از تهديد تا توهين به رئيس‌جمهور در قم

آرمان ملي- سهيل ثابت: تخريب دولت از ابتداي روي کار آمدن حسن روحاني در دستور کار جريان دلواپس و افراطيون بوده و در اين راستا از هيچ کوششي مضايقه نکرده‌اند و به فراخور موضوعات و مراسمات به تخريب و سياه‌نمايي و گاه به اتهام و تهديد علني رئيس‌جمهور پرداخته‌اند. پس از ماجراي مدرسه فيضيه قم و حواشي آن بسياري فکر مي‌کردند که ديگر چنين تجمعاتي با لحن تهديد‌آميز عليه رئيس‌جمهور و دولت شکل نخواهد گرفت، اما حواشي راهپيمايي 13آبان در قم نشان داد که دلواپسان هنوز هم درگير ماجراي استخر فرح هستند؛ چنانکه در تابلو نوشته‌هايشان با درج شعار «‌اي مدعي بهشت برجام، استخر فرح تو را سرانجام» علنا به تهديد رئيس‌جمهور پرداختند. با اين رويه در کشور سنگ به روي سنگ بند نخواهد شد و بايد هر روز شاهد بلواي جديدي باشيم. از اين رو بايد دستگاه‌هاي امنيتي و قضائي با جديت تمام به اين موضوع ورود کنند.
تهديد دوباره رئيس‌جمهور در قم
دلواپسان تاکنون به کررات نشان داده‌اند که از هر موضوع و مراسمي براي تخريب دولت و پيشبردن اهداف و منويات خود استفاده مي‌کنند. اتاق فکر جريان دلواپس اين تخريب‌ها را در 3 سطح بررسي و به ميدان مي‌فرستد. سطح نخست دلواپسان بهارستان‌نشين، سطح دوم فعالان سياسي دلواپس که در فضاي رسانه‌اي و شبکه‌هاي اجتماعي به هجمه و تخريب عليه دولت مي‌پردازند. سطح سوم نيز افراد عادي هستند که معمولا در مراسم‌ها و گردهمايي‌ها با شعار و بالابردن پوستر و پلاکارد به تخريب عليه دولت مي‌پردازند که نمونه عملي آن را مي‌توان در تجمع 25 مرداد سال گذشته در مدرسه فيضيه ديد که پلاکاردهايي با مضاميني چون «اي آنکه مذاکره شعارت؛ استخر فرح در انتظارت» در مخالفت با دولت و تهديد علني رئيس‌جمهوري به دست گرفتند. البته گويا دلواپسان قرابت ديرينه‌اي با استخر فرح و به‌کار بردن اين واژه در شعارها و مخالفت‌هايشان و طرح‌هايشان دارند. چرا که طي مقاطع گذشته نيز در تهديدات خود عليه رئيس‌جمهور چندين بار از استخر فرح نام برده‌اند. جالب‌‌ تر اينکه اينگونه شعارها و تابلو نوشته‌ها در اکثر موارد در قم مشاهده مي‌شود و انگار عده‌اي مي‌خواهند قم را محل و توپخانه‌اي عليه دولت قرار دهند. در اين راستا پس از آنکه سال گذشته تخريب‌ها و تهديدها عليه رئيس‌جمهور از سوي عده‌اي در مدرسه فيضيه قم پايه گذاري شد؛ دلواپسان امسال نيز اين رويه را ادامه دادند و در حاشيه راهپيمايي 13 آبان با در دست داشتن پلاکاردها و تابلو نوشته‌هايي مانند «اي مدعي بهشت برجام، استخر فرح تو را سرانجام»، «اين که ميگه رفراندوم، دروغ ميگه به مردم»، «معاون کلانتر، تهمت نزن به رهبر» و... علنا در يک مراسم ملي رئيس‌جمهور را تهديد به مرگ کردند. گويي اينکه اينها مبارزه با استکبار جهاني را در مبارزه با حسن روحاني مي‌بينند. آنچه مشخص است اينکه تمامي اين تجمعات و گردهمايي‌ها برنامه‌ريزي شده و با نيت قبلي صورت پذيرفته و مي‌پذيرد. اما لزوم برخورد قاطع مسئولان ذي‌ربط با اين جريانات و افرادي که با طرح چنين مسائل شخص دوم کشور را علنا تهديد مي‌کنند امري انکارناپذير و ضروري است.
جاي خالي نهادهاي مسئول


گويا ماجراي تخريب و توهين‌ها به رئيس‌جمهور و دولت تمامي ندارد و جاي دستگاه‌هاي ناظر امنيتي و قضائي خالي است. هر چند اين پرسش هنوز پاسخ داده نشده که مسئولان امنيتي در استانداري قم بحث فيضيه را به کجا رساندند؟ اگر اين جريانات قدرت فراقانوني دارند که هر توهيني را به نماينده مردم انجام دهند مسئولان و نهادهاي ذي‌ربط چه وظيفه‌اي در اين زمينه دارند؟ قرار بود با مسببان اين قضيه برخورد شود، اما ديروز دوباره پلاکاردهاي هماهنگ بالاي سر رفتند. اين در حالي است که 13 آبان روزي ملي عليه استکبار است و نبايد مباحث شخصي و جناحي در آن مطرح شود. اين براي دومين بار است که در يک تجمع آن هم در مراسمي ملي رئيس‌جمهور علنا تهديد مي‌شود. پس بجا است قوه قضائيه به موضوع توهين و تهديد به رئيس‌جمهور ورود کند. اينکه دستگاه قضائي از لزوم مبارزه با فساد مي‌گويد يکي از مصاديق اين فسادها؛ فساد سياسي هم است و بايد با اين افراد و جرياناتي که بدون حساب و کتاب باعث تشويش اذهان عمومي مي‌شوند برخورد قاطع قضائي شود. اين جريانات با شعار «استخر فرح» درصددند چه پيامي را به جامعه بدهند؟ اين گونه شعارها چقدر به انسجام ملي کمک مي کند وبراي منافع ملي و کيان کشور لازم است؟ هنوز وضعيت پرونده حمله به لاريجاني در قم و ماجراي فيضيه روشن نشده‌است. اگر قرار باشد که فردا هم طرفداران آقاي روحاني بخواهند چنين پلاکاردهايي را در حمايت از رئيس‌جمهور و براي ديگر مسئولان نظام در دست بگيرند سنگ روي سنگ بند خواهد شد؟ در مراسم‌هاي ملي مثل 13 آبان همه شعارها از طريق سازمان تبليغات اسلامي هدايت و هماهنگ مي‌شود و اين سازمان قطعا چنين شعارهايي در تخريب دولت را تاييد نمي‌کند، اما چرا موضع گيري نمي‌کنند. ديگر مسئولان کشور نيز گرچه موافق چنين مسائلي نيستند، اما با سکوتشان به نوعي از کنار اين روش‌هاي غير اخلاقي مي گذرند. گويا در کشور مخالفت با دولت نياز به هيچ مجوزي ندارد، اما اگر شخصي نسبت به سايرين مساله‌اي را مطرح کند با مشکلاتي مواجه خواهد شد. از اين جهت نهادهاي مسئول بايد در مقابل چنين رفتارهايي که خلاف اخلاق و منش اسلامي، اهداف انقلاب، نظام و منويات مقام معظم رهبري است پاسخگو باشند. سوال اينجاست که چرا وزارت کشور به عنوان رئيس امنيت کشور سکوت کرده و شوراي عالي امنيت ملي نسبت به چنيني مسائلي واکنش رسمي نشان نمي‌دهد. البته بايد بپذيريم که مخالفان دولت حق انتقاد و بيان آزاد سخنان خود را دارند، اما نبايد به خود اجازه دهند که در مراسمي ملي دست به تهديد و توهين رئيس‌جمهور بزنند. اگر جرياني مخالفتي با رئيس‌جمهور و برجام دارد مي‌تواند با دريافت مجوز در زمان و مکاني معلوم حضور يابند اما اينکه برخي جريانات وسط يک مراسم ملي به اسم حمايت از کشور براي منويات حزبي و باندي و تبليغات انتخاباتي خود پلاکاردهاي توهين آميز و تفرقه‌افکن ‌بالا ببرند، پذيرفته نيست. اگر دغدغه حفظ وحدت داريم لااقل مراسمات ملي را جناحي و محل تاخت وتاز عليه رقيب سياسي خود نکنيم. هرچند متوليان قانوني و نهادهاي مسئول نيز شايسته است يک بار براي هميشه تکليف اينگونه رفتارهاي تخريب‌گرايانه و خلاف اصول اسلامي عليه دولت منتخب مردم را با برخورد به موقع قانوني با مسببان اصلي برهم زننده آرامش جامعه را مشخص کنند.