رئیس قوه قضاییه: تعامل با دولت، مجلس و سایر دستگاه ها راهبرد جدی قوه قضائیه است

رئیس قوه قضاییه گفت: تعامل با دولت، مجلس و دستگاه‌ها راهکار اصلی برون رفت از مشکلات کشور است.
سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تسلیت ایام شهادت امام حسن عسکری(ع)، راهبرد جدی دستگاه قضایی را تعامل با قوا عنوان کرد و گفت: امروز همکاری و تعامل را یکی از راهبردهای جدی و تنها راه برون رفت از مشکلات، رونق تولید، مبارزه با فساد و ساماندهی امور می‌دانیم.
رئیسی تصریح کرد: همه اقدامات ما و جراحی‌های قضایی در جهت تداوم سلامت نظام اداری کشور، صیانت از دولتمردان و حمایت از خدمتگزاران به مردم است. طبعا ممکن است این اقدامات ابتدا مثل یک دارو در کام برخی افراد تلخ بیاید اما نهایتا تبدیل به سلامت نظام اداری کشور می‌شود. بر همین مبنا، امروز دولت، مجلس، دستگاهها و همه دغدغه مندان ارزشهای انقلاب و پیشرفت کشور را در مسیر مبارزه با فساد در کنار خود می‌بینیم و تاکید می‌کنیم که مبارزه با فساد، اصلاح امور و سلامت اداری در ذات انقلاب اسلامی است. لذا هیچگونه ناسلامتی و فساد، زیبنده نظام نیست و هیچکس نباید آن را بپذیرد.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه هیچ پرونده‌ای جز مواردی که شان پرونده اقتضا می‌کند، در دستگاه قضایی نباید بدون تعیین زمان رسیدگی بماند، اظهار کرد: نباید به نتیجه رسیدن پرونده‌ها به گذشت زمان سپرده شود بلکه باید مدت زمان رسیدگی به یک پرونده و به سرانجام رسیدن آن تعیین شود و برای خود قاضی مشخص باشد. این امر علاوه بر افزایش رضایتمندی مردم می‌تواند از اطاله دادرسی نیز جلوگیری کند.


رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نتایج یک نظرسنجی که ازسوی رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در جلسه مطرح شد، خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم در دستگاه قضایی، بازسازی سرمایه اجتماعی است و آماری که درحال حاضر در باب رضایتمندی مردم از رویکرد دستگاه قضایی به دست آمده است، برای ما مسئولیت آور است. اینکه نگاه عموم مردم مثبت شود، در گرو اقدامات ماست و اگر این اقدامات دنباله نداشته و مقطعی باشد، نظر مردم برمی گردد. لذا این نرخ‌ها قطعی نیست و همه چیز به تلاش و پیگیری ما بستگی دارد. از طرفی، نباید فراموش کنیم که بین رویکرد کلی قوه قضاییه و آنچه که در محاکم می‌گذرد، باید تفاوت قائل شد؛ یعنی ممکن است مردم از رویکرد دستگاه قضایی در مبارزه با فساد، رونق تولید و... رضایت داشته باشند اما مثلا از رفتار قضات یا کارکنان راضی نباشند؛ لذا باید به طور جدی در نشست‌هایی با قضات و کارکنان، توصیه‌های لازم صورت گیرد تا میزان رضایتمندی مردم از محاکم نیز افزایش یابد.
وی با اشاره به طرح موضوع تقلیل مجازات حبس در مجلس، این امر را موجب تزلزل قانون مجازات اسلامی دانست و به نوعی مخالفت دستگاه قضایی با تصویب چنین طرحی را اعلام کرد.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به آمار ارائه شده ازسوی رئیس سازمان پزشکی قانونی و همچنین گزارش یکی از پژوهشگران اجتماعی تاکید کرد: سقط جنین، مادامی که با مجوز پزشک و در چارچوب رویکرد درمانی باشد، مانعی ندارد اما موارد غیرمجاز آن باید به عنوان حرام شرعی مسلم، قتل نفس محترمه و خلاف نظامات اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و بر همین اساس دادستانها باید به شدت با افرادی که برای سودجویی در مراکز زیرزمینی اقدام به این کار می‌کنند، برخورد کنند. در این زمینه لازم است نشست‌های مشترک با وزارت بهداشت و مسئولان حوزه سلامت نیز داشته باشیم تا به یک راهکار صحیح در این خصوص دست یابیم.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی: قدرت پول ملی 21 درصد افزایش یافت آغاز عملیات گازدهی سانتریفیوژهای پیشرفته نسل جدید IR6 سخنگوی دولت: جزئیات کاهش تعهدات برجامی در زمان مقرر اعلام می‌شود رئیس قوه قضاییه: تعامل با دولت، مجلس و سایر دستگاه ها راهبرد جدی قوه قضائیه است راهپیمایی روز «مبارزه با استکبار جهانی» ‌دیروز در سراسر کشور برگزار شد عبدالمهدی: تظاهرات‌ها سیستم سیاسی کشور را لرزاند دولت سودان با تحویل البشیر به دادگاه بین‌المللی موافقت کرد وزیر نفت: رفع مشکل کمبود بنزین سوپر و خودکفایی ایران در تولید توربو کمپرسور نفت تعطیلات را تعطیل کنیم رئیس جمهور سه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا ابلاغ کرد رئیس اداره روابط عمومی معاونت امورمجلس ریاست جمهوری منصوب شد مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در مدارس مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران خبر داد: کاهش فاصله حرکت قطارها در خط 7 متروی تهران ایجاد بی‌اعتمادی به زیان همه است