وزیر نفت: رفع مشکل کمبود بنزین سوپر و خودکفایی ایران در تولید توربو کمپرسور نفت

وزیر نفت درباره کمبود بنزین سوپر گفت: در تامین بنزین سوپر چند روزی به دلیل تعمیرات و نگهداری در پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند و مشکلی دیگر، مقداری کمبود داشتیم که تاکید کردم حتما تامین شود؛ البته به من گفته‌اند مشکل عمده این موضوع حل شده است.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه در جریان بازدید از شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) به پرسشی درباره دلیل توقف یا تاخیر عرضه نفت در بورس اینگونه پاسخ داد: نه تاخیری رخ داده و نه توقفی بوده است؛ نفت‌خام و میعانات گازی و نیز فرآورده‌های نفتی را در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کردیم.
وی افزود: در رینگ صادراتی بورس انرژی در بخش فرآورده‌های نفتی بیش از آنچه فکر می‌کردیم موفق بودیم. هم تقاضا بسیار خوب بود و هم قیمت‌ها بسیار بهتر از قیمت‌هایی بود که خارج از بورس داشتیم، اما در بخش نفت خام، به آن شکل موفق نبودیم و دلیل آن هم تفاوت ماهیت فرآورده و نفت خام است.
وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره خبرهای اعلام شده درباره کاهش صادرات گاز ایران به ترکیه، یادآور شد: این کشور در تابستان و فصل گرم گاز کمتری دریافت می‌کند و در فصل سرد هم طبق قرارداد می‌تواند گاز بیشتری دریافت کند و این کار را نیز انجام می‌دهد.


وی با بیان اینکه توربین و کمپرسور قلب صنعت نفت است، افزود: هم‌اکنون بیش از نیمی از گاز کشور با کمپرسورها و توربین‌هایی منتقل می‌شود که شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC) ساخته است. خوشبختانه در این سال‌ها هم توانسته بخش اصلی توربین را که پیچیده‌ترین بخش آن به شمار می‌آید و تعداد سازندگان آن نیز محدود است، بسازد.
وزیر نفت درباره اینکه چه مقدار از نیاز کشور در این بخش تامین شده، گفت: در بخش ساخت توربین‌های 25 مگاواتی داخلی‌سازی صورت گرفته است.زنگنه با بیان اینکه استاندارد توربین 25 مگاواتی در سال 79 انجام شد، گفت: دلیل این تصمیم این بود تا از تنوع بسیار زیاد در حجم توربین‌ها جلوگیری کنیم و هنگام تعمیر و نگهداری توربین‌ها دچار مشکل نشویم.وی افزود: هم‌اکنون نیز نزدیک 200 توربین و کمپرسور از این نوع در کشور تولید و استفاده شده است و شرکت OTC در این مجموعه درحال همکاری است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه از همان ابتدای تاسیس شرکت OTC نیز اصل بر این بود تا جای ممکن از ظرفیت‌های موجود سخت‌افزاری کشور استفاده شود و در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری انجام شود که حلقه‌های مفقوده وجود دارد، تصریح کرد: تاکنون نزدیک 3.6 میلیارد یورو به این شرکت پروژه واگذار شده است که همگی تحویل شده‌اند و نزدیک به 200 میلیون یورو نیز ازسوی این شرکت سرمایه‌گذاری شده است. این مجموعه در شهرک صنعتی شمس‌آباد و استان‌های یزد و قزوین فعالیت دارد، ضمن اینکه در شاهرود نیز شرکتی دانش‌بنیان با OTC همکاری می‌کند.
زنگنه OTC را یکی از نمونه‌هایی دانست که انتقال فناوری در آن اتفاق افتاده است و گفت: زیمنس ابتدا شریک OTC در اجرای پروژه‌ها بود. از نظر من هم باید در این باره انصاف داشت، زیرا زیمنس انتقال فناوری را به‌خوبی انجام داد و آموزش‌های خوبی به نیروهای OTC داد؛ گرچه زیمنس در دوران تحریم نیامد و این موضوع همت متخصصان و فناوران OTC را بیشتر کرد و سبب شد خودشان بتوانند توربین‌ها و توربوکمپرسورها را طراحی کنند و بسازند.
وزیر نفت ادامه داد: به گفته مدیران OTC، پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و بازگشت زیمنس به ایران و ارزیابی دوباره این شرکت، همه کارهای انجام شده را تایید و اذعان کرد که OTC در کلاس جهانی کار کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: قدرت پول ملی 21 درصد افزایش یافت آغاز عملیات گازدهی سانتریفیوژهای پیشرفته نسل جدید IR6 سخنگوی دولت: جزئیات کاهش تعهدات برجامی در زمان مقرر اعلام می‌شود رئیس قوه قضاییه: تعامل با دولت، مجلس و سایر دستگاه ها راهبرد جدی قوه قضائیه است راهپیمایی روز «مبارزه با استکبار جهانی» ‌دیروز در سراسر کشور برگزار شد عبدالمهدی: تظاهرات‌ها سیستم سیاسی کشور را لرزاند دولت سودان با تحویل البشیر به دادگاه بین‌المللی موافقت کرد وزیر نفت: رفع مشکل کمبود بنزین سوپر و خودکفایی ایران در تولید توربو کمپرسور نفت تعطیلات را تعطیل کنیم رئیس جمهور سه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا ابلاغ کرد رئیس اداره روابط عمومی معاونت امورمجلس ریاست جمهوری منصوب شد مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در مدارس مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران خبر داد: کاهش فاصله حرکت قطارها در خط 7 متروی تهران ایجاد بی‌اعتمادی به زیان همه است