رونمایی از 3 سانتریفیوژ جدید ایرانی 

هادی محمدی - رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته و در آستانه اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران با حضور در مرکز غنی سازی نطنز ضمن اعلام آغاز گازدهی به زنجیره میانی سانتریفیوژهای IR-6 از سه نمونه جدید سانتریفیوژهای ساخت ایران موسوم به IR-9 IR-7 و IR-S که برای اولین بار توسط نرم افزارهای بومی کشورمان طراحی و ساخته شده‌اند نیز رونمایی کرد. همچنین خبرنگاران در بازدید از مرکز تحقیق و توسعه غنی سازی در نطنز با جزییات ۱۵ نوع جدید از سانتریفیوژهایی که متخصصان ایرانی در دوره برجام ساخته‌اند آشنا شدند و از جمله در جریان گازدهی به دو ماشین  IR-8 جدید علاوه بر تک ماشین قبلی قرار گرفتند. به گزارش خبرنگار اعزامی خراسان به نطنز، پس از بازدید 2 ساعته رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از خبرنگاران،  علی اکبر صالحی در نشستی خبری حاضر شد و گفت: طرف مقابل به دنبال متوقف کردن نسل سانتریفیوژ IR-6 بود و ما تا قبل از برجام پنج سال روی این نوع ماشین‌ها کار کردیم. ما اگر می‌خواستیم این ماشین را به تولید انبوه برسانیم، طبق برنامه هشت سال طول می‌کشید تا ما به این هدفمان برسیم. بعد از برجام محدودیتی که آن‌ها تعیین کرده بودند، حدود 10 سال بود، اما با اتفاقاتی که افتاد ما به ناچار برای نشان دادن اقتدار ملی خود و ظرفیت صنعتی مان بنا به دستور مقامات ارشد نظام تصمیم گرفتیم که به این محدودیت بی اعتنا باشیم. امروز همزمان با حضور شما گازدهی به زنجیره ۳۰ تاییIR-6  را شروع و این نسل از سانتریفیوژها را راه‌اندازی کردیم.
صالحی در ادامه افزود: «هم اکنون غنی سازی اورانیوم را به طور کامل داریم، اکنون UCF ما از ظرفیت خود به طور کامل استفاده می‌کند. ما ساخت نیروگاه‌های قدرت را آغاز کرده ایم که به این ترتیب نیروگاه‌های دو و سه بوشهر را هفته آینده بتن ریزی می‌کنیم. تحقیق و توسعه را همچنان ادامه می‌دهیم. بنابراین ما در هیچ کدام از حوزه‌ها حقوق خود را واگذار نکردیم. ما هم اکنون در تاسیسات هسته‌ای نطنز 15 نوع ماشین سانتریفیوژ جدید در اختیار داریم. نمونه اولیه سه نسل از این سانتریفیوژها یعنی IR-9 با 50 سو ظرفیت غنی سازی و IR-S با ۱۲ سو و IR-7 با ۲۰ سو در دو ماه اخیر ساخته شده‌اند. وی افزود: بعد از گام سوم الآن سوی ما به 8600 رسیده است یعنی ما در عرض این دو ماه با نصب نسل جدید سانتریفیوژها 2660 سو ظرفیت غنی سازی اورانیوم را افزایش داده ایم که بیش از ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سانتریفیوژ IR-9 گفت: هم اکنون برای هر سانتریفیوژ حدود 2500 تا 3000 سند علمی تولید می‌شود. چنین چیزی قبلا نبود اما اکنون به این توانایی رسیده ایم. هم اکنون ما IR-9 را داریم که پروژه عظیمی است. ما باید این سانتریفیوژ را می‌ساختیم. این نیاز ما بود.
وی درباره سه گامی که تاکنون برداشته شده و گام چهارم که قرار است به زودی برداشته شود، گفت: برای تصمیم گیری راجع به گام‌ها سازمان انرژی اتمی پیشنهادهای فنی می‌دهد. هیئت نظارت بر برجام که متشکل از تعدادی از مسئولان کشور است، پیشنهادها را بررسی می‌کنند و در نهایت مطابق با مختصات بین‌المللی گام‌ها را بر می‌داریم.
عده‌ای می‌گفتند با برجام توانایی هسته‌ای ما کاملا نابود شد


صالحی درباره انتقادهایی که درباره برداشتن گام‌ها مطرح می‌شود، گفت: عده‌ای می‌گفتند با برجام توانایی هسته‌ای ما کاملا نابود شد در حالی که به هیچ وجه چنین نیست. هم اکنون شاهدید که ما فوری آن بخش از توانایی‌های هسته‌ای را که واگذار کرده بودیم احیا کردیم. آقایی گفته بود که با لگد سانتریفیوژها را جمع کردیم، در حالی که اصلا چنین نیست و ما با کمتر از یک درصد تلفات دو زنجیره ۱۶۴تایی سانتریفیوژIR-4و IR-2M را بازگرداندیم.
وی درباره واکنش کشورهای اروپایی و آمریکایی‌ها به اقدامات ایران اضافه کرد: باید بگویم که آن‌ها بسیار ناراحت هستند. بازتاب ناراحتی‌های آن‌ها را در مقالات آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به روشنی می‌بینید. البته مذاکرات سیاسی در حال انجام است که در حوزه دیگری است و من درباره آن اظهار نظر نمی‌کنم.
صالحی درباره پیشران هسته‌ای گفت: پیشران هسته‌ای ملاحظات ایمنی بسیاری دارد. در عین حال این را بگویم 25 سال طول کشید تا هند به پیشران هسته‌ای رسید. در حالی که آن‌ها در زمینه هسته‌ای از ما بسیار پیشرفته‌تر هستند. با این حال ما در زمینه پیشران هسته‌ای بسیار پیشرفت کرده ایم. اگر امکانات مالی و تسهیلات مقرراتی فراهم شود حداقل 15 سال طول می‌کشد تا بتوانیم به پیشران هسته‌ای برسیم. امیدوارم تا انتهای سال آینده یک خبر خیلی خوب در این زمینه بدهم. اکنون هشت هزار زیرپروژه برای این موضوع تعریف شده که این خود نشان می‌دهد   این پروژه چقدر عظیم است.
وی درباره کنوانسیون پسماند گفت: این کنوانسیون باارزشی است که به نفع ماست و چیزی را از دست نمی‌دهیم و می‌توانیم از تجربیات دیگران استفاده کنیم و منافع بسیاری برای ما دارد.
صالحی درباره گام‌های جدید ایران و این که آیا می‌توان از لحاظ دانش هسته‌ای در صورت بازگشت ایران از گام هایش، به عقب بازگشت تاکید کرد، دانش ما قابل بازگشت نیست. هر توافق جدیدی صورت بگیرد توانایی هسته‌ای ما قابل برگشت نیست. گام‌های جدیدی که برداشته می‌شود این طور نیست که اگر بخواهیم از آن‌ها صرف نظر کنیم از همه امکانات صرف نظر کنیم چرا که دانش قابل صرف نظر کردن نیست. مثل سانتریفیوژ IR-6s که فعال شده و دانش آن قابل بازگشت نیست. وی همچنین گفت که هفته بعد بتن ریزی راکتور بوشهر 2 و 3 را خواهیم داشت و دو هفته دیگر بخش ثانویه راکتور اراک و ماشین حمل سوخت در اراک راه‌اندازی خواهد شد.