت نیز به این موضوع ورود کرده است این ذرت‌ها به کشور مبدا اعاده شود یا تبدیل به سایر محصولات و فرآورده‌ها مثل الکل جهت مصرف درمانی شود. تصمیم دیگر این بود که این ذرت‌ها را به کشورهایی که قابلیت وارد کردن این محصول را بر مبنای استانداردهای بهداشتی خود دارند، ارسال کنند که مجموعا
این سه راهکار در کمیسیون اصل90 مصوب شد.» رئیس کمیسیون اصل نود
مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: « برای استحضار مردم ایران باید اعلام کنم که حتی یک کیلو از این ذرت‌ها هم وارد کشور نشد و تمامی این ذرت‌ها در گمرکات کشور موجود و ضبط شده است که با نظارت سایر دستگاه‌ها به هیچ عنوان وارد کشور نشود.»محمدی با یادآوری اینکه ذرت‌های آلوده از کشور برزیل وارد کشور شده است، درباره اینکه با متخلفان چه برخوردی خواهد شد، گفت: «این ذرت‌ها برابر استانداردهای کشور ما که استانداردهای بسیار سختی است، آلوده شناخته شد اما بر اساس استانداردهای برخی از کشورها آلوده نیست و قابلیت مصرف دارد ولی با این وجود اجازه استفاده از این ذرت‌ها در کشور داده نشد.» وی میزان این ذرت‌های آلوده را 500 هزار تن دانست و گفت: «فقط بخشی از این ذرت‌ها در بررسی‌ها و آزمایش‌ها آلوده شناخته شد اما ما برای حفظ سلامت مردم و برای اینکه از این محصول چیزی در داخل کشور توزیع نشود تصمیمی مبنی بر بازگشت کل این ذرت‌ها به کشور مبدا و خروج از کشور را اتخاذ کردیم.» وی با بیان اینکه کمیسیون گزارش خود را به دستگاه قضایی ارائه می‌دهد تا دستگاه قضایی درباره متخلفان تصمیم‌گیری کند، افزود: «این ذرت‌ها نزدیک به 4- 5 سال است که در گمرکات کشور مانده است و این موضوع برای کمیسیون اصل 90 نگران‌کننده بود که به آن ورود کرد. یک ماه فرصت برای تعیین تکلیف این موضوع تعیین شده که دستگاه‌های متولی باید به وظایف خود در این مدت عمل کنند.»
بیانیه مشترک ۳ دستگاه دولتی
در نهایت سازمان ملی استاندارد، گمرک و وزارت جهاد کشاورزی درباره ذرت‌های آلوده بیانیه مشترک صادر کردند.
به گزارش تسنیم، در بیانیه مشترک این سازمان با گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی درباره ذرت‌های آلوده آمده است: «پیرو انتشار اخبار متناقض درباره ورود ذرت‌های آلوده، به هموطنان گرامی اطمینان می‌دهیم کیفیت و سلامت 350 هزار تن ذرت قبل از ورود به کشور را سه مرجع نظارتی سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی پایش و تایید کرده‌اند و سپس مجوزهای لازم برای ترخیص صادر شده است. لذا مصرف‌کنندگان محترم نسبت به سلامت ذرت‌ها و محصولات تهیه شده از این محموله هیچگونه نگرانی نداشته باشند. تاکید می‌شود برای ذرت‌هایی که آلودگی آن در آزمایش‌های متعدد به اثبات رسیده، مجوز ورود به کشور صادر نشده و از ترخیص آنها ممانعت به عمل آمده است. بدیهی است، برای ارکان مختلف دولت، همواره سلامت و ایمنی مواد غذایی جامعه در اولویت
قرار دارد.»