دولت حرف حرفی برای گفتن نداشت


سرویس سیاسی - پاسخ‌های نامرتبط روحانی و جهانگیری به سوالات نه چندان چالشی نشان داد که دست دولت خالی است و نمی‌تواند با متمرکز شدن بر روی واقعیات و سوالات مطرح شده پاسخ‌های قانع‌کننده به افکار عمومی ارائه دهد.
مظلوم خواندن دختر وارداتچی وزیر آموزش و پرورش، حمله به قدرت دفاعی کشور به بهانه حمایت از برجام، حرف زدن از حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در حالی که وضعیت این اقلیت‌ها در چهار سال گذشته نه تنها بهبود نیافته بلکه در حوزه‌های گوناگون شاهد عقب‌گرد نیز بوده است، سخن گفتن از انتقادپذیری دولت و ضرورت آن و پاسخ ندادن به سوالات نامزدها درباره چرایی هتاکی‌های بی‌شمار به منتقدین در چهار سال گذشته و از همه مهم‌تر ایجاد رعب و وحشت از گذشته برای حفظ قدرت در آینده سرتیترهای مناظره روز جمعه می‌تواند محسوب شود.
دو نامزد دولت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوی به اذعان کارشناسان جز لبخندهای عصبی و خواندن انشای از پیش نوشته شده کاری نکردند و استدلالی نیاوردند و حال سوالات بی‌شماری که در روز مناظره مطرح شد و روحانی و جهانگیری بدان پاسخ ندادند در افکار عمومی مطرح است.
به این سوالات در این گزارش می‌پردازیم و امید می‌رود که در روزهای باقی مانده تا انتخابات پاسخ‌های آن از سوی روحانی و یا تیم دولت در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گیرد.


دولت مظلومی که مشغول تجارت شخصی است!
محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای مناظره دیروز در پاسخ به سوالی در رابطه با آموزش و پرورش به مسئله مهمی پرداخت. قالیباف گفت : اجازه می‌خواهم همین حادثه‌ای که در هفته جاری اتفاق افتاد را مورد اشاره قرار دهم، نگاه کنید یک محموله‌ای توسط سخنگوی قوه قضائیه بحث شد، بر این مبنا که به هر حال یک محموله مشکوکی که چند تُن پوشاک بود، در یک ویلایی پیدا شده که متعلق به یکی از وزرا بوده است، این پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و ظرف دو روز کارش به صورت خیلی فشرده انجام شد.
قالیباف ادامه داد: در وزارتخانه‌ای که مربوط به آموزش و پرورش است واردات قانونی و یا غیرقانونی و در یک کلام غیرضروری صورت می‌گیرد، سؤال واقعا اینجا است که آیا این وزارتخانه صنعتی یا اقتصادی بوده یا وزارت آموزش و پرورش؟ چگونه مردم‌، قشر فرهیخته و فرهنگیان می‌توانند اعتماد کنند؟
در پاسخ به این ابهام در عملکرد خانواده وزیر آموزش و پرورش که نشان از آن داشته و دارد که آنان در حالی که مردم دچار مشکلات معیشتی و بیکاری هستند به واردات غیرضروری مشغولند جهانگیری و روحانی به جای ابهام‌زدایی بر ابهامات و سوالات افزودند.
روحانی در پاسخ به قالیباف گفت‌: فرض کنیم یک فردی تخلفی کرده، آن کسی که باید بگوید او متخلف است یا خیر چه کسی است؟ آیا در نهایت محکمه وجود دارد یا خیر؟ اگر بناست محکمه بگوید چطور آقای قالیباف در مصاحبه تلویزیونی قبل از اینکه معلوم شود موضوع چیست به یک وزیر اتهام ناروا می‌زند.
جهانگیری نیز در واکنش به این ابهام اظهار داشت: من تا روز چهارشنبه فکر می‌کردم این مشکل برای وزیر دیگری پیش آمده ولی روز چهارشنبه مشخص شد این وزیری که گفته می‌شود وزیر آموزش و پرورش است، مظلومیت این دولت را ملت ببینید. به یکباره گفته می‌شود در خانه یک وزیر قاچاق بوده است، دختری این وزیر دارد که فوق لیسانس است، کار شرافتمندانه‌ای انتخاب کرده که آن واردات است و 200 میلیون کل ارزش مبلغی است که این فرد از گمرک و به صورت قانونی وارد کرده است و حالا این می‌شود موضوع مصاحبه ما در مناظره. آیا این درست است و این وضعیتی است که امروز پیش آمده.
فارغ از این که جهانگیری با اظهارات خود اذعان کرده است که وزرای دیگری نیز در دولت هستند که به هنگام طرح ابهاماتی اینچنینی ذهن‌ها به سوی آنان می‌رود روحانی و نامزد ضربه‌گیر او به ابهامات پاسخ ندادند، سوال اینجا است «در وضعیتی که مردم از مشکل بیکاری رنج می‌برند و اشتغال یکی از موضوعات اصلی مطرح در مناظره‌ها است چگونه خانواده وزیر آموزش و پرورش آن هم مظلومانه مشغول واردات غیرضروری به کشور است؟»
آیا مردم نیز می‌توانند این چنین مظلومانه و با رانت دولت مشغول واردات شوند و زندگی خود را سر و سامان دهند و یا این فقط دولتمردان هستند که چنین اجازه‌ای دارند و می‌توانند تجارت کنند و بر اندوخته‌های خود بیفزایند؟!
حمله به قدرت دفاعی ایران به بهانه برجام
حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در روز مناظره و در دفاع از برجام که چهار سال دولت یازدهم در رسیدن به آن و بزک کردنش گذشت به صنعت دفاعی کشور حمله کرده و گفت‌: ما هر جایی که متحد بودیم موفق شده‌ایم. جایی از برجام توانستیم استفاده کنیم که متحد بودیم. آنجایی که خواستیم برجام را به هم بزنیم دیدیم که چه کار کردند، آمدند چگونه شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را به هم بزنند.
وی ادامه داد‌: روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند و برای اینکه نتوانیم از برجام صد درصد استفاده کنیم. ملت ما از همه این مسائل عبور کرد به خاطر اینکه اخلاق و اسلام را اکثریت جامعه ما از روز اول انتخاب کرده بودند و امروز هم همان مسیر را دارند دنبال می‌‌کنند.
سخنان تعجب برانگیز روحانی در حالی است که کشورمان همواره از سوی قدرت‌های زورگوی خارجی از جمله آمریکا مورد تهدید بوده است و اگر نبود قدرت دفاعی کشورمان که دشمنان را به هراس انداخته است آنان در ضربه زدن به کشور درنگ نمی‌کردند.
روحانی در حالی همواره از برجام به عنوان برطرف‌کننده سایه جنگ از کشور یاد کرده است که این قدرت دفاعی کشور و حضور مردم در صحنه بوده است که دشمنان را از هجوم به ایران و تحمیل یک جنگ برحذر داشته است.
شهرهای زیرزمینی موشکی کشور پشتوانه تیم مذاکره‌کننده بوده است تا آنان با اقتدار هر چه تمام در مذاکرات حضور یابند و حقوق ملت ایران را استیفا کنند که به اذعان کارشناسان و حتی مقامات دولتی نتوانستند و برجام نه تنها مشکلات را کم نکرد بلکه بر میزان آن افزود، تحریم‌ها برداشته نشد، تاسیسات هسته‌ای یکی پس از دیگری برچیده، دانشمندان بیکار و در یک کلام همه تعهدات عملی شد و اینک طرفین غربی به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و به قول یکی از نامزدها دولت در نقد کردن چک برجام نیز ناتوان است!
وضعیت هنرمندان
در دولت مدعی هنر
دولتی که دستش از عملکرد مطلوب برای ارائه به مردم خالی است طبیعی به نظر می‌رسد که به حاشیه‌ها بپردازد، به جای پاسخ به مشکلات بی‌شمار معیشتی و اقتصادی مردم بحث را به سوی موضوعاتی چون هنر و موسیقی می‌کشانند و با صدای بلند در جایگاه طلبکار می‌نشینند‌، اما سوال اینجا است که آیا در هنر و موسیقی نیز دست دولتمردان پر است و کاری انجام داده‌اند که بتوانند از آن دفاع کنند؟!
روحانی در مناظره روز جمعه در این زمینه گفت: ما برای موسیقی و هنر چه کار کرده‌ایم؟ ارکستر سمفونیک و ملی سال‌ها بود که تعطیلش کرده بودند کدام دولت این‌ها را راه‌‌اندازی کرد، کدام دولت سینماها را راه‌اندازی کرد، کدام دولت اهل هنر را امیدوار کرد؟ امروز همه اینها به آینده امیدوار شده‌اند، ما باید این راه امید را ادامه دهیم و نگذاریم بذر یأس پاشیده شود.
جهانگیری نیز گفت: هنرمندان ما در صحنه بین‌المللی باید بدرخشند، ما از هنرمندانی که در صحنه بین‌المللی که پرچم ایران همراه آنان برافراشته می‌شود، باید افتخار کنیم. فرهادی یک فرد است که از طرف ایران در جامعه بین‌المللی اسکار جایزه می‌گیرد و این تبدیل می‌شود به یک فرهنگ که ایران چنین جایگاهی دارد. او به عنوان یک کارگردان با تمام محدودیت‌هایی که دارد می‌تواند فیلم تولید و به جهان عرضه کند.
مروری به وضعیت هنرمندان در دولت یازدهم اما نتایج تاسف باری را نشان می‌دهد.
21 خرداد 1392 فهرست طویلی از سینماگران و اهالی هنر در حمایت از کاندیداتوری حسن روحانی برای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری منتشر شد. فهرستی که بسیاری از شخصیت‌های معروف هنری را در خود جای داده بود.
پس از روی کارآمدن دولت یازدهم نظر این هنرمندان حامی روحانی به زودی تغییر کرد تا آن‌جا که در نامه‌هایی به بیان دردهای حل نشده خود پرداخته و اعلام کردند استخوان‌هایشان از فشارهای معیشتی خرد شده است!
اردیبهشت 95 یعنی یک سال پیش 438 نفر از اهالی سینما در نامه‌ای به روحانی تاکید کردند: گروه سینمایی‌ها صمیمانه از حضرتعالی خواهشمند است که به مشکلات آبروبر و ما قبل قرون وسطایی هنرمندان دردمند این کشور به صورت فوری و اورژانسی رسیدگی کنید. متاسفانه به دلیل شرایط وحشتناک اقتصادی و انواع و اقسام بی‌عدالتی‌ها و بی‌توجهی‌ها این قشر مظلوم و افتخارآفرین از حداقل امکانات اولیه زندگی هم محروم است.
در این نامه همچنین آمده بود: با وجود آن که اهالی سینما برای دولت تدبیر و امید کم نگذاشتند اما دولتمردان به دلایل گوناگون نتوانستند مشکلات اهالی سینما را حل و فصل کرده و یک راه حل اساسی برای مردم ارائه دهند.
آیا با وجود چنین وضعیتی که هنرمندان کشور اذعان دارند استخوان‌هایشان زیر بار مشکلات معیشتی در حال شکسته شدن است دولت می‌تواند از رسیدگی به وضعیت آنان سخن بگوید و برای آینده وعده دهد؟!
دهان‌هایی که بسته شد
روحانی چهار سال پیش در مراسم تنفیذ طی سخنانی از بستن دهان منتقدان به خدا پناه برد و گفت: خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رای و عجله در تصمیم‌گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان. یاری‌ام کن بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای تو باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است.
روحانی یک سال بعد نیز در مراسم جشن انتظار و امید اظهار داشت‌: دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تکریم و تعظیم فرود می‌آورد. گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند، اما پاسخ ما به آنها با ‌ادب و احترام و کرامت خواهد بود و ما برای صلح، آشتی و برادری کنار جمع شده‌ایم.
اما با وجود این وعده‌ها در چهار سال گذشته شاهد شدیدترین هتاکی‌ها نسبت به منتقدین از سوی دولت بوده‌ایم‌، کافی است به تعابیری که روحانی از آن‌ها در توصیف منتقدین خود استفاده کرده است نگاهی بیندازیم: تازه به دوران رسیده، اقلیتی که دنبال منافع خود هستند، تخریب‌گر، گروه کوچک حامی افراط، دروغ‌پراکن، اقلیتی که وارد اتاق عملیاتی علیه دولت شده‌اند، ترسو، بزدل، عقب‌مانده، هراسان چون کافر، اهل سر و صدا، غوطه‌ور در فساد، اقلیتی تندرو، به دنبال کم کردن امید مردم، عصر حجری، بیکار متوهم، به دنبال انحراف، سوء استفاده‌گر، تخریب‌گر با پول بیت‌المال‌، تازه انقلابی، کودک و ...
این‌ها بخشی از تعابیر توهین‌آمیزی است که روحانی از آن‌ها در این چهار سال بهره برده است، تعابیری که بخشی از آن‌ها در مناظره روز جمعه از سوی برخی نامزدها از جمله میرسلیم و حجت‌الاسلام رئیسی به روحانی یادآوری شدند و با وجود این جهانگیری و روحانی باز ادعاهای چهار سال پیش خود را تکرار کردند.
جهانگیری گفت: من فکر می‌کنم انتقاد یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند به مسئولان مختلف داده و هر کس اگر درب انتقاد را بر روی دستگاه خود ببندد، به معنای آن است که خود را از این نعمت بزرگ که مردم می‌خواهند با دلسوزی برای اصلاح امور به او کمک کنند، از خود دریغ کرده است. لذا همه مکلف هستیم از انتقاد سازنده استقبال کنیم. دولت یازدهم در این زمینه کارهای بزرگی انجام داده است.
روحانی نیز در مناظره روز جمعه از حقوق شهروندی و به رسمیت شناختن افکار مختلف سخن گفت ولی به این نکته اشاره‌ای نکرد که آیا می‌توان با هتاکی به افکار و نظرات مختلف این نظرات را به رسمیت شناخت؟!
ایجاد رعب و وحشت از گذشته برای حفظ قدرت در آینده
نقطه محوری تبلیغات دولتمردان در چهار سال گذشته همواره ترساندن مردم از گذشته و ایجاد رعب و وحشت از خطر احتمال برگشت به گذشته بوده است، نگاهی به شعار ستاد انتخاباتی روحانی که در فضای مجازی به صورت‌های گوناگون منتشر شده است مبنی بر این‌که «به عقب برنمی‌گردیم‌» می‌تواند راهگشا باشد. در این گزارش به دنبال آن نیستیم که بگوییم در گذشته کدامین اتفاقات روی داده و چه شده است ولی هر چه که بود مشکلات بی‌شمار کنونی از معیشت در خطر مردم تا معضل رکود و بیکاری و ... در این حد چون دمل سر باز نکرده بود و تا این حد شاهد بیکاری جوانان نبودیم.
دولت یازدهم به جای پاسخ به این سوال بحق که در این چهار سال چه کردید می‌گوید در گذشته چه روی داده است که در صحت‌سنجی این ارائه گزارش از گذشته نیز سخن فراوان است ولی در یک کلام می‌توان گفت که دولت با ایجاد رعب و وحشت از گذشته به دنبال حفظ قدرت در آینده است.
روحانی در مناظره روز جمعه گفت: آمار و ارقامی که این روزها داده می‌شود برای مردم ما بسیار جالب است، مجدداً یادآور آن روزهایی است که افرادی به مردم وعده و وعید می‌دادند و دیدیم پایان آن دولت‌ها که مردم به چه روزگاری افتادند. این وضع تورم چگونه شد، دیدیم که وضع بهداشت و درمان چگونه شد، دیدیم که چگونه عزت مردم زیر پا گذاشته شد و مردم صبح به فروشگاه می‌رفتند و اطمینان نداشتند که بعدازظهر قیمت اجناس به کجا می‌رسد.
جهانگیری نیز اظهار داشت: مردم عزیز یادتان می‌آید وضع اقتصادی ما چگونه بود، دارو پیدا نمی‌کردی، بیماران سرطانی و بیماران خاص چه عذابی از بی‌دارویی می‌کشیدند. کره، شیر، شیرخشک پیدا نمی‌شد، سیلوهای گندم خالی بود؟ اینها را یادتان می‌آید، مردم عزیز یادتان می‌آید مردم شب‌ها در صف بانک می‌خوابیدند تا بتوانند چند سکه خریداری کنند. شما می‌توانید مشکلات را حل کنید، تهدیدهای زیادی علیه این کشور بود.
حجت‌الاسلام رئیسی در مناظره روز جمعه نسبت به این رویکرد دولت واکنش نشان داده و اظهار داشتند: نه بازگشت به گذشته و نه تحمل وضع موجود،  ما درصدد تغییر به نفع مردم هستیم.
وضعیت معیشتی اقلیت‌های قومی و مذهبی و ادعاهای دولت!
روحانی در مناظره روز جمعه از حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی سخن گفت و اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در جامعه به شرایط مناسب سیاسی برسیم باید همه احزاب و گروه‌ها از حقوق مساوی برخوردار باشند، اقوام و اقلیت‌ها هم همین‌طور. آیا در کشور ما همه اقوام و اقلیت‌ها دارای حقوق مساوی هستند؟
وی ادامه داد: زمانی که ما یک فرماندار خانم اهل سنت در یک جایی نصب می‌کنیم از دو طرف مورد حمله قرار می‌گیریم؛ از یک طرف می‌گویند چرا یک خانم مدیر شده و از طرف دیگر می‌گویند چرا یک نفر از اهل سنت مدیریت بالا را به دست آورده است، حقوق شهروندی برای این گونه اقدامات است.
سخن گفتن روحانی از حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در حالی است که وی بایستی درباره وضعیت معیشتی برادران هم وطن اقلیت قومی و مذهبی پاسخگو باشد که در طول چهار سال گذشته برای زندگی این برادران چه کرده‌اند؟ آیا تنها سخن گفتن از حقوق شهروندی کافی است یا باید به زندگی شهروندان از مرزها گرفته تا پایتخت کشور رسیدگی شود؟
ساده زیستی مسئولان
 و پاسخ نامرتبط روحانی!
در مناظره روز جمعه حسن روحانی در پاسخ به سوالی پیرامون ساده زیستی هیئت دولت بدون پاسخ متناسب با این سوال بار دیگر به سنت دیرین به گذشته پرداخت و اظهار داشت با شعار فردی لباس ساده می‌پوشد و می‌گوید من ساده‌‌زیستم و بعد می‌بینیم بزرگترین فسادها از همان جا نشأت می‌گیرد.
وی ادامه داد: ما در سال‌های گذشته دیدیم که چه فسادهای بزرگی صورت گرفت، عده‌ای آمدند هم خودشان را ساده‌زیست معرفی کردند و هم گفتند که می‌خواهیم از اموال مردم حراست کنیم، ما دیدیم که میلیاردها اموال مردم از دست رفت.
روحانی بایستی به جای بازگشت مکرر به گذشته و توهین و تحقیر پیشینیان به عملکرد دولت خود بپردازد و بگوید چرا برخی مدیران دولت یازدهم حقوق‌های نجومی گرفته‌اند‌؟ چرا برخی وزرای کابینه در خانه‌های میلیاردی زندگی می‌کنند؟ آیا او حاضر است محل زندگی مسئولین دولتی را افشا کند تا همگان بدانند که دولتمردان تا چه اندازه به ساده‌زیستی پایبند و قائلند.