دولت سودان با تحویل البشیر به دادگاه بین‌المللی موافقت کرد

روزنامه "سودان تریبیون" روز دوشنبه نوشت که دولت ائتلافی سودان موافقت خود را با تحویل "عمر البشیر" رئیس جمهوری سابق این کشور به دادگاه بین‌المللی جنایتکاران جنگی یا دیوان بین‌المللی کیفری اعلام کرد.
براساس این گزارش، "نیروهای آزادی و تحول سودان" (اف اف سی) موسوم به "دولت ائتلافی" این کشور اعلام کرد که همه اعضای این ائتلاف از جمله "ابراهیم الشیخ" رئیس "حزب کنگره" سودان موافقت کردند، بعد از تکمیل دادگاه‌ها در این کشور البشیر رئیس جمهوری مخلوع را به دیوان بین‌المللی کیفری تحویل دهند.
شیخ روز گذشته در یک کنفرانس خبری در خاطوم گفت که دولت ائتلاف در این خصوصی منعی نمی‌بیند و چنانچه البشیر بخواهد از زیر بار احکام دادگاه سودان شانه خالی کند، قطعا در دادگاه بین‌المللی جنایتکاران جنگی مستقر در لاهه هلند محاکمه خواهد شد.
22 فروردین امسال بود که دیوان بین‌المللی کیفری بعد از خلع البشیر از ریاست جمهوری سودان از مقامات این کور خواسته بود او را تحویل این نهاد بین‌المللی دهند.


"فادی العبدالله" سخنگوی دیوان بین‌المللی کیفری در این ارتباط گفت که این دادگاه به اوضاع داخلی هیچ کشوری واکنش نشان نخواهد داد، اما تاکنون دوبار حکم دستگیری البشیر صادر شده و این حکم همچنان لازم الاجرا است.
وی گفته بود که دیوان بین‌المللی کیفری از مقامات سودانی می‌خواهد که برای اجرای قطعنامه شورای امنیت که این کشور را به همکاری با این دیوان ملزم کرده، همکاری کنند.
البشیر در سال 1393 با امضای موافقت‌نامه‌ای به جنگ داخلی بین جنوب و شمال سودان پایان داد.
او به‌ خاطر نقش خود در نزاع "دارفور"، جایی که بر اثر پاکسازی نژادی افراد غیرعرب، 200 هزار نفر کشته شدند، مورد انتقاد قرار گرفت. پس از این پاکسازی نژادی، حکم جلب بین‌المللی وی توسط دیوان بین‌المللی کیفری صادر شد و البشیر به‌ اتهام ارتکاب "جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت" در دارفور، همچنان تحت تعقیب بین‌المللی است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: قدرت پول ملی 21 درصد افزایش یافت آغاز عملیات گازدهی سانتریفیوژهای پیشرفته نسل جدید IR6 سخنگوی دولت: جزئیات کاهش تعهدات برجامی در زمان مقرر اعلام می‌شود رئیس قوه قضاییه: تعامل با دولت، مجلس و سایر دستگاه ها راهبرد جدی قوه قضائیه است راهپیمایی روز «مبارزه با استکبار جهانی» ‌دیروز در سراسر کشور برگزار شد عبدالمهدی: تظاهرات‌ها سیستم سیاسی کشور را لرزاند دولت سودان با تحویل البشیر به دادگاه بین‌المللی موافقت کرد وزیر نفت: رفع مشکل کمبود بنزین سوپر و خودکفایی ایران در تولید توربو کمپرسور نفت تعطیلات را تعطیل کنیم رئیس جمهور سه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا ابلاغ کرد رئیس اداره روابط عمومی معاونت امورمجلس ریاست جمهوری منصوب شد مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در مدارس مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران خبر داد: کاهش فاصله حرکت قطارها در خط 7 متروی تهران ایجاد بی‌اعتمادی به زیان همه است